Gå til innhold
  • Bli medlem

Å koke blåskjell


Anbefalte innlegg

Her jeg er vokst opp har vi ikke hatt tradisjon med koking av skjell på tur. I helgen så gjorde vi det og det var knalle godt. Med litt sitron og hvitløksmør i kasserollen :)

Er det noen som har erfart å bli syk av blåskjell? Jeg ser på vedlagte råd at man i nabokommunen har varsel: IKKE spis blåskjell, mens en annen nabokommune har varsel "Spis med måte". Der vi var sto det bare " Intet varsel"

http://matportalen.no/Matportalen/Blaaskjell/blaaskjell

Er det noen grunnregler for plukking av skjell. Vi var ved en elvemunning med rennende vann og ja - blåskjellene var skikkelig gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser ikke blåskjell, men gjorde et unntak for en del år siden på en hotellweekend. Det endte opp med at jeg ropte på elgen hele natta. Om det var blåskjellene som gjorde det, eller meg, eller kokken, eller at det var mye elg i skogene rundt Geilo den helga vet jeg ikke. Aldri mer blåskjell på meg i alle fall... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med det å plukke blåskjell og spise, men vi sjekker alltid opp i rapportene fra mattilsynet. Der jeg er fra står det hver uke i lokalavisen en liten notis om tilstanden til blåskjellene. Er det ikke anbefalt så spiser vi ikke. Blåskjell er utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plukket og spist blåskjell siden jeg var liten. Veldig godt! Jeg har opplevd å bli syk en gang, selv om blåskjellvarselet varslet giftfrie skjell. Det var i indre Oslofjord. Jeg og en kamerat som også spiste lå syke med diare og oppkast i tre dager. Dette har imidlertid ikke skremt meg fra å plukke skjell selv, men jeg sjekker alltid blåskjellvarselet, og plukker ikke skjell i terskelfjorder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar omtrent ett døgn fra testing til varsel går ut, så det kan være problemer selv om mattilsynet sier OK.. Algene som gjør skjellene "giftige" er mest vanlig når det blir varmt i vannet. Når det er varsel om dårlige skjell går jeg i butikken og kjøper, for blåskjell må jeg ha...!!

Litt charlottløk, hvitløk og smør freses. Ned med skjellene og litt hvitvin i gryta (og litt i kokken). Dampe litt. Pepper og fløte til slutt. Yumm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.