Gå til innhold
  • Bli medlem

telemarkski


Anbefalte innlegg

Annonse

Er en vanesak, stor forskjell på stivhet/vekt på de uliek støvelmodellene. Samme vedr ski og bindinger. Du kan kanskje klare å presse vekten ned mot ca 5kg ved å kjøpe letteste av det lette uten at jeg vil anbefale det. Kombinasjonen jeg bruker mest er 8,4 kg, men jeg har et par lette ski med Riva3 og da er jeg nede på ca 6kg. Forskjellen er størst oppover, men klart merkbar også nedover :)

Gode feller er også viktig, betyr MYE å kunne gli skiene med minst mulig motstand.

Støvlene har forresten også gå-modus, dvs leddet blir mye mer bevegelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde på ski, kroppslengde er et greit utgangspunkt. Men din bruk gjør at du kanskje vil ha kortere eller lenger. Bredden på skien betyr også noe, f.eks kan du kompensere flyteevne med bredde hvis du vil ha fordelene som ligger i en kort ski. Prisen sier lite, får mye for 6.000 hvis det er halv pris :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvilken prisklasse bør man legge seg på? Ser man kan få ferdige sett til en 5-6000, er disse brukbare?

Hvor lange ski bør jeg ha, er 1,80cm, 70kg

Kjøp i utlandet så sparer du i hvertfall en del. Hvis du er opptatt av pris kan du glemme norske sportsbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Tar opp tråden igjen :D

Vurdere å kjøpe nye ski, litt mere nedoverski, har i dag Ficsher E109.

Har sett på Black Diamond Kilowatt med mål

175cm: 126-95-114mm, eller Fischer Tour X-calibur

Litt usikker om jeg skal gå for litt smalere ski, ca 100mm, vet ikke om det bare har noe med flyteevnen, eller andre ting

som gjør utslag på 100 eller120mm brede ski.

Av bindinger tenker jeg Rottefella Cobra R8

Noen som kan si litt hva som egner seg best :)

Blir å bruke dem både i alpinbakken og toppturer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er opptatt av pris kan det være en ide å ta en titt på friflyt.no

Kan fort komme over kupp på bruktmarkedet der!

Selv kjøpte jeg Rossignol Bandit B2 ski med Targa G3 bindinger i fjor på friflyt, tilnærmet ubrukte til halv pris i forhold til tilbudspris på Oslo sportslager.

Skiene kan varmt anbefales som allroundski, både i bakke og til topptur med mindre du har spesielle preferanser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det ble nye ski på meg, men ikke helt som beskrevet over :wink:

Ble anbefalt ski fra butikk: Volkl Snow Eagle http://www.telemarkski.com/html/rvw_volkl_snow_eagle.html

Bindinger Black Diamond 03: http://www.telemarkski.com/black_diamond_equipment_ltd_black_diamond_o3_telemark_binding_midstiff_101315_c_p3138.htm

Får nå håpe det blir noe snø her nord da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.