Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykle til Sundvollen gjennom Nordmarka på Kongeveien


Sven

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis skal på et ukesseminar på Sundvollen om et par uker, og vi lurer på å stå opp tidlig og sette oss på syklene. Iflg det jeg veit, så er Kongeveien et alternativ til det tungt trafikkerte E16, fra Bærums Verk og nordover. Men nå når jeg sitter her og ser på nordmarkskartet, så ser det vanskelig ut: Vi kommer oss opp til "Kongens Utsikt" som ligger i 400 meters høyde like over Sundvollen, men jeg ser ingen veier ned den bratte åssida. Må vi helt opp mot Damtjern for å komme oss ned på havnivå igjen?

Og ett spm til: Er Kongeveien grusvei? I tilfelle hva slags standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Hei hei dere ...

jeg har et lite problem. Jeg hadde lyst til å sykle fra Reistad til Hønefoss, men delvis er det ikke mulig å sykle pga motorveien. Har noen av dere derfor en idè hvordan jeg kunne greie det?

Jeg er veldig takknemlig for eventuelle forslag.

Hilsen, Christin =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei dere ...

jeg har et lite problem. Jeg hadde lyst til å sykle fra Reistad til Hønefoss, men delvis er det ikke mulig å sykle pga motorveien. Har noen av dere derfor en idè hvordan jeg kunne greie det?

Jeg er veldig takknemlig for eventuelle forslag.

Hilsen, Christin =)

Fra Skaret der den lange tunnelen begynner går det en vei utenom tunnelen. Etter det følger du hovedveien et lite stykke før gamleveien tar av ned mot Tyrifjorden. Da følger man den veien til man er ved Sundvollen.

hvor er reistad?

Reistad er i starten av Lierbakkene ved Drammen, hvis du vet hvor det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett ved siden av Kongens utsikt ligger Kleivstua, og derfra går det asfaltert vei rett ned til Sundvolden.

http://www.gulesider.no/kart/map.c?ps=4&companies=&imgt=&id=c_Z001C6P4&n=60.0560098571038&s=60.0454766082038&e=10.3302975869043&w=10.3005756989899&zoom=3&tool=pan&scrollX=0&scrollY=0

Og det er grusvei av relativt god standard hele veien.

Framme! :cry: Men du fortalte meg ikke om blodbakkene i starten! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på denne. Er det mulig å unngå E16 helt? Det ser ut som om man havner på E-16 både før og etter den lange tunnelen? (forløpig virker skogen mest forlokkende....)

Du kan jo alltids ta andre siden av Tyrifjorden, men det blir jo litt lengre da... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Framme! :wink: Men du fortalte meg ikke om blodbakkene i starten! :!:

Hohoho, jeg sykla der for første gang igår. Aldri sett noe så jævlig som de bakkene fra lommedalen opp mot kleivstua, 1-2-girsbakker!

De 15 kilometerne opp mot kleivstua er forøvrig absolutt å anbefale; det står plansjer langs hele veien som forteller om lokalkulturen, floraen, historien rundt plassene man passerer etc. Jeg kommer iallfall til å ta med venner på den turen! (uten å fortelle om bakkene først, muhaha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tar opp igjen denne tråden. Skal på et møte på Sundvollen i slutten av April og lurer på å sykle tilbake til Oslo. Er det for mye snø å sykle gjennom marka? Evt hvilket annet alternativ er å anbefale?

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.