Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppvarming i lavvu: bål, primus, rundbrenner eller lavvubrenner?


kris

Anbefalte innlegg

Har gått til anskaffelse av en Helsport Varanger 4-6 manns lavvu. I den forbindelse vurderer jeg å gå til anskaffelse av varmekilde. Er det tilstrekkelig til 3-sesongsbruk i så liten lavvu med en litt kraftig primus/multifuel/gass, eller er rundbrenner/lavvubrenner bedre? Noen som har brukererfaring å dele. Et poeng i denne sammenheng er at teltet i tillegg til å brukes som basepunkt, også skal kunne bæres av 2-3 personer noenlunde greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil få gei varme med en primus.

Coleman 530 vil være fornuftig størelse, eller en 111.

Den sistnevnte veier en del mere, men er på ingen måte dårlig.

Du får det varmt nok for 3 sesonger, og akseptabelt for vintern.

2 primuser vil selvfølgelig gi ei enda bedre løsning, med større fleksibilitet.

Et mere snodig men bra alternativ, er spritbrenneren Origo Heat Pal.

Den er absolutt stille, og rimelig idiotsikker.

Ulempen er at den er litt omfangsrik, og sprit har ikke verdens høgeste energiinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Varanger 4-6. Multifuelbrenner (jeg bruker en primus omnifuel) duger til god varme vår, sommer og høst. Den gir for så vidt grei varme på vinterstid også. Har også fyrt lavo`en med bål, men min erfaring er at du skal fyre et ganske så pent og forsiktig bål i denne før røyken kan bli et problem. Bålfyringen går greit til et visst punkt, men blir det tilstrekkelig kaldt gir et bål av vettug størrelse ikke nok varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Varanger 4-6. I vinter var jeg og en kompis på isfisketur og vi fyrte i lavvuen med hver vår multifuelbrenner. Det ble godt og varmt :wink: Vi prøvde å fyre en stund med kun en brenner og da ble det noe kaldere, men det var fullt levelig. Kan vel legge til at det ikke var så veldig kaldt, men noen minusgrader var det da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell i effekt mellom gass og multifuel, eller andre egenskaper som kan vektlegges ved valg av type brenner? Vurderer å kjøpe Triangia GB74 til stormkjøkkenet mitt. Den går såvidt jeg ser kun på gass. Fordelen er at den kan kobles til selve kjøkkenet, med den stabiliteten det gir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektmessig er det vel rimelig likt. Både gassbrennere og mulitfuelbrennere ligger som regel på +- 3000 w.

Det blir fryktelig dyrt i lengden å bruke gass til å varme opp en lavvo, vil heller kjøpe Optimus Nova eller Optimus Nova+

hvis du skal bruke stormkjøkkenet ditt. Du kan kjøpe et adapter sånn at Optimus brenneren passer i stormkjøkkent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mere snodig men bra alternativ, er spritbrenneren Origo Heat Pal.

Den er absolutt stille, og rimelig idiotsikker.

Ulempen er at den er litt omfangsrik, og sprit har ikke verdens høgeste energiinnhold.

Denne virker interessant. Noen som vet hvor sikker den er? Er det f.eks brennende sprit overalt hvis den velter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lavubrenner må jo bli temmelig dyrt i lengden.

En lavu koster jo noen tusenlapper, og det går vel med en eller to per kveld.

Må jo bli mye sur plastikkrøyk også, kanskje bomullslavu er å foretrekke... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har nå brukt min Origo Heat Pal noen ganger og måtte bare melde tilbake at den funker utrolig bra. Den er for stor å gå med, men for telting nær bilen/kanoen er den suveren. Gir fin lunk gjennom hele natta og brukes også til å lage mat på. Slutt på bål og røyk i lavvoen! Og så brenner den helt stille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.