Gå til innhold
  • Bli medlem

Fine bilder fra Sarek og Kebnekaise


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...
De som jager på stor toppene er som regel folk som vil bli sett..

Helt uenig med deg Kristian... Du finner ikke så mange mennesker på toppene, og dermed er det heller ikke store sjanser for å "bli sett". Verken i Sarek eller i Jotunheimen. Vi som går på toppene er vel mer ute etter utsikt/oversikt, og liker å kombinere dette med fysiske utfordringer. Jeg nekter ikke for at mange tinderanglere liker å skryte over sine bragder, men vær så snill å ikke stappe oss alle i samme sekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian

Sorry, men er ikke helt enig med deg. Tror heller vi som går på store topper gjør det fordi vi liker å gjøre det. Ofte vet vi ikke engang hvorfor vi liker det. Ønsker man å bli "sett" er fjell-topping noe av det mest slitsomme man kan drive med.

Det var nok greiere før i tiden da man kunne komme i avisene hvis man klarte å kreke seg opp på ett eller annet. Nå må man finne på noe annet hvis man ønsker oppmerksomhet (kle seg ut som en kanin... nusse en kjendis på snuten... Synge i fistel på tv mens man ser ut som en hobbit... osv..)

Skal man på død og liv bli "sett" i fjell-Norge bør man trolig bestige trappa på Turtagrø iført skinnikkers, digre solbriller, mobiltelefon og blankpussete fjellstøvler mens man rasler diskret med juvelene.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk tenker om meg har vel aldri vært min store last, men når du skriver som du gjør får du meg til å bli litt provosert. Det virker ikke som du har lest innleggene mine.

Jeg kritiserer IKKE generell toppturgåing, men toppturer til de få toppene i Sarek som er over 2000m. Sarek har et fantastisk dyreliv, enorme flater og er utrolig vilt. Når godeste Tom (eller hva han nå heter) kommer med sine innlegg virker han blind for dette og jeg prøver å gjøre han oppmerksom på dette. Hvis du kun går på 2000m toppene går du glipp av topper som Buodoschokka (eller noe, ligger i området ved Pårte), Våeinestjåkka, Nilas kam, drøssevis av småtopper etc.

Og som sagt Stortoppen er en blikkfanger! Kun utsyrshorer fra Stockholm som drar opp dit, kan vel sammenlignes med Besseggen i en mer ekstremutgave.

Hvis det fremdeles er noe du vil ha utdypet ber jeg deg presisere dette. Om jeg har fornærmet deg beklager jeg på det dypeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva folk tenker om meg har vel aldri vært min store last, men når du skriver som du gjør får du meg til å bli litt provosert. Det virker ikke som du har lest innleggene mine.

Jeg kritiserer IKKE generell toppturgåing, men toppturer til de få toppene i Sarek som er over 2000m. Sarek har et fantastisk dyreliv, enorme flater og er utrolig vilt. Når godeste Tom (eller hva han nå heter) kommer med sine innlegg virker han blind for dette og jeg prøver å gjøre han oppmerksom på dette. Hvis du kun går på 2000m toppene går du glipp av topper som Buodoschokka (eller noe, ligger i området ved Pårte), Våeinestjåkka, Nilas kam, drøssevis av småtopper etc.

Og som sagt Stortoppen er en blikkfanger! Kun utsyrshorer fra Stockholm som drar opp dit, kan vel sammenlignes med Besseggen i en mer ekstremutgave.

Hvis det fremdeles er noe du vil ha utdypet ber jeg deg presisere dette. Om jeg har fornærmet deg beklager jeg på det dypeste!

Utstyrshorer? Trodde ikke det var et allment utbredt utrykk! Nydelig innlegg... Mere blod! Mere blod!

Helt enig med herr "Kritisk og usnobbete fjellvandrer som ikke søker ære og berømmelse". Viktig å se fjellet for mer enn bare trær.

Men: du kan vel ikke mene det er fjollete å samle på 2000-metringer? Ikke at jeg gjør det selv (sagt i redsel for bergenserens sylskarpe kritikk...), men hvilke motivasjonsfaktorer folk plukker ut på turene sine må da ærlig talt være opp til dem selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tror heller vi som går på store topper gjør det fordi vi liker å gjøre det. Ofte vet vi ikke engang hvorfor vi liker det.

Kjære Panda!

Merker du en vesentlig forskjell på om toppen er 1999 moh eller 2001 moh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Morsomt at dette var ditt første innlegg.

Tror noe er redigert eller lignende i og med at innlegget mitt (de øvre to linjene) kommer som svar på noe jeg ikke finner igjen i teksten.

Mener dog fortsatt at fjell er mer enn tall, ihvertfall Sarek. Selv om det selvsagt er morsomt å samle håper jeg ikke dette er hovedmotivasjonen for å dra hit.

Min motivasjon for topper er enten skikjøring, se et sted som er anbefalt av andre eller gleden ved å gjøre noe fysisk og se nye steder. Eller en kombo, såklart.

Mvh Kristian som har 3 av de 10 høyeste i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.