Gå til innhold
  • Bli medlem

Giro d'Gjøvik, Ringsrudåsen 835m


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Med et større behov om en topp og avkobling fra matte, ble det i dag en treningstur opp til Ringsrudåsen 835moh, Gjøviks stolthet og høyeste punkt.
Løypa gikk fra Gjøvik by og helt ut til kommunegrensa mot Nordre Land.
Et par motbakker måtte forseres, allerede etter en mil er det en motbakke som mører musklene bra, allright det så man har noe å tenke på de neste mila :mad:
Etter 4 mil med jevn stigning var det en siste utfordring som sto på menyen; Asfalten sluttet og ble erstattet av våt grus, det er flott med racersykkel ;-)
Vel, fikk byttet skotøy og og skulle til å sette avgårde oppover, men uventete mengder med snø og vann gjorde så det ble mest gåing, gjorde egentlig ingenting sånn sett!
Noen utfordringer bød myrer og "småbekker" på, selv en liten bekk kan noen ganger by på store utfordringer.
Kommunetoppen i Gjøvik er egentlig bare et punkt ved kommunegrensa mot Nordre Land, punktet var riktignok markert med varde, men jeg gikk kjapt videre til toppen 50m unna, Fin utsikt, og jeg kunne se skikkelig snaufjell også, det hadde jeg ikke trodd, har ikke peil hva jeg så, men fint var det.
Hjem igjen gikk turen noe mer mot Dokka for å få en rundtur. Det ble 106km, 6 av dem på beina ca.
En fin tur dette, men litt tidlig fortsatt.
Det var deilig å komme hjem, slenge seg ned i stolen og skru på tv'en for å se andre slite på sykkel :D

post-1657-133474546323_thumb.jpg

post-1657-133474546334_thumb.jpg

post-1657-133474546338_thumb.jpg

post-1657-133474546351_thumb.jpg

post-1657-133474546363_thumb.jpg

post-1657-133474546377_thumb.jpg

post-1657-133474546389_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeflott turrapport Mayhassen. Dette er en rapport jeg liker. Jeg synes alle turer er like interessante/morsomme, men må innrømme at jeg er mettet på Jotunheimenrapporter nå.

Jeg hører til gruppen som synes at det viktigste er at folk kommer seg ut og tar for seg av naturen, det er ikke så viktig om det er 2-k eller bare en rusletur i lyngen. Og jeg blir ikke vettaskremt om jeg møter en eller to andre som er ute i samme ærend.

Hadde av forskjellige årsaker ikke anledning til noen storutfart denne helga, så det ble en liten tur i nærmarka på jakt etter turorienteringsposter. Turorientering er en flott aktivitet som godt kan kombineres med mer utagerende naturbruk. Det merkes med en gang om man har blitt litt rusten i orienteringer. Bomma på første posten fordi jeg stolte mer på meg selv enn kompasset :wink:

Der jeg var i dag var det heller ikke den helt store utsikten, selv om jeg med litt omtanke kunne fått utsikt mot Sylan. Som det fremgår av bildet var det temmelig gjengrodd, men en liten flik at Jonsvatnet kom allikevel med. Lykke til med eksamen!

post-474-133474546404_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble skikkelig inspirert av innsatsen din og tok like godt en ny tur opp i marka for å leite poster.

Litt spesielt å ta siste post kl. 23:01, og kl. 22:30 passerte jeg ei myr som ikke sto tilbake for dine Mayhassen. Bildekvaliteten kan ikke sammenlignes, men så var det bare et mobilkamera :wink:

post-474-133474546636_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fint på Spåtind og hvor går man fra? Noen tips til andre turer i distriktet mottas med takk 8)

Det går gode merkete sommerstier til Spåtind/Synnfjell fra Fjellsætri, Hugulia hyttefelt og Lenningen. Tur/retur er ca. 3 timer rolig gange. På vinteren går det scooterløyper opp fra de fleste kanter, og på våren er det fritt fram. Har gått turen fra Lenningen, skikkelig flott topp som stikker seg opp av terrenget.

Ellers i området kan jeg anbefale Store Skjellingshovde (856) ved Dokka, det er flott utsikt fra branntårnet på toppen. Kjør bilen til Fluberg og ta med deg terrengsykkelen. Sykle småveier helt til Skjellingen, derfra er det kort sti til toppunktet hvor en har godt utsyn over Totenområdet :!: En kan også kjøre bil til Skjellingen, men det blir juks :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra andersno!

Jeg hører til gruppen som synes at det viktigste er at folk kommer seg ut og tar for seg av naturen, det er ikke så viktig om det er 2-k eller bare en rusletur i lyngen. Og jeg blir ikke vettaskremt om jeg møter en eller to andre som er ute i samme ærend.

Jeg har tidligere fleipa litt med 1/2k gruppe. Kanskje det er det vi trenger for enkelte av oss. Starter en ved havets overflate som jeg gjør til stadighet her på sørlandet så blir det jo litt høydeforskjell alikevel fra start til topp.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.