Gå til innhold
  • Bli medlem

Egen kalender for Jotunheimen


morten

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja, her ser det ut som Morten har plukket frem det beste av det beste. Februarbildet er antakelig et av de flotteste som er tatt av Beitostølen, mens septemberbildet er egnet til å skape en egen sinnsstemning bare ved å se på det.

Hvis jeg skal være litt kritisk også, savner jeg det spesielle lyset som tilhører månedene november og september. Bildene fra disse månedene ser nærmest ut som sommerbilder. Maibildet er vel også totalt urealistisk med isfritt Koldedalsvann? Jeg synes man i en slik kalender burde etterstrebe å bruke bilder som faktisk er tatt i den aktuelle måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PocoLoco. Det var slik vi tenkte, speseilt første gang, men også litt forrige gang med kalenderen. Men de fleste tilbakemeldingene gikk da på at folk syntes det ble for mye vinterlige bilder. Men jeg er litt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart: Man vil jo da få minst åtte vinterbilder, men det er nå en gang slik det aktuelle området er. Jeg ser frem til et vakkert bilde av rødlig desemberlys i 2010-utgaven. Synes august-september-oktober er tre perler på rad som i tillegg virker realistiske med tanke på måned.

Septemberbildet har en belysning av en annen verden - helt rått! Man får lyst til å rusle innover grusveien mot evigheten og fylle lungene med duggfrisk luft. Bildet er også verdifullt fordi det viser hvor vakkert et kulturlandskap kan være - antakelig finnes det ikke noe penere menneskeskapt enn en setervoll ved en gammel vei. En opera til flere milliarder kroner fremstår som en søppeldynge i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huttetu så flotte bilder! Så gode perspektiver, varierte farger og områder. Jeg har tradisjonen tro brukt å kjøpe DNT fjellkalender, men kanskje jeg ombestemmer meg.

PS. Litt enig med PL at et bilde fra hver årstid er mer beskrivende. Men vakre bilder uansett :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det der må jeg si er den fineste kalenderen jeg noen gang har sett. Fantastisk flotte bilder!!

Ser at du har viet plass til Norges Nasjonalblomst, "Fjelldronninga". Da har jeg faktisk lyst til å spørre. Hvorfor ble Fjelldronninga valgt til Norges Nasjonalblomst, .........-og på hvilken måte?

Jeg har faktisk en helt annen favoritt til denne tittelen,...........-MOGOP. Nå trår jeg sikkert noen på tærne, men ønsker like vel å komme med en begrunnelse:

Mogopen er etter min mening en "tøffing",...........-og er tydelig utstyrt for norsk natur. Den kommer fram og blomstrer mellom snøklatter. Mogopens klesdrakt viser tydelig at den er skapt for tøff norsk natur. Mogopen er kledd i pels........... En annen morsom ting med mogop: Plukker du den i kaldvær, vil du kjenne at "pelsen" gir varme! Sist,...men ikke minst. Mogopen har faktisk utseendet med seg!!

Nå er ikke blomster så viktig, men vi bør kanskje være klar over at vi har en fantastisk fjellflora. Jeg har faktisk blitt litt facinert over disse vakre små vekstene. Oppsøker Gjendetraktene hver vår i månedskiftet april/mai for å ta denne vakre fjellblomsten i øyesyn!

Nå er ikke dette mogopbilde representativt for en kalender, men kalenderprodusenten har sikkert et godt mogopbilde på lur.

post-4307-133474545977_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arn-hjel:

Nå skal ikke jeg si noe ang. diskusjon om alle disse nasjonal ditt og nasjonal datt kåringene som har vært, men når det gjelder mogopen er det også en blomst jeg er veldig glad i. Den har for øvrig vært med i de to foregående kalenderne om Jotunheimen vi har laget. Derfor var det nok ikke plass til Mogop denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blev intresserad av beskrivningen av Mogop, på svenska Mosippa, här står det en del http://linnaeus.nrm.se/flora/di/ranuncula/pulsa/pulsver.html

Intressant är också utbredningen, att den finns i Danmark: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/ranuncula/pulsa/pulsvern.jpg

Kunde man kanske inte tro. Annars är väl fjällets vackraste och mest karakteristiska blomma den anspråklösa Isranunkeln/Issoleie, som i Jotunheimen skall gå ända upp till 2370 meter, i en värld av is och sten.

Mosippan är Härjedalens landskapsblomma.

Att Fjällbruden är eran nationalblomma kanske kan förklaras med denna bild: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/saxifraga/saxif/saxicotn.jpg

I Sverige är den mycket sällsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Akurat!.......Det var jo et morsomt svar på et kanskje dumt spørsmål om et morsomt og interessant bilde,...-i en flott kalender!

Hvorfor stilte jeg så spørsmålet? Jeg er ofte inne på nettsidene til Vågå Fjellstyre (fine nettsider også). Der har nok Vågå fjellstyre tatt disse "nasjonal ditt og nasjonal datt kåringene" på allvor. På deres nettsider,.. under eget kapittel om det spesielle plantelivet i Jotunheimen, heter det...sitat:

"I dei stupbratte fjellsidene langs Gjende finst fjelldronning i tusenvis på seinsommaren. Fjelldronninga er Norges nasjonalplante. Dette er ei utprega norsk plante og er ikkje så vanlig ellers i europa"..sitat slutt.

Når det gjelder spørsmålet jeg stilte, fulgte ingen svar,......-men jeg fikk jo et fullgodt svar på hvorfor fjelldronninga var blitt valgt i Jotunheimkalenderen for 2009,.... -og det var bra!

Når jeg først har nevnt Vågå Fjellstyre, vil jeg gi dem en fortjent ROS! De er svært imøtekomne og seviceminded,..................-ikke minst! Er det noe dere lurer på ad. Jotunheimen e.l.,.....ta kontakt med Vågå Fjellstyre på deres innholdsrike nettsider. [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Tassemark:

Det at mogop også finnes i Sverige, kom ikke som noen bombe. Ble litt overrasket over at Mogopen også fantes i Danmark....-det var gøy!

Forstår godt at du også liker Issoleia godt. Det er også en utrolig vakker blomst! Det kryr av vakre vekster i vår fantastiske fjellflora!!

En annen opplysning som du kan være interessert i, er at Mogopen er i fykesvåpnet til Oppland Fylke. Har faktisk hørt at noen kaller blomsten for "Opplandsrosa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.