Gå til innhold
  • Bli medlem

Er LED fremtiden?


johndani

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vil lufte sine tanker når det gjelder fremtiden til LED? Er dette fremtiden for lykter? Vil de til slutt kunne ta over halogenpærer? :wink:

For meg så virker det som om dette er en genial oppfinnelse, og strømforbruket er ikke annet enn meget smart mtp. fjellturer når vi ikke har tilgang til strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LED vil nok ikke kunne erstatte alle typer lyspærer som brukes i dag, for eksempel i industien hvor pærene ofte utsettes for høy temperatur.

Levetiden er heller ikke så lang som den burde. Mange LED-pærer har visst bare en levetid på 2000-5000 timer og lysstyrken går ned fra den første timen de er i bruk.

Jeg tviler sterkt at halogenpærer noen gang kommer til å bli erstattet av LED-pærer, men ingenting er umulig.

Men til visse anvendelser er LED ideelt, for eksempel hodelykter, baklykter på biler og sykler, trafikklys, og muligens gatebelysning. En stor ulempe i dag er den stive prisen.

Det står mer om dette temaet her: http://www.tu.no/energi/article159982.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel om akkurat dette temaet: http://www.tu.no/energi/article159982.ece

For turbruk tror jeg LED definitivt vil ta over nesten fullstendig. Allerede nå begynner LED-lykter å bli på høyde med halogenlykter når det gjelder lysstyrke. Med tanke på at LED enda er en relativt ny teknologi så det er all grunn til å tro at det vil komme nye store freskritt som gjør lyktene enda bedre.

Den største fordelen LED har i forhold til tradisjonelle halogenpærer er at de har en høyere virkningsgrad. Det vil si at mer av energien som brukes går med på å lage lys og mindre går for eksempel tapt som varme. Til turbruk er denne energien som går til varme ganske bortkastet. Det hjelper jo ikke noe særlig å ha på lykta for å få varme i teltet! :shock: Selvsagt er det grenser for hvor bra også LED-lykter kan bli. Som det så fint heter så kan ikke energi oppstå, bare gå fra en form til en annen. Derfor vil de aldri bli bedre enn den mengden med batteri eller andre energikilder man gidder å drasse med seg.

LED-lykter er dessuten stort sett både mindre og lettere og dette er i alle fall en fordel for de som teller hvert gram de putter i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede nå begynner LED-lykter å bli på høyde med halogenlykter når det gjelder lysstyrke.

Det stemmer, ei sykkel-/hodelykt som Lupine Betty X-pro (7dioder) og Mila Nova (6dioder) har allerde gått forbi det beste av halogen/xenon lykter. Men prisen er foreløpig stiv, i hvert fall her i landet. Førstnevnte må du vel nesten opp i 8000,- for mens den andre tror jeg er ca 3500.-.

Vi var en gjeng orienteringsløpere som fikk bra pris på bestilling av Betty lykta. Og jeg har ikke angra et sekund.

Det eneste som blir sett på som svakheten til led skal vist nok være at de ikke har like bra fargespekter noe som gir dårligere farger i lyset. Men har ikke vært et problem for meg å lese orienteringskart i fart i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje LED kommer til å overta mye av makedet, med HID komme hverfall til å overta etter Halogen. Og LED har desverre ikke sjans i havet når det kommer til lysstyrken til HID! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på jordet, men per i dag er vel L&M ARC Li-on Ultra noe av det beste du får av HID hodelykter. I forhold til den omtalte lykta ovenfor lyser den mye svakere. (Har testa.) Dessuten gir LED en del andre fordeler bla. driftsikkerhet, større muligheter til å fritt slå dem av/på og dessuten ofte flere muligheter til dimming.

Men dette er kun egen erfaring... Godt mulig at HID har større potensial, det har jeg ikke nok kunskap om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som blir funnet opp i morgen, er jo vanskelig å spå.

At LED har noe for seg vedr snergiforbruk pr lymengde er klart i dag, og det prosjekteres tunnelbelysning med LED i Norge.

Som kjent ble det i 1876 uttalt at telefonen bare var et leketøy, og aldri kom til å få noen praktisk anvendelse.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kjent ble det i 1876 uttalt at telefonen bare var et leketøy, og aldri kom til å få noen praktisk anvendelse.

dsk

Og Thomas Watson sjef for IBM sa i 1973 ”Jeg tror det er et verdensmarked for rundt 5 datamaskiner”

Han trodde tydligvis feil :wink::P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.