Gå til innhold
  • Bli medlem

Eldste menneske du har sett i fjellet?


SkyFly

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte det kunne være artig å spørre etter å ha lest en annen diskusjon her på forumet... hvor gammel er det eldste menneske du har sett i fjellheimen? En/ei som ser sprek ut, går med sekk og virker fjellvant.

Sett noen over 60år? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For to år sidan møtte eg ei på 80 på Spiterstulen. Ho var med ei gruppe i Bergen Turlag som hadde kome frå Leirvassbu. Ettermiddagen eg møtte ho hadde ho vore på Galdhøpiggen, dagen før hadde ho vore like under toppen av Kyrkja. Måtte eg vere like sprek til fjells når eg når den alderen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år tilbake gikk jeg fra Hjelle inn Utladalen og opp til Avdalen gård. Ved gården traff jeg en gammel krok på en benk og satte meg ned. Vi pratet litt sammen og jeg begynte etterhvert å stusse over hvordan denne eldre mannen, som så ut til å være ca 75, kan ha kommet seg opp til gården - heli-lift var det mest nærliggende. Han takket for praten og begynte å tusle nedover de bratte bakkene mot dalbunnen - jeg satt nærmest måpende tilbake. Etterpå snakket jeg litt med seterdama på gården og hun fortalte at han er en ordentlig spreking som annenhver dag, dersom været tillot det, tok turen på sykkel fra Øvre Årdal inn til Hjelle og deretter opp til Avdalen. Hva han gjorde de andre dagene kan jeg ikke minnes, men mener det var noe annet som svært få på hans alder gjør. Hun fortalte også at han hadde gått i fjellet hele livet - og det tviler jeg ikke et sekund på. Etter at jeg hadde hvilt meg litt begynte jeg på nedfarten selv. Like nedfor Avdalen tok jeg igjen mannen, han tok seg en bokstavelig pust i bakken.

Jeg smiler ved minnet. Det må være en velsignelse å ha helse til å gjøre det man liker også når man eldes. Og selv om han brukte lang tid på turen, og utvilsomt tok seg lang tid, og visstnok skjente litt på sykkelen på vei hjem, så blir ikke naturopplevelsen hans nødvendigvis mindre enn vår (eller deres) som spiser mil hver dag i fjellet og klarer sju 2000-metre før kveldsnytt. Og dette blir dermed et apropos til en annen tråd her der man diskuterer hvor sprek man må være for å gå i fjellet. Man trenger ikke være sprek, man trenger bare ha glede av det. Og har man glede av det, vil man gjøre det, og da blir man sprek - kanskje så sprek at man selv i en alder da folk flest enten er døde eller semi-døde, kan tusle avgårde i daler blant tinder. La oss håpe på det.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. eldste jeg har sett til fjells....har jo gått "Birken" på ski og der er det veldig mange sprekinger. De går skjorta av mange på 20 år!! De ER spreke!!! Kan nevne Johan Østvang som gikk i 80-84 års klassen iår. Han gikk på 4timer 7 min. Det er virkelig en sprek gammel mann til fjells!!! Har :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var mange artige svar og historier å fortelle! Er fantastisk å høre at enkelte er i stand til å gå på fjelltopper selv etter 80 år - håper å være slik selv om utallige år!

Du vet, man slutter ikke å leke fordi en blir gammel, en blir gammel fordi en slutter å leke.

He he, nesten ordrett det pokerspilleren Doyle Brunson sa etter en episode på Poker After Dark eller High Stakes Poker. Der du har fått det fra? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fantastisk å høre at enkelte er i stand til å gå på fjelltopper selv etter 80 år - håper å være slik selv om utallige år!

Det fine med friluftsliv er jo at det kan bedrives av alle mennesker, uavhengig av alder, status, evner og annet.

Det er bare å legge opp til et nivå som passer for den enkelte.

Opplevelser i naturen kan være like fine for den som legger turene til nærmiljøet som den som bestiger de høyeste topper.

Kanskje går toppsamlerne våre glipp av flotte opplevelser når de stresser fra 2000-metring til 2000-metring, nesten som en som flyr fra butikk til butikk.

Forøvrig må jeg minne om salige Hamsunds ord; "Der fins intet i verden som går så fort som et år eller to."

Så det du håper vil skje om "utallige år" kan komme før du liker å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sett noen over 60år? 8)

60 år er ingen alder - eller - du kan jo håpe å bli så gammel selv.

Jeg er ikke sikker på hvilket svar som passer, derfor begge.

Mange som går i fjellet er langt over 60. (Min mor gikk fjelltur (til Strandalen) da hun var 76.)

Jeg har selv gått på tur med folk som var over 80 - vedkommende var sprek som en gjyngehest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje går toppsamlerne våre glipp av flotte opplevelser når de stresser fra 2000-metring til 2000-metring, nesten som en som flyr fra butikk til butikk.

Det tror jeg kanskje må være den dårligste sammenligningen jeg noen gang har lest/hørt! Forferdelig! I det hele tatt og være inne på tanken at butikker og topper kan ha noe til felles 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke alderen det står på, det er vel mer om helsa og fjellhuget fortsatt er der.

Jeg trener sammen med noen utøvere i god alder, som må sies å være spreke, og som også turer en god del i fjellet.

På sykkel : 61 år , tid Birkebeinerrittet 2007 3.27 2.plass i klassen. Han syntes selv tiden ikke var så bra, fordi han har trent litt mindre de siste åra, he he. Når han drar på i motbakkene og syra er stinn i låra mine, er det bare å rope "møtes på toppen" ;-) . Han lærte seg også snowboard for ett par år siden, og på carving trøkkes det ned fra topp til bunn i ett drag.

På ski : 2 stk som går i 65-69, tid Birkebeinerrennet i år 3.18 og 3.27.

Dette er gutter som holder en langtur for å si det slik. De to siste gjennomfører også Trollski maraton (95km) hvert år på gode tider.

Og jeg veit da at disse ikke akkurat slakker av på fjellturene heller, men du ser dem ikke på høyfjellet, heller i Gausdal Vestfjell eller Fåberg Østfjell, gjerne på jakt etter multer i timesvis ...

Lillehammer skiklubb: fellestreninger, ganske mange 60+ folk der som kjører joggerturer på 2timer+, og som også er mye i fjellet.

Og ikke minst naboen, som inntil han var 70, i mange år tok ansvar for å passe hester i Sikkilsdalen gjennom sommeren - sprekt synes nå jeg.

Måtte man bare ha en liten flik av dette når den tid kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en runde nord for Finse for noen uker siden møtte vi en gjeng fra Bergen, eldste var ca 75, og de var spreke! De har noen fine skrytebilder på www.nrofbergen.no.

Ellers har jeg en venninne på 68, hun er av de aller galeste og ivrigste hva gjelder turer, p.t. er hun på Valdresflya og sanker topper, forøvrig har hun konkrete planer om å bygge hytte - selv - på "familietunet" i Heidalsfjella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke han var så sprek når han ble funnet, men gammel var han..

Kanskje litt OT, men siden du nevner Ötzi - var det ikke en historie fra Sunnmøre for noen år siden, der noen fjellvandrere hadde sett et eller annet som stakk opp fra isen på litt avstand, under en bretur. Da de kom nærmere viste det seg at det var et menneske. Det viste seg seinere at det var en nederlender som hadde falt i en bresprekk på 1970-tallet, og nå kommet opp i dagen. Hvis jeg husker riktig så var det i nærheten av Valldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.