Gå til innhold
  • Bli medlem

Skarvflytinder-traversen og min "K2" 31.mai 2008


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Omsider skulle disse toppene tas etter et mislykket forsøk i fjor høst pga dårlig vær. Det ble det ikke denne dagen. Håvard, "Busken" og jeg la innover Leirungsdalen som virkelig var i vårstemning. Ambisjonene var rimelig store for denne dagen...for store viste det seg. :lol: Planene var å ta to nye timetringer som ligger nordvest for Tjønnholstinden,samtlige Skarflytinder/Skarvflyløyfttinder....med den nå "sagnomsuste SØ1. Skjønte vel etterhvert at dette var vel ambisiøst og jeg skulle etterhvert møte min grense. :shock:

Gjøken gol og fuglene kvitret innover dalen. Gjøken lo vel av oss "gjøker" som la innover fjellet med ski på beina og ikke ble nede i sommeren i lavlandet. Praten gikk og et passelig tempo gjorde at turen opp til Tjønnholsoksle gikk fint og kreftene var i behold. "Busken" hadde lagt opp rute denne dagen. Han ville selv ta de tre Skarvflytindene og forlate oss ved topp 84.1 Midtre Skarflytind Sør (2130m) for så å gå ned til disse nye timetringene nær Tjønnholstinden. Planen var å angripe Midtre og Nordre Skarvflytind ved å gå rakt på hammeren på Midtre. Her skulle vi ta ut det tyngste av sekkene og fortsette å gå MEGET bratt i østflanken. Denne var dekket av våt snø med godt feste for beina....men jeg følte blodet bruse i årene da vi "lista" bortover flanken 200m og bratt opp på ryggen.
Man bør ikke miste fotfeste her eller bli tatt av ras... :shock: Ser man bilde av denne flanken på side 250 i boka til Morten skjønner man det.

Oppe på ryggen var det greit bortover mot Nørdre og kort enkel klyving opp på selve toppen. På veien tilbake mot Midtre gikk vi over et par "kuler" som vi målte til 12-13m pmf. Kandidattopper? Ønsker kommentarer til dette! På Midtre kikket vi ned hammeren som egentlig ikke så håpløs å klyve ned, men det er vel et punkt noe lenger ned som er vanskelig. Vi gikk samme vei tilbake langs østflanken med hjertet bankende i brystet. Vel tilbake under hammeren på Midtre pakket vi om sekkene og kløv meget bratt opp rett sør for Midtre. Deilig å stå på ryggen å kikke opp hammeren til Midtre. Noe for Mayhassen den der! :lol: Busken travet straks opp mot topp 84.1 Midtre Skarflytind Sør (2130m). Nå forlot han Håvard og meg som fortsatte ganske tøff klyving opp mot Søre Skarflyløyftind. Sterke vindkast, sekk med klatreutstyr, ski og staver på ryggen gjorde det hele slitsomt og utsatt på eggen.
Enkelte plasser ut til venstre (øst) måtte vi, men der var det noe sva med is/snø. Et par spenstige punkter var det, men opp kom vi.

Videre var det greit mot Skarvflyløyfttinden og topp 23.1 Nord for Austre Leirungstind. Jeg ventet i skaret før Austre Leirungstind, mens Håvard raskt gikk opp ryggen til denne. Fine forhold og gode spor opp til toppen. Dagen var allerede på hell. Klokka var allerede blitt 17.30, og Håvard ønsket å få med seg Skarflyløyftind SØ1. Han gikk litt ned fra toppen mot SØ1 og kikket på muligheter for rapellfeste. Jeg sto oppe og "psyket" meg opp. En svart ravn svevet ved stupet og "pratet" med meg. Feiging, feiging følte jeg den sa... :) Følte den prøvde og få meg over min grense... Der og da tok jeg valget uansett om Håvard ville bli skuffet! Dette var min "K2". Følte at dette ble for spenstig for meg som ikke har vært mer enn en gang i tau i fjellet!!! Følte ting var uoversiktelige og med mektige stup på begge sider. Vil nok heller angripe denne toppen nedenfra. Kommer vel kanskje tilbake til min "K2" en annen gang. Håvard må tilbake en tredje gang for å bestige denne utilgjengelige toppen.

Likevel fornøyd med dagen dro vi tilbake til foten av Søre Skarflyløyfttind og bratt ned i snøflanken tilbake til flatere og tryggere terreng. Vi slet oss opp tilbake mot Tjønnholsoksle og cruiset nedover i fin slush. Staket oss så nedover Leirungsdalen og krysset kanskje den siste snøbrua nede i dalen. 15 timer på tur og 33km satt i bein og armer. Skulle vi i tillegg fått med oss SØ1 ville det blitt rimelig seint...Takker for en fin tur! :D

post-2015-133474549314_thumb.jpg

post-2015-133474549328_thumb.jpg

post-2015-133474549339_thumb.jpg

post-2015-13347454935_thumb.jpg

post-2015-13347454936_thumb.jpg

post-2015-133474549368_thumb.jpg

post-2015-133474549379_thumb.jpg

post-2015-133474549389_thumb.jpg

post-2015-133474549401_thumb.jpg

post-2015-133474549412_thumb.jpg

post-2015-133474549425_thumb.jpg

post-2015-133474549438_thumb.jpg

post-2015-133474549451_thumb.jpg

post-2015-133474549464_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott tur det Atomsild. Har flere ganger tenkt på bretunga opp mot skaret sør for Midtre som en fin atkomst til denne ryggen, i alle fall på vår og forsommer. Busken gikk jo ned der, overlevde vel også tipper jeg, så da må det vel gå greit.

Men en ting lurer jeg på: Hvorfor valgte dere å omgå hammeren på østsiden i den bratte snøflanken? Var det så mye snø i vestflanken? Vurderte dere ikke å bruke sikringsutstyret dere hadde med opp hammeren heller?

Var det veldig råttent i fjellet nå hva snøen angår? Bare nysgjerrig - ikke at det spiller noen rolle, jeg har vel egentlig parkert skiene for denne sesongen og begynt å børste støv av fjellstøvlene :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Morten: Busken hadde jo vært her inne forrige helg og han ønsket ikke å dra med seg kaltreutstyr på denne turen. Han hadde sett ut denne flanken som en "grei" adkomst til toppene. Det gikk jo også raskt denne veien. I følge boka di er det jo et alternativ å gå ned i vestflanken og kunne kanskje vært like bra det. :shock: Vet ikke hvor mange høydemetre vi da måtte ned men...snø var det lite av der iallefall! Personlig tror jeg den veien i vestflanken er tryggere....skummelt i denne bratte østflanken. Vet ikke om jeg vil anbefale andre denne veien..hadde en sånn følelse av at....løsner det under beina nå så... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tur over noen fine tinder og rygger! Østflanken på Skarvflytindene har jeg lurt litt på selv. Har sett at det ville gå an å traversere der, men det er tydeligvis bratt. Greit med gode snøforhold, noe dere heldigvis hadde. Kan jo hende at jeg får lyst på en tur dit en gang igjen senere, og da er det en mulighet den veien om snøforholdene er gode.

Traverseringen vi hadde høyt oppunder hammeren på Midtre (2154) har jeg ikke lyst på igjen. :shock: Det var på grensen usikret. På ditt bilde ”Nr9.jpg” ligger det en snøfonn (og noen mittesmå) høyt oppe. Mot venstre, på skrå oppover fra disse snøflekkene, ses et lite drag og noe lysere fjell ut mot et hakk på hjørnet av toppen. Der mener jeg vi kom, og fortsatte på skrå bortover mot høyre etter snøflekkene, og måtte klyve ned noen meter under hammeren for å komme til skaret sør for Midtre Skarvflytind.

Hørtes ut som noe på denne turen var i grenseland for deg også Atomsilda. Både rett under, og over grensen tydeligvis. :shock: Er spennende sånne turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grom tur, ja! Hyggelig følge og god fangst!

Jeg ønsket å gå østsiden av Midtre Skarvflytind for

-å vi spare tid på å slippe å sikre hammeren og på å slippe å bære på utstyret

-spare høydemeter i forhold til å gå ned i vestflanken og opp igjen

-vi så forrige helg at denne flanken virket mindre bratt enn flanken vi gikk opp til Skarvflytind SØ1 hvilket stemte godt. Til sammenlikning har jeg tidligere gått snøflanken til Skeia og oppfattet også den som brattere enn lørdagens skråli.

-østsiden er lite eksponert for sol og formiddagssola gikk av omtrent da vi begynte å gå der ca kl 12. Jeg regner med at det som måtte være av snø i vestflanken er betydelig mer råtten.

Snøforholdene generelt vil jeg si var bedre enn forventet, spesielt over Flya. Vi gikk fra Heimdalsmunnen og passerte enkelte partier hvor det var i ferd med å danne seg vannpytter. På vei tilbake gikk jeg over Raudhammaren og holdt litt til høyre opp mot Flya og unngikk det meste av vann og bekker. Det bør være mulig å gå til Kalvehøgdene / Rasletind noen dager til men det er meldt varmt så det minker fælt nå.

Etter jeg hadde gått ned fra ”Sør for Midtre Skarvflytind” gikk jeg opp i skaret mellom Tjørnholdsoksle og Tjørnholstind, satte igjen sekken der og duret opp lia for å sjekke ut sekundærtoppene til Tjørnholstind. Jeg målte disse til pf 13 og 15 meter med pulsklokke. Noen vil sikkert kalle dette idiot-topper, men hvis man er på vei til Tjørnholstind via Tjørnholsoksle er det en minst like fin tur å få ryggen over disse og få med seg utsikten mot brattsida til Tjørnholstind, Eggji, Memurubu og Besseggen selv om det er litt lengre.

I dumpa mellom Tjørnholsoksle og Søre Skarvflytind/ Skarvflyløyfttinden ligger det en liten rund haug av idiottopp på ca 2000moh. Noen som har finmålt denne? Er det en kandidat for de ihuga samlerne?

post-2487-13347454955_thumb.jpg

post-2487-133474549558_thumb.jpg

post-2487-133474549567_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dumpa mellom Tjørnholsoksle og Søre Skarvflytind/ Skarvflyløyfttinden ligger det en liten rund haug av idiottopp på ca 2000moh. Noen som har finmålt denne? Er det en kandidat for de ihuga samlerne?

Tinderanglerne målte den visst, de kan ev. utdype, men den er nok definitivt IKKE over den magiske pf-grensa.

Sikkert en grei snøflankeomgåelse denna østsiden når snøen er god, men skli ut skal man ikke, da ender man utfor en bra skrent :D

Det er ikke så ille langt man må ned i vestflanken, men det blir jo noen høydemeter.

PS! For dem som samler pf .5 (håper ikke det er noen) er det en veldig artig kandidattopp utenfor hammeren på Midtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="morten

Sikkert en grei snøflankeomgåelse denna østsiden når snøen er god, men skli ut skal man ikke, da ender man utfor en bra skrent ]

Ja, man må vurdere snøen nøye. Legger ved to bilder av vestflanken tatt fra humpen nord for Austre Leirungstind forrige lørdag. Ca hvor går ruta her?

post-2487-13347454973_thumb.jpg

post-2487-133474549741_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja disse toppene trur jeg at jeg vil trives på i positiv ensomhet. I tillegg ligger de utsiktsmessig svært strategisk plassert.

Vet nok litt hvordan du hadde det da du måtte skuffe Håvard, Atomsilda. Sjøl har jeg feiga ut særlig i forhold til returer, noe som sikkert har vært småfrustrerende for Jan Petter som ser en autostrada der jeg bare ser stup og elendighet :wink:

Etter å ha sett endel på bildene av SØ1 i tråden til Mayhassen skjønner jeg godt at det ikke var så fristende å stifte nærmere bekjentskap med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppe på ryggen var det greit bortover mot Nørdre og kort enkel klyving opp på selve toppen. På veien tilbake mot Midtre gikk vi over et par "kuler" som vi målte til 12-13m pmf. Kandidattopper? Ønsker kommentarer til dette!

Vi målte disse med laser få timer etter at dere var der. 14 og 10 meter.

I dumpa mellom Tjørnholsoksle og Søre Skarvflytind/ Skarvflyløyfttinden ligger det en liten rund haug av idiottopp på ca 2000moh. Noen som har finmålt denne? Er det en kandidat for de ihuga samlerne?

Idiottoppen er hevet 8,6 meter over skaret, så samler du på denne, ja da er du ihuga.

Planene var å ta to nye timetringer som ligger nordvest for Tjønnholstinden,samtlige Skarflytinder/Skarvflyløyfttinder....med den nå "sagnomsuste SØ1.

Vi hadde bedre hell fra sør, via snørenne nummer 3, godt beskrevet av bla Busken og Mayhassen i en annen tråd. Takk for rutebeskrivelse!

Turrapport på www.tinderangling.no om ikke altfor lenge !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tur i et noe ukjent område for min del.

Friskt over ryggen der i ustabile vindkast med ski som solid vindfang. Tung nok var sekken også, selv med et absolutt min av klatrestæsj, dog inneholdende kliss våte BC støvler :cry:

Glatte BC støvler på beina er nok ikke å foretrekke over delvis isete rygger, spes når det er nr før stålstanga forlater sålen! Leirungsdalen i slutten av mai kan bli laaaang til fots..

Dagen var allerede på hell. Klokka var allerede blitt 17.30, og Håvard ønsket å få med seg Skarflyløyftind SØ1. Han gikk litt ned fra toppen mot SØ1 og kikket på muligheter for rapellfeste. Jeg sto oppe og "psyket" meg opp. En svart ravn svevet ved stupet og "pratet" med meg. Feiging, feiging følte jeg den sa... ;) Følte den prøvde og få meg over min grense... Der og da tok jeg valget uansett om Håvard ville bli skuffet! Dette var min "K2". Følte at dette ble for spenstig for meg som ikke har vært mer enn en gang i tau i fjellet!!! Følte ting var uoversiktelige og med mektige stup på begge sider. Vil nok heller angripe denne toppen nedenfra. Kommer vel kanskje tilbake til min "K2" en annen gang. Håvard må tilbake en tredje gang for å bestige denne utilgjengelige toppen

Det FÅR og MÅ aldri bli slik at man føler man svikter når forhold blir spenstige!!

Var ikke rapellfeste jeg så etter, så faktisk noenlunde "greit" ut ned til skaret, men ville ikke gå opp til SØ1 uten sikring. Snø og is i risset opp til utspringet/steinen forkludret det.

Hehe, denne "K2" overlever uansett ikke til neste helg :D

Var det noen her inne som overnattet i lavoene nedi dalen? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.