Gå til innhold
  • Bli medlem

Vadebukse til kaldt og isete vann.


Aalstad

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter vadeutstyr til å bruke når vi skal krysse Grønland om to år. Det kan forekomme smeltevannselver, og store vann/slapsinnsjøer som må krysses, så buksa må tåle røff bruk.

Jeg har aldri vært i nærheten av å bruke vadebukse før, og vet dermed ingenting om dette.

Så dere som har haugevis med vadetid bak dere har kanskje noen tips og anbefaqlinger å komme med?

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville velge lettvektsvadere. Når du er på tur i disse områdene vil du allikevel ha nok av varme klær til å ha under. Det varmeste er neoprenevadere, men de er som oftest trangere. Velg solide vadere, og ha med et par gode vadesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på prima-villmark sine vadebukse sett, kan du finne det du er ute etter... har hatt to slate varianter selv, og har vært fornøyd. Og den mastery buksen sies og være kraftig.

Se etter gode tilbud rundt om (billigst etter sesong slutt), og hør på noen bruks-erafringer. :wink:

Prisklasse: rundt 1000-2000 nå, billigere når modeller skiftes på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xxl.no har vadebukser til 399kr, de er av 4mm neopren så de veier nok en del, ...men det kan kanskje spares noen gram ved å klippe de av like over midjen og så holde den på plass med et magebelte? se her: http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=61202

Og så var det en ting til jeg har gått og grublet på lenge (beklager avsporingen, men ..): hvorfor brukte ikke Lars Monsen vadebukser da han gikk Canada på tvers for noen år siden. Han hadde noen elvekryssinger der som ”kosta litt” for å bruke hans eget uttrykk, der han stod siklende av frost og holdt på å stryke med av kulde, ...og så synes jeg han var litt vel tøff mot hundene sine da han sledekjørte langs Hudson Bay i 40-50 kuldegrader og den ene av hundene regelrett frøs ihjel. Kunne han ikke kledd på dem litt, er ikke det tøft nok det i hundekjørermiljøet?

Og så en tredje ting: hvorfor ikke bruke menneskets egen varmeapparat (kraftig fysisk aktivitet) når man skal tine seg opp igjen etter en elvekryssing? (så at Lars Monsen brukte bålmetoden), leser du dette Lars Monsen så hadde det vært moro å få dine begrunnelser på dette

Kattugla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så en tredje ting: hvorfor ikke bruke menneskets egen varmeapparat (kraftig fysisk aktivitet) når man skal tine seg opp igjen etter en elvekryssing?

Sånn ren nesten ubegrunnet spekulering fra meg:

Når man er kraftig nedkjølt så konsentrerer jo kroppen det varme blodet ved de viktige organene (for å beskytte seg) og lar blod til armer og ben være kaldere. Når man begynner å få varmen igjen fra slik nedkjøling får man ofte et ettersjokk hvor kjernetemperaturen faktisk synker - kroppen begynner å slippe varmt blod ut i de ytre organer igjen og som en effekt av det senkes kjernetemperaturen.. Jeg innbiller meg (igjen - ren spekulering) at kraftig fysisk aktivitet og høy puls kanskje kan få dette "ettersjokket" til å komme for tidlig siden blodsirkulasjonen nå økes? Og at det dermed er tryggere å tine seg opp igjen med bål/sovepose/osv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, lompa!

Vet du hvilken prisklasse jeg havner i?

Slate sine er rimelige og gode, som nevnt over. Ellers er det en haug med gode merker, og du kan få dem så dyre du vil, omtrent.

Husk å bruke vadebelte, slik at du ikke får vann nedi om du går helt under. Du bør også prøve å svømme med dem en gang før du drar avsted. Det er ikke enkelt, og det kan være greit å forberede seg på dette. Hvis du har mye luft i buksene flyter beina opp, og hvis du da har sekk på vil du havne opp ned og få store problemer med å snu deg... Jeg klemmer alltid ut så mye luft jeg kan før jeg drar til vadebeltet. Mista fotfestet i ei elv en gang, og fløyt avsted med beina øverst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.