Gå til innhold
  • Bli medlem

Forholdene i Øst-Jotunheimen nå


Anbefalte innlegg

Annonse

Var der for 3 uker sia, men dessverre ble været så på kanten at vi måtte gi opp videre toppforsøk (Rasletind og Kalvehøgde Ø. og V.) fra Raslet hvor vi hadde teltet. På det tidspunktet var fortsatt brøytekantene på valdresflya rundt 4 meter noen steder(dette varierer jo voldsomt) , men i terrenget var snømengden sikkert godt opp mot 2 meter. Det er garantert nok snø der fortsatt. Store snømengder i fjellet i vinter har ført til at man sikkert kan gå på ski i juni i fjellet i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da er jeg tilbake foran pc'en etter noen flotte dager i fjellet. Hvis noen er interessert, her er statusrapport om forholdene:

Vi startet våre dagsturer fra Valdresflya. Første dag (søndag) ved vandrerhjemmet. Turens resultat ble Østre og Vestre Kalvehøgdi. Flotte forhold hele veien, nok snø.

Andre dag (mandag) kjørte vi over Flya (overnattet på Beitostølen), og parkerte på ca 1250 meter. Dagens mål, og resultat, var Høgdebrotet og Tjørnholstind, dog bare mannfolk som kom fram til siste topp.... Greie snøforhold, men utfordringen var snøbroen over Leirungsåe. Vi fannt en snøbro like under Raudhammeren. Den var god for oss på mandag, men jeg er usikker på hvor mange dager den holder. Alternativ rute kan eventuelt være lenger opp i Leirungsdalen.

Tredje dag (tirsdag) ble det bare kos. Også denne dagen startet vi ved vandrehjemmet, og gikk kvistet løype dalen ut mot Bygdin. Mannen min tok en topptur på 1500-metrene rundt Østre Fagerdalstjernet, mens jeg lå rett ut og solte meg på en bar flekk nedi dalen.

Været har vært fantastisk, vi er brune og fornøyde. Og litt sårbeinte. For en måte å avslutte sesongen på!

Et spørsmål til slutt: Vi så veldig mye lemen på vår vei, både levende og døde. Blir det lemen-år i år?

Hilsen hun med krøllene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Høgdebrotet i går. Parkerte halvannen km sør for Vargbakkene. Fine forhold men på returen over flya ble snøen vel råtten med mange gjennomslag. Kan bli dårlig skiføre nederst på flya mot helga med det været som er meldt. Vi krysset Leirungsåe på snøbru omlag en kilometer sør for brua. Det gikk fint men den holder neppe mange dager til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.