Gå til innhold
  • Bli medlem

Bevaring av kart


Peder K.

Anbefalte innlegg

Hadde en "sprek" tur i Østmarka i går hvor jeg løp med lett sekk og kart i baklomma. Etter at jeg kom hjem oppdaget jeg at jeg hadde svettet istykker kartet :shock: Æsj...

Jeg bruker kartmappe av og til, men synes det til tider er stivt og passer dårlig i lomma på buksa. Kan henge det rundt halsen, men det blir ofte veldig svett og klamt. Å legge det i sekken er upraktisk da jeg bruker det hele tiden.

Nå har jeg kjøpt kontaktpapir til et annet kart og skal teste det, men er det noen som har andre ideer/erfaringer på hvordan jeg skal få kartene til å vare lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hej, Peder K.

Du kan jo prøve at laminere kortet ind mellem to stykker plastfolie.

Det kræver noget udstyr. Jeg har dog aldrig prøvet det.

Nogle kort laves i plastmateriale. Jeg ved ikke med de norske.

Jeg bruger selv kortmappe, som jeg hænger fast i en strop i rygsækken.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tilgang til scanner og godt papir samt en god skriver så kan du jo ta en utskrift hver gang du skal ut på slike turer. Det blir ikke helt rimelig det heller, men sammenlignet med de stive kartprisene man har her i Norge så blir det i alle fall rimeligere dersom Hardwaren allerede er tilgjengelig..

Et A4 ark, dersom du klarer deg med det koster ikker mer enn en 8-10 kr. i fullfarge, kanskje klarer du deg med mindre utsnitt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortliebs vanntette kartmapper finnes i alle størrelser og er GENIALE!

Bruker selv en mappe i A3 format og dette gjør at jeg kan se på hele kartet når jeg bretter det siden ortlieb mappa er gjennomsiktig...

Bare å ta en liten karabin og feste kartet på buksa e.l. så er det ute av veien og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tilgang til scanner og godt papir samt en god skriver så kan du jo ta en utskrift hver gang du skal ut på slike turer. Det blir ikke helt rimelig det heller, men sammenlignet med de stive kartprisene man har her i Norge så blir det i alle fall rimeligere dersom Hardwaren allerede er tilgjengelig..

Et A4 ark, dersom du klarer deg med det koster ikker mer enn en 8-10 kr. i fullfarge, kanskje klarer du deg med mindre utsnitt også?

God ide, Morten. Copyright or not. Jeg skal teste det ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur Statens Kartverk er på vei til å gå over til plastkart(eller ferdiglaminerte) på alle turkart. Cappelen har også kart ute i plast.

Jeg mener plastkartene er overlegne papirkartene og jeg har aldri skjønt hvorfor ikke Kartverket har starta med den før. I utlandet har det vært i bruk lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på hjemmesiden din - fantastiske bilder og fin web side!

Takk!

Håper du har rett når det gjelder Statens kartverk.

Ja det er nå mest en magefølelse det her. Jeg har ikke fått noe informasjon om det. Kanskje jeg burde visst siden jeg er snart ferdig Sivil Ingeniør innen kartfag?:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få tak i plastposer av den typen som brukes på orienteringskart. Jeg pleier å bruke dette selv hvis jeg bare har ett kart med meg, og ikke trenger å bruke det hele tiden.

Jeg syntes kontaktpapir blir veldig stivt og rart. Det er vanskelig å brette kartene slik du vil ha dem.

Jeg tror alle ønsker de nye plastkartene velkommen :shock: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

i militæret brukte vi kontaktpapir, ble veldig stivt og ekkelt. var ikke særlig praktisk når vi hadde 4 kartblad laminert sammen :shock:

En fordel med laminerte kart er at de varer lengre, ser bare på go`karta mine, de har blitt brettet litt for mye frem og tilbake, så i bretten så er dem helt hvite :shock:

Selv så bruker jeg ortlieb kartmappe, men bruker å putte den i topplokket i sekken, pga alle andre plasser så er den i veien..

ED

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I orienteringsløp bretter vi kartet til det utsnitt vi trenger for turen op putter det inn i en transparent plastpose. Det holder under de kraftigste regnskyll. Med hensyn til plastkart kjøpte jeg det som heter Kikut (Nordmarka i Oslo). Kartet er sikkert slitesterkt, men kotene er jo nesten ikke synlige. Før Kartverket får gjort noe med dette, syner jeg kartet ikke er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Har testet det meste innen dette feltet.

Ortleib kartmappe: OK, men du må ta ut kartet og brette= blir slitt og fuktig uansett hvor nøye du er.

Laminering: Får sjeldent større enn A3, samt at kartet blir stivt og uhåndterlig.

Kontaktpapir: Perfekt.. Vanntett, mykt, får det i de størrelsene du ønsker, kartet holder seg perfekt i mange år og på utallige turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonymous

Kart og papir kan impregneres med forskjellige typer voks og impregneringsmiddel. Prøv googlesøk etter Nikwax Mapproof eller AquaSeal for spesialprodukter, eller improviser med det du måtte ha tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Bruker å ta kopi med fargekopimaskin i A3 størrelse og laminere dette!

Har også laminert mine favorittkart, samt kart jeg bruker på småviltjakt!

Dette funker for meg.

En del av mine favorittområder jeg ferdes på er slik at jeg må bruke 2 kart, og til og med 4 kart på en dagstur, helgetur.

Da er det høvelig og teipe disse karta lett og nøyaktig sammen, og ta en kopi i A3. Så man slipper å dra med masse m2 med unødvendige kart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Hva med ferdiglaminerte kart??? Kjøpte laminert kart i målestokk 1:50000 over hardangervidda i dag. Kun 140 kr....

Er ute etter laminert kart, fikk i dag svar fra Ugland It... De selger kun innrammet påklistret 10mm plate, pris 2.560 eks mva. Siden området jeg er ute etter ikke er helt tilpasset M711 som disse prisene gjelder, kan de tilby kart i samme utførelse, fritt valgt målestokk, fritt valgt kartgrunnlag, fritt valgt område, størrelse 100x100cm til den nette sum av 12.000 eks mva.... :wink:

Noen som har prøvd å laminere ubretta kart??? Resultatet ble...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.