Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysefjorden rundt (Rogaland/Vest-Agder)


kris

Anbefalte innlegg

Planlegger å gjennomføre hele eller deler av turen rundt Lysefjorden i midten/slutten av juni. Er det noen som har erfaring med turen, eventuelt om den er mulig å gjennomføre til fots med hensyn til snøforhold etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar med kamera, så hvis det blir noe av, så skal du ikke se bort fra at det følger en rapport fra turen. Fjorden er spektakulær, men så vidt jeg forstår, så går store deler av løypa inne i fjellet. Men det er jo ikke å forakte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok fortsatt litt snø i høgda, men ser ingen grunn til at turen ikkje skulle vera gjennomførbar i midten/slutten av juni. Mest snø vil eg tru det er i området mellom Flørli og Kjerag, men det burde ikkje by på særlige problem forutan å traske over nokre snøfenner. Snømengdene og avsmeltinga varierar veldig frå år til år, har t.d. gått delar av denne turen i slutten av mai utan problem. I år er det nok litt meir snø enn normalt i området. Ville ha tatt ein telefon til Stavanger turistiforening for å høyra om aktuelle bruer er blitt lagt ut før du går.

Det er ein veldig flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Preikestolhytta til Bakken Fjellgård i helgen. Der var det i allefall helt bart.

Tror den siden er ganske bra, men har hørt at det på andre siden og særlig oppe ved Kjerag skal det være veldig mye snø i år.

Var en repotasje på TV for få dager siden, hvor de viste at det var 2-3meter snø på veien til Kjerag. Så er nok lurt som Ragnar sier, å ta kontakt med Stavanger Turistforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ryktene sa det var ca 9 m brøytekanter over lyseheia mot ørneredet. Vegen er ei uke forsinket pga mye snø. vegen skal bli opnet 23-24 mai. istedenfor 17mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett snømengdene, ja. Var på fjellet med en som er mye i området i påsken, og han nevnte på generelt grunnlag at det ville bli sen sesongstart på barmark. Tar selvsagt kontakt med turistforeningen. Får eventuelt tilpasse ruten etter forholdene. Gleder meg som en unge! Har gått Flørli-Blåfjellenden-Langavatn-Kjerag-Øygardstøl-Lysebotn tidliger. Var knallflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg var på tur i Frafjordheiene i helga. Snøen har smeltet mye de siste ukene, men innover mot Sandvaten (over 900 moh) var det fortsatt godt med snø. Det var vel ikke skiføre, men det lå mer snø enn det pleier ved sesongåpning.

Vi hadde nysnø.

Jeg snakket med flere som hadde gått fra Prekestolen til Bakken og videre fra Flørli til Blåfjellenden. Det hadde vært en del snø, men fremkommelig.

Jeg tror fortsatt det er skiføre rundt Kjerag og Langavaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid er det normalt å bruke på denne ruten?

Viser til Lysefjorden Rundt. Hvor mange etapper er forsvarlig å ta av gangen?

Og som nevnt, noe en bør ta hensyn til i forhold til snø o.l i slutten av juni/ begynnelsen av juli?

Når eg gjekk "halve løypa" , startet me oppe på botsheia, gjekk inn til songesand. Og hadde første overnatting der, deretter gjekk turen til lysebotn andre dagen. Resultatet mitt var ødelagte bein, måtte ta turen heim. Me hadde pakket storsekker med mat for 7dager, telt og full pakke. Trur nokk det beste er å basere seg litt på turisthyttene. Mye opp og ned. så lett sekk e nokk bra

Ta tiden, utroligt mye flott å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Snøen er ikke noe problem. "Tørkeperioden" i mai tok med seg det meste. Mulig der noen fenner igjen på sørsiden av fjorden, men ikke av det problematiske slaget.. Skal selv gå rundt fjorden i uke 30. Anbefaler å gå rundt midtsommers eller i slutten av sommeren, da det fort blir kalt utover i høstnettene. (Egen erfaring fra sist år, da jeg gikk i høstferien med en 3-sesongers pose..)

God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei,

Skal bli interessant å se nærmere hvordan denne turen din forløp. Selv har jeg planer om en lengre vandring i September/Oktober. Bosatt i Stavanger, så tar jeg båten til Tau, og rusler derfra opp mot Liarvatnet ved Jørpeland og videre til Bratteli. deretter vandrer jeg østover til Lysebotn, og videre opp Lysedalen til Lysekjeften og Grautheller. Da først starter turen på ordentlig.

Skal være ute i 5 uker, og har ikke lagt løypa lenger enn til Grautheller ennå. Ser vel for meg at områdene ved Auråhorten, Rjuven og Njardarheim blir fine områder å ferdes i. Om alt går greit, blir det muligens en sving over i Setesdalen og områdene der også.

Satser på en varm og fin høst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Leste netopp i stavanger aftenblad at Trond Arve Kommedal brukte 21 timer og 35 minutt på lysefjorden rundt. Er det mulig ?

Mener at det ikke var lenge siden en Jørpelands-bu gjorde det samme på 22 timer og noe - men husker ikke navn og klarer ikke å finne nyheten på nett. Mener at jeg så den i Strandbuen sin papirutgave. Så da virker ikke 21 timer og 35 minutt så urimelig :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er drøyt!

Men på en annen side, menneskelig for de med over snittet kondisjon og psyke.

Trond Arve Kommedal kommenterte i Strandbuen at "turen" rundt Lysefjorden var mye hardere enn Trondheim-Oslo. Så, der fikk vi en målestokk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.