Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkel og sekk


TV Sindre

Anbefalte innlegg

Hvis en skal sykle alene på en langtur med telt, så er det kanskje stort nok med et et-manns telt i sekken. Jeg har ingen erfaring med å sykle på ferie, men jeg kan tenke meg at det blir tungt å sykle i oppoverbakker med telt i ryggsekken. Jeg tror det kunne vært spennende å prøve å sykle på ferie med telt.

Hvis jeg skulle sykle på langtur med telt i ryggsekken, så tror jeg det hadde blitt vanskelig å finne rent drikkevann... Det er en del forurensede vann mange steder. Men hvis det ikke er så urealistisk å reise for eksempel ei uke på telttur med sykkel, så kunne jeg tenkt meg å prøve det en gang. Med vilje og litt trening i forveien så kan det gå bra.

Hvordan kan jeg realisere en telttur med sykkel i for eksempel ei uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvordan kan jeg realisere en telttur med sykkel i for eksempel ei uke?

Sykkel og ryggsekk fungerer dårlig. Ikke bare blir det en stor belastning på ryggen, men tyngdepunktet gjør det hele mer utrygt. En liten sekk med drikke og niste er selvsagt OK, men jeg ville aldri lagt ut på langtur med all bagasjen i en ryggsekk på ryggen. Biltema har billige sykkeltilhengere for varetransport. Med tilhenger unngår man å belaste hjuleikene for mye også. Knekte eiker gir fort stans for kosen.

Jeg var selv på en langtur som strakte seg over fire måneder (fem, innlagte hvileperioder medregnet) over totalt ca. 3500 kilometer. Ingen eikeknekk, ingen punkteringer. I lange perioder med dårlig vær kan et romslig telt være årsaken til at man ikke heller reiser hjem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel og ryggsekk fungerer dårlig. Ikke bare blir det en stor belastning på ryggen, men tyngdepunktet gjør det hele mer utrygt. En liten sekk med drikke og niste er selvsagt OK, men jeg ville aldri lagt ut på langtur med all bagasjen i en ryggsekk på ryggen. Biltema har billige sykkeltilhengere for varetransport. Med tilhenger unngår man å belaste hjuleikene for mye også. Knekte eiker gir fort stans for kosen.

Jeg var selv på en langtur som strakte seg over fire måneder (fem, innlagte hvileperioder medregnet) over totalt ca. 3500 kilometer. Ingen eikeknekk, ingen punkteringer. I lange perioder med dårlig vær kan et romslig telt være årsaken til at man ikke heller reiser hjem. ;)

Det blir vanskelig å krysse motorveien i Sveio kommune med tilhenger. Med en ordentlig pakket ryggsekk burde være ok. Hva mener du med eikeknekk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Jegerjente skriver. Det er ikke særlig komfortabel med full-size sekk på ryggen mens man sykler. Har og ikke sett noe slik før i hjemmelandet mitt (NL), og der er det vel en del sykling som du kanskje vet.

Sekk som du fester på sykkel kan også være en fin løsning tror jeg, men har ikke erfaring med det. Jeg bruker altid tilhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Jegerjente skriver. Det er ikke særlig komfortabel med full-size sekk på ryggen mens man sykler. Har og ikke sett noe slik før i hjemmelandet mitt (NL), og der er det vel en del sykling som du kanskje vet.

Sekk som du fester på sykkel kan også være en fin løsning tror jeg, men har ikke erfaring med det. Jeg bruker altid tilhenger.

Jeg tror det er sykkelvesker du mener. Jeg har aldri brukt det før, fordi jeg har alltid med meg ryggsekk når jeg sykler. Det er oftest bare til skolen eller en dagstur ute, men ingen telttur.

Kan det bli greit hvis jeg har ryggsekk med telt, sovepose og klær oppi. Men toalettveske, radio, vær-stasjon og diverse oppi? Eller blir dette fortsatt for tungt lastet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal på sykkeltur i ei uke. Telt, liggeunderlag, sovepose, kokesaker, proviant (for en dag eller to, siden du sikkert kan handle mer underveis), reservedeler (i alle fall lappesaker og utstyr), samt alt annet du finner på å putte i sekken. Totalt kan dette bli for mye å balansere på høyt tyngdepunkt. Husk at kraftig vind eller dragsuget fra store biler kan være farlig selv uten stor sekk på ryggen. Anbefaler sterkt at du bruker sykkelvesker eller tilhenger. Eller begge deler. Til en ukes tur får du sikkert det meste i sykkelveskene, så kan du ha noen småting som niste for dagen, regntøy m.m. i en liten sekk på ryggen.

Husk også at sykkelbremsene får stor belastning i unnabakker. Da skal de måtte stoppe ei totalvekt på -medregnet vekten av deg selv og sykkelen -kanskje opp mot 100 kilo, kanskje mer. Lurt å ha med reserve bremseklosser og nødvendig verktøy til å bytte underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal på sykkeltur i ei uke. Telt, liggeunderlag, sovepose, kokesaker, proviant (for en dag eller to, siden du sikkert kan handle mer underveis), reservedeler (i alle fall lappesaker og utstyr), samt alt annet du finner på å putte i sekken. Totalt kan dette bli for mye å balansere på høyt tyngdepunkt. Husk at kraftig vind eller dragsuget fra store biler kan være farlig selv uten stor sekk på ryggen. Anbefaler sterkt at du bruker sykkelvesker eller tilhenger. Eller begge deler. Til en ukes tur får du sikkert det meste i sykkelveskene, så kan du ha noen småting som niste for dagen, regntøy m.m. i en liten sekk på ryggen.

Husk også at sykkelbremsene får stor belastning i unnabakker. Da skal de måtte stoppe ei totalvekt på -medregnet vekten av deg selv og sykkelen -kanskje opp mot 100 kilo, kanskje mer. Lurt å ha med reserve bremseklosser og nødvendig verktøy til å bytte underveis.

Telt-utstyret i ryggsekken, men maten og diverse i sykkelveskene. Men det er ikke overalt det er butikker. Hva mener du med proviant?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det omvendt: mat og diverse småting i ryggsekken og utstyr som telt osv. på sykkelen, på denne måten blir det litt variert med vekt og fordeling i sekken = ikke så kjedelig tungt på akkurat samme måte hele tiden. Ellers kutter jeg ut alt som jeg ikke absolutt trenger å ha med. Hvis jeg f. eks. mener jeg må ha radio så finner jeg på noe jeg kan fjerne, f. eks. skjermene fra sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å bruke ryggsekk på lengre sykkelturer er ikke å anbefale. Med mindre du har lyst å slite deg ut unødvendig. bruker sykkelvesker når jeg har drar på tur. har bare vært småturer, så har kun brukt 2 vesker. kjøpte noen billige på intersport tror jeg. Men anbefaler å bare kjøpe ordentlige først som sist. koster bare 2-3 ganger mer.

Ortlieb er merket du vil se etter.

http://www.originals...2&l=7503&s=7503

men hvis du vil ta den billige ruta: http://www.xxl.no/sy...topp-a6-1031979

her er en norsk sykkelblogg http://sykkelturer.plohn.com/ som kan være fin å lese

fins utallige engelske blogger og sider om sykkelturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.