Gå til innhold
  • Bli medlem

André B.

Passivt medlem
  • Innlegg

    31
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

8 Neutral

Nylige profilbesøk

885 profilvisninger
  1. Pasta har den fordelen at den kan klines rundt på stigerørene, så størrelsen på skåla blir ingen begrensning. Veken kan du bare la være der. Min erfaring er at pasta er mye mindre effektivt enn rødsprit og bensin, og den etterlater en seig, sotete guffe på primusen. Støtter heller forslaget om å lage en større veke ved hjelp av glassvatt. Vinterstid kan dobbel forvarming være nødvendig, men det skal ikke være det ellers i året.
  2. Jeg mener at når et kompasshus først har fått en luftboble, må det repareres eller byttes ut. Det går ikke an å stole på kompasset fordi avviket som bobla forårsaker vil variere både i utslag og retning for hver gang du tar det opp, og bobla kan fortsette å vokse når du minst aner det. På tur er et kompass sikkerhetsutstyr, så det bør du legge noen kroner i og passe på at er i god stand. Better safe than sorry. Luftbobler er sånt som man må ta høyde for at kan dukke opp når kompasset blir gammelt eller har fått seg en trøkk. De seriøse produsentene pleier å ta med noe i garantiene sine om levetid/hvor lenge kompasshuset og -veska holder, og da kan du selvsagt klage på varen innafor garantitida. Tar du godt vare på et kvalitetskompass, bør det leve lenge. Jeg har selv et 20 år gammelt speilkompass og et 40 år gammelt prismekompass som begge er i bruk og fortsatt frie for bobler. Reingjøring er eneste form for vedlikehold jeg har gjort.
  3. http://www.radiocom.no/ forhandler fortsatt denne serien.
  4. Jeg er fristet til å si nei og by 100 kr for Fuhrmesteren, men sannheten er at den siste åtteren som jeg så på eBay var godt slitt og gikk for 2.800 kr. 111 bråk kan du vel få ca. 600-900 kr for.
  5. Fyringsparafin er, etter min mening, det grommeste og mest trygge du kan kjøre en primus på. Siden den har stått på en tank, anbefaler jeg at du siler den før du tar den i bruk, for å få bort evt. rust og rusk som kommer fra tanken. Kaffefilter i trakta fungerer utmerket.
  6. https://sites.google.com/site/primuskongen/best-paa-parafin
  7. To ting: Vekt og driftssikkerhet. 111 veier godt over kiloen mer enn Nova og Omnifuel, men slangeprimuser har mange flere deler som kan gå i stykker - og som gjør det. 111 er også bedre beskyttet under transport pga. metallkassa den er bygd inn i - de to andre pakkes i lette poser. Når jeg har muligheten til å ta med en 111 (=i bil, båt, kano, pulk osv.) gjør jeg det. Novaen er kun til fot- og skiturer med ryggsekk.
  8. Personlig foretrekker jeg Optimus Nova blant slangebrennerne. Jeg opplever den som litt mer robust enn Omnifuel og ørlite enklere å mekke i felt. Begge brenner fint på alkylatbensin og parafin. Et spørsmål du må stille, er hvilke(t) drivstoff du ønsker å bruke. Novaen kjører bare på flytende, mens Omnifuelen også tar gass.
  9. Vribare skjermer løser stort sett problemet greit. Mange produsenter/modeller har denne muligheten.
  10. Hm. Fallt visst ut noe fra emnefeltet jeg la inn i det innlegget. Spørsmålet gjelder erfaringer med turlageret.no. Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
  11. Veit ikke om det er noe som har gått meg hus forbi her, men man kobler vel fortsatt fra flaska på slangeprimuser - som OPs spørsmål gjaldt - og pakker ned sakene under transport? Brennere med fast tank blir noe helt annet. Der oppstår sølet ved påfyllinga.
  12. Fordelen med slangeprimuser der du snur flaska og lar primusen brenne slamgen tom, er at det blir vesentlig mindre risiko for søl når du monterer den fra hverandre etterpå. Dét plusset er like stort samme hva slags drivstoff du bruker.
  13. Litt info: Forsvarets 111 er laget for å gå på parafin/F-34 - "M" står for multifuel, og rep.settet du har fått høres i mine ører ut som det er til 111C. Dvs. at at den umerka originaldysa gir korrekt gjennomstrømming/blanding. Du får kjøpt reservedeler til gamle 111-modeller fra bl.a. Techtor AS og selgeren Finn på finn.no. Tviler på om det er noen vanlige butikker som tar inn rep.sett til annet enn 111C og Nova nå lenger.
  14. Jeg hadde samme problem med gul flamme og dårlig effekt på en 111 som jeg lånte. Litt mekking avslørte at rensenåla var montert bak-fram (!) og dermed ble drivstofflyten gjennom dysa feil. Det kan være verdt et forsøk å skru av dysa, ta ut nåla og sette den inn igjen. Ca. 4 hakk ned på tannhjulet før du skrur på plass dysa igjen, og så vet du i hvert fall at akkurat den biten er riktig.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.