Gå til innhold
  • Bli medlem

Nickers?


Peder K.

Anbefalte innlegg

Litt på siden, men jeg har ikke skjønt poenget med produktet nickers. Hvorfor de korte bena? Hadde noen som barn og husker at raggsokkene alltid glei ned slik at det ble en kald sprekk mellom nickers'n og sokkene. Det er ikke så ofte jeg ser folk med nickers lenger bortsett fra en del eldre. Har de skjønt noe som ikke jeg har skjønt eller bruker de bare det gamle utstyret sitt av økonomiske grunner (hvilket er helt strålende)?

Og hvor stammer navnet fra? Skrives det virkelig 'nickers' eller er det egentlig nikkers? Kanskje var det en fyr i england med navnet Nick som ikke hadde så god råd, så når buksene var utslitt nede ved bena klippet han av leggene og en dag vandret han gjennom en landsby i England og vips så likte de andre hva han gikk med og klippet også av leggene på buksene sine og dermed så fikk vi Nickersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Aldri tenkt over før, mote??

Måtte vel være et supert plagg for høyfjellet. Blir det for kalt å gå med kortbukse/knebukse/nikkers, så er det bare å trekke opp ullstrømpene :shock:

Kanskje det var noe så enkelt/praktisk som lå bak??

Mye gamle bilder viser nemlig folk i nikkers. I dag har vi gjerne kort/lang i samme med glidelås, eller har med begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et søk i CAPLEX ga følgende svar på opprinnelsen til ordet:

"nikkers (av eng. knickers), bukser, vesentlig til tur- og sportsbruk. Det engelske ordet er en kortform av knickerbockers, oppkalt etter familien Knickerbocker, som skal ha grunnlagt New York. De ble framstilt med slike knebukser i en satirisk bok om byen New York (1808). "

ellers bruker jeg ikke plagget selv, men fjellrävenbuksa funger ofte på samme måte når jeg "heiser" den opp de gangene buksa er for varm og shortsen ligger igjen hjemme.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikkers

Kjære Peder K !

Kanskje har de gamle skjønt noe som du ikke skjønner ? En nikkers strammer ikke over knærne i samme grad som en langbukse og er derfor lettere å bevege seg i, spesielt under klatring. Om vinteren må du ha lange strømper som går over knærne og lange gamasjer som går helt opp til knærne/nikkersen.

Jeg brukte i mange år en tykk vadmelsnikkers. Jeg har den ennå, men den har dessverre "krympet" rundt livet. Det er et utmerket plagg ! Vindtett overtrekksbukse er unødvendig ! Snø og sludd fryser til et ispanser, men ulla holder deg varm. Jeg taler av egen erfaring fra mange turer i bl.a. Jotunheimen og på Hardanger- og Finnmarksvidda.

Jeg har lenge forsøkt å få tak i en ny nikkers av samme type og kvalitet, men har ikke lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Jeg er mye på tur med nickers. Ihvertfall når det blir mildvær på fjellet.

Har en god gammel mørkeblå som jeg har hatt i mange år - og som jeg håper passer meg leeenge ennå ( se bilde på hjemmesiden min vel )

Det jeg liker med nickersen, er at jeg får brune legger, luft, god bevegelse og så er den gode gamle bomullsnickersen veldig slitesterk og tåler litt knall og fall. Og så synes jeg det er koselig med nickers ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikkers

Kjære Peder K !

Kanskje har de gamle skjønt noe som du ikke skjønner ? En nikkers strammer ikke over knærne i samme grad som en langbukse og er derfor lettere å bevege seg i, spesielt under klatring. Om vinteren må du ha lange strømper som går over knærne og lange gamasjer som går helt opp til knærne/nikkersen.

Jeg brukte i mange år en tykk vadmelsnikkers. Jeg har den ennå, men den har dessverre "krympet" rundt livet. Det er et utmerket plagg ! Vindtett overtrekksbukse er unødvendig ! Snø og sludd fryser til et ispanser, men ulla holder deg varm. Jeg taler av egen erfaring fra mange turer i bl.a. Jotunheimen og på Hardanger- og Finnmarksvidda.

Jeg har lenge forsøkt å få tak i en ny nikkers av samme type og kvalitet, men har ikke lykkes.

Hei, Brage.

Ja, kanskje du har skjønt noe som ikke jeg har skjønt ;-) Nikkersen ligner litt på dagens piratbukser (midt imellom langbukse og kortbukse). Enig i at de kan være gode å gå i når de ikke er strammet til ved knærne. Men hvis man skal få de tykke sokkene til å holde seg oppe må man jo stramme til nikkersen nedenfor kneet? Og da er de ikke gode å gå i lenger. Det er ihvertfall slik jeg husker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nikkers

Kjære Peder K !

Kanskje har de gamle skjønt noe som du ikke skjønner ? En nikkers strammer ikke over knærne i samme grad som en langbukse og er derfor lettere å bevege seg i, spesielt under klatring.

Formsydde knær tar seg av det problemet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikkers

Hei Peder K og "Gjest" !!

Peder K! Her skal du høre noe ! Min nikkers har en gummistrikk (litt bred og tykk) som holder strømpene på plass (NB!) UTEN å hindre blodsirkulasjonen i benet !! Dessuten har jeg skikkelige LEGGMUSKLER som også holder på strømpene. Du har nok bare noen piperensere til legger.

Til Gjest: Formsydde knær på langbukser I DAG bekrefter riktigheten av min påstand om nikkersen fortreffelighet!!

Ti slutt et viktig moment som jeg glemte i mitt første innlegg:

Vadmel PUSTER bedre enn all verdens nye stoffer, "gørrtex" og hva de nå heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikkers

Hei Peder K og "Gjest" !!

Peder K! Her skal du høre noe ! Min nikkers har en gummistrikk (litt bred og tykk) som holder strømpene på plass (NB!) UTEN å hindre blodsirkulasjonen i benet !! Dessuten har jeg skikkelige LEGGMUSKLER som også holder på strømpene. Du har nok bare noen piperensere til legger.

Til Gjest: Formsydde knær på langbukser I DAG bekrefter riktigheten av min påstand om nikkersen fortreffelighet!!

Ti slutt et viktig moment som jeg glemte i mitt første innlegg:

Vadmel PUSTER bedre enn all verdens nye stoffer, "gørrtex" og hva de nå heter.

Jeg synes jeg har fine legger jeg :wink:

Fint at du trives i nikkersen din. Var ikke noe vondt ment med mitt innlegg, kun det faktum at jeg så ikke poenget med plagget. Så langt har jeg ikke latt meg overbevise til å kjøpe noe nikkers med det første... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag !

Bare enkelte moderne lange sykkelbukser kommer i nærheten av komforten i en god nikkers. Forutsetningen er imidlertid lange strømper som går over knærne. Selv foretrekker jeg en nylonnikkers fra slutten på 1960-tallet, - en slik Magne Myrmo brukte da han vant VM på treski ! Har bare tre krav til ei god fjellbukse: 3 x komfort ! Greit da at den har vist seg å være slitesterk også !

PS ! Ikke undervurder den hastigheten du kan komme opp i ved en utglidning på snø med ei "moderne" bukse !

GOD TUR ! :wink:

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ti slutt et viktig moment som jeg glemte i mitt første innlegg:

Vadmel PUSTER bedre enn all verdens nye stoffer, "gørrtex" og hva de nå heter.

Vel og bra det, men blir den først våt så tørker den ikke før etter to uker :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være VADMELSNIKKERS !

Kjære Parbat ! Vet du ikke at ull nettop IKKE behøver å være tørr for å varme ? Dessuten: En vadmelsnikkers er laget for vinterbruk og da regner det ikke så veldig ofte i fjellet.

Jeg sitter og overveier om jeg skal ta initiativet til en stiftelse "Vadmelsnikkersen venner" med formål å få gjeninnført vadmelsnikkersen som approbert fjellbukse , særlig på vinterstid. Formålet må videre bli å oppspore skreddere/fabrikker som kan kunsten å sy en skikkelig bukse. Er det noen der ute i cyberspace som kan bidra med tips og gode forslag? Men altså: Bare ekte VADMEL !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det skal være VADMELSNIKKERS !

Kjære Parbat ! Vet du ikke at ull nettop IKKE behøver å være tørr for å varme ? Dessuten: En vadmelsnikkers er laget for vinterbruk og da regner det ikke så veldig ofte i fjellet.

Jeg sitter og overveier om jeg skal ta initiativet til en stiftelse "Vadmelsnikkersen venner" med formål å få gjeninnført vadmelsnikkersen som approbert fjellbukse , særlig på vinterstid. Formålet må videre bli å oppspore skreddere/fabrikker som kan kunsten å sy en skikkelig bukse. Er det noen der ute i cyberspace som kan bidra med tips og gode forslag? Men altså: Bare ekte VADMEL !!

For all del - jeg bare påpekte det faktum at vadmel bruker en evighet på å tørke. På en ukestur i vinterfjellet med overnattting i telt blir ting fort vått. Vadmel er i utgangspunktet et relativt tungt stoff - når den i tillegg er våt blir den som bly.

Vadmelsnikkersen er fin den, men nye stoffer har visse fordeler.

Ønsker dere forøvrig lykke til med klubben - jeg har absolutt ikke noe imot at folk bruker sine vadmelsnikkerser mer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

1. Hvis nikkersen er så perfekt, hvorfor blir den ikke brukt av ulike ekspedisjoner i arktiske strøk? Synes jeg ser Ousland kommer til nordpolen trekkende på en 120 kg pulk, vadmelsnikkers og knestrømper...

2. Hvor kan opprinnelsen til begrepet "nikkersadelen" komme fra?

For meg er nikkers synonymt med skinn, engelsk setter, stor 4WD og ei diger hytte med oppvarmet garasje i Hafjell, Kvitfjell eller Beitostølen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
PS ! Ikke undervurder den hastigheten du kan komme opp i ved en utglidning på snø med ei "moderne" bukse !

Det gjør jeg ikke, for mi bukse med formsydde knær er ikke av den "glatte" typen :wink: Går jeg steder hvor utsklidning er en risiko, holder jeg alltid om en isøks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kjære Parbat og Gjest !

Hva vet dere "besserwissere" om vadmelsnikkersens fortrinnlige egenskaper, dere som åpenbart ikke har eiet og brukt en ??

Kjære Brage

Jeg har en vadmelsnikers hjemme i skapet som du gjerne må komme og se på.

Om du mener vadmel tørker raskt når det blir vått, og holder seg lett og fin ser jeg frem til at du foretar en demonstrasjon for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage, er det no gærn`t med tynne legger da...... :wink:

Slitsomt nok disse toppturene om man ikke skal fly rundt med masse "daukjøtt" innafor en tung våt vadmelsnikkers!

Benytter iblant nikkers sommerstid på korte turer, alldri vinters tid. Orker ikke å bære ei ekstra vindbukse i sekken. Dog, èn fordel ser jeg med nikkers. Ved bruk av gamasjer, blir det ikke så tett som om man har lang "tett" bukse ned til anklene (innafor gamasjene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kjære Parbat og Gjest !

Hva vet dere "besserwissere" om vadmelsnikkersens fortrinnlige egenskaper, dere som åpenbart ikke har eiet og brukt en ??

Jeg vet egentlig svært lite, men føler at jeg ikke trenger å vite noe heller. Jeg er MEGET godt fornøyd med de to buksene jeg har/bruker nå :D Begge har formsydde knær. Meget mulig at Nikkers fungerer like godt, men JEG ville følt meg harry i en nikkers :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en bomulls nikkers som er lett, vindtett og bortimot vanntett såfremt jeg impregnerer den en gang i blandt. Det geniale med dette plagget er at når det kombineres med gammasjer så har man en bukse som kan brukes under alle forhold. Uansett når på året man skal på tur har man ikke behov for å bare rundt på ekstra benklær i sekken. Blir man våt på bena er det bare å bytte sokker og labbe videre. Nikkers kombinert med gammasjer ser helt ut som en vanlig "fjellbukse" så det er såvidt jeg kan se ingen grunn til å føle seg harry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først når man sprader rundt i Geilo ikledd skinn-nikkers og nystrøket skjorte at det blir harry. :wink:

Jeg har faktisk en nesten ubrukt vadmelsnikkers fra slutten av 80-tallet. Den må åpenbart tas frem igjen og brukes, om ikke annet i vitenskapelig øyemed. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig undring av et spørsmål, Peder :wink:

Jeg har heller aldri forstått poenget med nikkers. For meg er det et "verken-eller"-plagg. Ikke er det langbukse, og ikke er det kortbukse.

Men, på den annen side, så er det typisk oss nordmenn at vi skal henge oss opp i "tradisjoner" i årevis framover.

Gikk bestefar med blå nikkers på beina og hadde stor grå ryggsekk på ryggen - ja, så skal vi ha det samme. Og det bare fordi at "sånn skal det være når vi er på tur" (Jada, jada - litt satt på spissen fra min side dette, men vi nordmenn er rimelig konservative når det gjelder friluftsutstyr - og helst skal jo utstyret være norskprodusert, også).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rino: Det er ikke noe typisk norsk å kjøpe "egetprodusert" utstyr. Kan love deg at sveitsere, newzealandere, svensker er alle sammen like i varierende grad. Egne merker er høyt på salgsstatistikken. Norge er et lite land, det er vanskelig for våre FÅ gjenværende produsenter med produksjon i Norge å overleve hvis ikke en del nordmenn kjøper utstyret vårt.

Det er klart vi klarer oss dersom Arctyrex, Patagonia, Mammut og North Face er alt vi finner i butikkene, men litt synd ville det nå vært synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten:

Jo, det er typisk norsk å kjøpe norskprodusert friluftsutstyr - og det er typisk norsk å måtte mene at "norsk er best!".

At andre land sier det samme om sine egne varer, får være så sin sak.

At norsk-produserte varer ofte har en god kvalitet, er greit og sant nok, men best - nei!

Proteksjonistiske argumenter om at vi må holde på den norske produksjonen er bare tull. For bare noen tiår siden hadde vi en ganske stor sko-produksjonen en rekke steder her i landet. I dag er alt borte. Ingen savner i dag norske sko - eller gjør vi det?

Tilbake til utgangspunktet: Nikkers er rett og slett litt "si`rompa!" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.