Gå til innhold
  • Bli medlem

Tustnafjella 1.mai 2004


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

En liten vårstemning.....

Hadde bestemt meg for en fjelltur til Jørgenvågsalen(857 moh) på Tustna(Nordmøre) da jeg hadde observert at det var snøfritt der.

Vi tok ferga fra Kr.sund tidlig om morgenen, og starta fra bilen 10.15. Været var fint, og det så ut til å bli en flott tur. Og det ble det!!!!
Vi gikk opp fra Sørhalsnes og opp til Ersviksetra.Dit går det en traktorveg. Fulgte stien derfra opp mot skaret mellom Skarven og Salen. Tok derfra fatt på den tyngste biten opp. Med min høydeskrekk var det litt av en utfordring, men etter noen angstanfall kom vi da opp på et vis. Og for en belønning for strevet!
En fantastisk utsikt ut over havet og fjellheimen rundt! Blir helt bergtatt av slikt :P På toppen tok vi vår første matbit og vel fortjente kaffekopp - godt overvåka av 9 ørner vi omtrent hadde blikkontakt med!! Vi tok derfra fatt på turen bortetter ryggen til Knubben(680 moh). En overveldende flott tur med stup ned på baksida hele veien! Masse ryper å se, men ikke et menneske!
Vi tok samme vei tilbake langs ryggen, men pga pysa meg en litt annen tur ned. Ganske bratt og mye steinur, så jeg vet ikke hva som var verst og best..... :)
Nede i skogen var det bare helt flott med nyutsprungen bjørk og MASSE hvitveis. Fikk skikkelig maifølelse der vi bana oss vei gjennom krattet.
Da vi var vel nede ved bilen igjen var det gått 10 timer siden start.
Må da regne mine angstanfall inn i de timene......pluss noen gode mat pauser og "nyte-synet-pauser".

Virkelig en tur å anbefale (både nordmøringer og andre...)

GOD FJELLSOMMER :P

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det varmer et Tustna - hjerte å lese sånne turrefferater.

Gleder meg til to uker i sommer. Da skal samtlige topper på Nordmøres Perle bestiges :?::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to, "gjest".

Skal selv ta et todagers - raid i sommer, hvor alle toppene skal bestiges, en etter en. Starter med Knubben, Jørgenvågsalen og Skarven dag en. Etterfulgt av Stabben, Inderbergsalen, Storøret og Lilleøret dag to. GLEDER MEG!!!!!! :?::):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

Det virker som du er lokalkjent i området Tommy!

Hvordan er det opp til Skarven kontra Jørgenvågsalen? Jeg tenker litt på min høydeskrekk!!! Er det like bratt? Opp til "salen" var en kjempeutfordring for meg. Et syn for guder der jeg klora meg fast på alle fire og jamra!!!

Trenger også tips for å bekjempe denne angsten min! Tror egentlig det er bare å jobbe videre med å presse meg selv litt, men må innrømme at det er forbanna ergelig at dette setter begrensninger for hvor jeg kan bevege meg :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen opp til Skarven er ganske bratt den også, men den føles ikke like luftig som opp til Jørgenvågssalen, fordi her går du jo egentlig på en egg hele veien opp, med luft på alle kanter :)

Kjenner til denne høydeskrekken ja, glemmer aldri min først tur på Tustnastabben. Gikk meg nesten fast opp i det bratteste partiet og kom hverken opp eller ned. Da føler man seg liten og man skjønner hvor mektig naturen kan være.

Mindre luftig, men alikevel like flott, er nok Storøret. Har du vært der? Selv om ingen topp gir like god utsikt som Jørgenvågsalen etter min mening. Viste du at du ser rett i Trollveggen fra toppen? Se nøye etter neste gang, for det blir vel noen turer til :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjører en del til Smøla. Er dette fjellrekka som er på høyre (sør) når jeg kjører fra Tømmervåg til Aukan??

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kommer i land med ferga på Tømmervåg, ser du rett frem på Knubben og Jørgenvågsalen. Når du nærmer deg Gullstein kommer også Skarven til syne på høyre hånd (sørover)

Når du kjører over brua til Stabblandet, har du Stabben til høyre, som igjen henger sammen med Inderbergsalen, Tustnas høyeste. Rett nord for denne toppen igjen, ligger Storøret, med Lilleøret helt ut mot havet, retning Aure (altså nord)

Strøret bestiges enklest fra Soliemsdalen eller Ørbogen. Fin tur med masse utsikt uten at høydeskrekken settes på prøve :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Tommy

Blir helt sikkert flere turer på Tustnafjella. Får prøve Storøret eller Skarven neste gang!

Trenger ikke dra så langt etter flotte opplevelser når Tustna kan nås på en time! Blir litt lei av å traske på Freikollen hele tiden.

Må innrømme at turen til "Salen" var verd skrekken. Har jo i alle år dagstøtt sett på fjellrekka over fjorden og lurt på hvordan det var der oppe! Nå vet jeg det, og det frister til gjentakelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.