Gå til innhold

Friluftsnoob

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    456
  • Ble med

  • Besøkte siden sist


Omdømmeaktivitet

  1. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra Anoffen i Den store hva ser du på youtube tråden   
    Fulgt ham her et år nå – veldig mye bra. Han holder for tiden på med å gi ut sin ekspedisjon som går over 68 dager i Newfoundland.
     
    Dette er en film som passer de som liker å se helheten av det å være på tur: Fisking, teltliv, bålkos, hundeliv, rafting, frysing, uhell, litt dialog mm.
    Ganske lik stil som Lars Monsen.
  2. Liker
    Friluftsnoob ga poeng til Tom42 i Hva gjør jeg nå?   
    Egentlig ingen stor opplevelse – men for en opplevelse.
    Sånn rent turmessig var turen ingen stor opplevelse.  Under normale omstendigheter tror jeg at jeg ikke engang hadde skrevet noe om den i det hele tatt. 
    Alt var som det pleide.  Enda engang:  sekken var altfor tung. 
    Men for meg ble det likevel en mega opplevelse.  I nesten to år er det meste jeg har gått ca 300 meter pga sterke smerter.  Men for tre måneder siden, nærmest ved en innskytelse tok grep, og plutselig kunne jeg gå igjen. 
    Gradvis har jeg bygget opp formen igjen, og onsdag 18 juli ankom jeg Trondsbu på Hardangervidda vest.   Dette fordi topografien på vestvidda er en smule snillere enn på østvidda. 
    Joda, de glante ikke så lite over ekvipasjen, alle de som satt i campingstolene utenfor bobilene da jeg, en eldre herre på damesykkel med varehenger la i vei.  men pytt, pytt, det spilte ingen rolle og snart var de 10 km inn til Byen unnagjort. 

    Der parkerte jeg sykkelen, satt på drag og var trekkdyr selv innover traktorslepa.  Etter noen kilometer tok jeg av fra «veien», fulgte en sti, inntil jeg nesten segnet om.  Jo, alt var som det pleide.
    Teltet der til neste dag, forlot hengeren og labbet i vei til vannet – en uendelighet langt der borte, hvert fall når gradestokken viste nesten 30 grader.
    Jeg ble ved vannet i tre dager og ble belønnet med en fin ørret. 
    Og 1000 myggstikk.
    Hjemturen ble nok et slit, men jeg fikk det jeg var ute etter, og da jeg ved frokost søndag morgen, foredro for min fru hustruen om ukenes bravader, og avsluttet monologen med:  «Jeg hadde klart oppstigningen fra Synken».  Og der og da innvilget dette eiegode menneske meg, en tur til.   
    Så ca 10 august: Nok en gang:  «Holken, here I come»

  3. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra rayun i Nasjonal sykkelrute nr. 5 - Numedalsruta   
    Takk! 
    Og ja, jeg hadde tenkt å sykle nord for damtjern og mot ringkollveien og fortsette på klekkenveien til hønefoss. Bodde 2 år i Hønefoss for noen år siden, øverst i den bratte bakken i klekkenveien. Kjørte derfor ofte på den veien du snakker om (før det ble rundkjøring). Veien er smal, svingete og uoversiktelig, og biler grisekjører på den uten å tenke hva som er rundt neste sving.  
  4. Liker
    Friluftsnoob ga poeng til rayun i Nasjonal sykkelrute nr. 5 - Numedalsruta   
    God tur og lykke til Skjult lenke - logg inn for å se den. Jeg er helt sikker på du får en fin opplevelse på tur. 
    Er ikke sikker på hvor du planlegger å komme ut fra Nordmarka, men jeg kom ut ved Damtjern og tok ned til Åsa og Fv156. Denne fulgte jeg til jeg kom inn på Fv241 og tok så nordover mot Klekken. Ved uoppmerksomhet overså jeg første avkjørsel ned mot Hønefoss via Tandbergmoen og måtte ta meg helt til Klekken før jeg kunne ta av.
    Dette strekket er desidert det værste stykke vei jeg har syklet på sånn trafikkmessig. Mulig jeg var maks uheldig med trafikken, men det er den mest trafikkerte vei jeg noen gang har syklet og det er ikke plass utenfor den hvite stripa. Veien er også så smal at ingen kommer forbi deg når det er like tett trafikk imot. Trafikken på Rv7 er også stor, men der er det med få unntak bredt nok til at biler kommer forbi og skulder er litt breiere.
    Velger du å ta ut ved Damtjern og ned til Åsa så ikke miss avkjørsel ned Tandbergmoveien. Et annet alternativ er å ta av mot Storflåtan før du kommer til Damtjern og fortsette mot Ringkollveien som tar deg ned til Klekken hvor Fv241 krysses og inn på Klekkenveien som du følger til Hønefoss. 
    Håper på en eller annen form for rapport etter at du er hjemme. 😃
     
     
  5. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra rayun i Nasjonal sykkelrute nr. 5 - Numedalsruta   
    I morgen, lørdag 06.07.2019 er avreisedag! Jeg håper å få dokumentert så bra som du gjør Skjult lenke - logg inn for å se den men koster selvsagt krefter å lage film. 
    Har ikke planlagt ned i minste detalj, men planene i grove trekk blir:
    Starter fra Maridalen der jeg bor. Gjennom nordmarka og gjennom Hønefoss. Derfra sideveier frem til Gol.
    Fra Gol tar jeg Mjølkevegen frem til Vinstra. 
    Fra Vinstra går turen videre til Dovre - og så tar jeg sykkelruten over dovrefjell i nasjonalpark til Hjerkinn. Det sies det serveres vafler!
    jeg har egentlig ikke sett så mye lengre nord, men derfra skal jeg finne noen fine veier som tar meg til Trondheim. Og tipper turen stopper der. Det blir en fin førstegangstur med sykkel tror jeg
     
    Ellers ønsker jeg å takke alle for gode råd og tips!
  6. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra rayun i 3 forsøk på å sykle til Bergen, her vist ved 2 av dem.   
    Takk for at du deler rayun! Og kjipt at kneet ikke fungerer optimalt. 
    Har du fått noen til å se på knestillingen din når du sykler samt sykkelstillingen din? Profesjonelle mener jeg. Små endringer kan føre til stor bedring for knær og ledd. 
     
  7. Liker
    Friluftsnoob ga poeng til rayun i 3 forsøk på å sykle til Bergen, her vist ved 2 av dem.   
    Det er ikke tvingende nødvendig å planlegge mye for å sykle en tur til Bergen. Men for egen del har jeg stor glede av både planlegging og forberedelser i forkant av turene jeg tar. Det spiller ingen rolle om turen går på beina, eller som her, på sykkel. Forberedelsene kan gå på utstyr, mat, reiserute og kanskje er det greit med litt trening også, før man legger i vei. 
    Jeg koser meg og bruker relativt mye tid på dette og når ting ikke går som planlagt setter det noen følelser i sving. Det er ingen skam å snu, heter det, men det er neimen ikke artig å gi seg heller. Det er selvfølgelig en lettelse når et problem kan løses, men likevel føler jeg på litt av den nederlagsfølelsen ved å ikke komme i mål. 
    Det er mye lettere å dele sine vellykkede turer med andre, men innimellom har vel de fleste av oss opplevd at det kan butte i mot noen ganger. 
    Etter en del fram og tilbake har jeg kommet til at jeg skal dele mine forsøk på å nå Bergen. Det er tross alt en del av turopplevelsen, om enn ikke den hyggeligste. 
    Så her kommer nok en Skjult lenke - logg inn for å se den fra meg.
     
  8. Liker
    Friluftsnoob ga poeng til elgen i Nasjonal sykkelrute nr. 5 - Numedalsruta   
    Hei
    Jeg har syklet en del ture gjennom tiden i Sverige, Danmark, Frankrike og her i Norge. Jeg vil gjøre riktig mye for å unngå å kjøre på landevei sammen med tung trailer trafikk. Stressende og farlig på de ofte smale norske hovedveier. I de fleste dalfører finnes det faktisk småveier på den "annen" side av dalen. Så det lønner sig å fin-studere kart. Jeg kjører ofte Hallingdal (i bil altså). Veien er blitt mye bedre. Men bare på Cappelens bil-og turistkart kan man se de veier du nevner fra Sokna til Gulsvik.
    Kort etter Gulsvik er det bru over elva, hvor det er mulig å komme på anleggsvei langs jernbanen til Austvoll (Austvollbrua er stengt for biler, sykkel?) Ved Liodden mulighet på "bortsidevei" forbi Nesbyen til Svenkerud. Derfra på motsatt side av Rv7 til Gol. Sykkelsti langs Rv7? Gol Rotnheim? Husker ikke helt. Men fra Mobru kort etter Gol er det gammelt system av anleggsveier i praksis helt til Ål. Litt innviklet og opp og ned. 
    Fra Ål stasjon er det mulig å sykle på bortsiden langs Stranda fjorden et stykke forbi Kleivi, hvor det er en teoretisk mulighet for en vei (et stykke opp mot Sangestølen først) helt til Geilomoen.
    Men det kan hende at noen av "bortsideveiene" er såpass innviklede og bakkete at mange vil velge Riksveien tross trailer trafikken. 
    Du kan  gå inn på www.norgeskart.no og  zoome godt inn.  Der kan man se alle småveiene.og planlegge. God tur.
    Elgen
  9. Liker
    Friluftsnoob ga poeng til ssbn i Nasjonal sykkelrute nr. 5 - Numedalsruta   
    Hei!
    Det finnes en offisiell måte å finne de nasjonale sykkelrutene på:
    1: Gå til www.vegkart.no
    2: Zoom til området du vil være i
    3: I søkeboksen oppe til høyre der det står "Skriv inn objekttype eller søkeområde" søker du opp "Sykkelrute, tur/fritid"
    Dette er direkte innsyn i vegvesenets database (nvdb), så her vil du også kunne trykke på ruten og se om den f.eks er skiltet. Du kan også filtrere og sortere osv hvis du liker sånt. Da kan du f.eks filtrere så du bare ser rute 5 og ikke andre ruter som måtte være i kartbildet ditt. Vegkart.no er ikke nyttig til planlegging, men et godt utgangspunkt for å se hvor rutene går. For bedre kart til å planlegge turen kan jeg anbefale f.eks www.opencyclemap.org, som også viser de nasjonale rutene i norge + eurovelo-nettverket.
    Jeg har også syklet nasjonal rute 5 fra Kongsberg til Geilo, den er skiltet, men jeg måtte frem med telefonen et par ganger for å sjekke om jeg var på rett vei. Det er stort sett veldig rolige veier og en fornøyelse å sykle! Her i Norge er det generelt lurt å følge veier som heter "østsidevegen" eller "vestsidevegen", da vet du at hovedvegen er på den andre siden av elven. Oppover Numedalen er det dette rute 5 gjør. Det er noen veldig bratte bakker (nordover fra Veggli og nordover fra Rødberg), men slikt bygger bare karakter og lårmuskler.
    Selv bruker jeg tjenesten www.ridewithgps.com (10 dollar i måneden) til å lage ruter som jeg deretter legger inn i min Lezyne gps som er laget for sykling og har veldig lang batterilevetid. Da kan jeg konsentrere meg om å sykle og se på naturen, og jeg har kost meg med navigasjonen på forhånd fremfor å få den som en usikkerhetsfaktor underveis. Hvis du syns det blir for mye styr kommer du veldig langt med et normalt papirkart som du tegner inn en rute på på forhånd, gjerne supplert med en liten jukselapp over kryss du skal høyre/venstre i :).
    God tur! Husk at en plan bare er en plan, den kan alltid endres underveis.
  10. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra Gittiamo i Tekstil lagd av trær   
    Jaja, da lærte jeg noe nytt hvertfall
    Men folket sverger vel fortsatt til ull ettersom jeg ikke lest om noen som har anbefalt treplagg i tidligere tråder.
  11. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra Bokhylla i Oslo- hvor er det best å bo ift natur og kollektivtransport?   
    Det jeg har erfart er å tenke på hva du syns er nærme marka. Da jeg flyttet sist tenkte også jeg at jeg ønsket å bo nærme marka, og flyttet derfor nærmere.
    Problemet er bare at det fortsatt tar 10 minutter å gå til skogen, og jeg syns det er for langt. 
    For meg hadde det derfor vært bedre om jeg hadde bodd på for eksempel sagene. Da kunne jeg tatt 54 bussen til marka når jeg ønsket det, bussen stopper rett ved marka. Og det ville ikke tatt lengre tid enn om jeg skulle gått fra der jeg nå bor. 
    Skal jeg flytte nærme marka må jeg derfor kunne ta på skia utenfor døra mi for at det skal være nærme  
  12. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra droppkne i Tips til teltplasser langs veien   
    Kult at flere skal benytte sykkel som transportmiddel til ferien i sommer  Skal selv på lang sykkelferie i år og følger gjerne denne tråden for tips da jeg er relativt fersk selv
    Etter å ha tatt noen helgeturer med motorsykkel har jeg et råd. Finn ut hvor du har mulighet til å campe før du drar. Blir et slit hvis du må begynne å lete på slutten av dagen, og du ender opp med mange kompromisser. 
    Skråning ovenfor veien gir bedre kamuflering enn nedenfor veien, bilister vil ikke se deg der oppe  
     
  13. Liker
    Friluftsnoob ga poeng til rayun i Langtur på sykkel sommeren 2017   
    Ja da er det tid for neste dag.
     
    Dag 2.
     
    Mandag morgen, 26 juni etter en solid frokost pakker jeg sykkelen. Med stor matpakke og kjærlige formaninger fra en bekymret mor setter jeg avsted. Jeg fylte 62 år for noen dager siden, men advarsler og gode råd mener hun trengs når guttungen drar på tur.
     
    Dette, altså turer, har jeg holdt på med siden tidlig i tenårene og hun har dessverre hatt mang en søvnløs natt pga av meg. Dagens teknologiske løsninger resulterer i færre søvnløse netter for de hjemme. Jeg har derfor med meg både mobiltelefon og SPOT. Sistnevnte er innkjøpt av kone og barn etter hendelsene på Skjult lenke - logg inn for å se den turen med krav om at dette er å anse som obligatorisk turutstyr.

    Men nok om det. Etter noen hundre meter kopler jeg meg på sykkelveien jeg forlot i går kveld. Det er lett sykling nå på morgenen. Beina er friske og veien er flat og fin. Ja faktisk heller den i realiteten i min favør og det gir alltid en god start på dagen. En kan merke at ferietiden har begynt for det er ikke så mye trafikk. Jeg er uansett glad for å kunne følge gang og sykkelvei inn mot Oslo.
     
    Etter hvert som jeg nærmer meg sentrum deler jeg veien med stadig fler på sykkel. Noen har musikk på øret, andre ikke. De fleste ser trøtte ut, eller er opptatt i egne tanker. Ingen hilser, ingen sier et ord. Selv ikke når vi står side om side og venter på grønt blir det sagt noe. Her har enhver nok med seg selv. Det kan nok sees at jeg ikke skal på kontoret, men ingen spør hvor jeg så skal. Av det tipper jeg de er jobbsyklere alle som en. Hadde noen av dem vært tursyklister også, hadde de sikkert spurt. Jeg gripes av en enorm glede over at jeg og min sykkel er rigget for tur og ikke for jobb.

    Langs nye BarCode prøver jeg å holde følge med strømmen av syklister. Men det går ikke like fort med meg. Det gjør forresten ingen ting for jeg har god tid. Ved den nye operaen stopper jeg for å justere bekledningen. Noen tidlige morgenfugler har allerede inntatt marmorbygget som tar seg godt ut i en blek morgensol

    En svak bris fra syd jager skyene bort og jeg setter meg på en benk for å nyte øyeblikket.

    Jeg har nesten 3 uker til rådighet og all verden av tid. Likevel er denne noe rastløse følelsen her. Jager gjennom kroppen og vil på en måte ikke slippe taket. Jeg blir ikke sittende veldig lenge før jeg vil videre. Kommer meg på sykkelen og tråkker på. - Vestover, vestover vil jeg!  - Bergen, «here i come»! 

    Jeg følger kaia videre og runder pynten utenfor Akershus festning.

    Oppe på festningsmurene er det allerede turister og langs kaikanten står noen og fisker. Et par større skip runder Nesoddtangen på vei inn.

    Fortsetter mot rådhuset og bestemmer meg for å kjenne på morgenens atmosfære ved å følge sjøen langs Aker brygge.

    Her har noen allerede funnet seg til rette i morgensola med sin kaffe, eller latte, eller hva de nå har i koppen. Men ikke alle kan ta det med ro. Her skal varer leveres, promenaden skal feies og bikkjer skal luftes. Jeg sykler rolig videre og kommer snart til småbåthavna. På min høyre side har jeg suset fra bilene. På venstre side en armada av små og store lystbåter, stillhet og ro. Den rytmiske lyden av tauverk mot master av aluminium og den knapt hørbare klukkingen når små krusninger treffer hundrevis av plastskrog.

    Gang og sykkelveien danner en fantastisk flott strandpromenade. Til glede for firbeinte og tobeinte, både med og uten vinger. Innenfor på gresset ligger og står de tobeinte med vinger. Et anselig antall ender og gjess. Noen bare hviler, men de fleste er ivrig opptatt med morgenstellet. Det vil si stell av fjærdrakten. Resten av morgentoalettet ser det ut til at de gjorde unna på vei over strandpromenaden. Det blir mye sikksakk der jeg prøver å unngå alle kablene de har lagt igjen.

    Hele dette strekket til langt utover mot Sandvika sykler jeg adskilt, eller med svært lite biler rundt meg. Det er et fint strekk. Flere steder direkte koselig. 
    Passerer Sandvika uten å stoppe og mister etterhvert sjøen av syne. Sola steker fra skyfri himmel og jeg merker at den lille sjøbrisen fra syd ikke trenger inn hit.
    Ruta jeg følger heter North sea cycle route, Nordsjøruta, eller sykkelrute 1 som den er merket. I følge beskrivelsen jeg har lest på nett skal jeg snart få en drøy stigning. I enden av Billingstadsletta sykler jeg antakelig feil og treffer motbakken pronte. Så tidlig på turen har jeg ikke bein til sånne bakker. Ja sikkert ikke senere heller tenker jeg, for denne bakken er skikkelig bratt. Solas plassering gjør at jeg helst vil være på venstre side av veien. Her kan jeg dytte sykkelen oppover i litt skygge. Parkerte biler tvinger meg nå og da fra skyggen og ut i sola og svetten siler. Jeg går tom for vann før jeg kommer til Hvalstad og ennå er jeg ikke oppe. Kjenner meg faktisk litt småsvimmel når jeg endelig setter meg på sykkelen igjen. 

    Det er ikke mye futt i meg når jeg får øye på Asker kirke. Jeg liker kirker sånn i alminnelighet og synes de er flotte og staselige. Det er byggverk jeg ofte betrakter fra utsiden, men også fra innsiden om de er åpne og det ellers passer seg sånn. En annen god ting med kirker, for oss syklister altså, er at de fleste er utstyrt med en vannkran eller to. Jeg svinger innom og fyller opp begge flaskene. For å komme til hektene igjen bevilger jeg meg en halvtime på en benk i skyggen av et stort tre. Jeg fyller flaskene ennå en gang før jeg fortsetter.

    Fra Asker og videre mot Liertoppen var det bestemt å følge Gamle Drammensvei, det husker jeg. Men på en eller annen måte mister jeg nok en gang ruta, vist jeg i det hele tatt har vært på den. Før turstart la jeg inn hele ruta på GPS. Men siden den er glemt igjen hjemme orienterer jeg etter et velbrukt veikart fra 1998 i målestokk 1:400 000. Det gir skikkelig god oversikt over hele Sør-Norge, men svært lite detaljer rundt Asker.

    Ja som allerede nevnt så sykler jeg altså feil, men jeg holder retningen. Er sikkert fortsatt litt ør og skjønner ikke et plukk av hvor jeg er før jeg ser Liertoppen kjøpesenter. Synet av kjøpesenteret og vissheten om en matbit er reine vitaminsprøyta og den siste kneika er snart unnagjort.

    Jeg sykler langs bygget og ser etter kafeen. Hvor i all verden har de gjort av kafeen? Alle senter med respekt for seg selv skal vel ha x antall kafeer? Men så får jeg se, gjennom vinduet i annen etasje noen som sitter og spiser. Det er langt fra kafeen til inngangen. Kommer ikke på tale å sette fra seg sykkel og bagasje så langt unna. I hvert fall ikke her på Liertoppen. Jeg er sliten og sulten og har dalende humør. Brått husker jeg på matpakka jeg fikk av mamma i dag tidlig. Da er jo lunsjen reddet likevel tenker jeg mens jeg ser etter et sted å sitte. 
    Men er det mulig! Et megasvært kjøpesenter og ikke en eneste krakk å slenge rompa ned på. Heller ikke så mye som en liten gressflekk har de avsatt til slitne syklister. Møkkasenter sier jeg høyt for meg selv, mens kommer meg på sykkelen.

    Før nedkjøringen til gamle Lierbakkene for alvor begynner kommer jeg til et lite tjern på høyre hånd. Her er det både bord og benk, men alt ser ut til å være opptatt i det fine været. Det er mer enn nok gressplen her, men nå har jeg bestemt meg for å sitte ordentlig, akkurat som vanlige siviliserte folk gjør.
     
    Snart bikker det utfor og jeg vet jeg har en herlig utforkjøring foran meg. Jeg har ikke rullet langt før et passende busskur med benk og glassruter dukker opp. Siden ingen venter på bussen bremser jeg ned og så kan jeg endelig nyte en saftig dobbel bacon-eggeomelett. Mens jeg spiser studerer jeg tankefullt maurene som effektivt tar seg av smulene jeg mister. De holder jo på hele tiden, alltid på farten. Lurer på om de noen ganger kjenner melkesyra sprenge i låra, eller på motløsheten ved lavt blodsukker. Jeg tar små biter og tygger sakte. Det smaker himmelsk og jeg vil at skiva skal vare lenge.
     
    Etter en god pause med mat og drikke pakkes sykkelen.  Selv uten et tråkk oppnår jeg snart god fart. I flere av svingene har jeg god oversikt over Drammen og omegn. Havnebassenget med fjorden utover til venstre. Fra sentrum og litt mot høyre åpner dalen seg. Dalen med Drammenselva i bunnen som jeg skal følge videre mot Hokksund. Mon tro hva denne dagen vil bringe? Over den lange sletta i bunnen må pedalene brukes igjen, og så, inn i Drammen.
     
    Det begynner å regne. Først litt uskyldig før det gradvis tiltar i styrke. Jeg tar peiling på motorveibrua et stykke framfor meg. I front har jeg en kar på landveissykkel. Vi tenker nok det samme og øker tempo for å komme oss under brua før vi blir søkk blaute. Der blir vi stående begge to og i en sånn situasjon føles det helt naturlig å si hei og dermed er praten igang. 
    Han er noen år eldre enn meg og bosatt her i byen. I dag er han bare ute på en liten luftetur. - Det blir mest av det nå for tiden, sier han. Men han forteller også at han tidligere har vært på mange lange turer. Gjennom en årrekke har han også guidet på sykkelturer både her hjemme og nedover i Europa. Når jeg forteller at jeg har kurs for Hokksund og Kongsberg har han selvfølgelig gode råd for veien videre. Vi har en hyggelig prat der under brua mens regnet strømmer ned. 

    Det letter opp litt og vi blir enige om å fortsette. Han foreslår å sykle foran et stykke slik at jeg kommer riktig ut i forhold til den foreslåtte ruten. Han sykler fortere enn meg og jeg prøver å henge på som best jeg kan. Det er et skikkelig fint parti og jeg kunne egentlig tenkt å sykle litt saktere her langs elva. Lenger framme, ved en flott gangbru som fører over til andre siden bremser han ned. Jeg får jeg de siste tips for ruta fra Hokksund til Kongsberg. Jeg takker for praten og tipsene og fortsetter jeg alene. Dette var faktisk dagens første samtale. Ja faktisk de eneste ord jeg har vekslet med andre enn meg selv siden jeg dro fra mamma i dag tidlig. Dette tilfeldige møtet og den flotte syklingen langs Drammenselva ble en veldig hyggelig og fin opplevelse.

    Jeg er ikke lenger på sykkelrute 1. Den dreide av litt tidligere for å følge kysten sørover. Det er imidlertid ikke siste gang jeg skal være på den. Holder planen min kan jeg kople meg inn på sykkelrute 1 når jeg kommer til Bergen og derfra setter kursen hjemover. Men det er lenge til, kanskje en uke, kanskje mer.
    Tipset jeg har fått nå går ut på å følge elva oppover så lenge som mulig så det er det jeg gjør. Nå har det sluttet helt å regne og syklingen går lekende lett. På høyde med Langesøya er det imidlertid slutt og jeg må inn blant husene på rolige bygater av brostein. Fint å se på, men ubehagelig å sykle på. Jeg krysser FV283 på en trebru som er så bratt at jeg må av og dytte sykkelen over. 
    Dernest er det å fortsette videre på Gamle Riksvei en god stund før jeg på en parallellvei ankommer Hokksund. 
    Det har alt i alt vært en veldig fin sykkeldag og bortsett fra litt slit opp mot Asker kirke har ikke denne dagen vært veldig krevende. Jeg føler meg fortsatt pigg og vil helst videre, men er litt usikker på teltmulighetene framover. Jeg vet at jeg skal et godt stykke langs dyrka mark hvor muligheter for telting mest sannsynlig er reduserte. Og hvordan det så er videre mot Kongsberg er jeg også usikker på. Tankene kretser rundt temaet mens jeg ruller ned mot brua i Hokksund. Ser et skilt som peker mot en campingplass og bråbestemmer meg.

    Hokksund båt og camping heter plassen og ligger idyllisk til ute på Øvre Sandøra. Det koster 250,- for mitt lille telt og det synes jeg er i meste laget. Finner meg imidlertid en grei plass med kort vei til sanitærbygget. Det ser ganske nytt ut og viser seg å være både ryddig og rent og attpå til ha fri dusj. Så etter en forfriskende dusj rusler jeg tilbake til teltet og setter over kaffe. Legger liggeunderlaget ut i sola og kaffidråpan nytes i horisontalt leie. 

    Siden det fortsatt er mye igjen av dagen bestemmer jeg meg for en tur inn i Hokksund. Når jeg har god tid, som som nå, er det kjekt at det er gangavstand mellom campingen og sentrum. Rusler litt rundt og på vei tilbake ser jeg en kinarestaurant og vurderer det opp mot Real turmat i teltet. Kvitter meg med 200,- kroner og får en stor porsjon stekte nudler med drikke, stol å sitte på, samt bord med hvit duk. 

    Sola har gått ned bak åsen når jeg er tilbake på campingen. Sitter i teltåpningen med kaffe og kart og gjør notater fra dagens etappe. Leser av computeren som viser 79 km på 5,34 timer. En snitthastighet på 14,29 km/t lever jeg godt med på en såpass slapp dag.
    Nei, nå er det på tide å krype i posen. Det var midtsommer for noen dager siden og det er lyst og fint, men likevel litt småkjølig nå når sola er borte.
     
    Fortsettelse følger....
  14. Liker
    Friluftsnoob ga poeng til rayun i Langtur på sykkel sommeren 2017   
    Dette er ikke en nylig gjennomført tur. Det er hele 7 mnd siden, men det kan muligens være lesbart nå i vinterkulda.
    I fjor, på våren hadde jeg et prosjekt gående. Et prosjekt som tok for seg forberedelsene jeg hadde til en ønsket langtur på sykkel. Prosjektet var i og for seg så vellykket at det førte fram til den ønskede langturen. Historien om hvordan det gikk er skrevet for lenge siden og er arkivert i mappen for turer i 2017. 
    Jeg har lenge tenkt å legge den ut her på Fjellforum, men av forskjellige årsaker har det blitt med tanken, inntil nå.
    Jeg er allerede i gang med forberedelser til dette årets langtur. Det vil si, om det blir en lang, eller to korte, eller hvor, har jeg ikke landet på. Det henger egentlig sammen med fjorårets tur, altså den du skal få lese om nå. Det eneste som er sikkert er, at det som i fjor, blir tur i år også.
    Siden det ikke er så veldig mye mer å si, er det vel like greit å bare komme igang. Så her er første del.
     
    Langtur på sykkel sommeren 2017

    Fra en treningstur før avreise, Fuji Touring 2017.
     
    Det starter med en drøm.
    Det vil si, ikke for korte turer, for de tar jeg på sparket. Nei, her skal det handle om lange turer.
    Og lange turer er resultatet av drømmer. Jeg har mange drømmer, kanskje fler enn de fleste.
    Og drømmen nå, er langtur på sykkel. 
    Spørsmålet er om langtur på sykkel er realistisk? 
    Fakta : Ambisjonene er der. Også fakta: Periodisk motortrøbbel. 
     

    Forberedelser til denne turen har jeg skrevet om tidligere her på Fjellforum og de kan du lese om Skjult lenke - logg inn for å se den.   
    Nedenfor følger historien om hva som skjedde videre. 

                                 Turstart, dag 1.
    25 juni og det er i dag morroa begynner. Det er søndag og jeg står opp til vanlig tid, dvs tidlig. I og for seg helt unødvendig siden jeg ikke starter på turen før i ettermiddag. Men jeg bor et stykke øst for Lillestrøm og veien hit er både svingete og smal. Det er ikke et sted jeg ønsker å sykle i rushtiden mandag morgen når alle har stått opp litt for sent. Jeg velger derfor å starte på ettermiddagen nå i dag og har avtalt å ta første overnatting hos min mor i Oslo.
    Været er helt greit med lavt skydekke når jeg starter. Det som ikke er greit er en irriterende vind som jeg tidvis har midt i mot. En del skog skjermer litt her og der, men et snitt på 12 km/t fram mot Fetsund viser at det går tregt. 
    Ute på Fetsundbrua er det åpent og vinden kommer skrått inn fra venstre. Hjelmen holder håret på plass og jeg kommer greit over. På vei ned Hovinbakken stopper jeg.

    Det ser litt utrygt ut værmessig så jeg drar regntrekket over styreveska før jeg fortsetter.

    På de lange åpne slettene før Lillestrøm løyer heldigvis vinden, men som tenkt begynner det  å regne i stedet. I grunnen ikke noe å bry seg om for jeg skal ligge inne og kan tørke det som blir vått.

    Jeg sykler inn i Lillestrøm langs siste, eller heter det nederste del av Nitelva og får et glimt av fontenen som kaster vannet høyt til værs. Her blander det seg med de lette dråpene fra himmelen og danner et flott skue.

    Litt motbakke nå, og så er jeg på Strømmen. Herfra går det radig unna til Lørenskog og duskregnet avtar. Passerer grensa til Oslo og svinger av mot Høybråten og er framme etter å ha brukt 2,23 timer på disse 50 km. Hele veien fra Fetsund og hit har jeg fulgt fine sykkelveier. De går litt hit og litt dit og er sjelden raskeste vei, men er helt klart mye bedre enn å være ute i veibanen.
    Fortsettelse følger...
  15. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra rayun i Tips til teltplasser langs veien   
    Kult at flere skal benytte sykkel som transportmiddel til ferien i sommer  Skal selv på lang sykkelferie i år og følger gjerne denne tråden for tips da jeg er relativt fersk selv
    Etter å ha tatt noen helgeturer med motorsykkel har jeg et råd. Finn ut hvor du har mulighet til å campe før du drar. Blir et slit hvis du må begynne å lete på slutten av dagen, og du ender opp med mange kompromisser. 
    Skråning ovenfor veien gir bedre kamuflering enn nedenfor veien, bilister vil ikke se deg der oppe  
     
  16. Liker
    Friluftsnoob ga poeng til Stian.R i Ny i marka   
    Takk for at du setter lys på utstyret og vekta. Vekt var ikke stort i mine tanker når jeg gikk inn på Gmax for å handle mitt FØRSTE turutstyr noensinne. Det som var i mine tanker var kvalitet, og noe jeg kunne trives med. Jeg fikk SVÆRT god hjelp av en kar der, som har hatt og testet flere av de produktene jeg brukte. Blant annet teltet hadde han hatt i flere år, men som du sier, oppgradert og kjøpt lettere. Men det koster gjerne litt, og det å kjøpe alt det "beste" på en gang, kan svi i lommeboka. Sko, liggeunderlag (mammut iglo pump mat. 900gr), sovepose Mammut kompakt mti spring 1200gr) sko og sekk kosta meg ca 12000kr.
    Og jeg har testa utstyret så smått, og kjenner at jeg ikke er missfornøyd på noen som helst måte. Nå skal det nevnes at jeg har gått ned 20kg selv på kort tid, så kroppen er herdet. 
    Jeg ser poenget ditt, absolutt, men nå, før min første langtur er jeg ikke bekymret for vekta overhode 😉
    Å holde det på et "budsjettnivå" er vell greit, da om det virkelig skulle butte imot å dra på flere turer, så er ikke tapet like stort, og greit å selge uten å tape for store summer. 
    Å det er vell artig å oppgradere også? 🤔
    Mine tanker iallefall, men takk for svaret ditt! 
  17. Takk
    Friluftsnoob fikk poeng fra Stian.R i Ny i marka   
    For meg er det helt essensielt med kaffe, så kaffekjele (helst en som tåler bålvarmen). Vil anbefale en som har et ganske stort lokk, da er den enklere å vaske og enklere å spise fra.
    Da trenger du også gassbrenner. Koster vel 100 – 200kr for en bitte liten en. Har hatt min i 10 år nå, og selv om det finnes mindre og bedre i dag holder min fortsatt.
    Førstehjelp – spesielt gnagsårplaster.
    Utenom det har du det du trenger. Man må ikke kjøpe alt mulig for å klare seg på tur.
  18. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra gramjeger i 14 dager på Hardangervidden - fjols til fjells   
    Er formålet med turen å teste hva kroppen er i stand til å tåle eller hva er målet med turen?
    Så sant du ikke planlegger å gå over til et ketogent kosthold ville jeg tatt med ris som kan spises med fisken – gjerne også olje. Hvis du skal spare penger kan du spare de 8-10 real turmatene og heller ta med ris + olje + havregryn. Havregryn og ris koster deg vel 50kroner, 8-10 real turmat koster 800ish.
  19. Liker
    Friluftsnoob ga poeng til Isak Knutsen i Villmark uten voksne splittet fra "Jeg har oppdatert bloggen min" - tråden   
    Vi hadde avtalt dette med grunneier som skulle hugge ned treet uansett. Men enig i at man ikke bør gjøre dette på friske trær uten god grunn. 
  20. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra rayun i Nasjonal sykkelrute nr. 5 - Numedalsruta   
    Takk for info:) Ja, er nok mange fine steder som kan utforskes, og mange fiskevann. Det som apelerer veldig for meg med sykling. Muligheten til å utforske mange steder som ikke er mulig når man går.
    Jeg får bruke litt tid på å finne ut av hva som er rundt disse stedene jeg sykler forbi :)
    Får forresten ikke redigert tidligere innlegg, da må jeg jo skrive ned alt på nytt hele tiden.
    nedenfor en link med god beskrivelse av mjølkevegen.
    https://www.valdres.no/opplevelser/mjolkevegen-vinstra-valdres-gol-250-km-p611733
     
  21. Liker
    Friluftsnoob ga poeng til rayun i Nasjonal sykkelrute nr. 5 - Numedalsruta   
    Har syklet mye i den nordlige delen av Vassfaret og på Golsfjellet hvor Mjølkevegen går og ingen tvil om at det er fint der. Særlig Golsfjellet som har litt mer åpent landskap.
    Jeg er litt usikker på om det er mulig å komme seg fra Gol og opp på fjellet på småveier, eller om du må bruke Fv51. Kan ikke huske å ha sett Mjølkevegen merket nede på Gol, men den er i hvert fall merket borte ved Storefjell hotel. 
    Vist du ikke er veldig opptatt av å sykle oppover Hallingdalen til Nesbyen og Gol kan du jo holde deg i fin natur hele veien fra Sokna. Med utgangspunkt i Strømsoddveien som du planlegger å følge kan du komme deg gjennom Vassfaret med mange fine vann. Du kommer ut igjen ved Vassfaret Leirskole på veien mellom Nes og Nesbyen. Følges veien i retning Nesbyen kan du ta av nordover rett etter Buvatnet og på småveier ta deg over til Ellingsæter turistsenter. Herfra tar du deg over til Sanderstølen via nordøst siden av Hærevatnet. Tisleia må vel enten krysses ned ved Vasetdansen camping, eller via veien fra Storefjell over demningen ved Oset og da er du inne på Mjølkeveien.
    Det er drøssevis av vann på dette strekket, men du må ha med litt mer mat for her er det ikke mye folk.
  22. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra rayun i Nasjonal sykkelrute nr. 5 - Numedalsruta   
    Så kult. Har lyst til å ta mjølkevegen, ser ut som den starter fra Gol og går til Vinstra. Ca 250km.
    Jeg må regne litt på hvor lange etapper det blir. Utstyr uten mat er ca. 10kg, det inkluderer telt og 3 sesongs sovepose. Velger 3 sesongs fordi det kan være kaldt i fjellet.
    Tipper at 5 timers etapper er greit, og bør klare en gj.snt fart på 10km/t. Ca. 5mil om dagen.
    Blir en kosetur hvor jeg ikke jakter mil men opplevelser.
     
  23. Liker
    Friluftsnoob ga poeng til rayun i Nasjonal sykkelrute nr. 5 - Numedalsruta   
    He-he, nesten identisk med min rute i sommer, kanskje vi møtes.
    Jeg krysser Nordmarka fra Stryken over til Hønesfoss og sideveier +  av og på 7´ern til Sokna. Vurderte ruta di til Gulsvik, men lander nok på gamleveien via Noresund for å asfalt siden jeg har smale dekk. Deretter blir det av og på sideveier + rv7 opp til Gol - Ål - Hol/Hagafoss og opp til Geilo. Derfra er planen å dra over vidda mot Bergen. 
  24. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra rayun i Nasjonal sykkelrute nr. 5 - Numedalsruta   
    Setter opp noen navn her slik at jeg får en rute, og denne endres jo mer jeg får planlagt.  Det jeg merket er at maps.me ikke finner grusveier, hvertfall ikke de som er private. Norges Friluftskart gjør derimot dette, det samme med google maps.  
    Til nå er ruta følgende: 
    Oslo - Hønefoss (gjennom nordmarka) - Vestover til jeg kommer til sætraveien drolshammarveien (går paralelt med soknedalsveien). Følger veiene som går parallelt til Sokna (ser ut til å bli litt sykling på soknedalsveien også). 
    Fra Sokna går det nordover - Strømsoddveien - Her begynner også grusvei som skifter retning noe mer til nordvest - Skikkelig omvei som tar meg nesten frem til Gulsvik (Nordvest for Sokna. ) Her blir det også gode muligheter for å finne fiskevann og friluftsfølelse. 
    Fortsetter deretter nordvest langs hallingselven. Ser ut til å være noen mindre veier som går parallelt med hovedveien. Sykler frem til nesbyen. Nå er Geilo rett vest for nesbyen - og har da valget med å følge opprinnelige plan og dra til Geilo eller fortsette nordover. det blir jo evt en omvei å bare dra til Geilo
     
    PS: Må si at det er rimelig vanskelig for syklister i Norge, og håper at det snart kan bygges mer sammenhengende ruter. Ofte stopper bare veiene noen km fra neste grusvei. Eller sideveiene bare stopper opp i ingenting. Da må man som syklist ut på mer farlige og traffikerte veier. 
     
     
  25. Liker
    Friluftsnoob fikk poeng fra rayun i Nasjonal sykkelrute nr. 5 - Numedalsruta   
    Takk for tipsene! Har lastet ned maps.me nå så driver å ser litt på den. 
    Jeg tipper også at kart på mobil har en del fordeler, men ulempen er som du sier at den trenger strøm. 
    Blir vel noen turer innom bensinstasjoner osv. for å lade opp
     
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.