Gå til innhold
  • Bli medlem

Shimanos utstyrsgrupper - hva er egentlig forskjellen??


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Heisan. Jeg forsto det slik at det er opptil flere sykkelmekanikere som leser dette forumet, og da er det en ting jeg gjerne skulle ha spurt om.

Utstyrgrupper på sykkel; jeg har sett at det finnes et hierarki av utstyr innen shimanos produkt-spekter. Jeg har skjønt at XT skal være bedre enn LX, som igjen er bedre enn for eksempel Alivio.

Jeg har prøvd fler forskjellige utstyrsgrupper, og det rare er at jeg knapt har merket forskjell i funksjon på dem, for å være ærlig. Likevel er prisforskjellen enormt stor på diise utstyrgruppene. Dette forundrer meg.

Det sies at de dyrere gruppene er bedre på alle måter. Er det noen som kan si litt om hva dette "bedre" og forskjellene i praksis går ut på? Er det detaljer eller store forskjeller?

Selges LX på "hype" i forhold til deore, Alivio, etc, eller det reelle forskjeller man betaler for?

Hvilken utstyrsgruppe bør man for eksempel velge om man ønsker størtst mulig slitestryke (antall mil)?

Takknemlig for et forståelig svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Lista for terrengsykkel-gruppene til Shimano, ser slik ut(fra toppen)XTR, XT, LX, Deore. Alivio kommer litt på siden av dette, som en prisgunstig løsning. De fire første gruppene er utstyr som i varierende grad tåler røff bruk i terrenget, og med god slitasjestyrke. XTR, som er den dyreste, skiller seg ut fra de andre med ekstremt presise komponenter, lav motstand i alle lager(spes. hjul) og spesielt lett på vekta. XT er på enkelte områder mer solid for slag og slitasje, fordi vekt ikke er så høyt prioritert. Her vil du finne lengst levetid på drivverket, men det avhenger selvfølgelig av ditt renhold... LX blir hakket nedgradert, igjen slitestyrke, vekt og hvor presist det er. Deore er sist i rekka over utstyr med 27 gir som alle disse har. Rimelig løsning, og bra funksjon. Bør ikke gå under dette hvis sykkelen skal brukes i terrenget.

Forskjellene mellom gruppene varierer altså litt fra del til del; presis gir/brems, rullemotstand i nav, slitestyrke på drivverk, stivhet på kranksett etc. etc. Og vekta på det meste...

Jeg vet ikke om du har prøvd utstyret over tid, men det er over lengre tid og under litt krevende bruk at du merker forskjellene. Alivio er sammen med annet rimeligere utsyr en gruppe med 24 gir. Du vil ikke få større utveksling med 27 gir, men alt med 27 gir er nyere og bedre. De første terrengsyklene hadde 18 gir, så kom 21, 24 og 27. For å forenkle litt: Jo flere gir, jo nyere og bedre teknikk. Med unntak av "Biltema-sykler", vil du ikke finne sykler med færre enn 21 gir i dag, da kun i de lavere prisklassene.

Alivio som du nevner, gir deg mye for pengene, god funksjon og slitestyrke, men hold deg på asfalt og turstier og lett terreng, ikke i litt tøffere terreng. Andre deler på en Alivio-sykkel, f.eks. hjulene er normalt heller ikke dimensjonert for dette. Noe som er viktig å se på er hva som står på sykkelen utover nav-giren(bak) Dette er som regel den komponenten av høyest gradering. Sjekk spesielt at hjul og drivverk er av en kvalitet som passer din bruk. Ellers trenger ikke nødvendigvis utstyr av bra kvalitet å komme fra Shimano, men det er det navnet folk flest kjenner til. Shimano leverer- i likhet med mange andre- utstyr som overhode ikke burde stått på en sykkel. De er likevel så godt som enerådene på spesielt girsystemer. På nav, bremser og drivverk finner du i dag veldig ofte andre produsenter, kvaliteten følger som regel prisen. Den eneste seriøse utfordrer på komplette utstyrsgrupper for MTB i dag er SRAM som også eier Rock Shox. Her vil du også finne alle kvaliteter fra langt under middels til topp konkurransebruk...

Kortere sagt, flest mulig mil=Shimano XT. Men det koster litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takker for svar, men kanskje jeg må bli mer spesifikk.

Ta for eksempel nav, kranklager, krank og tannhjul på deore og xtr- gruppene. Deore har jeg syklet flere hundre mil på og de overnevnte delene fungere perfekt, hjul og pedaler går rundt, og tannhjulene holder ut. Likevel er xtr flere hundre prosent dyrere. Men lagrene og tannhjulene der kan vel ikke gjøre noe annet enn å gå rundt de også!? Jeg mener, hvor avansert kan et tannhjul bli, liksom?

Så hva er det egentlig man betaler så utrolig mye ekstra for da? Kun lavere vekt? Som forbruker synes jeg informasjonen man får i butikken og annonser om de faktiske forskjellene på de voldsomt differensierte utstyrsgruppene er minimal og overfladisk. Er det bare jeg som lurer på hvorfor xt og xtr koster skjorta, når både deore og lx fungerer så utrolig bra i utgangspunktet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen...

Ja, XTR koster mye, vesentlig pga vekta. Men også fordi det er her den nyeste teknologien og nyvinningene somregel ligger. Et av de få unntakene er skivebrems, hvor XT ble produsert før XTR. Nyvinningene som kommer på XTR blir gradvis brakt nedover i systemet til de rimeligere gruppene, og som alt annet på markedet; skal du ha det nyeste og frekkeste utstyret, må du betale. Det er ikke lenge siden MMS på mobilen var forbeholdt de aller dyreste telefonene...

Når det gjelder kvalitet i forhold til pris, er kanskje LX det mest økonomiske. Det er stort sett ikke så mye dyrere en Deore, men gir endel igjen for differansen.

-XT koster noe mer, spesielt kranksettet. Her får du i år det nye systemet(som i fjor bare var på XTR) et "hult" kranklager, dvs at du kan se gjennom krankhuset der det på andre modeller er aksling. Akslingen er her mye større i diameteren, og også hul. Dette er lettere og stivere, noe som går igjen på mange komponenter; vekt og stivhet. Lagerne er også flyttet lenger fra hverandre, noe som gir mindre risiko for slark. For mange er ikke dette spesielt nødvendig, og går det i stykker, koster det langt mer å fikse enn på LX og nedover. Ellers er det slitasjestyrken. Jeg kan nevne at for tre-fire år siden, kom XTR med hule(Lettere og stivere) krankarmer, nå får du det på enkelte Deore-kranksett.

-Navene har mindre rullemotstand, men de varer nok ikke lengre enn på en LX.

-Giren er mer presis, med kraftigere oppbygning.

-XTR i fjor, og XT i år kom med et helt nytt system på girskiftinga, som er bygd opp mer likt det du finner på racersykler, bremshendelen fungerer også som girhendel.

Slik kan det fortsettes i lange baner, med masse detaljer og fancy navn. Synes du ay Deore/LX fungerer bra til din bruk- så kjør videre på det. Men oppgrader ihvertfall krankgiren og bremsene til LX, her er det store forskjeller i kvalitet, men ikke pris.

Se ellers for mer info: http://www.shimano-europe.com/cycling/

http://www.sram.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anonymous

Jeg har en DBS Intruder fullrigget med XTR over alt. Den er nok rundt 8-9 år gammel nå, og jeg har enda ikke behøvd å justere noe, eller bytte noe av dette.

Jeg vil vel tro at utviklingen har gått fremover siden jeg kjøpte den, og at dagens LX-utstyr (eller billigere) sikkert holder den samme kvaliteten som på mitt gamle XTR-utstyr.

Jeg tipper LX/XT vil holde i massevis for de aller, aller fleste syklister. XTR er overkill, men det skal innrømmes at jeg kjøpte sykkelen min for i overkant av 5.000,- - hvilket var et svært godt kjøp den gang. Siden har jeg ikke brydd meg om å se på andre sykler, fordi den jeg har sikkert vil holde i mange, mange år enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du har hatt sykkelen i 8-9 år uten å måtte foreta justeringer? Da kan du umulig bruke sykkelen særlig hardt. Alt, uansett utstyrsgruppe må justeres!

Derfor er dette dårlig argument for å kjøpe XTR.

Gary Fisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke feil å si at xtr må justeres mindre enn billigere grupper?

XTR er mer presist, slitesterkt (vel, ikke drivverket da...), lettere og på alle måter bedre enn alle andre girgrupper. Hvorvidt man egentlig har behov for dette er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har fått meg med meg at folk svarer at de dyre gruppene er innovative, lettere og bedre, uten at jeg altså har forstått hva "bedre" her virkelig handler om.

OK

Men la meg i stedet spørre om noe annet: hvilken utstyrsgruppe ville dere valgt om dere skulle sykle jorda rundt, med få muligheter for å kjøpe nytt underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ble frista til noen kommentarer:

Har sykla med både XT, LX og Deore, i perioder 4-500 mil i året.

Etter 4-600 mil avhengig av bruk, renhold og smøring bør krans og kjede byttes (samtidig !!). Etter 800-1200 mil bør tannhjula forran byttes.

Jeg har merka liten forskjell i slitestyrke på utstyrsgruppene, men noe forskjell i presisjon. Er derfor enig i at røff sykling i terrenget krever minimum LX, helst XT på bakskifteren dersom en skal ha maksimal glede av syklinga. For bysykling og sykling vesentlig på vei fungerer etter min erfaring både LX og Deore helt greit.

Er ikke så sikker på at jeg er enig i at overgangen til 27 er entydig positiv. Med 27 gir ble alt trangere og derved mere ømfintlig for sand og dritt. På grusvei i regnvær har vel de fleste som har sykla endel opplevd at gir, kjede og tannhjul måtte bades eller spyles (forsiktig) for å få det til å funke igjen.

Med andre ord, for hverdagssyklisten er både Deore og LX greit utstyr som fungerer bra forutsatt at det blir vedlikeholdt, - rensa og smurt (og justert når det er nødvendig !)

PS ! Ikke glem resten av sykkelen !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du har hatt sykkelen i 8-9 år uten å måtte foreta justeringer? Da kan du umulig bruke sykkelen særlig hardt. Alt, uansett utstyrsgruppe må justeres!

Derfor er dette dårlig argument for å kjøpe XTR.

Gary Fisher

Sykkelen er brukt hardt nok, rundt 10-15 mil i uka i Nordmarka. Den er spylt og oljet etter omtrent hver eneste tur, og generelt godt tatt vare på, selvsagt med bytte av slitedeler som bremser og dekk. Har ikke opplevd noen problemer enda, foruten en pedal som tok kvelden. Girene er enda ikke justert.

Believe it or not. Føler egentlig ikke noe behov for å sitte her og juge om hvorvidt sykkelen min har trengt justering eller ikke :)

Ei heller argumenterer jeg for det ene eller det andre, jeg har kun beskrevet min erfaring med "gammelt" XTR-utstyr. Jeg nevnte også at dagens LX sikkert er langt bedre enn det gamle XTR, om man skal ta utviklingen over tid med i beregningen, og LX vil muligens derfor være et ganske godt valg for den som ser etter en sykkel med kvalitetsutstyr. XTR går vel for å være det beste, men er uforholdsmessig dyrt, og muligens egentlig ikke verdt pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har fått meg med meg at folk svarer at de dyre gruppene er innovative, lettere og bedre, uten at jeg altså har forstått hva "bedre" her virkelig handler om.

OK

Men la meg i stedet spørre om noe annet: hvilken utstyrsgruppe ville dere valgt om dere skulle sykle jorda rundt, med få muligheter for å kjøpe nytt underveis?

En sykkel uten gir, med navbremse.

Men om man tenker på om man skal velge XTR, XT, LX osv... så kanskje burde man velge det som er dyrest, XTR... selv om det kanskje bare er marginalt bedre enn XT/LX... ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.