Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 19. aug. 2020 i alle områder

  1. Det stemmer ikke, all ørret pleier å svømme inn til land for å spørre hva utstyret kostet, før den bestemmer seg om den skal bite på kroken eller ikke.
    4 poeng
  2. Hei! I fjor krysset jeg og kona Alaska på tvers, fra Kaktovik i nordøst til Unalakleet i sørvest. 1800km på 57 dager - hvor ca halvparten av tiden var i packraft og resten på beina. Dette var bryllupsreisen vår, så da fikk vi stresstestet ekteskapet også Nå har vi akkurat sluppet første episode i en serie av 4 episoder om turen på Youtube. Tenker at det er noen som kan sette pris på sånt her Håper dere finner filmen interessant. Skulle du brenne inne med noen spørsmål, så fyr løs!
    2 poeng
  3. Jeg aner ingenting om utstyret. Men jeg vil bare si at jeg tror det har lite å si på hva slags utstyr du har, om du får fisk. Jeg glemte den rådyre snella med like rådyr sene i sommer. Likevel fisket vi flere flotte ørret med billig barnestang. Min bror pleier å si at for å få fisk, må du fiske mye. Men det er gøy med fint utstyr da! 😊 Lykke til!
    2 poeng
  4. Det er vel nye versjonen. Shimano har endret noe på betegnelser på stenger senere tid. 5 deler og du bruker 4 så stang er entetn 8 eller 9 fot Sikert veldig lik gamle modellen. Men de har laget lomme på tuben til snella. Prasktisk så snelle kan sitte på. Men den den er mer knot å dytte ned langs sidelommer på sekken da. Spørs hva du skal fiske med. Til fiske med dupp synes jeg 3-14 blir litt snaut, hadde der valgt 5-25 selv. Den blir dog 9 og 10 fot.
    2 poeng
  5. Sjøkart er forklart her: https://kartverket.no/globalassets/nautiske-publikasjoner/symboler-og-forkortelser-i-norske-sjokart.pdf Skal en bruke Sjøkart kan det være smart lese en god del av det som står der. Stort sett er ikke skipsleia inntegnet i Norge fordi trafikken er for liten (Den er inntegnet i f.eks. ytre Oslofjord). I trange farvann er farleder ofte inntegnet (tynn svart strek. F.eks. ved Husvær på Helgeland). Jeg har aldri sett noen skipslei inntegnet i Sognefjorden på offisielle norske sjøkart, så hvis det er "for dårlig" bør kanskje noen ta seg en prat med Kystverket og fortelle de at de bør definere en skipslei i Sognefjorden
    2 poeng
  6. Fjerde og siste episode. God søndag!
    2 poeng
  7. Da har jeg brukt de siste dagene til å lese meg litt opp, men ser at dette kreves ekspertise!!! Det siste året har jeg prøvd å få en ørret på kroken- uten hell- men mistenker at den 15 år gamle stangen min er til sjøfiske istedenfor fjellvann og vann i Oslomarka som jeg ofte sykler eller går forbi. Jeg ønsker da en stang som lett kan festes på siden av en dagstursekk slik at den faktisk blir med på tur på fjellet og i marka. Har sett på følgende: 1. Berkley Pulse XCD travel 8' 3-15g 2. Shimano STC Spinning 8'/9' 3-14g Når det gjelder snelle har jeg sett på: 1. Shimano Nasci 1000 2. Shimano Sedona F1 1000 3. Litt usikker på Daiwa snellene. Der har man Ninja, LT, Legalis LT, Excaler, og Fuego. Her har jeg sett at man foreslår 2000 i størrelse. 4. Leser at Shimano Stradic G14 1000 er toppen av all lykke. Men vil egentlig en mindre erfaren fisker som meg merke forskjell på en Nasci og en Stradic?? Helt til slutt: Forstår det slik at jeg i tillegg kjøper Fireline Crystal 0,12 (litt teip innerst) og har nylon/flurcarbon den siste meteren (fester med en svivel istedenfor å knyte). Har i dag kjøpt sluker og spinnere på 4 g. og 12 g, en kastedobbe 15 g som skal ha en våtflue i enden, en vanlig dobbe med kroker til levende meitemark som står i kjøleskapet. Skal også kjøpe meg sluk på 7 g og en rapala orginal (9cm). Dette må vel gå bra, eller???
    1 poeng
  8. Kan dere diskutere parafin i en annen tråd? Please!
    1 poeng
  9. Det er avsindig mye TV jeg ikke gidder å se (faktisk det aller meste), men jeg skriver da for f.. ikke kronikker om det!
    1 poeng
  10. Hva er karosen? Hvis det er det samme som parafin (norsk)/fotogen (svensk)/kerosene (engelsk), så har jeg en optimus hiker 111 C (den første versjonen, ikke den med grønn tank).
    1 poeng
  11. Noen skulle gitt den dama en skikkelig innføring i hvordan man betjener en fjernkontroll. Min er ganske enkel, jeg slår av og på med samme knapp.
    1 poeng
  12. Padler en god del både flatt vann og elv, samt er vegleder kano gjennom Norges Padleforbund, så vil i all uerbødighet påberope meg en del erfaring. Av de kanoene du nevner som aktuelle for deg vil jeg si at Silverbirch er det beste valget. Jeg har ingen tilknutning til dem og har ikke den selv (men har veldig lyst på). Dette er en kano med gode egenskaper både for elv og flatt vann. Men den krever litt erfaring for å få til å gå rett frem da den ikke har kjøl. Den er ikke laget for å være eksepsjonelt retningsstabil, derimot er den laget for god manøvrerbarhet. I forhold til hvor man sitter når man padler solo er mitt svar enkelt, ikke på bakre tofte. Kanoen er symetrisk så det som bestemmer "frem" og "bak" er plasering av setene. Om du sitter på fremtoften, men snur deg med nesen mot baktoften kommer du mer midt i båten når du padler. Det er og lett og flytte seg litt frem å sitte på kne i senter av kanoen. Fordelen er at du da kan styre kanoen med styretak forran deg, som faktisk ofte er de mest effektivt kontra å styre bak. Vil anbefale kurs, subsidiært harde studier av filmer i løpet av høst og vinter. Finnes mye bra filmer der ute på nettet, men en gammel klasikker er Bill Masons filmer path of the paddle. https://www.nfb.ca/film/path_of_the_paddle_solo_basic/ https://www.nfb.ca/film/path_of_the_paddle_solo_whitewater/ https://www.nfb.ca/film/path_of_the_paddle_doubles_basic/ Finnes menger med padlefilmer på youtube, men husk å være kritisk til det som vises.
    1 poeng
  13. Det kom en reklame i posten i dag der det sto at du får 25% rabatt hos Fjellsport med koden GAVE25. Da kan du finne et bra telt til grei pris. Unntak var bl.a. Norrøna, elektronikk og allerede nedsatte varer.
    1 poeng
  14. Mellom Nesoddtangen og Snarøya er den smalere.
    1 poeng
  15. Hehe ja, det har du rett i er både lurt og feil. Eller, "jeg mener det er feil" blir vel riktig å si. I større trafikk brukes riktignok dagsignaler istedenfor flagg, så man "stjeler" vel egentlig ikke noe sånn sett. Men.. Flagget er bare til for å vise at jeg er der uten at de skal bruke noe tid på å tolke noe mer enn det, tenker jeg. Så oransje vimpel holder i massevis for meg.
    1 poeng
  16. Skal ikke uttale meg om Reinsfjell SL, men de nye modellene av Fjellheimen SL skrår *ikke* kraftig i taket, og innerteltet er dessuten rektangulært. Har Fjellheimen SL 3 camp og den duger i massevis for ukesturer på Hardangervidda sommerstid. Enormt fortelt!
    1 poeng
  17. Eksempel på farled i trangt farvann
    1 poeng
  18. Men i sørenden av Karmøysundet finner du den
    1 poeng
  19. Jeg har laget meg en liten "opptenningspose" som alltid er med i sekken. Oppi der har jeg noe tørr bjørkenever, et par tennbriketter, ei eske fyrstikker, og et fyrstål med striker. Når jeg er underveis plukker jeg gjerne litt ekstra never og stikker i lomma. Finner jeg ikke noe bruker jeg av lageret i posen.
    1 poeng
  20. Det ligger mange fine kultiverte ørret vann på skrim. Mitt tips er å ta en runde innom flere vann. Fra ivarsbu kan dere følge blåmerket merket sti mot styggemann da passerer dere først Svarttjern og Taraldsvannet hvor dere kan kaste litt. Ta blåmerket løype videre ned så fisker dere i Øyangen og Fiskelausen - de to vanna har mye fin ørret. Prøv gjerne blekketjern også rett sør for fiskelausen og øyangen. Ville også da vurdert å rusle bort til fantevannet som har mye fin ørret. Fiskelausen er et populært sted blant fluefiskere.
    1 poeng
  21. Ja, hva i all verden var oppi sekken på 20 kg?
    1 poeng
  22. Konseptet virker jo lovende, men de merkene er fullstendig skivebom for min del .. Salget ville nok økt betraktelig om de forsvant.
    1 poeng
  23. Som kjedelig mann på tur føler jeg meg kjempekrenka av dette.
    1 poeng
  24. Var innom en bekjent som hadde storopprydning i garasjen og der dukket det opp et par gamle ski. Skiene var ikke så interessante, men den ene var brukket, og brekker man en ski så må man selvfølgelig reparere den, og har man ikke tilgang på passende verktøy og lim så får man ta hva man har. I dette tilfellet ble det en tom hermetikkboks som hadde inneholdt erter Kjøtt og Flesk.
    1 poeng
  25. Hei, Jeg prøver meg på min aller første tur-rapport. Den blir ikke særlig detaljert, men kort oppsummert og med noen bilder. Turen er: Glitterheim-Spiterstulen-Leirvassbu-Gjendebu-(Gjendesheim med båt) Dag 1: Kjørte fra Moss til Randsverk for å møte turfølge på Glitterheim. Turfølget besto av seks "normalt" tur-vante damer i relativt god form. Parkerte bilen på Randsverk og tok taxi for buss inn til bommen hvor Nasjonalparken Joutunheimen starter. Der finnes sykler man kan låne for å sykle inn til Glitterheim. Sykkelturen er 7 km og tar ca 45 min. Tok sekken på ryggen (men det fantes også sykler med sykkel-vogn for barn / last). Dag 2: ˍVi hadde tenkt på å evt. ta Glittertind denne dagen, men tåke, regn og vind satte en stopper for det. Vi så oppover mot Glittertind, og jeg tenkte at jeg var glad for at jeg ikke skulle opp dit. Vi gikk istedenfor turen fra Glitterheim til Spiterstulen via Skautflye. Dette er korteste veien mellom de to hyttene, og den med færrest høydemeter etter hva jeg forstår. En relativt krevende tur, kanskje meste pga av været. Vi brukte ca. 7 timer med minimalt med pauser. Stående lunsjpause da været var ruskete. Turen er merket ekstra krevende og er ca. 16 km. Noe i ur. Bra med staver. En del vading / steingåing, men vi beholdt støvlene på. Lurt med staver! Rødmerket sti. Ikke vanskelig å finne veien. Denne dagen møtte vi kun to andre tur-følger. På veien så vi også Galdhøpiggen i tåke. Dag 3: Fra Spiterstulen til Leirvassbu. Rødmerket sti. Lett å følge stien. 15,3 km. Noe lettere tur en dagen før. Været ble bedre, og terrenget var litt snillere enn dagen før. Denne dagen brukte vi nok ca. 8 timer, men med flere pauser enn dagen før. Flott tur. Noe vading / steingåing her også. Denne dagen møtte vi to andre tur-følger. På veien så vi lenge "Kyrkja" som var en pen topp å se opp mot. Dag 4: Fra Leirvassbu til Gjendebu. Rødmerket sti. En lenger tur enn dagen før, men lett å gå. Sola viste seg, og alt var flott. Siste km. noe lange med slitne bein. Knærne begynte å kjennes litt, til tross for at det ikke var særlig bratt noen steder. Veldig fin tur nedover til Gjendebu. God sti. Noe steingåing / vading her også. Turen er 18,9 km og er merket krevende. Vi brukte ca. 8,5 timer med mange pauser. Vi møtte ca. 6 turfølger alt i alt på hele dagen. Da vi kom til Gjendebu var det flere folk, men likevel godt om plass for oss der vi satt i sola med hver sin øl. Dag 5: Båten fra Gjendebu til Gjendesheim og hentet biler. Hjemover. Alt i alt en fantastisk tur med veldig flott natur i Jotunheimen. Dagsetappene opplevdes krevende nok for at vi ble glade for å se hyttene hver dag, men overkommelige for oss damer (ca. 50 +). Ville ikke tatt med folk i dårlig form eller små barn. Fordel å ikke gå med tung sekk / telt, i hvert fall for oss. Usikker på om jeg ville tatt denne turen med tung sekk. Jotunheimen har overgått mine forventninger! På alle måter.
    1 poeng
  26. Nå har vi publisert del 3. I denne episoden padler vi en packraft fra Arctic Village til Ruby. Vi padler East Fork Chandalar, Chandalar og Yukon River. Kristina som mer eller mindre har lidd seg over tundraen med betennelser og gule stafylokokker, så frem til å kunne padle så beina kunne hvile. Det hun kanskje ikke så for seg var 14 dager med Beaver Fever - hvor hun slet med å få i væske og næring. I løpet av denne perioden mister hun mye vekt og får flere anfall, men å gi seg er aldri et alternativ.
    1 poeng
  27. Jeg padler ikke kajakk og heller ikke i saltvann. Men som tidligere sjømann i handelsflåten, har jeg noe erfaringer med småbåter, både mindre fiskebåter og seilbåter. De var (den gang) ofte umulig å se på radaren. Så ikke stol på at store båter ser dere på radaren. Å se dere med "blåtte øye", er også tvilsomt spesielt i mørket. Båter som handelsfartøy har også liten evne til å raskt korrigere kursen og ennå mindre stoppe. Små båter skal også vike for store farkoster. Så hold dere unna og det burde ikke være vanskelig. Er nok verre med mindre raske båter. Signal penn, er jo et godt råd. Men, dere bruker vel hodelykter. Og mange hodelykter har også blinkende lys. Er dere usikker på om en båt ser dere, still om lykta til blinkende hvitt lys og rette det mot båten som nærmer seg, så blir dere nok sett. Å bruke tid på å kalle opp båter, som nærmer seg raskt, ville ikke jeg brukt tid på. Heller fokusert på å holde avstand for kryssende kurs.
    1 poeng
  28. To par sko? 🤣 Til høyre i bildet er La Sportiva Trango Cube GTX, disse er mine "hovedsko" i bratt steinete terreng. Til venstre for dem står La Sportiva Trango TRK GTX, en litt "lettere" og mykere sko som "ruller" mye bedre når man går. Lett og fin allround-sko, bruker denne i skog og mark og fjellturer med barna. Forran står La Sportiva Mix, en lett og fin anmarsjsko i skinn. Knall sko med lett opppakning, i tørt terreng, Via Ferrata osv. De andre skoene tar vi en annen gang 😄 Forøvrig imponert av en del av Salewa sine sko, mine forrige Hanwag sko er noen av de beste skoene jeg har hatt men finner ikke igjen denne modellen og så videre.. Som ett par allround sko så ville jeg heller heller gått for Trango TRK enn Trango Cube.. Guide ligger litt nærmere Cube i stivhet og tenkt bruksområde om jeg ikke husker veldig feil. EDIT: så nå at du skrev "til lange krevende fjellturer i bratt terreng. ", da må jo Guide passe fint om den passer foten din? (Lar likevel resten av skribleriene mine stå i tråden i tilfelle noen finner det interessant.)
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.