Gå til innhold
  • Bli medlem

gps-manglende satelittsøk


turid

Anbefalte innlegg

Har brukt gps'n, legend cx, en del ganger i vinter, og syns det fungerer bra. Nå har den ligget avslått i skapet siden påske. Hentet den fram i dag og skulle gå en runde for å måle antall km. Slo den på hjemme, nullstillet km.telleren og gikk ut, men den klarte ikke å søke opp satelitter. Sto en stund, før jeg slo den av og kjørte 1 km til turstart. Slo den på på nytt og ventet lenge, men ingen satelitter kom opp. ''Dårlig mottak'', sto det. Prøvde mange ganger underveis, slo av og på, men uten hell. Traff en mann som kunne med gps, men heller ikke han skjønte hva som var feil. Vel hjemme prøvde jeg igjen en god stund, og plutselig var alt som normalt. Satelittene dukket fram i samme tempo som de pleier, kartene er i funksjon og km.telleren har også startet. Hva var galt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver ikke hvor lenge "en stund" er, men det er ikke nødvendigvis noe galt. De kan ta noe tid før GPS'en greier å regne ut hvor den er, spesielt hvis den har vært avslått lenge eller flyttet langt (f.eks. tatt med på fly til USA). Dette har å gjøre med at GPS'en lagrer en del data om posisjon og satelitter som den bruker for å regne ut hvor due r raskt. Hvis disse data er utdaterte/feil vil det ta lengre tid. Har selv opplevd over 5 minutter for en Garmin 60CSx. Det gjelder å ha den på til den finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto 3-4minutter her hjemme, og nesten 10 min før jeg startet gåturen. Så var den på underveis. Var en kort tur, bare en times tid. Slo den av et par ganger underveis, og på igjen med en gang. Den har ikke reist noe sted. Kanskje jeg må ha den på en time om det skulle skje flere ganger? Før har den stått avslått 2-3 uker, men da har den funket helt ok når jeg har tatt den i bruk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh, herlig fagspørsmål for en navigatør! Når en GPS slås på for første gang, eller ikke har vært i bruk på en stund tar det lang tid før den gir deg en posisjon fordi den må laste ned satelittalmanakken før den kan beregne posisjonen din. Satelittalmanakken er som det sies overfor, informasjon om hvor på himmelen de forskjellige satelittene befinner seg. Siden GPSen bruker disse satelittene som utgangspunkt for beregning av din posisjon må den selvfølgelig vite dette temmelig nøyaktig. Og dette tar en stund. Derfor vil du ikke få posisjon før almanakken er helt lastet ned. Og hvis du slår den av underveis kan det godt hende at GPSen må begynne på nytt å laste ned. M.a.o; Vær litt tålmodig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en GPS slås på for første gang, eller ikke har vært i bruk på en stund tar det lang tid før den gir deg en posisjon fordi den må laste ned satelittalmanakken før den kan beregne posisjonen din. Satelittalmanakken er som det sies overfor, informasjon om hvor på himmelen de forskjellige satelittene befinner seg. Siden GPSen bruker disse satelittene som utgangspunkt for beregning av din posisjon må den selvfølgelig vite dette temmelig nøyaktig. Og dette tar en stund. Derfor vil du ikke få posisjon før almanakken er helt lastet ned. Og hvis du slår den av underveis kan det godt hende at GPSen må begynne på nytt å laste ned. M.a.o; Vær litt tålmodig!

Kan nevne at dette, teoretisk sett, maksimalt skal ta 12,5 minutt. Dersom du er uheldig kan det nok ta littegrann lengre tid dersom den må benytte seg av flere satelitter for å fullføre nedlastingen av almanakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spm ang gps (riktig nok da for bil)

Brukte en gps for bil i Oslo her for noen måneder siden. Ble da plaget med å få "lock" på nok satelitter. Brukte opp mot 20-30 minutter på det meste før den kom. Mens alle andre steder jeg har brukt den. Har det ikke tatt mange minuttene (som regel under 1 minutt) før den har vært oppe å gått.

Hva kan dette komme av? Merket meg at det var fryktelig mange strømledninger i området som jeg brukte gps. Kan dette ha noen innvirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Var på Tosenfjellet i helgen. Slo på gps'n kvelden før, den tok inn satelittene helt ok her hjemme hvor jeg har brukt den før. Slo den av etterpå. Kom på Tosen dagen etter og slo den på igjen(halvtime å kjøre). Ventet 10 minutter ved parkeringen, men den fant ikke satelitter. Hadde den på i nesten 4 timer mens jeg gikk, og slo den av et par ganger underveis uten at det hjalp. Enten kom det opp at dekningen var dårlig(sto midt på Durmålstinden uten en sky på himmelen) eller så sto det bare at den søkte, i det uendelige...Den fungerte ikke i det hele tatt. Skiftet batteri etter en halvtime, men det hjalp ikke.

Snakket med en butikk i dag, som sier at jeg må forsøke å ''nullstille og sette tilbake til fabrikkoppsett'', noe som ikke sa meg så mye. Butikken hvor jeg kjøpte den stilte den inn for meg, og han kan egentlig ikke så mye om dette = han kan ikke hjelpe meg nå. Så jeg gikk til noen andre i dag. Skal forsøke ''nullstilling'' iallefall. Gjorde innstillingen første gangen selv, og da funket den bra her hjemme, men så sa kjøpsbutikken etterpå at jeg hadde gjort det feil.

Han sa også at jeg kunne gå inn på Belanors hjemmeside og laste ned et slags oppdateringsprogram.

Noen tips før jeg setter i gang med å skru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru GPS på og legg den på terrassebordet evt i vinduskarmen. La den ligge der mens du lager middag, ser TV eller hva du ellers pleier å gjøre. Det vil overraske meg hvis ikke et par timers tenke-seg-om-i-ro-og-fred hjelper på problemet.

Noen GPSer kan du også hjelpe i gang ved å fortelle sånn cirka hvor de befinner seg i verden, og hva klokken er. Dette kan korte ned tiden det tar for GPS å finne ut av ting. Vet ikke om dette gjelder for din modell.

MEN - en GPS som brukes ofte (daglig, eller nesten daglig!) bør ikke ha disse problemene, ettersom informasjon (satellittkalender etc) samt første gjetting om hvor den er ikke er altfor utdatert. Disse prosedyrene skal ideelt sett bare være nødvendige hvis GPS har vært ute av bruk lenge (måneder!) eller du har flyttet til en annen verdensdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.