Gå til innhold
  • Bli medlem

Trolltunga og preikestolen


atlebj

Anbefalte innlegg

Hei.

Nærmer meg ferdig med eksamen og kunne tenkt meg ein tur opp her, men mistenker eg er tidlig ute? (1juni).

Kortid kan ein gå til trolltunga uten og gå i snø?

Er det ein plass ein kan sjekke kva forhold det er der oppe no?

Samt, er det nokon fine fiskevaten i nærheten?

Takker på forehånd for svar!

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er nok snakk om Trolltunga i Odda, denne blir også omtala som preikestolen.

Trolltunga i Odda og Preikstolen i Odda er to forskjellige ting :wink: Det er ca en halvtimes gange mellom disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått noe svar?

hvor ligger trolltunga? hvordan kommer man seg dit?

Til Trolltunga og Preikestolen er vanligste veien å kjøre bil til Mågeli Kraftstasjon i Skjeggedalen ved , ta trallebanen (Mågelibanen 50 kr per pers.) opp på fjellet og følge merka sti rundt Ringedalsvatnets bratte stup (stien går i stupbratt terreng og er ikke anbefalt). Like før en kommer til DNT-hytta Reinaskorsbu ligger Trolltunga på høyre side, flott utsikt over Ringedalsvatnet som var en av de første regulerte vannene i Norge, som er magasin for Tyssedal kraftverk. For de tøffeste kan en gå ut på tunga og sitte med bena utfor kanten. En bør ikke gå ut på tunga om det har regnet! Det går også en sti lang vannet under stupet, 350 meter lavere enn Trolltunga og Preikestolen.

En kan overnatte på Reinaskorsbu, og for eksempel følge stien videre rundt Ringedalsvatnet og ned til bilen. Platået Preikestolen ligger rett sør for hytta, og stupet går så og si rett ned i vannet (Reinaskår)! :wink:

God tur!

post-3251-133474546682_thumb.jpg

post-3251-133474546687_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta trallebanen (Mågelibanen 50 kr per pers.) opp på fjellet og følge merka sti rundt Ringedalsvatnets bratte stup (stien går i stupbratt terreng og er ikke anbefalt).

Det er lite med den vanlige stien til trolltunga som kan karakteriseres som stupbratt. Er usikker på om Mågelibana er i drift, men å gå heile vegen frå Skjeggedal til toppen av Mågelibanen er også ein rimeleg kurrant sak. Men for mange vil det nok ta litt lengre tid (400 høgdemeter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite med den vanlige stien til trolltunga som kan karakteriseres som stupbratt. Er usikker på om Mågelibana er i drift, men å gå heile vegen frå Skjeggedal til toppen av Mågelibanen er også ein rimeleg kurrant sak. Men for mange vil det nok ta litt lengre tid (400 høgdemeter).

Jeg er også litt usikker om Mågelibana er i drigt, men hørte om noen i NVE som mente den gikk da de målte tempen i Ringedalsvatnet for en liten stund siden. Skal ikke si det sikkert... Var kanskje litt feil å si at stien går langs stupet, men ikke langt fra skråningen/stupet mot vannet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Trolltunga og Preikestolen er vanligste veien å kjøre bil til Mågeli Kraftstasjon i Skjeggedalen ved , ta trallebanen (Mågelibanen 50 kr per pers.) opp på fjellet og følge merka sti rundt Ringedalsvatnets bratte stup (stien går i stupbratt terreng og er ikke anbefalt). Like før en kommer til DNT-hytta Reinaskorsbu ligger Trolltunga på høyre side, flott utsikt over Ringedalsvatnet som var en av de første regulerte vannene i Norge, som er magasin for Tyssedal kraftverk. For de tøffeste kan en gå ut på tunga og sitte med bena utfor kanten. En bør ikke gå ut på tunga om det har regnet! Det går også en sti lang vannet under stupet, 350 meter lavere enn Trolltunga og Preikestolen.

hvor lang gangtid er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lang gangtid er det?

Det sies at det er beregnet 6-8 timer fra toppen på Mågeli stasjon, banen er visstnok ikke i drift. Litt grunnet noen ulykker på slutten av 1950-tallet, jeg har ikke gått turen, men ville tippet å bruke en time opp stien langs banen fra kraftstasjonen. Dvs. Totalt sett turen bil ta 8-10 timer for turister, men det kommer jo an på din form.

Link: http://www.visitodda.com/newsread/news.asp?WCE=dokument&D=15&N=5092&L=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var på Trolltunga i 2006. Da var banen stengt. Men det er en knallfin tur å gå fra Skjeggedal og opp likevel. Turisthytta der oppe har jeg ikke bodd på, men det skal sies at flottere utsikt fra en turisthytte skal du lete lenge etter. Rett bak Trolltunga ligger et lite fiskevann som heter Tyssestrengene. Det ligger akkurat nedenfor kraftinntaket elva forsinner inn i. Og vannet ligger rett ved stien. Bodde i telt der 1 natt og vannet er fullt av fin steikefisk (det var hvertfall det vi fikk, og det vaka mye) :)

Så ta gjerne med telt, det er perfekt å slå seg til ved vannet. 5 min å gå ut på Trolltunga og litt lenger videre bort til Preikestolen.

Vi bodde forresten der på turen ned igjen. I 2006 var det lite snø i fjellet, men dog en veldig sein vår. Men på turen til Trolltunga går nok snøen ganske tidlig. Turistforeningen Bergen legger ut broer fra 1.juli tror jeg. Det går jo an å høre med dem.

Min tur tok tilsammen 9 dager og vi gikk opp fra Skjeggedal, tok til venstre i krysset på toppen (til høyre er mot Trolltunga) og inn til Ilakleiv. Derfra over Vargen, ned til Veivatnet og en lang runde før vi kom ned igjen via Tyssevassbu og Trolltunga. Det skal sies det er slitsomt og kupert på vestvidda :D Høydemåleren viste over 4000 høydemeter total stigning :lol:

I år skal jeg også en tur på vestvidda, men har foreløpig ikke bestemt hvor. Det blir i slutten av juli :D

God tur!

Mvh Kjetil Kløve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.