Gå til innhold
  • Bli medlem

rangleren

Aktiv medlem
  • Innlegg

    24
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

6 Neutral

Om rangleren

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    Alpin ferdsel, klatring, langrenn, kajakk og løping
  • Sted
    Oslo

Nylige profilbesøk

932 profilvisninger
  1. Anbefaler deg å stikke på fjellsportkurs hvis det er det du ønsker å drive med. Der får du innføring i naturlig sikring, litt bre(men det har du jo) men ikke minst vært med på klatreturer i fjellet hvor man får prøve seg in action og ikke minst observere erfarne instruktører med alle sin smarte tips og løsninger. Fordel å kunne klatre litt for der går det i fjellstøvler og oppakking. Men på ingen måte hard sportsklatring. Man må fort sette av en uke til et slikt kurs men det er det verdt etter min mening. Det var et sånt kurs som ga meg grunnlaget for å starte med tindesport. Etter det kan man hoppe på kilekurs hvis man ønsker grundigere innføring i klatring på naturlige sikringer.
  2. Jeg syntes ikke det er spesielt mye hemmelighetskremmeri, men det er jo langt mindre mijø som driver med naturlig sikring kontra sportsklatring. Dere har kurs i naturlig sikringer som både Kolsås og Oslo klatreklubb samt DNT holder i Osloområdet. Hvis dere har lyst til å ferdes i fjellet finnes det gode fjellsportkurs om sommeren. DNT, bre og fjell, det finnes en rekke aktører. Så tar det litt tid å utvikle ferdigheter i dette, mye handler om erfaring. Anbefaler kurs, så kan dere heller prøve å finne noen med litt erfaring til å gå med dere på treningsøkter, for eks Vardåsen i Oslo. Da kan dere bruke den hjelpen til å få tilbakemeldinger og vurdering av hvordan dere håndterer sikringshåndtverket. Hvis man vil lese litt først så anbefaler jeg boken Mountaineering: Freedom of the hills. Klatreboka av Ragnar Bell kan også gjøre nytte. Men erfaring er alfa omega i dette gamet, ingenting erstatter det.
  3. Walkie talkie er ikke et must men kan være greit å ha, spesielt siden dere ikke er erfarne. Med litt vind skal dere ikke langt fra hverandre oppe i veggen før man ikke hører noe som helst. Dere bør få gått noen kortere flertaulengdere før Nissedal så dere kan trene litt på dette samt generelle rutiner om hvordan dere skal løse ting. Rutiner tar lang tid og selv om det er lett klatring på Via Lara skal dere tross alt henge flere hundre meter over bakken i mange timer. Det betyr at det ikke er rom for store feil Kjøp cordelette på 7-8 meter. Den er god til mange type standplasser. Halvannet sett med kiler er nok.
  4. Kammene er ikke standariserte nei. Av erfaring er det noe forskjell på de forskjellige størrelsene og merker. Vil anbefale å trene så dere blir gode på og mestrer standplass, dere skal tross alt sette ganske mange av dem og være avhengig av kvaliteten på arbeidet oppover via lara. Ikke minst få noen som kan dette til å se på arbeidet deres, en plassering av ustyr er ikke bare å plassere for å si det sånn. Og som sagt lenger oppe, ha med nok utstyr hvis du er nybegynner. Det tar litt tid å sette sammen et perfekt timet rack, og ingenting er så kjipt som å stå igjen på en standplass eller på vei opp i ruta og oppdage at det du har med deg ikke passer, eller at du ikke har nok.
  5. Mange bra: ReelRock 2010/11/12/ - Samler hvert år 4-5 klatrerelaterte filmer til en pakke. Alltid bra! Asgard Project - Leo Houlding setter ny rute i arktiske omgivelser. First Ascent - Klassiker om førstebestigninger. First Ascent: The Series - Serie med seks halvtimes dokumentarer, høyt nivå. King Lines Progression To the Limit: Huberbrødrenes forsøk på å sette rekord i klatring på tid opp legendariske The Nose i Yosemite. Psyche 1 & 2
  6. Skaff deg en cordelette, veldig bra til standplasser hvor du som tidligere nevnt har tre punkter. Hvis du er fersk ville jeg nok anbefale litt mer utstyr enn et kilesett også. Minimum noen kamkiler. Hvis du klatrer ut taulengde på 50-60 m og så skal sette standplass med 2-3 punkter har du allerede brukt opp alt du har med deg. Jeg er ikke spesielt rutinert selv men syntes det var bedre å ha litt ekstra med seg tidlig i læringsprosessen, så man alltid hadde noe utstyr å sette. Skal du begynne å fjerne noe kan du heller legge igjen de minste kilene.
  7. rangleren

    Standplass

    Du kan jo lese om det i bøker som klatreboka eller the freedom of the hills men det gir deg bare en viss indikasjon på hvordan det fungerer. Bli med noen som kan det noen ganger å se det i praksis, etter det kan du søke opp en del videeor av klatring på nett som er filmet med hjelmkamera, kommer for eks på Via Lara i Nissedal hvor man ser ganske godt hva andre gjør. Til sist må du prøve selv, men det kan være en ide å finne et sted på flatmark hvor du kan plassere litt forskjellige standplasser og øve deg før du prøver i høyden.
  8. Blir ikke så veldig ulik lista ovenfor men når vi gikk i sommer var dette stort sett med: 1-2 60 m halvtau, alt etter beskrivelser av ruta 1 sett kiler Utvalg kamkiler/hexer etter behov Prusik til klemknuter og rapell(2 stk pr pers) 3-4 lengre slynger som kan brukes til mellomforankringer, standplass, rappell, you name it 2 skrukarabinere pr pers Alpine slings, mengde vurderes etter hvor lange klatreruter man skal gå Cordelette til standplass Ca 5-6 meter med statisk tau til rappellfester Sele Nøttepirker Taubrems Trinse Kniv Hjelm Isøks og stegjern etter behov Legger også til at solid førstehjelpspakke, vindsekk, leatherman og hodelykt alltid er med i sekken når jeg skal ut på langtur. Jeg er ikke så veldig erfaren selv men en ting som er erfart med tanke på ferdsel i alpint terreng. Selv om man ikke skal drive med storveggsklatring og avansert fjellklatring så er det mye som må læres, gjerne noen nivåer over det man tror for å kunne mestre det som i en klatrefører ser greit ut. Jeg leste en gang her en som skreiv at han syntes det var vanskelig å skille mellom en del grad 2 og 4 i fjellet og jeg er tildels enig. Rutelesning i seg selv er en kunst. I tillegg er aspektet ved at du skal være forberedt på det verste naturen kan kaste på deg og hvordan det kan totalforandre situasjonen du er i. Kort oppsummert, man går fort igjennom de samme kursene og læringsprosessen som den som har ambisjoner om å bli storveggsklatrer. Forskjellen kommer kanskje mer til syne etterhvert med hvor mye erfaring man velger å akkumulere seg.
  9. Falketind over normalruten krever ikke sikring. Uranostind opp normalruten krever at du beveger deg over en isbre og dermed sikrer deg der. Du kan også gå over Uranosryggen, men det er et par rimelig eksponerte partier der hvor det kan være fornuftig med noe sikring. Er du meget stødig kan det gå uten, men ikke ta lett på det.
  10. Jeg har erfaring med Norrøna Falketind bukse i Proshell. Den er tett og beskytter bra men etter min erfaring er den ikke spesielt slitesterk. Sleit diverse hull i den etter ganske kort tids bruk i fjellet. Ellers syntes jeg erfaringen din med Dri3 hørtes drøyt ut og som andre har påpekt allerde hørtes det ut som produksjonsfeil. Jeg har gått med Norrøna Trollveggen Dri3 bukse de siste årene. Den er potte tett og utrolig solid. Mitt eneste ankepunkt er at jeg syntes dri3 er lang tettere og fører til mye svette sammenlignet med andre membraner jeg har prøvd.
  11. Jeg ville også godt for Mammut av de to. Ser du for deg å bruke det mye ute ville jeg kjøpt et mer solid impregnert tau.
  12. Anbefaler et søk på forumet. Det har vært mange diskusjoner om dette fjellet tidligere hvis du ønsker masse informasjon. Går du med guide er det viktigste en god fysisk form. Det er en lang dag i steinete oppoverbakke du eventuelt skal igjennom. Jeg har bare vært på Bandet før selve klatringen starter i forbindelse med annen tur, men har erfaring fra alpin klatring ellers. Storen er et av prosjektene våre i år så har snakket med mange og lest mye. Rutene som er normale ligger vel stort sett på klatregrad 3+/4. Jeg hadde basert meg på å klatre i alle fall dette inne, gjerne en grad høyere hvis du vil nyte turen. Det mentale aspektet ute skal ikke undervurderes, men hvis du har vært på klyveturer i eksponert terreng før kjenner du nok til dette. Hvis du er interessert i flere høye klatretopper anbefaler jeg å ta et kurs, lære seg alt som kreves for alpin ferdsel selv og sette dette som mål litt fram i tid. Ekstremt tilfredstillende å komme seg opp på denne type fjell for egen maskin. Et kurs på en uke er ikke mye dyrere enn guidet dagstur heller.
  13. Hardangervidda har jeg vært på. For eks kan dere gå fra Finse eller Kinsarvik over til Rjukan. Litt avhengig av om dere ønsker fiskevann eller topper som Hårteigen kan man legge ruta litt annerledes enn direkte gange. Har dere 7-8 dager så er det 2-3 mere enn det man bruker rett over, avhengig av form og tempo vel og merke. Det går også ann å padle men det innebærer en god del bæring avhengig av snøforhold og is på vannet, og noen muligheter for stryk. Sånt sett er det vel flere som mener det er en litt krevende padletur. Hva er det dere ønsker ut av turen? Skog og villmark eller fjell og topper? Ønsker dere å gå eller helst padle og vil dere være i bevegelse hele tiden eller ha pausedager med fisking og leirliv? Selv har jeg erfaring fra fotturer i Jotunheimen og der er det mange fine rundturer i ekstrem norsk natur. Et annet padleforslag er Fjorda i Oppland.
  14. Det er jo så mye spennende å ta av. Klassike områder å bevege seg i er jo for eks forskjellige krysninger av Hardangervidda som skulle passe bra når dere har 7-8 dager tilgjengelig eller oppdagelsesferd i Femundsmarka.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.