Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på tur en kveld nylig, da jeg tråkket på en stein og denne primusen rullet fram fra undersiden.

Lurer på hva folk her inne på forumet vet om denne svenske primusmodellen.

Primusen bærer preg av å ha vært gravd ned i lengre tid, men jeg tror den skal fungere med litt mekking og skifte av pakninger. Evt også dyse...

Har fått antydninger om at funnstedet kan være en gammel " krigsfylling".

Kan det være militære etterlatenskaper fra krigen?

..eller er det sannsynligvis en privatperson som har avskrevet den?

Hva slags drivstoff går den sannsynligvis på?

Når ble denne modellen produsert?

Hva betyr den loddrette skriften på toppen av flammesprederen?

etc. etc.......??

post-3430-133474547887_thumb.jpg

post-3430-133474547918_thumb.jpg

post-3430-133474547943_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysa kan godt være helt ok.

Står det høvik på den, eller er det en primus som ikke er lafa på lissens?

I det siste tilfellet skal du finne en ring med noen tall og bokstaver under tanken.

Primus har dateringssystem, så er det ikke en Høvik, finner du ut når den er laget.

Demonter alt som kan demonteres, og legg alt i ei bøtte.

Fyll bøtta med varmt vann, litt citronsyre og noen dråper zalo.

La stå til den begynner å se pent ut.

Puss så med Autosol (se nærmeste bensinstasjon)

Dette mangler du:

Flammespreder (ring rundt brennern)

Kjelestøtter. Kan lages av galvanisert ståltråd.

Ut over dette, er 210 en udmerket sak.

Relativt lett, virker, få bevegelige deler, nydelig gjengearbeid på brennern, slik at den ikke trenger pakninger.

Tror jeg har 5 eller 6 210 nu :roll:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nok litt rask i går, med bare bruksanvisning.

Runegutt har god greie på dette, og kan nok gi alle råd som trengs.

Dette er nok fortsatt blendt de letteste turprimussens, og bør kunne brukes.

Deler begynner å bli vanskelig å få tak i, men det er ikke mye du trenger.

Pumpelæret (pakningen i enden av pumpestanga) er nok morken, ny kan lages f. eks av læret i pløsa på en gammel sko.

Inne i lokket skal det være en gummi ring, her kan du kanskje finne en o-ring, eller klippe til noe av gummien fra en gammel bil eller sykkelslange.

Hvis korkpakningen i tilbakesagsventilen er gåen kan du bruke gummi av samme type som til lokket. Bly pakningen rundt ventilen erstattes med en ring av teflontape (gjengetape)

Spesialverktøy til ventilen er identisk med Optimus, og du kan f. eks bruke det tykke verktøyet/reguleringshjulet som er brukt på Optimus 111.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode og utfyllende tips.

Det er en høvik-produsert versjon som jeg må prøve å fikse etterhvert...

Men akkurat nå har jeg viktigere ting fore: "Sjefen" er bortreist, så nå skal jeg på en fjelltopp med soveposen, og få med meg at sola går både ned og opp igjen før jeg drar på jobb...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.