Gå til innhold
  • Bli medlem

rute forslag femundsmarka


Anbefalte innlegg

Skisserer her opp et mulig rute forslag for langtur i området Rogen og Femundsmarka. Er veldig spent på tilbakemeldinger, innspill og erfaringer fra andre.

Planen er å parkere ved Kjärringsjöen og padle vestover mot Öster-Rödsjon & Väster Rödsjön. Herfra bæres det over til Skedbrosjön som man padler til sin ende. Ny bæring på ca 1,5 km nordover på sti til sydenden av Dalstenshån. Denne padles nordover til sin ende og man følger bekk & elv gjennom myr og små vann til man kan bære ca 500 meter vestover inn i Övre Muggsjön. Herfra padler man vestover gjennom Nedre Muggsjön, inn i Norge og Midtre Muggsjøen, følger Mugga til Nedre Muggsjøen. Fra Nedre Muggsjøen følges Mugga nedover, men man svinger etterhvert sydover i elveleiet som leder inn i Svartsjøen. Etter å ha padlet Svartsjøen til sin ende følger man Svartsjøbekken inn i og gjennom Litlsvartsjøen. Man følger da en bekk som renner syd-øst til elven slutter. Herfra bæres det ca 1 km gjennom terreng og myr til ny bekk som renner rett sydover og inn i Langeggtjønnan. På vest siden av Langeggtjønnan følger man elv rett sydover som går inn i Roastbekken og siden Nedre Roasten. Fra Nedre Roasten går turen helt opp til Rogen, evt m avstikker inn til Revsjøen og Styggsjøan. Fra Rogen tilbake til Kjärringsjön og bilen...

Jeg har aldri vært i dette området før så jeg er veldig interessert i mulige hindre underveis og all slags tips jeg kan få med meg på veien. Har skjønt at jeg må belage meg på en god del bæring oppover Roasten, er det flere steder jeg har nevnt der jeg må belage meg på å bære mye? Tar imot råd med stor takk. Har satt av 14 dager til turen, regner med det burde holde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bæringene fra nedre Roasten og oppover er ingenting i forhold til hva du må igjennom på andre deler av turen. Det er slett ikke alle blå streker som er farbare med kano!

Jeg har ikke vært på mange av de stedene du skisserer, men ut fra kartet vil jeg tro at du må bære det meste av strekningen midtre Muggsjø- nedre Muggsjø, en del langs Mugga. Hele biten fra Mugga til Svartsjøen, hele strekningen fra Svartsjøen til Litlsvartsjøen. Derfra hele strekningen til Langeggtjønna og derfra hele strekningen til Roasten. Vil tippe det raskt blir 13-14km bæring fra Nedre Muggsjø til Roasten, det meste av strekningen uten sti og i tildels kronglete terreng.

Det er sikkert mulig å gjennomføre turen, men jeg hadde ikke giddet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruten virker interessant nok den, men jeg tror jeg ville satt igjen kanoen hjemme. Altså en fin tur til fots om du går langs land ved de store sjøene du nevner. Det er minimalt av bekkene som du beskriver som er farbare med kano, knapt nok til å trekke med seg kanoen i fra land. Det er mye stenrammel i Femundsmarka som gjør bæring av kano til en strevsom affære. Ruten Käringsjön, Rogen, Røa med Roasten til Femund er kanskje den minst strevsomme i så måte, og forklarer sikkert hvorfor det er relativt lite kanoekvipasjer i andre deler av Femundsmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for innspill så langt.. jeg tar det dere sier til etteretning, jeg får studere kartet nærmere og skissere opp alternativer, men ønsker og komme litt utenom vanlig allfarvei og ikke nødvendigvis velge den minst strevsomme ruten.. vurderer å øke turen til oppimot 3 uker for ikke å behøve stresse så mye.. da jeg (tydeligvis) ikke er helt utskolert når det kommer til å velge ruter utifra kartet lurer jeg på hva det er i ruten fra Midtre & Nedre Muggsjøen via Svartsjøen og Langeggtjønnan og til Roasten som gjør det uegnet for padling..? Er det for bratt terreng, for steinete eller for lite vann i bekkene til å ta seg frem med kano..? Eller kanskje litt av alt? Ønsker å lære mer om det å kunne lese kartet og se hvilke muligheter man har å ta seg fram..

takk igjen for hjelpen..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta du skisserer er interessant den. Har gått og padlet første del av ruta du beskriver fram til Dalstenhån (og litt opp elva). Den er super. Det er forsåvidt forbudt å padle i området fra Dalstenhåen og nordover på svensk side. Har stått på Gråvola med kikkert for å studere ruta du skisserer videre. Enig med Knutis at det nok blir hovedsak bæring. Høydeforskjellen mellom Midtre og Nedre Muggsjøen er stor, og Mugga er nok ikke farbar/føløtbar der. Svartsjøbekken kan du også glemme (ut fra min erfaring med "liknende" bekker i området). Selv Lars Monsen syntes Mugga var ganske råkka.

Området er utrolig tøft å gå i - ur og urskog i skjønn forening - ikke akkurat drømmen når en går med kano på hue. Spesielt utefor sti. Kommer du langt nok ned blir skogen meget tett, og i praksis uframkommelig. Jeg antar du har en Ally (eller liknende) - alt annet vil være galskap.

Har du tid og lyst er turen sikkert en fin utfordring. Jeg synes likevel at du bør vurdere andre ruter, siden du ikke har vært i området før. Hvis du f.eks. bærer over fra Lille Vonsjøen til Store Vonsjøen kommer du inn i et området (Bredåsjøen og Havlingen) med få besøkende (så riktignok noen kanopadlere som ble kjørt inn med helikopter en gang jeg var der). Hvis du ikke allerede har gjort det vil jeg anbefale at du f.eks. søker på Rogen, så finner du mange tråder om området.

post-3635-133474539904_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er inte lov att fiska eller paddla i de övre delarna av mysklan (dalstenshån, svenbodhån, kringelhån, båthån etc), raavdejaevrie, baltern och övre muggsjön. Det är heller inte lov att elda i de trakterna. Rödsjön får du paddla i, men ej fiska. Skedbrosjön får du fiska och paddla i.

Så glem den tanken, varje år får flera norskar böter för att de gör just detta. Och just detta område kontrolleras noga, även med helikopter.

Mer regler finns att läsa här:

http://www.z.lst.se/z/amnen/naturvard/Skyddad_natur/Naturreservat_sok_AO/rogen.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbakemeldinger.. er jo ikke noe å lure på lenger.. må skissere opp en ny rute.. har ikke lyst til å begi meg ut i forbudt område og pådra meg en bot.. kan sette en solid demper på hyggen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.