Gå til innhold
  • Bli medlem

Pepperspray mot bjørn


Trollhatten

Anbefalte innlegg

Annonse

hei

Sprayen kan kjøpes i usa, men selges ikke til norge. Hvis du får den sendt og blir tatt i tollen, vil du bli dømt etter brudd på våpenloven.

Har fått importert noen bokser for å bruke dem utenlands. Ikke mulig å få tillatelse til bruk i norge. Det kan vi være svært glad for.

Brukes de mot mennesker, noe som helt sikkert ville skje, er resultatet mildt sagt lite hyggelig for vedkommende.

Snakket med en som hadde fått lekkasje på en boks nede i ryggsekken. Da han så måtte ha på seg noen av klærne i sekken, fikk han tidenes opplevelse. Han beskrev det som å tørke seg bak med chillipepper, bare verre, mye verre.

Bjørn i norge er vanligvis ikke farlig. De angrep som skjer er i elgjakta Sverige 2008), hvor vedkommende skyter på bjørnen og er så nær at kula ikke ekspanderer, men går rett gjennom.

Legger ved et bilde av drept sau, 10 meter fra mitt soveromsvindu. Dette skjedde som sagt like utenfor en stor by. Hørte det skje og det tok maks 10 sekunder. Du skal være kjapp for å få opp en flaske spray hvis en bjørn noen sinne ville angripe.

Har ellers møtt bjørn en gang før og da løp den sin vei da den ble var meg.

post-5292-133474597462_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nei pepperspray er nok ikke lov i Norge. Men f.eks. Armyshop selger såkalt forsvarsspray

http://www.armyshop.no/productview/19389060/

som irriterer slimhinnene. Jeg skulle tro at dyr har mer fintfølende slimhinner enn oss mennesker, og at slik forsvarsspray burde ha effekt (in the unlikely event, som det heter ombord på fly) hvis man skulle bli stående ovenfor en bjørn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sikreste er å henge på seg ei kirkeklokke! ;)

Jada.. sikkert smart å gå rundt i skauen og høres ut som en bjellesau. Hehehe..

Anywayz, tviler på forsvarsprayen du får kjøpt i norge ville ha noen annen effekt enn å gjøre et vilt dyr forbanna. På den andre siden så finner du helt sikkert igjen den skyldige bjørnen ettersom sprayen har vannresistent blåfarge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen det er linket til er forøvrig ganske morsom...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.1083759

Siterer her:

"Det er en del av konfliktdempende tiltak i bjørneområder, og politiet på Nyrud bekrefter at de allerede føler seg litt tryggere."

Så hvorfor skal ikke übernervøse turgåere føle seg litt tryggere når politiet har behov for det? I så tilfelle burde alle der få et konfliktdempende tiltak?

Jeg er 100% for pepperspray i Norge, men det er ok med noen forhåndsregler.

1. Alle som blir solgt er tilsatt vannresistent farge. Det hindrer folk i å bruke den umerket.

2. Gjerne også med registrering av nummer på boksen og innsending av skjema på nett med navn på eier fra butikken.

3. Meldeplikt dersom boksen er brukt eller mistet. Boksen bryter forsegling ved bruk.

4. Samtidig tilfeldige kontroller av bokser der eier må komme på politikontoret og vise at boksen er ubrukt dersom en får innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% for pepperspray i Norge, men det er ok med noen forhåndsregler.

1. Alle som blir solgt er tilsatt vannresistent farge. Det hindrer folk i å bruke den umerket.

2. Gjerne også med registrering av nummer på boksen og innsending av skjema på nett med navn på eier fra butikken.

3. Meldeplikt dersom boksen er brukt eller mistet. Boksen bryter forsegling ved bruk.

4. Samtidig tilfeldige kontroller av bokser der eier må komme på politikontoret og vise at boksen er ubrukt dersom en får innkalling.

Det spørs vel om dette er realistisk å gjennomføre men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe enklere enn dette blir det ikke.

Du fyller ut et skjema ved kjøp. Selgeren sjekker legitimasjon og puncher det inn på en nettside/database som politiet har tilgang til.

Du mottar et brukernavn og passord på sms eller epost.

Mister du sprayen eller bruker den må du logge på og registrere bruken / mistet spray. Eposten går direkte til en eller annen instans som vurderer om det er grunnlag for å etterforske.

Kontroll materiale plukkes ut hvert år / hvert tredje år.

Simpelt.

Tipper det ville tatt 10 dagsverk for en person å ta seg av dette per år. Ca 4% av en hel politistilling. Avdekkede brudd vil selvfølgelig bli mer "kostbart".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen det er linket til er forøvrig ganske morsom...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.1083759

-En bjørneforsker i Pasvik har vært med på å utvikle sprayen.

Trenger de å finne opp kruttet på nytt? Kan de ikke bare importere fra for eksempel USA? Og når det er sagt så ligner den sprayen mistenkelig mye på den jeg kjøpte i USA i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-En bjørneforsker i Pasvik har vært med på å utvikle sprayen.

Stol overhodet ikke på at journalister får med seg nyanser på noe som helst.

Tviler ikke på at bjørneforskeren har vært delaktig i å vurdere om denne bjørnesprayen bør anbefales for skandinavisk bjørn. Tipper han har gjort vurderinger av typen: Skandinavisk bjørn ligner på bjørn X, som finnes i USA, der man har gode erfaring med bjørnespray Y mot akkurat denne bjørnetypen.

Det er et ganske stort sprang på å være med i å vurdere om pepperspray har noe for seg - og i så fall hvilken type - til faktisk å utvikle en spray, med feltforsøk etc. Men som sagt, dette kan du ikke regne med at journalister forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 9 år senere...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en gang å få bæretillatelse på bjørnespray, men var bare å glemme. Ble litt frynsete da jeg våknet om natta i Hedemark av at en bjørn snuste på teltduken. Mest sannsynlig en bjørn det ble skutt etter med hagle, da den rotet i søplebøtter mil unna i luftlinje tidligere på dagen. Viltnemda ble tilkalt, og sjekket maurtua som var ramponert, med tydelig spor, samt avføring 10 meter fra teltet. Det vil si at det var en nyfiken bjørn, som tok seg tid til både det ene og det andre natterstid, til tross for at det var mennesker der. Mye mulig en yngre sak, som streifet rundt. Tror ikke det hadde vært triks å brenne av bjørnespray i teltåpninga, om jeg hadde hatt slikt for hånden. Noe av ladningen hadde sikkert funnet veien inn i teltet.

Har og opplevd å tråkke inn i matfatet til en bjørn på tyttebærtur. Ferskt avgnagd elgelår først, så fersk avføring noen meter unna, dernest knurring fra skogkanten. Man tenker jo ikke ustanselig på slike tegn, men legger sammen to og to i det sekundet man hører brumming...og trekker rolig ut av området...ryggende. Samt å gi seg til kjenne som menneske med hørbar stemmebruk. Poden "Et halvt tusen bjørnemøter" er den beste nervemedisinen jeg har fått angående temaet. Det å ferdes mer sikkert og mindre skremt gjennom norsk natur. 

Et halvt tusen bjørnemøter - med Hermann Sotkajærvi

https://open.spotify.com/episode/63ZrDXntNh3Rp9MuxSIUlN?si=90b1c399f9c1458a

(PS! Leste en rapport fra da bjørnesprayen ble testet i Finnmark. Mener det var nær 60 bjørnemøter der den stakk etter første sprut. 4 der bjørnen kom tilbake i nytt angrep, men så trakk seg vekk. Og en der det ble nærkontakt, hvor bjørnen ble skutt. Hvem i all verden melder seg frivillig til slikt!? Mulig det var Hermann)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

krb skrev (På 26.5.2008 den 16.55):

Nå vet jeg ikke om det er lovlig å reklamere for sånne sider på norske sider.

Men det er jo bare å søke etter canadiske sider som selger pepperspray.

 

Dem sender den helst sammen med noen annet du kjøper der, :wink: den spruter vistnok 10-15 meter.(ikke testet ennå)

Tenk over at det kan få konsekvenser for tillatelse til å ha andre våpen hvis man bryter våpenloven som pepperspray omfattes av.

Jeg har vel dyrket natur og friluftsliv i en mannsalder uten å ha bekymret meg for rovdyr. Jeg vet ikke hva det er med folk i dag, men det virker som de har blitt mer og mer redde for å være ute i naturen. Personlig betrakter jeg den største risikoen med å dra på tur å være bilturen til og fra. Der er det mange som drepes og skades hvert eneste år. Bjørn, ulv, gaupe, jerv, røyskatt, rev, oter, noter, torsk, dorsk, skrubb, sei og blei har svært liten risiko, og den som er der er stort sett bjørn i forbindelse med jegere med hund der hunden har tirret bjørnen, blir skremt og løper tilbake og gjemmer seg bak eieren når bjørnen vil straffe den.

Er du så heldig at du får se en bjønn, så bli stående og nyt synet. Det er kanskje den ene gangen i livet du får se den. Jeg har aldri sett noen av de store rovdyrene her i Norge (har bare sett spor), men ulv, jerv og bjørn har jeg sett i det store utlandet, noe jeg altså gjerne skulle ha sett i Norge også (på tur, altså uten å måtte reise rundt for å lete dem opp).

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Tenk over at det kan få konsekvenser for tillatelse til å ha andre våpen hvis man bryter våpenloven som pepperspray omfattes av.

Jeg har vel dyrket natur og friluftsliv i en mannsalder uten å ha bekymret meg for rovdyr. Jeg vet ikke hva det er med folk i dag, men det virker som de har blitt mer og mer redde for å være ute i naturen. Personlig betrakter jeg den største risikoen med å dra på tur å være bilturen til og fra. Der er det mange som drepes og skades hvert eneste år. Bjørn, ulv, gaupe, jerv, røyskatt, rev, oter, noter, torsk, dorsk, skrubb, sei og blei har svært liten risiko, og den som er der er stort sett bjørn i forbindelse med jegere med hund der hunden har tirret bjørnen, blir skremt og løper tilbake og gjemmer seg bak eieren når bjørnen vil straffe den.

Er du så heldig at du får se en bjønn, så bli stående og nyt synet. Det er kanskje den ene gangen i livet du får se den. Jeg har aldri sett noen av de store rovdyrene her i Norge (har bare sett spor), men ulv, jerv og bjørn har jeg sett i det store utlandet, noe jeg altså gjerne skulle ha sett i Norge også (på tur, altså uten å måtte reise rundt for å lete dem opp).

Det skal vises ett filmforedrag på Grefsenkollen utenfor Oslo den 13 nov, se deres Facebook side, hvor bl a dette med redsel for bjørn blir belyst. Om man er redd bjørn, mus, edderkopper eller hva det måtte være tror jeg på forsknings rapporten som sier at ved å innhente kunnskap og informasjon om det man er redd for, så kan det hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.