Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 25. jan. 2018 i alle områder

  1. Jeg begynte å tenke på hvorfor jeg ikke er plaget selv av hoftebeltet på mine lette tursekker. Så meg i speilet og fant løsninga: @Gittiamo, du må spise meir mat sånn at du får større mage. Da kan du bare hekte hoftebeltet under nederste valke og det holder seg pent på plass. Anbefales av 9 av 10 stuttjukke nordlendinger.
    6 poeng
  2. Handler en god del på Biltema, jeg. Må bare vite hva man skal se etter. De har for eksempel skikkelige skruer i A-4 og C-5, men også en billige esker med dritt. Oljen er sikkert også god. Det jeg tenkte på var disse kopigreiene. Hele friluftsavdelingen deres er full av dem. Hodelykter som har så sprø plast at de går i stykker første gang man skal bytte batteri, spinnere som knapt spinner, kroker som knekker, kikkerter med optikk i så dårlig plast at det ser ut som det er tåke bestandig osv..
    4 poeng
  3. Aha. Det var jo faktisk en genial løsning 💁🏼‍♀️. Og en glede å høre akkurat nå, siden frokosten i dag ble kake 😂
    4 poeng
  4. Som nevnt over bruker Biltema forskjellige kroker på slukene sine. Noen er påmontert VMC-kroker, det er bedre enn mange merkevaresluker bruker. I katalogen står det nevnt hvilke sluker som har VMC, på andre står det at kroken er av karbonstål, mens andre ikke har noen spesifikasjon. Jeg tok en titt på Sølvkroken sine sider og sjekket noen sluker, det er ikke nevnt med et ord der hvilke kroker de bruker.
    3 poeng
  5. Det er riktig tenkt, og dermed et godt valg. Det er slett ikke noe dårlig objektiv, tvert i mot. Men alle slike superzoomer er kompromisser, dårlige på noe, gode på noe, og helt OK på det meste for de fleste . Jeg har selv solgt mange bilder tatt med det objektivet. Det er en vanlig misforståelse å tro at til landskapsbilder skal man benytte vidvinkel. Man vil gjerne ta bilde av den fantastiske utsikten eller de flotte fjellene, og for å få med mest mulig bruker man vidvinkel. Resultatet blir altfor ofte et kjedelig og flatt bilde uten dybdefølelse, og som mangler den storslåtte følelsen man hadde når man tok bildet. Å fotografere med vidvinkel er faktisk ganske krevende. Det er viktig å tenke på at man skal ha en forgrunn som skaper dybde og tredimensjonalitet i bildet, og helst skal man ha noen linjer som leder blikket innover i bildet. En vanlig feil er at man prøver å få med "alt" i ett bilde. Normalobjektiver eller korte teleobjektiver kan gi mer spennende landskapsbilder. Det 35mm objektivet ditt er et kvalitetsobjektiv, prøv det til landskap.
    2 poeng
  6. På 25.01.2018 den 17.23. Martin HJ kjøpte: Kaffekjele fra Biltema!
    2 poeng
  7. Det er en myte at du trenger noe som er spesielt robust. Du kommer ikke til å slenge den i snøen allikevel, så en hvilken som helst kurant powerbank gjør nytten.
    2 poeng
  8. Kan godt være, jeg tester ikke de dyre objektivene mine på den teorien og jeg har knust minst ett filter hvor det har gått greit med objektivet, men du skal få lov å være uenig
    2 poeng
  9. Eg har en firespenners Dynafit Beast, og merker temmelig stor forskjell med og uten stroppen strammet rundt. Festepunktet for stroppen ligger endel høyere enn den øverste spenna, så den lange kraftarmen skal både teoretisk (.....og praktisk) gi en bedre overføring av moment fra skosålen og opp i leggen din Går med den løs på tur opp, men kan også ta den ut av hempa og feste den i seg selv på baksiden av foten om eg vil være helt fri. Men det beste er vel gjerne å kjenne etter helt selv hva som funker
    2 poeng
  10. For de som ønsker å se nøyaktig hvor ille mye av det billigste kina rælet er så kan dere blant annet se den lampen som ble linket til i denne videoen:
    2 poeng
  11. Vintergass har vært diskuterert i en del tråder her inne. Har selv testes den ut vinterstid en del ganger med forskjellige brennere, også med boksen opp ned, og synes den funger ok ned i en del minusgrader. Men den får merkbart dårligere effekt når det blir enda kaldere og/eller mengden gass i boksen begynner å minke. Bensin har ikke det problemet. Dette kommer jo an på hvor du beveger deg. Jeg drar med gass/gassbrenner innimellom på dagsturer lokalt vinterstid når jeg jeg er rimelig sikker på temperatur og det ikke er like kritisk at man får god varme/effekt på brenneren. På overnattingsturer i vinterfjellet tar jeg fortsatt kun med bensinbrenner(e). Selv i begynnelsen av mai måned har jeg opplevd at temperaturen har droppet til minus 18°C i løpet av natta i Jotunheimen, og jeg vil ikke starte dagen med en halvfull gassboks i den temperaturen. En halvfull flaske med bensin gir fortsatt full effekt på brenneren.
    1 poeng
  12. https://www.ebay.com/p/Anker-PowerCore-Speed-10000-Qc-Qualcomm-Quick-Charge-10000mah-Power-Bank/2255789330?iid=162613585933&_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D2%26asc%3D49893%26meid%3D9ef43977b75044239241e1531969df8f%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D162723038553&_trksid=p2047675.c100005.m1851
    1 poeng
  13. Det er enklere å google den enn å veie den: 190 gram
    1 poeng
  14. Er det egentlig så dyrt? En billig sak på rundt 10.000mah ligger vel stort sett på 300 - 400,- kroner! når du da får dobbelt størrelse til 600 - 700,- og god kvalitet, samt kjent for å være "det beste" på makredet. Er det da så gale dyrt? ikke i mine øyner hvertfall. Men man kan jo spørre seg hvor mange mAh man trenger? Jeg har selv en fra biltema på 10.000, selv om jeg er usikker på hvor mye man får utav en slik i praksis, så leverer den hvertfall nok strøm til å lade mobilen min 3 - 4 ganger (fra ca 20% til 98%) og fenix 5x klokken min mistet jeg tellinga på 10 hele ladinger. En slik powerbank holder klokken min gående i langt over en uke med konstant gps/sporing bruk
    1 poeng
  15. Trenger nødvendigvis ikke en super duper rugga men et problem med endel av de billigste er f.eks at de tåler kulde litt dårlig og tåler færre ladinger. (dårligere celle kvalitet) Styr vertfall helt unna no name ebay powerbanker, det er brannbomber og er oppgitt kapasitet som er helt til å le av i mange tilfeller.
    1 poeng
  16. Vet ikke hvordan folk flest bruker powerbank på tur, men vil tro du er inne på noe. De få gangene jeg har med powerbank på tur ligger den i en vanntett mappe sammen med skrivesaker og slikt, og blir ikke tatt frem før jeg er i teltet. Sjelden jeg føler behov for å lade mens jeg går. Da fungerer hvilke som helst powerbank, så lenge den ikke streiker i kulde.
    1 poeng
  17. Gratulerer med nytt kamera. Da er det bare å stikke ut og fotografere i vei Selv ville jeg ventet med filter og tilbehør til jeg ble kjent med kamera og linser. Så ut og fotografer, og bli kjent med hvordan objektivene er på ulik blender, til ulike motiv og i varierende lys før du åpner lommeboka flere ganger. Har selv et Polarisasjonsfilter filter til speilrefleksen, men overraskende sjeldent brukt (Så trenger du et 72mm polafiler...). Brukte tidligere UV filter, med tanke om at det skulle beskytte objektivet. Men bruker solblender, og da skal det mye til for å ripe opp objektivet. Må i såfall ramle rett ned på en spiss stein, og da hjelper neppe UV filteret. Solblender er anbefalt.
    1 poeng
  18. Jøss, ikke gale pris heller Takk for den! Trodde man måtte bestille Anker fra over dammen. Men da er jo dette absolutt noe av det bedre du kan få i dag (tror jeg) hvis man ser på totalpakken i powerbanken.
    1 poeng
  19. Det er nok stor sannsynlighet for at det hadde gått bra med objektivet selv om du ikke hadde UV filter på. Men, her vil folk være uenig.... å det må en jo bare respektere men et par riper på linsa er helt uproblematisk
    1 poeng
  20. Dette er jeg helt uenig i.... UV filter gjør bare at du forringer kvaliteten i bildene dine. Ikke mye, men nok hvis du skal ta skarpe landskapsbilder. Det skal virkelig mye juling til framme på linsen før at det blir noe problem....
    1 poeng
  21. Gradert filter og polariserende filter er det eneste jeg hadde brukt penger på selv. Diverse ND filter med x antall stopp kan du få til digitalt med å knipse mange bilder og legge de oppå hverandre når man redigerer. Et par tastetrykk i photoshop
    1 poeng
  22. Det lønner seg å ha på et filter, om ikke for bildets del så for å beskytte objektivet. Et ripet filter er mye mindre kostbart å bytte ut enn et ripet objektiv og har du så uflaks at kamera går i bakken (har skjedd meg noen ganger) kan du ha flaks om det er filteret som tar den verste støyten og ikke glasset i objektivet. Jeg bruker vanligvis bare et UV filter på mine.
    1 poeng
  23. Gratulerer med et av de bedre kamerahusene med småbildesensor - godt valg! Jeg ser at du vurderte et 6D eller D800E, med objektiver til 1000-3000 kr. Unnskyld uttrykket, men det ville vært direkte tåpelig, du ville ikke utnyttet den bildekvaliteten de kameraene er i stand til å levere. Av de 3 objektivene du har er 18-200mm kanskje det svakeste, i hvert fall i den videste og lengste enden er det ikke helt i toppklassen. Men når det er sagt, er det faktisk en av de bedre budsjettsuperzoomene på markedet. Lær deg objektivet å kjenne så vil du oppdage hvor svakhetene er, og hvilke styrker det har. Det eneste filteret som er umulig å gjenskape i etterbehandling, er polarisasjonsfilter. Til landskap i sollys kan det ofte være fordelaktig å bruke, det gir mer mettede farger, fjerner reflekser, og fremhever kontrasten mot skyer i himmelen. Jeg bruker ofte gradert gråfilter (gradert ND-filter kalles det også) for å få bedre lysforhold mellom bakken og himmelen. Effekten kan til en viss grad oppnås med etterbehandling, spesielt med Nikon D7100 som har en sensor med stort dynamisk omfang som gjør det enklere å lette opp skyggepartiene uten å tilføre støy. Et annet filter som kan være nyttig er et ND-filter som reduserer den totale lysmengden som når bildebrikken. Typisk brukt til å kunne bruke lang lukkertid i dagslys for f.eks. å få frem den slørete effekten av rennende vann.
    1 poeng
  24. Jeg vil virkelig anbefale Thomas Heaton på youtube. Å denne filmen svarer vel på noen av spørsmålene dine. Han dekker også utrolig mange andre gode temaer rundt photo.
    1 poeng
  25. Hei igjen, da nærmer det seg første fotodag i skogen:) Jeg endte opp med en aps-c sensor i stedet for fullformat. Når jeg begynte å kikke på kamera så var jeg veldig fokusert på selve huset og skjønte ikke helt hvor viktig objektivene er selv om folk skrev det her og i artiklene jeg leste. Jeg tenkte at canon 6d eller nikon 800e brukt for i underkant av 10 000 med objektiver til 1000-3000 ville være den beste budsjettløsningen. Jeg tenkte også det ville gi meg mulighet til å kjøpe objektiver nå som jeg kunne ta med videre hvis jeg oppgraderte huset. Med budsjett på 10-15k var det litt urealistisk og gav en, som flere skrev i tråden, skjev prioritering mellom hus, objektiv og annet utstyr Jeg vurderte også olympus omd m5 og andre kompakte systemkamera, men kom frem til at jeg ville få mest bildekvalitet for pengene i et brukt speilrefleks, at linseutvalget ikke var så godt, at mange av linsene var dyre og at de var relativt store så det var ganske få kombinasjoner av linse og kamera der jeg ville spare mye plass over et aps-c dslr. Jeg kom også frem til at jeg tror jeg liker grepet og balansen mellom linse og kamera bedre på dslr enn kompakte systemkamera og tror jeg vil få mer glede av å ta bilder med dslr av den grunn. Det er også primært landskapsbilder jeg i første omgang er interessert i og jeg kommer nok ikke til å bruke kameraet noe særlig til daglig/sosialt osv så det var ikke så viktig for meg at det skulle være lett å ta med over alt. I starten var jeg også veldig opptatt av at det burde være værtetting på hus og objektiv siden jeg bor på vestlandet og gjerne vil kunne være ute med kamera selv om det regner. Etter som jeg fikk litt bedre oversikt over objektiver, anmeldelser og pris så slo jeg fra meg værtette objektiver. Jeg kom frem til, som også ble nevnt tidligere i tråden, at gode værtette objektiv er frøktelig dyrt og at de billige værtette objektivene kommer for dårlig ut i tester/anmeldelser. Jeg endte opp med et værtett hus, men det var mye lengre ned på prioriteringslista når jeg kikket etter kamera nå i siste runde enn når jeg begynte å orientere meg. Så, etter mye frem og tilbake endte jeg opp med et brukt Nikon d7100 . Det gir meg tilsvarende bildebrikke og værtetting som pentax-k70, men dobbel batterikapasitet, bedre dynamisk dybde (heter det det på norsk?), mulighet for to sd-kort og mye større objektivutvalg. Det er i tillegg mange som har dette og det er lett å finne brukt tilbehør/utstyr som passer. Jeg sparte også litt penger i forhold til k-70 og en del i forhold til 6d/800e som jeg i stedet brukte på objektiv og annet utstyr. Jeg slo fra meg å skulle få fantastisk kvalitet med en gang og å begynne på et system jeg kunne bygge videre på. I stedet slo jeg meg til ro med å kjøpe en startpakke som jeg kunne (kanskje med unntak av huset hvis det blir en stund til) selge videre og eventuelt senere investere i fullformat eller noe annet hvis interessen holder seg og ferdighetene kan gjøre seg nytte av det. Så resultatet er så langt (Alt er kjøpt brukt utenom stativ og bøker) Nikon d7100. 4500kr Tokina 11-16mm 2.8 vidvinkelzoom til landskapsbilder i skumringen med opplyst telt i forgrunnen;) 3000kr Nikon 35mm 1.8 til portretter og bilder av katt. 1000kr Nikon 18-200mm 3.5-5.6 2ed superzoom til landskap, tålmodig/søvnig dyreliv og alt mulig annet. 3000kr L plate til d7100. 400kr Manfrotto 290 xtra aluminium med kulehode for stabilitet når det blåser (vurderte befree men virket som om det kunne bli både litt lavt og litt ustabilt hvis det blåser ved lengre eksponeringer). 1600kr Regntrekk til kamera og linse. 400kr Ortlieb aqua zoom. 300kr Lightroom CC og Photoshop cc. 118kr mnd Scott Kelby Part 1. "The Digital Photography Book" 110kr Thomas Heaton Ebok om landskapsfotografi: Ikke verdens beste bok, men jeg liker youtubekanalen godt og det er kjekt å lese når jeg kjenner litt til han fra før. 50kr Diverse: Linserens, klut, komprimert luft ol 500kr Totalen landet på rett i underkant av 15 000 for alt i hopes:) Jeg har kikket litt på filter og ser det brukes en del i landskapsfotografi (sikkert andre sjangre og), er det noe det lønner seg å ta med og sette meg inn i nå helt i starten eller er det like greit å vente med det og bli fortrolig med kamera og settinger au natural først, og så ta med filter etter hvert? Jeg lurer også på nødvendigheten av filter, kan de fleste filtertyper simuleres godt nok på entusiastnivå i lightroom og photoshop eller er det sånn at det ikke er mulig å simulere ting som polarisering ol fordi informasjonen ikke når sensoren og dermed ikke kan bringes frem i lightroom? Hvis det er noen innspill eller forslag til endringer av kamera/utstyr/linser så er det helt fint gitt at det meste er kjøpt brukt så vil det kunne byttes ut uten særlig tap i de fleste tilfellene tror jeg:) Takk for alle innspill så langt:) Det har vært kjekt å lese og til god hjelp
    1 poeng
  26. Randulf Valle har en artikkel om støy fra primuser i siste Villmarksliv. De tre nevnte i første innlegg er bortimot like under test, skiller bare 1 db faktisk. Så støy er ikke det som skiller de tre. Men på lista var det 15 db mellom høyest og lavest støy. Og det er mye !
    1 poeng
  27. Vel, i så fall er det et utmerket argument for ikke å handle på nettet, men i en god butikk.. Om man prøver med ark i butikken så ser man jo raskt hvilke som har tilstrekkelig smørelomme og hvilke som ikke har det. Jeg tråkket ned tre par, og fant ett med god klaring, hvor vi kunne flytte arket langt. Det er selvsagt ikke like høy smørelomme som på klisterskia mine, men det vil jeg heller ikke ha. De krever 100% tyngdeoverføring og skikkelig fraspark, og det gjør man ikke på fjellski, uansett. Mine første fjellski kjøpte jeg ca 1980 (Åsnes MT54, de sølvgrå og svarte). Målte spenn på disse med ark i butikken, og har gjort det på alle fjellskiene mine siden, bortsett fra da jeg kjøpte Ingstad for noen år siden, fordi jeg visst at disse ble tråkket flate uansett. De fjellskiene jeg har hatt med best smørelomme gjennom årene har vært Atomic BC og disse Fischerskiene.
    1 poeng
  28. Men seriøst: Rago skal da ha smørelomme? Sikker å at du ikke har et for mykt par? Utgangspunktet for tråden var om det var noe poeng i å oppgi vekt for kjøpere av fjellski, og jeg mener altså ja. Det er viktig å få riktige ski.
    1 poeng
  29. 1 poeng
  30. Vikafjell har jeg ikke prøvd. Nansen blir paddeflate, men Rago (nå Amundsen) burde man kunne bevege arket under når man står på begge ski.
    1 poeng
  31. Ganske glad for at jeg ikke kjenner meg igjen i den beskrivelsen Har handlet billig fiskeutstyr fra Cabelas og Bass Pro Shop i over 30 år. De siste 15 årene også mest fra England. Jeg har også en stor interesse for eldre millitære fly og Biltema stiller jo med sin Spitfire hvert år under flystevnet på Kjeller. Så hadde med glede lagt igjen mere kroner der som ett lite takk. Men det jeg har kjøpt av fiskeutstyr der har dessverre skuffet meg.
    1 poeng
  32. Jeg er ikke veldig imponert over kvaliteten i Sølvkroken. De er faktisk så dårlig enkelte at jeg har lurt på om det kan være en dårlig batch eller kopi. Men mitt inntrykk er at det er mye følelser i dette med biltema, billig vs dyr osv. Folk skal ikke under noen omstendigheter handle billig sluker, selv om det kanskje er bedre kvalitet. Bare for at det kommer fra et "underkjent" merke. Jeg husker en lang debatt rundt biltema olje til motorsykkel. Her var det ikke måte på hvor dårlig oljen var, hvor mange motorhavari osv man kunne minnes ved bruk av biltema olje. Så viste det seg at en luring, som hadde greie på det, tok analyser av oljen. Å det viste seg at oljen var akkurat samme som en annerkjent olje leverandør fra England som hadde laget oljen. Den var bare tappet over i Biltema sine beholdere Men jeg har jo det på samme måte selv. Når ting er "for billig" til å være sant eller ikke er ekslusivt nok, appelerer det ikke på samme måte
    1 poeng
  33. Det er to ting som generelt er problemer med USB, lading og Batterier på ebay: 1. Produkter med LIPO/oppladbare batterier - Batteriene her er ofte helt uten innebygget sikkerhet for overlading og kan være direkte brannfarlige - spesielt ved lading. Oppgitt kapasitet er ofte i tillegg helt totalt feil - er du heldig får du kanskje 1/3 del av det som er oppgitt. 2. USB baserte lade plugger som kobles i 220V - Er ofte ikke tilstrekkelig sikret mellom sterkstrøm (220V siden) og svakstrøm (5V usb siden). Det betyr at 220V rett fra stikk kontakten kan hoppe direkte over i 5V svakstrøm delen og videre, noe som er veldig farlig og kan skape branntilløp og brann. LIPO baserte batterier som selges i EU har regulativer som sier noe om konstruksjon og sikkerhet og må da følge dette. Dette blir ikke gjort på mye av kina produktene. Det samme gjelder produkter som transformerer sterkstrøm til svakstrøm, her er det strenge regler på hvordan man skal sikre at 220V ikke kan finne veien gjennom til andre siden som f.eks kan være hva som helst som lades via standard USB. Hvis f.eks 220V finner veien rett over i en usikret LIPO batteripakke på andre siden så har du en eksplosiv brann.
    1 poeng
  34. Jeg pleier å høre med den lokale bonden om jeg kan få lamme/kalvegodt eller sagt på en annen måte, kunstig morsmelkerstatning til disse dyrene. Det funker helt perfekt og jeg synes smaken det gir er mye bedre enn tørrmelk. Nå bruker jeg det på alt fra ekspedisjoner til kortere turer da det både er billig fra bonden(kan kjøper på felleskjøpet i større mengder også) og smaker bedre.
    1 poeng
  35. Antar at flere her inne bruker tørrmelk. Et tips til billigere tørrmelk enn Viking er å kjøpe en boks med Nido på innvandrerbutikk. Den er produsert av Nestle og vanlig i mange afrikanske land. Bruker ikke tørrmelk selv, men mine søsken og tantebarn er veldig fornøyd. Boksen er av type hermetikk, gul og stor. Den minste er vel 1,3 kg. Greit å ha store kvanta iblant! Det var dagens økonomitips.
    1 poeng
  36. Burde vel ha slettet sommerens innlegg, der jeg noe selvtilfreds antyder at jeg faktisk har tatt til fornuft: Idag kom buksa i posten, gitt Det var èn igjen på tilbud til 1000,- hos Outnorth, og den var i min størrelse, i lys farge og 1,- over grensa for fri frakt Sjanseløs
    1 poeng
  37. Mine kom i posten i dag. Bra finish og ikke skarpe kanter . Så da har man en unnskyldning for telttur til helga, må jo testes
    1 poeng
  38. Har prøvd litt med både enkel og treblekrok. Fordeler enkeltkrok er at de setter seg mindre fast. Fordelen med treblekrok er at det er mindre bommnapp (fisken sitter oftere). Har også opplevd at kroken har rettet seg ut med enkeltkrok på stor fisk (Owner krok).
    1 poeng
  39. Et godt tips fra @Bjarne H.S. som jeg benytter meg av er å bytte treblekrokene med enkelkrok. Da får du mye mindre problemer med at slukene setter seg fast. Tenker også på ungen din. Det er kroker fra Owner i størrelse S-61 som passer bra. Det påstås at en ikke får mindre fisk av den grunn. Det er en god investeringen siden man tjener pengene fort inn igjen hvis man regner en pakke kroker mot alle de forsvunnede slukene.
    1 poeng
  40. I motsatt fall - dvs når det er veldig hard/isete snø kan faktisk å stikke spor med samekniven eller lignende spare noen bøyde plugger...
    1 poeng
  41. I dag liker jeg @tshansen , samtidig skylder jeg på han for min frues frustrasjon mot meg😂 Etter å ha lest i denne tråden endte jeg opp med å kjøpe meg en Nova brenner. Problemet var at de hadde tilbud på drømme posen(lamina z blaze), så da endte jeg opp med en slik også 😂
    1 poeng
  42. Var å hentet herligheten på posten i sted! Jeg er imponert 👏🏻 Artig at de sendte med en liten pakke med plaster på kjøpet 😂😂
    1 poeng
  43. Forskjellen mellom maks lukkertid på 1/6000 og 1/8000 er uten praktisk betydning i natur. Ved ekstremt lyssterke forhold struper jeg heller ned med blenderen. Slik at du får uansett aldri for lyst il å ta et bilde når det gjelder naturbilder. Det blir ikke mye lysere enn dette: https://www.flickr.com/photos/espenorud/26389719160/in/dateposted-public/ Det er også uten praktisk betydning om du skal fryse bevegelser. Skal du drive med høyhastighetsfoto så bruker man normalt blitzlyset til å fryse bevegelser med, ikke lukkertiden. Eksempelvis kan jeg få 1/19000-dels lukkertid via blitz selv om lukkertiden er 1/200 6 kontra 7 bilder i serieopptak er også en ubetydelig forskjell. Antall eksponeringer pr batteri er en ting å tenke på når det er så stor forskjell. Jeg har ca 15 batterier til mine kamerahus (begge 2 bruker samme type batteri), så jeg har alltid med ekstra fordi før eller siden gjør du feilen med å legge det i en kamerabag påslått og med en knapp innklemt. Å slå av umiddelbar bildevisning på skjerm øker levetiden på batteriene betraktelig. Å bruke liveview for å komponere bilder gjør man bare i unntakstilfeller. Det er å se gjennom søkeren som gjelder på denne typen kamera. Det øker levetiden og gir også bedre blikk for komposisjon av bilder. I dårlig lys. Det ene (K-70 har 4 stopp dypere ISO-range). I praksis trolig ubetydelig for ditt bruk. Jeg tar aldri nattbilder på høyere enn 1600-ISO. Det som er betydningsmessig er hvor mye støy det ene kameraet lager i bildene på samme iso i forhold til det andre. Ved f.eks 1600 ISO eller høyere. (Det orket jeg ikke slå opp noe sted akkurat nuh rett før køyetid). Dersom den ene kameramodellen er et par år nyere enn den andre så er normalt støybehandlingen bedre i den modellen. Til sammenligning. Kameraet jeg tar de fleste nattbilder med ble lansert i september 2008. Noen nattbilder som eksempel:
    1 poeng
  44. I jaktsekken har jeg gjerne 500ml titankopp, 100g gassboks og 25g/50g brenner av ca denne typen: Den har smal spredning og det passer perfekt til kopper av den typen. Dersom jeg har med den litt bredere slangebrenneren til gass så funker den glimrende på "lav effekt". Da sprer den lite, det er først når man pøser på med gass den "brenner bredt". Jeg oppfatter denne løsningen som ekstremt sparsom med gassen. Kombinert med vindbeskyttelse i aluminiumsfolie eller annen som du kan smale inn så rekker du knapt finne frem brødskiva før kaffevannet koker SÅ: Man bør velge kjele/brenner med litt omtanke. Det har liten hensikt med stor spredning til smal kjele/eller omvendt. Det bør være et visst samspill. På den annen side så er ikke dette opplegget jeg velger til vintertur det det skal smeltes mye snø....
    1 poeng
  45. Stikkordene: Skjær kjøttet i tynne like strimler. Vei opp det du mener er nok til ett måltid. Legg disse for seg selv i langpannna. Fyll opp med resten. Bruk gjerne varmluft, da kan du tørke flere brett på en gang. Still termostaten på 50 grader. (litt usikker her). Sett en trepinne i døra, slik at fuktigheten kommer ut. Ta en test etter 10 - 12 timer, Ta ut noen kjøttbiter, ikke fra den veide delen, putt dem i en Zippose og lukk til. Blir det kondens er kjøttet ikke ferdig tørket. Når kjøttet er ferdig tørket, ta alt ut. Vei "ett måltid kjøttet". Trekk fra hva det veide før. Da vet du hvor mye vann du skal tilsette. Vei opp resten av kjøttet og legg det i porsjonsposer (Zipposer). ___________ Så må du tørke opp løk, gulrøtter osv, men hvis du har tid til å vente til jeg kommer hjem 20 april, kommer jeg til å foreta en nøyaktig oppkutting, Detter er skikkelig snadder i gryta. 4 løk, f eks veier ca 800 gram, og blir til 150 gram. Det skulle bli ca 45 gram pr måltid. Ellers har jeg sjekket litt på nettet for deg. Søkeord: tørke kjøtt. www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/torket-reinsdyrkjott kirstenwinge.no/2013/10/20/ukas-oppskrift-ovnstorket-viltkjott artikkel.ut.no/artikkel/1.10867465 livetpatur.blogspot.com/2013/10/trking-av-mat.html askerspeiderne.no/nyhet.php?id=857 underaapenhimmel.blogspot.com/2014/02/om-hjemmelaget-turmat.html https://villmarksmannen.wordpress.com/2015/07/08/torking-av-kjott
    1 poeng
  46. I sommer tok jeg og fruen fatt på en av de flotteste kanoturene på sørlandet. Vi ville padle fra Straumsfjorden og ned til Tovdal. Gjennom den flotte Årdalen. Vi ble kjørt opp til Mjåvatnet i Valle hvor vi startet turen. Vi fikk satt ut kanoen og padlet avsted. Endelig er vi i gang på en tur vi har snakket om i hele vinter. I enden av Mjåvatnet er det en liten bæring på 150 m for å komme til Straumsfjorden. Dette er et stort vann som strekker seg over 8 km. Her er mange padlemuligheter med flere vann i grei bæreavstand. Vi skulle padle ca 7,5 km her. Strålende sol og vindstille. Fisken var bitevillig, så det ble noen greie stekefisk til middag. Siden vi kom litt sent avgårde, passet det å slå leir i sørenden av Straumsfjorden. Vi så 2 reinsdyr med kalv som beitet i krattet langs vannet Neste dag våknet vi til strålende sol. Tok oss god tid til frokost og kaffi. Vi pakket ned i kanoen og padlet videre sørover. I sørenden av Straumsfjorden er en stor fløtedemmning. Her åpnet de slusene når tømmeret skulle fløtes ned til Kristiansand. Imponerende arbeid disse karene holdt på med. Herfra og ned til Hjellevatn er det en bæring på 300 m. Liten høydeforkjell. I enden av dette er en bæring på 500 m og høydeforskjell på 60 m. langs en fin foss ned til Svoletjørn. Herfra er det ett par små bæringer ned til Kilsvatn. Her fikk vi tatt oss en lunsj og badet litt. Fra Kilsvatn og ned til Vånarosen er det en bæring på 300 m i fin sti (DNT) ca 40 høyde meter. Kilsfossen renner stor og fin ved siden av. Vi tenkte vi måtte begynne å planlegge middagen og kasta ut sluken i Vånarosen. Satt en på første kastet! Når vi var i enden hadde vi 3 stk. Nå kom en ny bæring på 400 m ned til Kjætebuvatnet. Litt tett kratt men kun 40 høydemeter. Mens vi padlet over dette vannet dro vi opp 2 fisk til. Da hadde vi nok til middagen i kveld også Fra Kjætebuvatnet og ned til Topsæ er en drøy bæring på 400 m og 50 høydemeter. Tett skog og litt opp ett par tverrdaler. Siste delen er bratt fjell når vi holdt oss nærme fossen. Mulig det erbedre å holde seg lenger inne i skogen. Topsæ er et stort vann på ca 4 km. Vi tenkte vi padlet over dette før vi slo leir for kvelden. Det var fortsatt ikke ett vindpust og strålende sol. Vi så en liten øy etter 3 km. Vi tenkte dette blir en fin leirplass. Og gjett om det var! Øya er dekket med ett teppe av krekling, så her var det bare å hive seg ned Med nystekt fisk og stekte poteter fra gårsdagen satt vi og kikket over Topsæ som lå blikkstille i kveldssola. Sola forsvandt og knotten kom. Vi krøp inn i teltet og sovnet raskt etter dagens bæringer. Neste morgen våknet vi til sol og en nydelig utsikt over Topsæ. Bare å få i gang kaffikjelen mens vi spiser frokost. Så forlater vi kreklingøya for å ta fatt på siste og fineste etappe. Årdalen! Når vi kom til enden av Topsæ så vi en gammel fløtehytte på østsiden. Vi tenkte vi ville prøve å bære på den siden, men fant fort ut at vi måtte over til vestsiden. Det var en slags sti her også. Er 1,3 km å bære, men vi linet kanoen de siste 500 m. Ved litt større vannføring og litt friskere mot, kunne nok dette stykket padles. Er ikke mer enn ca 25 m i høydeforskjell fra Topsæ og ned til Årdalstøl. Når vi hadde padlet ut Sveigshyl bærte vi opp på veien, over brua og ned til Bjoruvshyl. En bæring på 1,2 km og 20 høydemeter. Etter å padlet over Bjoruvshyl var det på tide med lunsj og bading! Vi nøt sol og sommer en god time før vi skulle inn i den varme skogen. Fortsatt ikke ett vindpust og sola steiker. Da er det varmt å bære sekk og kano... Det er en bæring på 1,7 km og 70 høydemeter for å komme forbi Åraksfossen. Og den renner i ett juv så vi måtte gå godt inn i skogen for å finne en egnet vei å bære. Dette var en av de tyngste bæringene. Når vi endelig kunne legge ut kanoen igjen var det stykkevis veldig grundt, så vi måtte ut noen plasser å dra. Vi padler inn i naturreservatet mens elva som slynger seg idyllisk nedover Årdalen. Litt nedenfor Videstøyl slår vi leir for siste natt. Middag og kaffi smaker nå! Det har kommet noen skyer og når vi har rigget oss til for natta, kommer det noen regndråper. Sovner fort til den trommingen. Neste morgen er det strålende sol! Det kan ikke bli en finere avsluttning. Siste delen av Årdalen er vanvittig flott med smal elv som slynger seg nedover langs gammel skog og store myrdrag. Mellom Sveigshyl og Ånebjør er det en liten bæring på 100 m forbi en foss. Etter Ånebjør er det også en liten bæring på 200 m. før vi padler ned mot Rjukanfossen. Vi drar i land ved Bjøkholdthylen for å slippe bæringer i det trange juvet før fossen. Nyter en lang lunsjpause ved Rjukanfossen før vi tar fatt på den siste lange bæringen på 3 km. ned til Dale i Tovdal. En fantastisk fin kanotur er ved veiens ende. Farvel Årdalen! Vi sees igjen
    1 poeng
  47. Har et par gamle Moac klatregamasjer (ikke Gore-Tex) som jeg bruker over de lave støvlene. Sjeldent jeg bruker gamasjer når jeg har de høye støvlene. Hvis jeg vet det blir en del bekkekryssing hender det jeg tar med to bæreposer og litt tau. Jeg lager hull i bunnen av posene, trekker dem over skoene og opp et godt stykke over støvelkanten og surrer tau rundt plasten. Dermed kan jeg krysse bekker uten å bli våt.
    1 poeng
  48. Som mye annet på Biltema er det kopier av andres varer, men i dårligere utførelse.
    0 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.