Gå til innhold
  • Bli medlem

Ken

Passivt medlem
  • Innlegg

    19
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral
  1. Så at Yaktrax var anbefalt et par ganger her, og ønsker å dele mine erfaring med de. De er kurrante på asfalt og flatmark, men de gir svært begrenset feste på is i bakker. I mitt tilfelle var også holdbarheten veldig dårlig. Etter første tur i terrenget (gammel skogsvei med rundt 20-25% stigning og omtrent lik fordeling mellom is, frossen jord og snø) så begynte stålfjærene under å deformeres enkelte plasser. Etter ca 3 timer røk en av gummistrikkene som holder fjærene på plass. Etter ca 4 timer røk to strikker til, og broddene var da i praksis helt ødelagte. Opplevde også, før de gikk i stykker, at de hadde en tendens til å dra seg skjeve på skoen.
  2. Si ikke det du. For når helvete fryser til, så skal jeg kjøre scooter der også!
  3. Vet ikke om det er så genialt... Men det hadde vært morro å prøvd likevel. Jeg må vel rive i en slik for å bevise at jeg pusher utviklingen litt fremover; i motsetning til visse andre som forsøker å holde den der den har vært de siste 2000 år... *host*
  4. Hva synes skifolket om denne? http://www.ktrakcycle.com/home.html
  5. Takk for linken Joda, kanskje en idé å intensivere ATV-kontroller hvis de faktisk bryr seg om naturen. For såvidt jeg vet har slike kontroller vært tilnærmet ikke-eksisterende. Men når snøen har lagt seg, ja da dukker de opp, i vertfall overskriftene. Jeg skulle likt å se den egentlig grunnen for denne ytterst merkelige prioriteringen. Det kan jo ikke være naturhensyn i allfall. Det er nok en smule prestisje inni i bildet for å si det pent. For hvem bryr seg egentlig om en fyr på en ATV en grå høstdag blir tatt, hvis du kan ta en familie på scootertur i påskefjellet med knall soll og silkeføre?
  6. Og her har du dokumentasjon for min: (http://www.nibr.no/content/download/4465/21127/file/2006-15.pdf) side 134 "Det er foretatt mange undersøkelser av effekter av snøskuteraktivitet på skoglevende hjortedyr i Nord-Amerika. Synskontakt var utløsende faktor ved flukt, og minsteavstanden som dyr valgte å ha til skuter var mellom 60 og 100 m, påvirket av tettheten av vegetasjon. Snøskutere i høy hastighet skremte dyrene mer enn i lav hastighet. Det ble også påvist at dersom snøskutertrafikken ble kanalisert til faste ruter, vennet dyrene seg til trafikken (referanser i Reimers 1991). Rein og caribou er ofte studert både i Norge, på Svalbard og i Nord- Amerika (Overrein 2002). Reinens reaksjonsavstander på snøskutere på Svalbard ble undersøkt i 1987. Konklusjonen var at den tids snøskutertrafikk ikke hadde noen effekt av betydning for Svalbardreinen (Tyler 1991). Flere sider ved dette er diskutert i ettertid, og flere ubesvarte spørsmål er reist. Individuelle variasjoner i reaksjon kan være store, og bør studeres nærmere, sammen med kombinasjonen av motorferdsel og turer til fots, særlig i kalvingstida. I Norge er atferdsresponser hos villrein undersøkt ved direkte provokasjoner fra snøskutere eller skiløpere, gjennom tre vintre i Setesdal-Ryfylke (Reimers m.fl. 2003). Dyr som ble provosert av en snøskuter oppdaget observatøren på lengre avstand enn når de ble provosert av en skiløper (gjennomsnitt 534 m og 370 m), mens total flukt (gjennomsnittlig 570 m og 756 m) og total avstand som dyrene forflyttet seg (gjennomsnittlig 660 m og 970 m) var mindre for provokasjon fra snøskutere enn fra skiløpere. Atferdsresponsene på skiløpere og snøskutere var i det store og hele like." Hvis vi skal gå konkret inn på støynivå, så kan jeg vise til en støytest fra 2005 hvor det kommer fram at ingen av scooterne som ble testet ga et høyere støynivå enn 75 db på 20 meters avstand ved 70 km/t. Ved 60-100 meter vil støynivået følgelig være ennå lavere. "Målingene viser at en scootere laget langt mindre støy enn det biltrafikken skaper av lyd på en vei. Forskjellen har vært der lenge, men nå er den enda mer tydelig." (http://www.scooternorge.no/vr2/tester/diverse/stoytest.pdf) Og for å sitere det du siterte.. "Dyrenes sensitivitet for lydpåvirkning vil variere gjennom året, mellom individer innen samme art og mellom forskjellige arter, men generelt vil pattedyr reagerer negativt på støykilder med nivå over 90 dB. Støykilder under 90 dB vil i mindre grad utløse sterke fluktreaksjoner." ----- Vel, påstand mot påstand og like langt? Kanskje, men du hoppet over noe essensielt. Nemmelig din påvirkning på dyrelivet når du ferdes i naturen på ski eller til fots. Takk for den, og ja, jeg er helt enig
  7. Hvorfor skal jeg dokumentere påstander jeg aldri har lagt fram? Er det noe nytt her som jeg ikke har fått med meg? Hvis du vil ha dokumentasjon på hvordan scooter og folk på ski påvirker dyrelivet, så får du nesten spørre om det. Og for å komme deg i forkjøpet; så kan du lese den andre tråden om scooter. Der finner du linker til undersøkelser utført på svalbard, på fastlandet og i utlandet. Når det gjelder hvilket parti man stemmer på (hvorfor ble det plutselig relevant?) så kan jeg ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg holder med i allfall langt unna FRP! Fornøyd eller skuffet over svaret?
  8. Nå har jeg ikke voktet over dette forumet eller denne tråden, men jeg sitter med en følelse at skifolket er blitt mere eller like mye moderert som scooterfolket. Litt morsomt i grunn Men uansett, jeg skulle egentlig svare på noe. Feil, kjernen i dette er ikke støy. Kanskje for deg, men ikke for dyrelivet. Og så må jeg spørre om du ferdes i naturen så lydløst og ubemerket at ingen dyr oppdager deg? Ikke det nei. Faktum er at støyen ikke plager dyrene nevneverdig, det er menneskelig aktivitet som er "hovedproblemet" Men det er forskjell på folk for å si det slik. Forsøk viser nemmelig at en skigåer eller noen til fots skremmer dyr like mye eller mer enn en snøscooter m/fører. Med andre ord, har du litt moral i behold bør du selv slutte å ferdes i naturen før du kan heve pekefingeren mot scooterkjørere.
  9. Stygg sak som scooterfolket gjerne skulle vært foruten. Når det er sagt, så dumper jo folk frysebokser i veiskråninger også, uten at vi snakker om bilfolket. Jeg så også på bildeserien at mye av søppelet var typisk "sommersøppel". Deriblant fiskegarn, en tilhenger og en ATV-eske... Så dette har nok mest å gjøre med holdninger, ikke hvilket kjøretøy du sitter på eller i.
  10. Vel overstått sommer folkens! Eller vel, sommeren pågår fortsatt rundt omkring, men det går mot den rette årstiden SRX: tro meg, det er mange som ikke ser logikken med strafferammene for scooterkjøring. Sikkert derfor så mange ikke ser logikken i at det er forbudt å kjøre.
  11. Beklager å si det, men den undersøkelsen er verdiløs. De spør om tilatelser for motorkjøretøy i utmark, det inkluderer både bil og ATV, to kjøretøyer alle vet kan lage svært stygge spor i naturen. Selv jeg som scooterentusiast hadde måtte svart nei på den undersøkelsen om jeg skulle vært ærlig! Dessuten er det nesten ingen her som etterlyser tilatelser, men derimot løyper som er åpne for alle. Det er to helt forskjellige ting.
  12. http://www.stockshotshop.co.uk/2005/index.cfm?object=catalogue&mode=products&categoryID=18 Disse brikkene er vel egentlig en dårlig løsning, men man burde nå bli funnet før våren kommer...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.