Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor i fjell-Norge er det verst vær?


Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg spurte en kollega av onkelen min som jobber i meteorologisk institutt, og som tidligere har jobba på polarinstituttet. Han mente at de stedene du kan få skikkelig hardt vær ofte er på Finmarkskysten rundt Øksfjordjøkelen. Her er det i gjennomsnitt oftere hardt vær enn Hardangervidda, det er kaldt og store stormer med mye snø og vind kommer fr Barentshavet. Områdene ligger nokså utilgjengelig til, en kommer ut dit med båt. Dere veit, nordlendingene rister på hodet og ler når de hører at søringene klager over noen snestormer sør for Helgeland :shock: Bortskjemte pyser er vi! Hvor ofte hører vi ikke om hardt vær i Lofoten og Finmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne kulde kan jeg jo hoppe på flyet til landets to nordligste fylker og traske østover...

Noen som vet om noen kuldehøl som er litt nærmere Trondheim?

Røros pleier ha 30-40 speik hver vinter. Så lave temperaturer forbindes gjerne med klart, stille vintervær. Da blir det også store lokale variasjoner (kaldlufta er tyngst, og dreneres ned til lavereliggende områder.) Sikkert noen som er lokalkjent i traktene, og kan anbefale spesielle "kuldehøl".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Det er vel ingen veistrekninger i landet som er mer stengt enn riksvei 888 og 886. De ligger i Finnmark. Jeg vet at Veivesenet en lang periode hadde problemer med at asfalten på veien til Havøysund ikke holdt seg på plass. Den ble flerret vekk av vinden! :shock::shock: Da er det rimelig heftig vil jeg tro, og langt utenfor de forhold jeg har lyst til å telte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere veit, nordlendingene rister på hodet og ler når de hører at søringene klager over noen snestormer sør for Helgeland :D Bortskjemte pyser er vi! Hvor ofte hører vi ikke om hardt vær i Lofoten og Finmark?

En storm er en storm uansett hvor i landet vi er. 40- er like kaldt i sørnorge som nord for Helgeland, selv om det virker som enkelte nordfra ikke tror det. Hvis noen vil ha dårlig vær, så se på værmeldinga. Samtlige fjellområder i Norge kan ha ruskete nok vær til å virkelig få testet seg og utstyret i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som skåning, nå boende på geilo(har bodd i trysil og) så kan jeg si att jeg tar gjerne minus 30 på geilo men styrer unnan minus 5 i malmø. detsamme opplever man i sødre norge. klimaet er mye fuktigere langs kysten og da oppleves det mye kjøligere.

robert (som gjerne tar en telt tur midt i januar på geilo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Nord-Norge har i gjennomsnitt oftere hardt vær enn Sør-Norge. Det blir mer styr over feks. stormen Sondre, Tuva etc. enn stormene i Finmark.

Det kommer helt an på hvor i sør eller nord du befinner deg, men jeg skal være enig i at oppmerksomheten fra mediene er større ved uvær her i sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Några svenska rekord:

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7522&a=20980&l=sv

Tarfala hade 1992-12-20 en kastvindby på 81 m/s! Gissningsvis finns det många sådana lokala blåshål ( har för mig att det är Tarfalastationens läge bakom Kebnekaise-ryggen som gör att det blir så kraftiga nedåtvindar ned i dalen. Sådana fenomen finns säkert i varierande intensitet i norska fjäll.

"ALLT BLÅSTE BORT

Några dagar före julafton 1992 drabbades Tarfala i Kebnekaiseområdet av en fruktansvärd orkan med upp till 81 m/s i vindbyarna. Det är de hårdaste vindar som uppmätts i Sverige. Flera av stugorna vid Tarfala forskningsstation blåste iväg trots att de var väl förankrade med stållinor. En container som vägde över ett ton hittades mer än en kilometer bort."

Inget man prövar tältet i kanske :wink:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Orkaner_i_Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket snaufjellsområde i Norge har mest vind, snø og kulde? Jeg er på jakt etter et område hvor jeg kan trene best mulig på telting i harskt vær..

Mvh Andreas

For å trene på telting i barskt vær, ville eg nok mykje heller ta turen i nære fjellområde, der eg også er kjent, når værmeldinga viser barskt vær, enn å planlegge ein tur langt vekk, og risikere å få vindstille.

Når det fyrst er mykje vind, kan vel dei fleste fjellområda vera barsk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trene på telting i barskt vær, ville eg nok mykje heller ta turen i nære fjellområde, der eg også er kjent, når værmeldinga viser barskt vær, enn å planlegge ein tur langt vekk, og risikere å få vindstille.

Når det fyrst er mykje vind, kan vel dei fleste fjellområda vera barsk nok.

Støttes 100%! Det er masse dårlig vær her i landet, mer enn nok til alle...

Hvis du først skal teste og kvesse ruskevær-ferdighetene, så leker du med krefter som er så ekstreme at du ABSOLUTT bør ha en retrettmulighet. Sannsynligheten for at noe går til helvete er stor. Det høres kanskje feigt ut, men det er absolutt glupt å overveie telting i umiddelbar nærhet til hytte, bil eller annen retrettmulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle forslag! Det ser ut som at det blir ruskeværtrening på meg på hardangervidda til vinteren. Mulig det også blir en tur til Finnmark. Jeg holder meg nok unna 81m/s vindene dere har i sverige.... Det blir nok LITT for mye vind :wink:

Det med å ha retrettmulighet inntil man vet hvor mye en selv og utstyret er i stand til å takle er en selvfølge for min del. Å ha en hytte eller bil ikke så alt for langt unna, gjør at man får bedre treningsutbytte fordi man tør å strekke seg bittelitt lenger.

Bedre å strekke seg for langt i slike situasjoner enn midt på innlandsisen på Grønland!!

Jeg skal legge ut en fyldig rapport på turene, og dele alle erfaringene jeg gjør! Nå driver jeg og modifiserer mitt Orion Extreme telt slik at det skal takle virkelig barske vinder! Det blir moro å se hvordan det funker.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig hardangervidda byr på mye ruskevær.Men er ikke det bare et inntrykk fordi det er mange som oppholder seg der eller i nærliggende områder om vinteren? Derav behov for værstasjoner? Jeg tror det hardeste været kan være der hvor de færreste oppholder seg om vinteren.

Jeg holder en knapp på fjellområder nord i landet. På vest siden av børgefjell møtes vind fra innlandet været fra kysten. Samme situasjon har vi på dovrefjell mot sunndalsfjella.

Nedbørsmessig vinner nok andre områder, men hvis du vil ha vind og spesielt skiftende vind/vær bør du finne områder med slike "vær-fronter".

Jeg opplever innlandet (hardangervidda mm) med mer stabilt og forutsigbart vær...

Uansett tror jeg du skal få brynt deg på utfordringer på hardangervidda. Vintertur i desember/januar gir deg nesten alltid spenning og utfordring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen veistrekninger i landet som er mer stengt enn riksvei 888 og 886. De ligger i Finnmark. Jeg vet at Veivesenet en lang periode hadde problemer med at asfalten på veien til Havøysund ikke holdt seg på plass. Den ble flerret vekk av vinden! :roll:;) Da er det rimelig heftig vil jeg tro, og langt utenfor de forhold jeg har lyst til å telte i.

Riksvei 886 er vel uansett vinterstengt om jeg husker rett, og er vel sådan ikke relevant. Riksvei 7 over Hardangervidda er oftere stengt enn E134 over Haukelifjell, men det betyr ikke at R7 har dårligere vær, derimot bruker man mer ressurser på å holde åpen E134.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stedet i Norge hvor det blåser mest og som i tillegg er enkelt tilgjengelig vil jeg absolutt tro er Stadtlandet. Det kan være sol og stille i Måløy, men oppe på Kjerringa (Tror toppen heter det) blåser det ALLTID kuling. Lite snø, men du kan kjøre helt til toppen så det bør være et greit sted å øve på å sette opp teltet i kraftig vind. Og med mindre bilen også blåser vekk er plan B lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det værste været jeg har opplevd var på Øysand utenfor Tr.heim en fin sommerdag. Pluttselig kom en hvit vegg innover vannet. Jeg fikk langt seilet under vannet...og klarte meg dermed bra. På land ble vinden målt til 45 m/s (162 km/t). Kampingvogner veltet og seilbrettene lå strødd innover jordene bak stranden. Det hele varte kanskje i 5-10 minutter. Om vinteren topper Norefjell mine opplevelser. Skare som bar meg brakk opp og blåste gjennom luften i flak på størrelse med dører - jeg er glad jeg kom meg ned....men jeg var heldigvis litt nedenfor toppen. Høgevarde er ganske ofte et vindhøl.

Ei veninne av oss som flyttet til Grau-du-roi i syd-frankrike fra andøya ett år fikk sitt livs sjokk - hun hadde ikke opplevd så mye sterk vind før..... Var der selv en påske. Det blåste over 20m/s 8 av ti dager. Grunnen er at både Tramontana og Mistral møtes der.

(Sommervind kan forøvrig ikke sammenlignes med vintervind. 17 m/s om vinteren er forforderdelig, mens 17 m/s om sommeren er fin seile-vind......kulde og konsekvenser har litt å si).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen brukte visstnok Norefjell - fordi det lignet mest på forholdene han møtte i Polare strøk.

Men jeg vil anta at det var mer av praktiske årsker siden Hardangervidda lå lenger unna. Jeg tror jeg som andre her skriver ville satset på Hardangervidda og områdene rundt Jøkulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgevarde er ganske ofte et vindhøl.

Stemmer! Tenkte meg på en liten tur til Høgevarde på skolens vinterdag i år. Tok heisen opp til Ravnås der jeg ble møtt med en kraftig hvit snøstorm! Holdt øynene lukket mens jeg rant ned til Krøderen :shock: Kjenner til enkelte som har måttet grave seg ned da de gikk seg bort i Høgevarde området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanaråken er - eller var - den eneste stasjonen såpass høyt, så sammenligningsgrunnlaget her er veeeeeldig tynt.

Det er sant, men værstasjonen på Gaustatoppen var også operativ i samme periode. Her ble det registrert vesentlig mindre vind.

Blant de lavereliggende værstasjonene troner Kråkenes (fyr) suverent på toppen, med hele 118 orkandøgn i perioden 1961-90.

(Fanaråken hadde suverent flest slike døgn i perioden 61-78 med 83, men denne ble som kjent lagt ned i 1978)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sokna er kuldehølet over alle i sør norge. maks er vel ca -50, i vinter over 30 blå.drøy time fra oslo

Tullball!

Alle vet at Tynset er kuldehølet over (under) alle i Sør-Norge. Vi har bare vært litt uheldig med stasjonsplasseringen til tider. Norgesrekorden (offisielt*) burde definitiv ha røket i jan 87 (da Drevsjø hadde -47 ºC), men da var det ingen værstasjon på Tynset! :D

* Uoffisielt: Selv har jeg målt -50 ºC og lavere flere ganger. Høh, selv -45 ºC har jeg opplevd så langt sør som Odalen. 8):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.