Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til lett, vanntett, vindtett bukse


Bjørnen87

Anbefalte innlegg

Har tenkt å skaffe meg ei bukse til å trekke på i tilfelle regn. Brukar vanlegvis ei Fjällräven Keb. Den tåler ein liten skur, så ei ny bukse må tåle ein god del meir regn.

Som sagt vil eg ha ei lett bukse, gjerne med kompresjonspose, slik at den er enkel å putte i sekken utan å ta mykje plass. Vil gjerne også ha glidelås heile vegen på utsida av låret/leggen, slik at dei er lette å ta av og på utan å ta av fjellstøvlane.

Har sett litt på bukser i Gore-Tex Paclite, dette er vel dei lettaste? Andre materiale er også greie, så lenge dei er lette. Var innom den lokale Intersport-butikken, dei hadde Berhaus Velum. Den virka veldig bra, men kunne kanskje vore enda litt lettare, samt at den kanskje hadde litt stiv pris (ca. 2500 kr).

Om folk har gode forslag som kan oppfylle mine ynskjer, blir eg veldig glad ;) Takk for alle gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ville ha kjøpt meg ei regnbukse jeg...

I allefall det jeg har tenkt til. Skal ha meg Keb-buksa selv om en uke (bursdag hehe).

Fornøyd med buksa eller? Ser du trenger regnbukse hvis det blir "mye" regn, men hva klarer Kebben å ta unna? Og hvordan er de lommene på låret? Syns de virket litt halv-ubrukelig til andreting enn kart/småtteri/flate ting som ikke veier mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gammaldags" regnbukse er uaktuelt, det har eg også frå før.

Fjällräven-buksa kan du i grunn regulere litt sjøl, alt etter kor mykje du impregnerer. Uimpregnert tåler den lite, men er også ganske luftig. Om du impregnerer mykje tåler den meir, men pustar dårlegare. Knallbra bukse, veldig behageleg, god lufting. Lommene er ikkje egna til store ting, men mobil, nøklar o.l. går heilt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Beta LT frå Arc'teryx sitt militærsegment i snart eit år no og er ganske så nøgd. Dette er ei veldig enkel bukse ribba for det meste og som fungerer flott som overtrekk. Eg har óg brukt denne rett på skinnet sommar og haust og kome godt i frå det.

http://leaf.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Beta-LT-Pant#

Det ser ut til å vere ei knallbra bukse. Dessverre er nok 3000 kr litt dyrare enn eg har sett for meg.

Lurer forresten på om eg bør kjøpe ein størrelse større enn vanleg, iom. at eg primært skal bruke denne utanpå ei anna bukse? Brukar normalt L, bør eg kjøpe XL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør se på Bergans Helium Pants. Koster 800,- veil. og veier i underkant av 300g. Lite pakkvolum.

Takker. Har sett på den, den er absolutt aktuell. Så vidt eg kan hugse hadde den glidelås kun opp på kneet, det ser eg som eit minus ifm. å ta buksa av/på med fjellstøvlar på. Ellers virkar den veldig grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med North Face - pac lite regnbuksen fra xxl.

På den andre siden, enda mer fornøyd med poncho, bedre lufting. Exped lite versjonen, kan også brukes som en liten tarp, vindsekk eller hva du måtte finne på å bruke den til : )

Føler at man i regnbukse blir nesten like våt av svette når man har den på som man gjør uten. Ponchoen min veier like mye som Mica super jacket + north face paclite buksa til sammen, bedre lufting og kan brukes til flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Salomon Gore-Tex Paclite Shell bukse som jeg er storfornøyd med, kan virkelig anbefale den. Har glidelås opp til under knærne, så den går på selv med fjellsko på. Veier knapt ett par gram.

Har den samme buksa selv. Brukt den i en par år nå og er fornøyd med den. Veldig enkel og lett. Den er relativt vid. Glidelåsen opp knærene gjør at den går lett på selv med store jaktsøvler. Jeg kjøpte den på xxl til snaue 2k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med North Face - pac lite regnbuksen fra xxl.

På den andre siden, enda mer fornøyd med poncho, bedre lufting. Exped lite versjonen, kan også brukes som en liten tarp, vindsekk eller hva du måtte finne på å bruke den til : )

Føler at man i regnbukse blir nesten like våt av svette når man har den på som man gjør uten. Ponchoen min veier like mye som Mica super jacket + north face paclite buksa til sammen, bedre lufting og kan brukes til flere ting.

Takk for det, blir nok bukse på meg. Finn dessverre ikkje noko North Face paclite på XXL, kun Pro Shell...kanskje du har link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å vere ei knallbra bukse. Dessverre er nok 3000 kr litt dyrare enn eg har sett for meg.

Lurer forresten på om eg bør kjøpe ein størrelse større enn vanleg, iom. at eg primært skal bruke denne utanpå ei anna bukse? Brukar normalt L, bør eg kjøpe XL?

Ja, buksa er dyr og heller ikkje så lett å få tak i. Eg har L i både soft shell og i overtrekksbuksa frå Arc'teryx. Fungerer flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haglöfs LIM pant, packlite med glidelås helt opp, eller helt ned for åpning fra øverst for lufting, god strammestrikk ved anklene.

Favoritt ekstrabukse i sekken, lett å ta på, puster veldig bra, behagelig å gå i, tar liten plass.

Bra sydd med tanke på plassering av sømmer og hvordan formtilpasning er.

Ettersom det har vært mye regn på mine siste turer så har buksa blitt brukt endel over et par år, og den innfrir. Ingen slitasje hittil.

Damen har maken, med ull under er det ingen behov for annen bukse i regnvær sies det. (hun er ingen fan av å dra på bukse underveis når regnet starter, bedre å være klar på forhånd er beskjeden)

"Grei" pris på sportslageret, uansett mye lavere enn enkelte andre bukser det tipses om:

http://www.oslosportslager.no/produkt/hagl%C3%B6fs-lim-pant-gore-tex-paclite-regnbukse-herre-21076.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haglöfs LIM pant, packlite med glidelås helt opp, eller helt ned for åpning fra øverst for lufting, god strammestrikk ved anklene.

Favoritt ekstrabukse i sekken, lett å ta på, puster veldig bra, behagelig å gå i, tar liten plass.

Bra sydd med tanke på plassering av sømmer og hvordan formtilpasning er.

Ettersom det har vært mye regn på mine siste turer så har buksa blitt brukt endel over et par år, og den innfrir. Ingen slitasje hittil.

Damen har maken, med ull under er det ingen behov for annen bukse i regnvær sies det. (hun er ingen fan av å dra på bukse underveis når regnet starter, bedre å være klar på forhånd er beskjeden)

"Grei" pris på sportslageret, uansett mye lavere enn enkelte andre bukser det tipses om:

http://www.oslosportslager.no/produkt/hagl%C3%B6fs-lim-pant-gore-tex-paclite-regnbukse-herre-21076.aspx

Den har eg faktisk sett på, virkar veldig grei. Som du seier er den ein god del billigare enn mange andre.

Som nevnt over har eg også sett på Berghaus Paclite Pant ( https://www.simplyhike.co.uk/products/Berghaus/MensPaclitePants-RegularLeg.aspx ), etter litt research på nettet ser denne buksa også ut til å vere det eg er ute etter. Den er også veldig billig i UK, ifølge toll.no har eg den ferdig levert for ca. 800 kr inkl. mva og toll. Problemet er berre at eg ikkje får til å bestille frå Simplyhike, verken med PayPal eller på "vanleg måte" med verken Visa eller Mastercard. Er det nokon som har samme erfaring, og ev. løysing på dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den buksa så greit, og fin pris ja.

Regner med du er obs på at livet i buksa og glidelåslengde er litt forskjellig.

Det må ha vært en midlertidig feil med sidene dems, jeg prøvde akkurat nå og kunne velge begge betalingsalternativer.

Prisen du kom frem til stemmer, ca 835,- inkl alt. Fin pris det når butikkpris her i landet er 1500,- :)

Send de en mail så vil de sikkert selge til deg om det fortsatt ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den buksa så greit, og fin pris ja.

Regner med du er obs på at livet i buksa og glidelåslengde er litt forskjellig.

Det må ha vært en midlertidig feil med sidene dems, jeg prøvde akkurat nå og kunne velge begge betalingsalternativer.

Prisen du kom frem til stemmer, ca 835,- inkl alt. Fin pris det når butikkpris her i landet er 1500,- :)

Send de en mail så vil de sikkert selge til deg om det fortsatt ikke fungerer.

Satsar på den er brukbra :) Sendte mail, fekk rask tilbakemelding. Viste seg at ø'en i navnet mitt kødda det til. Endra dette til o, og alt funka fint. Skal komme med tilbakemelding her, så fort eg har fått buksa i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Satsar på den er brukbra :) Sendte mail, fekk rask tilbakemelding. Viste seg at ø'en i navnet mitt kødda det til. Endra dette til o, og alt funka fint. Skal komme med tilbakemelding her, så fort eg har fått buksa i hus.

Som nevnt vart det Berghaus Paclite (http://www.simplyhike.co.uk/products/Berghaus/MensPaclitePants-RegularLeg.aspx)

Har testa buksa i relativt kraftig regn, og den holdt godt. Tørkar også svært raskt. Samanpakka er den på størrelse med eit stort eple, veg ca. 220 gram (str. L) inkl. kompresjonsnettet som er inkludert.

Terningkast 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Som nevnt vart det Berghaus Paclite (http://www.simplyhike.co.uk/products/Berghaus/MensPaclitePants-RegularLeg.aspx)Har testa buksa i relativt kraftig regn, og den holdt godt. Tørkar også svært raskt. Samanpakka er den på størrelse med eit stort eple, veg ca. 220 gram (str. L) inkl. kompresjonsnettet som er inkludert.Terningkast 5.

Vekker en litt gammel tråd her, men ser etter lett regnbukse og lurte på om du kunne si noe om størrelsen på buksa du kjøpte ( size L ? )

Om jeg tør spørre, hva er din "normale" str, da jeg regner med du har berghaus buksa som overtrekksbukse over Keb buksa?

Forøvrig samme kombo som jeg tenker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Brukar fortsatt buksa ein del, men har anskaffa Norrøna Dovre til dei dagane

eg veit regnet høljar før eg går ut.

Ang. størrelse kjøpte eg som sagt L, brukar 50 i både dovrebuksa og keb, samt i arbeidsbukse. Str. 34/32 i jeans. Berre å spørje om det er meir du lurer på :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.