Gå til innhold
  • Bli medlem

Den vakreste ubetjente DNT-hytta?


Lompa

Anbefalte innlegg

Det er så mange flotte ubetjente DNT-hytter som er lite besøkt. Den aller flotteste jeg har vært på er Narjordet i Rendalsfjellene. Det er ei ombygd stue fra 16-1700- tallet som ligger inne på et nydelig tun. Den ligger ikke så høyt, men den er veldig anvendelig plassert for kryssing av dalførene. I tillegg ligger den ved ei utrolig bra fiskeelv...

http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/cabin.php?x=9&y=10&v=3&ca_id=443

Noen som har andre favoritter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skålatårnet ligger perfekt til på 1843 moh, mange sier 1848, men det er Stryneskåla litt lenger nord som er 1848 moh. Veldig stilig bilde, med Lodalskåpa og breen bak steinur :) Tårnet ble bygd i 1891, og primus motor var Doktor Hans Henrik Gerhard Kloumann. Han hadde en hypotese om at hvis folk kom opp i høyden ville det kunne helbrede lungesykdommen tuberkulose som var svært utbredt på den tiden. Derfor ble Skålatårnet/Kloumannstårnet bygd som sykestue og pasientene ble båret opp på hesteryggen. Tenk det var vanskeligere å komme opp på den tiden, nå er det fantastisk sti opp med steintrapper til og med. Ta dere en tur på Skåla i sommer, kanskje på arrangementet Skåla 1848 meter rett opp hvis en liker den slags. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hytter jeg har vært på synes jeg Gautelishytta i Narvikfjella ved Skjomen er fantastisk flott.

http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/cabin.php?ca_id=322&x=15&y=23&v=3

En utrolig koselig hytte, lite folk og ikke så langt igjen til svenskegrensa. Man kjører grusvei langt inn på fjellet til Gautelisvatnet fra Skjomenfjorden og derfra et par timer å gå. Knallfint terreng og flott fiske. Og for kanopadlere er det suverent. Hytta har dessuten båt (hvertfall når jeg var der sist).

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil om hvilken "hytte" jeg stemmer på: Loennechenbua

To sengeplasser! Nydelig terreng.

1997 tältade jag nära den stugan i vackert väder. Fantastiskt läge, inte en tanke på att begagna stugan. Dessutom var den upptagen. Några män som arbetade och tältade där berättade att en engelsk kvinna med dåligt ben skulle övernatta där tillsammans med en ledsagarinna. Det är enda gången jag hört talas om förhandsbokning av en ubetjent hytte! Utan tält hade jag alltså fått gå ett långt, långt stycke vidare (jag kom nedifrån Jenstad)!

År 2000, i dåligt väder, hade jag en olycka i Hjelledøla. Jag sökte mig västerut,

bort från leden, och hittade bron över vid Fremre Hjelledalen.

Då hade Årdal Turlag fortfarande sin lilla hytte med DNT-lås. En del saker, bl a mina kartor, var rätt blöta, så jag tillbringade natten där

och utnyttjade dess kamin (jag tror ni säger ovn i Norge). Den var mycket mysig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1997 tältade jag nära den stugan i vackert väder. Fantastiskt läge, inte en tanke på att begagna stugan. Dessutom var den upptagen. Några män som arbetade och tältade där berättade att en engelsk kvinna med dåligt ben skulle övernatta där tillsammans med en ledsagarinna. Det är enda gången jag hört talas om förhandsbokning av en ubetjent hytte! Utan tält hade jag alltså fått gå ett långt, långt stycke vidare (jag kom nedifrån Jenstad)!

Først og fremst: En hytte i fjellet blir A-L-D-R-I full! Må man søke ly for været er det alltid plass til en till.

Jeg har aldri vært i Loennechenbua selv. (Bare skutt ren like ved. Det ble langt å bære...) Men jeg mener å ha hørt at rekorden er 12 eller 14 overnattende mennesker på en gang. Det skal være ganske brede senger der som derfor hadde plass til 3 i hver. Resten sov på gulvet.

Om jeg kom dit i regnvær eller om vinteren og ikke hadde med telt, hadde jeg kommet til å sove inne. Syk primadonna eller ikke! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.