Gå til innhold
  • Bli medlem

K-A J

Passivt medlem
  • Innlegg

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

1 Neutral

Nylige profilbesøk

1 641 profilvisninger
  1. Hei dsk, tusen takk for godt tips om å finne hvor lekasjen er, det skal jeg teste ut ila helga. Når det gjelder Primus og Optimus så hviste jeg ikke att disse hadde preheatere, de må i alle fall være skjeldne for jeg har ikke sett slike. Jeg har en samling med forskjellige primuser og lamper, ikke den helt store samlingen men jeg syns det er veldig interesant og givende med gammle primuser. Igjen Tusen takk for godt tips og opplysninger Hilsen K-A J 🌟👍
  2. Tusen takk for godt tips, jeg skal inn og sjekke på den linken du sendte meg. 👍😀
  3. Hei alle primusvenner, jeg har i lengere tid prøvd å få tak i en koreansk Annby L 747. Etter to års leting fikk jeg endelig kjøpt en fra Seol i Korea, disse primusvenner er litt spesielle de har en liten fyrlampe montert på tanken som en heater med før en tenner. Den har også mulighet bytte mellom stillebrenner og bråkebrenner, den er også utstyrt med tankmålet. Den jeg kjøpte er ikke helt i orden, jeg får ikke tent den lille fyrlampe for å heate brenneren, og den mister også trykket ganske raskt. Nå trenger jeg virkelig gode råd for å få min Annby i orden, er det noen av dere som kan hjelpe meg med dette er det gull verdt. Mvh K-A J
  4. Hei er det noen her inne som har en ANNBY L- 747 de kunne tenke seg og selge, dette er en Sør Korreansk primus med heater og regulerbar brenner. Hadde vært supert å få tak i en slik.

    Mvh K-AJ

  5. Ja jeg får ta en test, så sier jeg noe om hvordan det gikk. Takk for gode svar Bjørn J, ha fortsatt en fin dag 😀
  6. Hei igjen Bjørn J, din fremgangsmåte er i grunnen den sanne som det jeg gjør. Men som du sier så er det veldig viktig å skylle godt etter syrebadet, når det gjelder forniklede primuser har de samme legeringen som de av messing? Eller er de bygget av stålplater? Mvh K-A J
  7. Hei kvakko takker for tipset, jeg er helt enig med deg angående håndteringen av primuser. Disse to primusene jeg fikk kjøpt i Sverige, hadde begge løse pompeventiler. Dette syns jeg var rart, jeg lurte på om forniklede primuser hadde en svakhet i godset. Har du nor kjennskap til om forniklede primuser er svakere enn messing? Ellers så håper jeg at det er gjengene i pompe ventilene som er røket, hvis ikke så må vel hele pompedelen tas ut. Mvh K-A J
  8. Takk skal du ha for godt tips Bjørn J, tipset med å bruke sitronsyre og Zalo i varmt vann leste jeg på er primusside for lenge siden. Og jeg har rengjort mine primuser på denne måten, men jeg har passet nøye med at ikke rosafargen har kommet til syne. Har du Bjørn J noen gode råd for rengjøring uten syre? Tips tas imot med takk. mvh karl-Arnstein
  9. Hei can, når jeg vasker mine primusser blander jeg sitronsyre og salo i ganske varmt vann. Jeg har tatt av påfyllingslokket og tatt ut pompa, brenneren har jeg også tatt av og legger den i samme vaskevanner. Så brukerjeg en liten myk børste på tanken, og en hard tannbørste på brenneren. Det du må passe på er et ikke primusen blir liggende for lenge i vaskevannet, gjør den det blir det en rosa farge som er vanskelig å få bort. Etter vask og tørk polerer jeg tank, spritskål og påfyllingslokket, husk å blåse brenneren godt tørr med trykkluft etter vask. Skift til nye pakninger, da får du en ren og pen primus som fungerer fint. Lykke til can 😀
  10. Hei, på ferie i Sverige i sommer kom jeg over to forniklede primusser som jeg kjøpte. Den ene er en Primus no. 5S: Or. og den andre er en Radius no. 3. Begge primussene ser fine ut, og det ser ikke ut til at de er brukt så mye. Men som regel når jeg kjøper meg gammle primusser, så pusser jeg dem opp til de blir helt intakt. Når jeg skulle prøve å pompe de opp, klarte jeg ikke å presse luft inn i tanken. Ok tenkte jeg, da er det pompeventilene som har satt seg. Da jeg skulle skru dem ut virket det som om begge var løse, det hadde jeg ikke opplevd før. Når jeg forsøkte å teite de litt, virket det som om jengene var svake så jeg ville ikke bruke noe makt på dem. Er det noen der ute som har erfaringer med dette? Hva kam jeg gjøre med dette? Må hele pompedelen tas ut, eller finns det noe annet lurt å gjøre. Jeg ville vært veldig takknemelig for svar på hvordan dette kan fikses. Mvh Karl Arnstein
  11. Løs pompeventil på forniklet Primus

  12. Hei ser du vurderer flere typer primuser til speidergruppa, de du har vurdert har jeg ikke erfaring med og kan derfor ikke gi deg noen anbefaling på de du nevner. jeg har en del erfaring med Coleman 533 dual fuel, dette er en veldig enkel og driftsikker primus i bruk, og den virker robust bygget. Jeg har tidligere lest her på forumet en som hadde kjøpt inn to slike som en prøve til speidergruppa, etter en tids bruk var han var så fornøyd med disse att han hadde bestemt seg for å kjøpe inn flere. Personlig syns jeg det en enklere å bruke primuser som er en enhet så som Coleman 533, det er mindre mikmakk med dem og så er de sterke. Håper du finner ett produkt som kan tjene til formålet. Karl-A Johansen
  13. Hei og tusen takk for veldig godt råd, jeg tok med meg min nyinnkjøpte Coleman i garasjen, skrudde av selve justeringsknotten og tok av klipset som ligger rett under. Jeg hadde stående noe WD 40, som jeg sprayet rundt "justeringsenheten" hvis det heter det og etter en stund gikk jeg ut, satte på justeringsknotten og begynte skru frem og tilbake og vips så var alt som det skulle. Som du sier så går disse litt tregt og det gjør denne og, men det er ingen problem å regulere nå. Tusen takk for godt svar, lørdagskvelden er berget og da er det barre lækkert. Takk også til deg cosmogs, artig att du også har oppdaget fortreffeligheten med Coleman, men når det gjelder min siste innkjøpte Peak 1, 550 så er den også nå blitt en Coleman i min samling som blir med meg på tur av og til så den blir nok ikke solgt med det første. Kjempefint forum dette, har sittet og lest og jeg er imponert over hvor mye kompetanse mange besitter når det gjelder primuser av alle slag. God helg til der.
  14. Hei. Jeg var i går og kjøpte meg en Coleman Peak 1, 550B, primusen er helt ny og har aldrig vært fyrt. Jeg kjøpte denne hos en som hadde drevet forretning med turutstyr osv, etter att forretningen var avsluttet har denne primusen blitt stående på lager i mange år uten att den har vert rørt. Men når jeg kom hjem og skulle se nermeste på denne oppdaget jeg att reguleringsrattet går veldig trekt, jeg må bruke makt på den for å kunne regulere flammen. Er det noen der ute som kan gi meg ett godt råd på hvordan dette kan fikses
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.