Gå til innhold
  • Bli medlem

Er 75 liter Bergans = 75 liter Haglöfs = 75 liter ...


Anbefalte innlegg

Altså: Kan man sammenligne ulike merkers størrelser?

Jeg har funnet en Haglöfs OXO 650 (65 liter) til gibortpris, men om den bare er 2/3 av størrelsen på Bergans Trollhetta 95 liter er jeg redd den blir liten.

Om produsentene har ulike måter å måle volumet på, hvem har da de største/minste literne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En Bergansliter er iallefall ikke særlig stor..

Er utrolig stor forskjell på hva jeg får nedi min nye Osprey Cecent og den gamle Bergans Rondane, selv om de på papiret er like store. Sekkens utforming har jo mye å si for hva du får oppi, her er Osprey'en suveren. Men tror helt ærlig at Bergans har skrytt på seg noen liter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt snakk om at det er vanlig å bruke bønner e.l når volumet måles. Har hørt snakk om at bl.a Arcteryx bruker en annen type bønner (ovale tror jeg), slik at en "Arcteryx-liter" er større enn en liter fra f.eks en norsk produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke en liter bønner, være en liter bønner uavhengig av bønneformen?

Ikke egentlig nei, for ovale bønner fyller alle små tomrom bedre enn kuleformede bønner.. (det var en fyr i en sportsbutikk som forklarte meg det en gang, men husker ikke alle detaljer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde vært spennende om noen fant ut av. Jeg har også den erfaringen at literen er litt forskjellig fra produsent til produsent. Det kan jo være designet som lurer oss, men likevel. Jeg har en stor Bergans, og en ArcTeryx 80. Selv om sistnevne har mindre volum, så får jeg plass til mer i den. Men, så har den litt annen form....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke egentlig nei, for ovale bønner fyller alle små tomrom bedre enn kuleformede bønner.. (det var en fyr i en sportsbutikk som forklarte meg det en gang, men husker ikke alle detaljer...)

Det vil nok kunne bli plass til ulikt antall bønner om både den runde og den ovale bønnen er 1 cm*3. Men om man fyller et litermål med bønner tror jeg sekken tar like mange liter uavhengig av bønnesort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 50 liter Bergans-sekk (tror den het Alpine et-eller-annet...) og ikke f... om jeg får plass til alt som gikk i den i min nye 50 liters Exposure fra Osprey. Har hørt mange varianter av hva man bruker som utgangspunkt for måling av volum i sekk, fra erter til bønner og bordtennisballer. Forskjeller blir det i allefall. Noen tar også med "snø-skjørtet" og måler volum i overfyllt sekk, mens andre har dette som bonus-volum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergans alpine guide ja... den har store liter tror eg...

Det gikk i allefall utrolig mye utstyr ned i den. Jeg hadde planer om å bruke den til noen ukesturer i sommer. Men den tok kvelden, med flere sømmer som røk og til slutt gikk glidelåsen til hovedrommet. Kjøpte en ny 50 liters Osprey-sekk og trodde jeg kunne bruke den til de samme turene, men det var det bare å glemme uten å ha altfor mye stæsj utenpå sekken. Endte med enda en ny Osprey-sekk, denne gangen en Aether 70 liter, og med det samme utstyret som gikk i 50 literen fra Bergans er det ikke veldig mye plass til overs. Men Osprey'ene er MYE bedre å bære på en den gamle Alpine Guide'n

En god standard for måling av volum hadde vært OK. Skal f.eks. elastiske "netting-lommer" utenpå sekken regnes med i volumet eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.