Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 28. april 2019 i alle områder

  1. Bare si fra - jeg er klar til å betale det som er normalen for brukte telt. Vi begynner vel på ca halv pris som er ca 750,-? ;-)
    5 poeng
  2. Fikk ordna meg ei natt på orrleik på Finnskogen i år også, og avsluttet med en tur til Dronningens utsikt når jeg likevel var i teigen.
    5 poeng
  3. Her er sommerversjonen, fordeler som kan nevnes: god lufting beskytter mot mygg bra utsikt fra hele teltet
    5 poeng
  4. >Så noen fine bilder fra i dag/kveld som viser har det går faktisk å sitte i en chair kit LW med downmat 7 Det regnet jo noe innmari i natt og teltet var like tørt innvending. Har gjort noen små modifiseringen med å legge inn strikk ved festene til alle endene for innerteltet samt barduner på kortveggen.
    4 poeng
  5. XXL har nå vurdert saken på nytt og bestemt seg for at jeg får kjøpe teltet til 1549,- Blir spennende å se om jeg liker teltet eller om det blir solgt videre.
    4 poeng
  6. Siste skitur for sesongen i går. Gikk samme løypa på mandag og da var det fin snøsåle hele veien. I går var det mange bare partier og flere steder var løypa blitt til bekker. Etter bare 3 km ble det stopp ved en "bekk"som var så dyp at vannet ville ha gått over skiskoene. Bare på den drøye timen vi var på tur smeltet det mye, så hjemturen ble enda våtere enn begynnelsen av turen. Moro med ski så lenge det varte. Nå kan resten av snørn gjerne smelte fort så fjellskoa kan tas i bruk.
    3 poeng
  7. Eg foretrekk å halde meg med menn til slikt arbeid. Kjøkenarbeid altså.
    2 poeng
  8. LItt innspirert av svea og som høykulturell trønder..... har jeg bedt fruen ut på en drink og kaffe Svea123+sea to summit kettle +gsi kaffefilter+vargo flaske med biopeisbrensel (+tangia mini) blir kompakt ja. i 20 grader blir tanken fort varm.... hvor mye skal til før at sikkerhetsventilen slår ut ??
    2 poeng
  9. Ja vel, så det er derfor jeg har blitt oppspist av mygg hver sommer. Jeg har en sånn, men jeg har tydeligvis brukt den feil. Jeg har brukt den under vann til å samle fisk i, men denne sommeren skal det bli andre boller!
    2 poeng
  10. Spurte også ei god venninne som er metallurg. Vel vitande om at eg kjem til å få høyre det resten av mitt liv, at kunnskapen min om desse materialane er så dårleg 😳😁
    2 poeng
  11. Interessant med testing. Jeg tok meg tid for noen år siden, rett etter at jeg kjøpte min Svea123 , å gjøre en test der jeg sammenlignet effekt både med hensyn til koketid og forbruk. Jeg hadde en Optimus 8 , den nye Svea 123 og en 111 på kjøkkenbordet samtidig. Og fyrte dem opp etter tur. Jeg veide dem før test og etter test og tok tiden på hvor fort de kokte opp en halv liter kaldt vann rett fra springen. Det overrasket meg at Svea123 både fikk vannet til å koke fortest , og med minst forbruk av drivstoff. Det er nesten bare Sveaen som har fått være med på tur de siste årene. Unntak er når jeg en gang i blant pakker i kayaken for en helgetur , der jeg har med luksus som poteter og annet som trenger lang koketid. Og jeg ikke trenger å bære. Da blir en av 111 primusene med. Men ellers er det alltid Sveaen. Det er én ulempe med Sveaen. Og det er frykten for å brenne den tom. Det er blitt sagt , og produsenten advarer også , at når den brennes tom kan veken ødelegges. Jeg har brent den tom 2 ganger , der jeg glemte meg ut. Men det ser ut som det har gått bra. Jeg testet etterpå , og den kokte opp akkurat like fort som før. Jeg skulle ønske at jeg kunne finne ut en måte å skifte veke i felt , med enkelt verktøy. Men både det å få tak i reserveveke og å skifte den er noe tricky. Jeg har aldri gjort det. Tanken på en primus som slutter å virke dag 2 på en ukestur , gjør at jeg blir paranoid for dette med å brenne den tom.
    2 poeng
  12. Alternativet du nevner med snøsmelting var det første som slo meg Missfarging pga for høy temp på stålet
    2 poeng
  13. tja, ligner mystisk På viruset tørrkoking/høy varme.. Det er ikke dødelig
    2 poeng
  14. Gjorde et nytt eksperiment i kveld. Fyra opp, og satte brenneren uten vindskjerm i et lite plastfat med ca 2 cm vann. Justerte flammen rett under der "helikopterlyden" starter, altså passe for kosefyring i innerteltet hvis det ikke er iskaldt. Drivstoffmengden minket da ganske nøyaktig 1 gram pr minutt. Holdt den på samme styrke hele tida, bortsett fra at jeg guffa opp for å teste tanktrykket fra tid til annen. Overflatetemp på tanken holdt seg på 40-45 grader midt mellom ytterkanten og forgasserrøret. Selvsagt noe lavere under vannoverflaten, men vannet endte opp på ca 40 grader etter 1 time brennetid. Testen ble utført i romtemp. Ca 20 grader.
    2 poeng
  15. På tide å fyre opp litt i tråden igjen? 😂 Ref fantasipriser og at kjøper bør vite når ting er feilpriset eller ikke.
    2 poeng
  16. Aner ikke når sikkerhetsventilen blåser. Jeg vil tro den utløses litt tidligere ved bruk av alkylatbensin enn ved bruk av Coleman fuel. Jeg mener å ha lest at alkylatbensinen har lavere kokepunkt, men kan ikke dokumentere det. Det er derfor jeg "safer" ved å sette brenneren i litt vann når det er varmt
    1 poeng
  17. Her bør du selvfølgelig skrive at dette er baser på observasjon av fruens arbeid @tubbs
    1 poeng
  18. Beklager tull: adressen burde være rallarvegen 1222
    1 poeng
  19. Har gått ut fra Jønnbu(Bø-siden) og Grimås(Seljord-siden) de gangene jeg har vært der, og selv om Grimås kanskje er den bratteste og korteste veien, så er det etter min mening den fineste. Når man da kommer opp ligger fiskevannene på rekke og rad, både den ene og andre retningen. Virker og som det er mindre trafikk fra Grimåas-siden. Færre merka stier og man er kanskje litt mer for seg selv. Grimås har bom i bunnen av veien der man betaler for å kjøre opp, gratis parkering. Kan betale med kort. Jønnbu har P-automat på P-plassen(inne i en liten bu midt på plassen) der man betaler for å stå over tid/dager. Tar kort. På min tur i fjor, fra Grimås, ble det lunch ved en oppsatt benk ved de første vannene man kommer til - Øvre Tvitjønnan (999moh)..(om man følger rett sti). Kastet en 5-6 ganger, og så var lunchen i boks Meget flott område, anbefales! Her ser man mot Grimås. Oversiktsbilde over Øvre Tvitjønnan, sett mot Grimås til høyre. Her slutter tregrensa også.. Så vil man ha litt trær, så blir man i dette området, eller går litt mot vest og finner flere vann(rett fram i forhold til dette bildet) Det er skiltet til Holmetjønn(980moh) tidligere på stien fra Grimås. Vil man ha mer åpent fjellandskap går man videre
    1 poeng
  20. 1 poeng
  21. @Tessatroll Jeg har og blåskjær i min pga snøsmelting, samme med en MSR stålkjele jeg har..
    1 poeng
  22. Pokal for ukens kommentar til nuh...
    1 poeng
  23. Litt mere hjemmetrening på kjøkkenet kansje hindrer slikt i fremtiden @Tessatroll ? 🤔🤣
    1 poeng
  24. Lett telt på 1 kg til 2655kr fra amerikanske Big Agnes er vel et bedre alternativ? https://www.addnature.no/977414.html
    1 poeng
  25. Du gir for lite informasjon. Har du brukt 111-primuser før? Hva slags drivstoff har du fylt på tanken? Hvilken prosedyre bruker du for å fyre opp primusen? Du sier at gassen ikke vil tenne, den bare blåser opp. Forstår jeg deg rett er brennerhodet blitt varmt nok slik at drivstoffet fordamper. I så fall er det nok å sette en fyrstikk bort mot brenneren, så antenner gassen. Hvis det kommer en tynn stråle flytende drivstoff ut av dysa må du forvarme brenneren mer.
    1 poeng
  26. Nettopp sett den nyeste videoen til MyOwnFrontier, denne gang fra Yosemite. Fantastisk flott natur, akkurat slik jeg liker det. Blandig av fjell, vann og utsikt, blandet med åpen skog der man ikke får en klaustrofobisk følelse. Begynte å klø litt i turlysten nå..... Deler av søndagen kommer vel til å gå til å se flere av filmene fra denne kanalen
    1 poeng
  27. Jeg har en exos 48 som jeg har testet med opptil 17kg tror jeg, den var fortsatt svært behagelig men jeg tror ikke den tåler så mye mer vekt enn det.
    1 poeng
  28. Leser boka «Å gå - ett skritt av gangen» av Kagge nå. Veldig lun og klok bok. Men en siden utpekte seg som veldig relevant for hva som driver meg, og flere andre av dere slik jeg kjenner dere. Likte denne siden her så godt så jeg må bare dele den. Resten av boka er verdt å lese den og altså 😀
    1 poeng
  29. Har aldri prøvd Coleman-fuel, jeg Uansett er trikset med å kjøle ned tanken ved å sette den ned i litt vann god som gull. Flott flammebilde Edit: Kjøling bare hvis man er litt bekymret, selvsagt - normalt ikke en nødvendighet
    1 poeng
  30. Hahah, nå måtte jeg sjekke og det var ikke 3000, det var 250 kroner! Jeg solgte den igjen til 3800 mener jeg. Det er åpenbart lenge siden 2017. Poenget mitt var bare at Fjellsport kjører god stil.
    1 poeng
  31. For min egen del har jeg gjennomført CO måling i teltet. Måleren settes oppe i "hatthyllen" i innerteltet. Første test var med MSR windburner. Her fikk jeg 0 PPM i utslag !!! Hadde forventet noe her ja. ( Dog en tidligere måling viste også 0 PPM) Andre test med Optimus Terra weekend. Her ble det skikkelig utsalg innen kort tid. Fikk målt 485 ppm før jeg slokket brenneren og rømte teltet !!!
    1 poeng
  32. Har nå fått satt opp teltet med innerduken. Det er god avstand mellom inner- og ytterduk Deretter inn med en exped downmat LW 7 og chair kit. Dette passer akkurat i bredden og det er litt å gå på i lengden- men ikke mye. Selv er jeg 182 cm og kan sitte i chair kiten. Sideområdene er store. Som dere ser på den ene siden har jeg lagt Exsos 58, brenner og sko. Ikke noe problem. Det er mulig å vide ut innertetet, da man kan hekte det til dørstroppene i Ytterteltet. Anbefales dersom man er bredskuldret Så langt: SUPERFORNØYD !!
    1 poeng
  33. Emnet er så ekstremt vidtrekkende, at det nesten ikke går an å svare. Været kan variere ekstremt. Ikke bare fra dag til dag, men på samme dag. Blir det sol kommer det ofte tåke inn og da blir det kjølig og rått på yttersia, mens det kan være fint på innersida. Jeg bor på Helgelandskysten og skal man ta kystriksveien nordover er det mange ferjer og mange muligheter, og det er bare fantasien som setter begrensinger. Personlig syns jeg E-6 på innlandet oppover Trøndelag og opp mot Mosjøen er kjedelig transportstrekke, men fra Mo i rana og nordover er det vl litt mer å se på. Så å legge opp til å starte Helgelandskysten med Vega osv, og heller ta en stikkvei inn til E6 når man blir lei er ikke dumt..
    1 poeng
  34. Yes, endelig har jeg fått teltet !!!! Måtte ut med 424 i mva og så kom fortolling på 158. Dvs. totalt 582,- eller 34 ish % av de 199,99 USD. Så totalt kostet da teltet 2 300 ,- Vekt rett i fra pakken er 931 g. Meget hyggelig pakkestørrelse på teltet. Pakkposen blir vel i minste laget under bruk. Må jo også ha andre større plugger. Da det regner, blir ikke teltet satt opp i dag. Uansett så virker kvaliteten på arbeidet bra.
    1 poeng
  35. Synes du er ganske bastant og dømmende her. Hvordan stiller du deg til butikker som tar nær det dobbelte for en vare som andre butikker? Burde de informere kundene at de heller burde kjøpe var en et annet sted? Har de dårlige og snuskete holdninger? Hva med du legger inn bud på bolig før visning og får tilslaget, hvorpå det fremkommer informasjon i ettertid at det var flere interessenter og en budrunde ville med høy sannsynlighet fått prisen opp 500.000,- Ville du som førstnevnte kjøper annullert kjøpskontrakten og levering boligen tilbake for at selger skal få solgt til ny markedsverdi? Kunne fortsatt med mange eksempler om lokketilbud med noen få varer med lokketilbud eller dumping av pris på varer, tar med en: Reglene @Blaser refererer til er hentet fra XXL sine sider, og er vel i grunn samsvarende med kjøpsloven. Ganske tydelig også, når varer og motverdi har byttet hender så er avtalen bindende. La det være opp til hver enkelt hvordan de håndterer dette, enten de returnerer, aksepterer nytt tilbud fra XXL osv, uten å være dømmende over hvilke mennesketyper de er.
    1 poeng
  36. Per Fredrik fikk meg nå til å føle meg gammel, for jeg tenker litt i samme baner som han. Men han tar feil om han tror at noen kan bli trukket i lønn for dette. Anyway, forstår godt at det "koker litt i skuffelsen" for noen når de får beskjed om at kjøpet heves, samtidig som de ser at andre har betalt røverkjøps prisen og mottar varen. Hadde vel kokt litt for meg også da .Syns likevel at XXL skal ha litt ros for at de tilbyr varen til halv pris til de som ble skuffet her.
    1 poeng
  37. Du skal ikke gjøre noe som helst. De har sendt deg teltet, og dermed godkjent kjøpet ditt. Ikke svar på e-posten, ikke gå inn i en diskusjon med dem. Og som andre her sier, de kan ikke trekke mer penger fra kortet ditt, og de kan selvsagt heller ikke heve kjøpet i etterkant. Og gratulerer med tidenes teltrøverkjøp :-)
    1 poeng
  38. På en husmannsplass under Søndre Mangen kom en gutt til verden i 1786. Den unge husmannsgutten skulle noen år senere bli en betydelig mann for Norsk industri. Mange, mange år senere skrev Aasmund Olavsson Vinje diktet, Ingebret Soot. Mot slutten av 1800- tallet, etter oppkjøp av sagbruk og skogeiendommer over store deler av Østlandet var Anders Olai Haneborg en betydningsfull mann. Skogene hans var full av tømmer og han trengte å få tømmeret raskere fram bl.a. til sitt eget tresliperi ved Funnefoss. Han søkte om konsesjon og statsbidrag til å bygge jernbane. 14 november 1896 ble Urskogbanen åpnet fra Bingsfoss til Bjørkelangen. ( I 1903 ble den forlenget fra Bingsfoss til Sørumsand) Et annet selskap, Hølandsbanen anla banen videre fra Bjørkelangen til Skulerud og den ble åpnet 15 desember 1898. Selskapen slo seg senere sammen og ble til Urskog-Hølandsbanen, på folkemunne kalt "Tertitten" Begge disse historiske hendelser danner bakteppe til dagens sykkeltur. Jeg sykler ut hjemmefra og etter noen hundre meter er jeg inne på "Linna" som jeg følger sydover. I begynnelsen av 1960 rullet "Tertitten" her, men i dag er det meg. 1 juli 1960 var det nemlig over for Tertiærbanen fra Sørumsand til Skulerud. Tertitten kan fremdeles oppleves fra Sørumsand og ved jernbanemuseet i Hamar hvor de begge steder kjører korte turer om sommeren. Deler av jernbanesporet er flere steder synlige også i dag. Noen steder er det omgjort til gang/sykkelvei og andre steder er det (grus)vei. Dette gjelder særlig mellom Bjørkelangen og Skulerud dit jeg nå er på vei. Jeg sykler forbi samme vannpytten som jeg syklet forbi for 11 dager siden og stopper for å se om det er liv i eggklasene fremdeles. Det er fortsatt vann der og eggene fortsetter sin reise mot å bli rompetroll. Jeg ankommer Haldenkanalens begynnelse i nord. Her ved Skulerud var det endeholdeplass for Urskog-Hølandsbanen. Den gamle Lokstallen står fremdeles. Skulle varer eller folk lenger enn til Skulerud kunne båt benyttes. Herfra til Tistedal i Halden er det 80km og takket være den nevnte husmannsgutten som ble kanalbyggeren fremfor noen, er det den dag i dag mulig å reise med båt hele vannveien ned til Halden. Man gikk rett og slett av toget og spaserte til bryggen hvor båten ventet. Et annet historisk kapittel er også forbundet med Skulerud. Under krigen gikk Timianruta over her på vei mot Sverige og friheten mange som trengte det. Men jeg fortsetter videre sydover og sykler på vestsiden av Skulerudsjøen som jeg tidvis får et glimt av. Snart etter sykler jeg inn i nytt fylke og ny kommune. Det er ikke bare i dag at dugnad og insats fra enkeltpersoner gir resultater. På fylkes/kommunegrensa er denne bauta satt opp. Vannet på min høyre side heter ikke lenger Skulerudsjøen. Etter å ha passert Kroksund vider det seg ut og heter Rødenessjøen. Landskapet er preget av gårdsdrift og både jorder og veien jeg følger landskapets bølgende form. Jeg er forøvrig nå kommet inn på Nasjonal sykkelrute 9, Villmarksruta som svinger seg ca. 825km fra Halden til Trondheim. Jeg kommer ut av et skogholt og landskapet åpner seg opp og det eneste som jeg ikke får til å passe inn er ei lang rekke med vindturbiner på åsryggen i øst. Nå er det ikke lenge igjen til jeg ankommer Ørje og på fin bro krysser jeg på en sikker måte den trafikkerte E18 mellom Oslo og Stockholm og så er jeg inne i sentrum. Noen hundre meter lenger framme svinger Sykkelrute 9 til venster og følger Haldenkanalen med dens mange sjøer videre sydover. Men nå skal ikke jeg lenger og velger heller en tur bort til slusene. Ørje sluse sto ferdig i 1860, året etter Engebret Soot døde. Her ved den øvre slusa og rett ved Slusemesterboligen er en bauta reist til minne om den store kanalbyggeren. Slusene er i drift om sommeren og betjenes fortsatt manuelt. Ørje sluser har en løftehøyde på tilsammen 10m. Etter å ha brukt litt tid her ved slusene og slusemuseet er på på tide å legge kursen hjemover. Et lite blikk nordover Rødenessjøen bevilges før jeg følger veien, denne gang på østsiden av Haldenkanalen. Jeg har heldigvis vinden i ryggen nå og det går radig unna. Etter noen mil er jeg "hjemme", eller i hvertfall i kommunen jeg bor. Snart åpner det seg opp igjen og jeg får god utsikt over Hemnessjøen. En drøy time senere svinger jeg inn hjemme og kan se tilbake på nok en fin dagstur på sykkel.
    1 poeng
  39. [Oversetter] Interessant om teltgulvene i Norge. Her i Nord-Amerika bruker alle 7D - 30D, og 15D er populært. Noen bilder av X-Mid med 193cm mann og bred / lang pute (200 x 64cm): https://imgur.com/gallery/pZhHwZ3
    1 poeng
  40. Det er forskjell på å slipe en kniv og å bryne en kniv. Sliping gjør du kanskje bare en gang i løpet av en sesong, men å bryne kniven gjør du kanskje flere ganger i løpet av sesongen avhengig av hva kniven brukes til. I gamle dager da bonden slo gresset med ljå så ble ljåen slipt på en slipestein før slåtten startet, og så brukte han et bryne, som ofte hang i beltet som en slirekniv, hver gang ljåen ble litt sløv. Viktig ! Det er ikke alt som av vanlige folk omtales som en slipestein som er en slipestein. En smergelskive blir også ofte kaldt en slipestein, men hvis den brukes som en slipestein på en kniv, så kan du med stor sannsynlighet bare kjøpe deg en ny kniv. En smergelskive sliper stål så gnistene spruter, men en slipestein er mye finere og skal gå i vann under hele slipingen. Her er en smergelskive, en god gammel slipestein og en moderne slipestein. Etter sliping så må kniven brynes med et fint bryne, og skal den bli enda kvassere så må du skaffe deg en sånn slipereim som de gamle barbererne brukte. Og her er en link til noen flere redskaper som du kan bruke. http://gn.no/index.php?pageID=5976&openLevel=43&productlist Her er en demo på hvordan du bryner kniven din.
    1 poeng
  41. For konkav egg er det vel best med slipehjul, a la Tormek og lignende. Konveks får du med slipebånd (som du sier, Worksharp), rette egger på vanlig flat slipestein (men herregud så mye arbeid om du får et skikkelig hakk). Har brukt Worksharp (standardutgaven) på små økser, blir uhyggelig skarpe. Om du skal bruke den på store økser tror jeg ikke du kan bruke den guiden som er med (liten plastbrakett), eggen på øksa blir for bred. Men burde gå på frihånd også, ikke så nøye når det er en øks tross alt. Edit: så du bad om diverse tips: Her er to nettsider som jeg har brukt, har mye digg slipeutstyr: https://www.dictum.com/en/sharpening http://www.fine-tools.com/scharf.html Og bøker om emnet: https://www.dictum.com/en/books/sharpening Meeen, det det endte opp med er at jeg har et japansk slipesteinsett til mange tusen kroner som jeg aldri bruker, og freser over knivene med Worksharpen når det trengs istedet. Slipe kniver og økser manuelt er en hobby jeg velger å ikke bruke tiden min på
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.