Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags musikk i fjellet??


Anbefalte innlegg

Sist sommer så var jeg på tur i Leirdalen og tok noen topper rundt Leirvassbu. På turene hadde jeg med meg en liten høyttaler som ble koblet opp til en mp3-spiller. Dette var faktisk jævli digg,stod blant annet på toppen av Visbretind med volumet på maks. En av kompisene mine foretrakk rap, men dette syntes jeg ble for bråkete og med litt for mye "ghetto-preg". Jeg foretrakk heller klassisk, eller noe litt mer "fantasi-aktig", som dreamtrance. Noen som har hørt på musikk mens de har gått i fjellet, og eventuelt hva har dere hørt på? opplevelsen kan jo tross alt få en annen dimensjon med riktig musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sist sommer så var jeg på tur i Leirdalen og tok noen topper rundt Leirvassbu. På turene hadde jeg med meg en liten høyttaler som ble koblet opp til en mp3-spiller. Dette var faktisk jævli digg,stod blant annet på toppen av Visbretind med volumet på maks. En av kompisene mine foretrakk rap, men dette syntes jeg ble for bråkete og med litt for mye "ghetto-preg". Jeg foretrakk heller klassisk, eller noe litt mer "fantasi-aktig", som dreamtrance. Noen som har hørt på musikk mens de har gått i fjellet, og eventuelt hva har dere hørt på? opplevelsen kan jo tross alt få en annen dimensjon med riktig musikk.

Heller klassisk, men helst stillheten med naturens lyder. :)

Det er vel anledning til å høre musikk heime på stereoanlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk i fjellet!?! ALDRI i livet. Fjellet er det eneste stedet jeg kan slippe unna sånt. :)

Det eneste jeg vil høre der er lyden av vann, vind, rypestegger og mitt eget hjerte. Ett og annet hagleskudd aksepteres selvsagt også... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk hører på mp3, og hva slags musikk de hører på i den for seg selv, får være deres sak. Men ingen høytalere skal være på fjellet! Jeg hadde mislikt det selv om det var min favorittmusikk. Fjellet skal være stillhet og fjellets egne lyder.

Ellers er jeg enig med deg i at rap og ghettomusikk ikke passer inn. Nei den har ingenting i fjellet å gjøre, selv ikke om man bare hører på det for seg selv uten å skade andre! Sånt hører hjemme langt der nede i de verste byhøla og absolutt ikke oppe i det vakreste som finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg motsier meg selv til slutt, det er hjertet som får overtaket :)

Rap, r&b, ghetto og lignende søl har ikkeno med fjellet å gjøre.

Mellomspill i rockeballader og vikingmetall gir definitivt fjellassosiasjoner, men man bør holde det for seg sjøl i tankene eller på mp3 og la andre som er i fjellet få freden de ønsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forskjell på å høre på MP3 på en joggetur i skaugen enn i fjellheimen. På joggeturer generellt på stier og åskammer er det veldig morsomt med litt musikk som gir deg litt piff i svingene, anbefales. Lydbok er også gunstig for rolige turer.

I fjellet går jeg vanligvis med folk, men uansett ville jeg nok ikke høre på musikk der. Da vil jeg lytte til fjellets musikk, og nyte stillheten og begeistringen over storslått naturlandskap. Joggeturer i fjellet er jo også morsomt, hadde vært moro å jogget Hardangervidda på tvers med en lettere sekk for eksempel. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var jeg også skeptisk til musikk på fjellet, men på den siste turen jeg var på i Nord Troms til Somashytta hadde jeg med en liten reiseradio, sammen med mp3-spiller og FM-sender. Hvis man er alene eller bare 2 i lag kan det være greit å ha noe å høre på når man har en hviledag i en hytte eller hvis man ligger værfast. På Somashytta fikk jeg bare inn NRK P1 på radioen, og det holdt i massevis. Var fint å høre på nattønske da vi fortsatt var våkne sent om kvelden. Det er fint å kunne få med seg værmeldingen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å ha radio i hytta og det å gå med plugg i øret og stenge naturen ute når du går i fjellet. Husk ECM (tysk plateselskap for jazz, world music og klassisk) sitt slagord:

The most beautiful sound next to silence.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg snakker ikke om å ha musikk i øret, men en liten høyttaler slik at man kan høre både fjellet og musikken. kan jo tross alt hjelpe heftig på motivasjonen hvis man er dødssliten og lei. Kun Bjarne som har kommet med "musikkønsker". Hva med litt sånn Enya/Enigma-musikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Musikken hører absolutt til i fjellet. Her er som med alt annet, snakk om smak og behag. Jeg for min del foretrekker Grieg. Da jeg ankommer hytta, har fyrt opp osv., pleier jeg nesten hver gang å sette på en CD med Peer Gynt. Selvsagt har jeg også vært og sett oppsettinga med Peer Gynt utendørs på Gålå.....-kan anbefalles!

Jeg har aldri musikk på øret da jeg går turer i fjellheimen. Jeg mener at det du da ser, er et samspill med det du hører. Derfor blir det helt feil å holde de naturlige lydene ute!

Kan ikke akkurat tenke meg Ole Ivars på øre under tiurleik ?? Tenk deg situasjonen og melodien...."nei,....så tjukk du har blitt"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører på alt fra Danseband-Techno-Dance-Trance/Enya-Pop/Rock. Ingen spesielle sjangere jeg liker å høre på, noen spesielle sanger i hver kategori. Hvilken sang jeg vil høre på kommer an på hvor hen. I fjellet, fint med litt rolig, "flyvende musikk". Klassisk er jeg dessverre for ung til å like :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører på alt fra Danseband-Techno-Dance-Trance/Enya-Pop/Rock. Ingen spesielle sjangere jeg liker å høre på, noen spesielle sanger i hver kategori. Hvilken sang jeg vil høre på kommer an på hvor hen. I fjellet, fint med litt rolig, "flyvende musikk". Klassisk er jeg dessverre for ung til å like :(

Helt enig med deg Sondre!akkurat "the flying feeling" som gjør seg i fjellet! Grieg har jo en del dramatisk musikk( feks. Dovregubbens hall) som gjør seg i dramatiske fjellområder som Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører på alt fra Danseband-Techno-Dance-Trance/Enya-Pop/Rock. Ingen spesielle sjangere jeg liker å høre på, noen spesielle sanger i hver kategori. Hvilken sang jeg vil høre på kommer an på hvor hen. I fjellet, fint med litt rolig, "flyvende musikk". Klassisk er jeg dessverre for ung til å like :(

Muligens med unntak av dansband da...forestill deg konsert med Christer Sjögren på Glittertind..."Med dina guldbruna ögon..."hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører veldig ofte lydbok når jeg går alene i fjellet (dvs. kanskje 30 % av tiden mens jeg går). Ellers gjør Bach, Mozart & Vivaldi sine inntog i blant.

Synes det er helt kurant; selvfølgelig deilig å høre naturen synge; men det holder med 5-7 timer til dagen :D Kjekt å ha noe interessant å høre på de siste 3 timene før man kommer frem og når kroppen verker som mest ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikken hører absolutt til i fjellet. her er som med alt annet, snakk og smak og behag. Jeg for min del foretrekker Grieg. Da jeg ankommer hytta, har fyrt opp osv., pleier jeg nesten hver gang å sette på en CD med Peer Gynt. Selvsagt har jeg også vært og sett oppsettinga med Peer Gynt utendørs på Gålå.....-kan anbefalles!

Ja, Grieg er deilig; spesiell liker jeg klaverkonserten og Holberg-Suiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens med unntak av dansband da...forestill deg konsert med Christer Sjögren på Glittertind..."Med dina guldbruna ögon..."hehe.

Hehe, danseband er bare musikk til å le av og spøke med kompisermusikk. Slik som Ole Ivars, Ingemars, Rudberg, Syvers Lørdagsdans og Scandinavia... :)

Egner seg kanskje dårlig i fjellet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes musikk i fjellet kan være greit noen ganger. Andre ganger er det deilig å bare nye stillheten:)

Hvis man først har dratt med seg høytalere på en topp og musikken ikke forstyrrer noen, så tror jeg at jeg ville hørt på noe trance eller noe klassisk. Er jo ganske motsetninger, så hvorfor jeg hadde valgt de to sjangrene vet jeg ikke helt. Var bare det som fallt meg inn. Kanskje fordi begge minner litt om frihet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en jobb hvor jeg er sammen med mennesker hver dag hele året.

I tillegg har jeg tre barn i huset som forer meg med diverse lydopplevelser i ulike sjangere fra morgen til kveld.

Som den gode far jeg er har jeg vondt for å be dem skru ned lyden, dessuten må jeg jo innrømme at mye av musikken de spiller er etter min smak.

Men når jeg er ute i naturen er det andre opplevelser jeg søker. Stillhet, ro til å reflektere over hverdagens trivialiteter eller å nyte naturens egne lyder.

Hvorfor skulle jeg ellers dra til skogs eller fjells?

Folk må gjerne vandre i naturen med mp-3spilleren på øret, men tenk gjennom om dette egentlig er riktig i forhold til de opplevelsene du søker der ute.

Vel hjemme fra en flott tur er det fantastisk å hive seg i dusjen med yndlingsmusikken på full guffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov ute på Valdresflya for et par helger siden, ble vekket av 5 måker som flaksa rundt og skreik.

Morran etter blei jeg vekket av vinden som bråka verre enn trikken.

Da er valget enkelt, musikken måtte fram. Av hiphop går d stort sett i Immortal Technique, ellers blir det mest ny thrash, gammalt svart og alskens crust på øret. I gjennomsnitt 10 timer i døgnet når jeg er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Synes musikk er greit på treningsturer på fjellet, heavvyrock.

På jakt, fiske og fjellturer synes jeg ikke musikk hører hjemme. Musikk har jeg hjemme, og i bilen. Ikke på tur!

Har en radio på hytta, synes det er kjekt. Værmelding, og annet småprat.

Kan en ligge og bare kose seg, fyr i ovnen, kaffe på kanna, kansje en konjakk på bordet, og fisk i vannet.

2 timer fra nærmeste folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.