Gå til innhold
  • Bli medlem

jerven fjelltelt


Anbefalte innlegg

Annonse

Gode amerikanske telt er typisk msr, the north face, marmot eller black diamond. Alle disse lager telt som er fra 3 til "5" sesonger. Av europeiske produsenter kan man nevne helsport, hilleberg, exped, terra nova og lightwave

Det er lurt å bestemme deg for om du trenger vintertelt, da disse ofte er dyrere og veier mer. Det finnes og mange varianter av tunnel/kuppelt-telt. Tunneltelt gir mest volum/kg, men kuppeltelt tåler mer. Hvis du søker litt rundt på forumet vil du finne mange tråder om forskjellige telt!

Amerikanske nettbutikker:

backcountry.com

moosejaw.com

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fælt lite fart i detta forumet... savner sluttstykket.com sukk...

har bestemt meg for jerven-kvalitet, har siden jeg som utolmodig 5-åring og var med på elgpost for første gang visst at dette er bra saker.

men så vet jeg ikke hva som lønner seg av å kjøpe hele mountain igloo 3es pakka til 10 500 eller bare telt og multimate duk til 5000 ?

er det i det hele tatt noen på forumet her som har dette teltet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ikke et slikt telt, men skal du bare ha et lite "krypinn" trenger du ikke iglooen. Setter du derimot pris på ståhøyde innendørs og vekten ikke spiller noen rolle, vil iglooen være helt grei. Dersom du er ute etter et telt med god plass og lav vekt, er teltene til Holmeslet et flott alternativ. Har selv et Riverside fra Holmeslet, og kan ikke få fullrost dette teltet. Har også et lite tunneltelt fra Helsport som jeg bruker på turer der vekten spiller en større rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha noen erfaring med dette teltet (derimot bruker jeg javnlig fjellduken og har gjort det i mange år), setter jeg store spørsmål ved bruksområdet. Det er stort og tungt og dyrt (og for alt jeg vet også superbra), og skal man ha en base-camp på fjellet for lengre perioder ville jeg vurdert det (og også Holmeslet som jeg såvidt har prøvd). Til "normal"fjellbruk ville jeg sett på andre fjelltelt.

Multimate-duken med teltpakke ser for meg mer overkommelig ut ift til vekt og pris, men min erfaring er at kombinasjonsprodukter sjelden er bedre og helst endel dårligere enn "rendyrkede produkter". Men heller ikke her har jeg noen personlige erfaringer å dele. Derimot vet jeg at hvis dette var mitt valg (og jeg var villig til å bruke så mye penger som du antyder) så ville jeg kjøpt meg et fjelltelt fra en anerkjent produsent (dette finnes det mange tråder på) og i tillegg kjøpt meg en fjellduk. Selv har jeg orginal og termo, og det er orginalen som er med oftest da den tar minst plass i sekke, men multi-mate virker som et ideelt valg da man kan velge om en vil bruke foret eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Manko.

Du får mye "vanlig" fjelltelt for 5000 kr.

Har ingen erfaring med teltet selv, og kanskje det er helt riktig for deg, men er skeptisk til slike komboløsninger, og vil tro(!) at du får bedre plass, ventilasjon, fortelt etc. hvis du kjøper et vanlig telt.

Ta nå i alle fall og finn en butikk som har teltet og sett det opp der.

Da kan du få sett om det er god nok plass innvendig.

Såvidt jeg skjønte på sidene til jerven var det fryktelig lav takhøyde (70cm) noe som kan bli ganske ukomfortabelt.

Jeg synes det er ganske ålreit å få plass til utstyr og ha mulighet til å koke inne i teltet, spesielt hvis det regner...

Det er selvsagt mulig jeg tar feil når det gjelder takhøyden og kanskje er dette teltet helt riktig for deg, men jeg vil på det varmeste anbefale deg å få det satt opp så du kan "prøve" det litt før du evt kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kjøper iglooen så bærer jeg selfølgelig ikke med meg 18 kilo på solo turer men tar med

innerteltet og en av påkoblingsmodulene, man får med et innertelt og tre påkoblingsmoduler i igloo pakka,

det er derfor jeg lurer på å kjøpe hele pakka.

hvis vi er en kompisgjeng som vil være noen dager i fjellet på rypejakt, er det fint å ha iglooen som basecamp. eller hvis jeg en gang får et jaktterreng uten koie.

jeg har tro på at duken gjør teltet varmt og godt(det betyr mye for meg).

skal selfølgelig se nærmere på teltet før jeg kjøper det.

jeg tenker også at hvis jeg kjøper teltpakka+multimate får jeg en romslig fjellduk i tilegg, som jeg sannsynligvis vil bruke mer enn teltet.

men ingen som har teltet? lurer mest på om teltet funker som en "termos"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg nok aldri kjøpt det.

Heller Lavvu, det er jo så koslig!

Har alltid presenningen i sekken, og den blir mye brukt.

Når jeg gikk på støkkjakt ble det mye overnattinger under den!

Men etter jeg fikk meg harebikkje blir det nok heller hytte og en og annen natt i lavvu.

Fikk tak i en veldig billig lavvu i vinter, og den har jeg planer om å sette opp langt inni skauen, og bare la den stå der hele høsten :lol:

Men jeg jakter da altså ikke i fjellet vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg meget gode erfaringer med hilleberg jannu,

kanskje ett av hillebergteltene med kerlon1800 duk kunne vært noe?

Lette nok til å bære med seg på kortere turer.

Men som sagt ovenfor..

til jakt, ville jeg personlig valgt lavvu over vanlig telt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei! Tråden er kanksje død, men jeg skriver her allikevel!

Jeg har Jerven fjellduken multimate med telt pakka! Det er et ypperlig 2 manns telt, men 2 er også absolutt maks i teltet med utstyr. Sovet 3 stk i det en gang, det var trangt! Det er ikke noen merkbar "termos effekt" som enkelte lurer på. Teltet er ganske langt, når jeg er på tur i ruske-vær bruker jeg å ta sekken inn og legge den i bunn av teltet. Da kan jeg fortsatt strekke ut min 180 lange kropp. Teltet leveres med avtakbare stormmatter, noe som gir valgmuligheter med tanke på sommer kontra høst/tidlig vinterturer. Mange, gode bardunfester og bra mulligheter for å henge opp ting i innerteltet. Teltet tørker veldig fort, noe som er en stor fordel, det er også meget vindstabilt.

Å ha en duk som du kan ta av og på foret på er en kjempefordel. Det eneste som er et minus med denne kombiløsningen er at hvis man skal gå dagstur med teltet som base, så kan man ikke ha med seg duken. Med mindre man vil ta ned og sette opp igjen teltet senere. Alt i alt er dette et kjempe telt med mange smarte løsninger. Duken har også det jeg tør påstå er verdens beste fjellcamo. Jeg vil sterkt anbefale multimate duken med teltpakke. 10 års garanti er det heller ikke noe å si på :wink:

post-5193-133474595098_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har Igloo 3 ES i knalloransje rescuefarge. Spesialbestilling. Har også vinterunderlag for domen. Bruker to, blå vaffelunderlag for soverommet. Spesielt domen er genial om vinteren. Meget bra lufting, lite kondens. Duken isolerer godt. Blir derfor varmere om vinteren og holder varmen ute om sommeren. Stormmatter er genialt!

Fyrer om vinteren med parafinovn (Fuji 339) og/eller primus (gml. Optimus 111 bråk).

Et kombiprodukt som skal passe til alt blir ikke perfekt til noe. Det er en del plunder og heft å få satt opp med glidelåser og hemper overalt i overgangene. Stengene har trange kanaler, men sitter som spikret når de først er på plass.

Teltet er mer stødig i vind enn forventet. Jeg bruker en hel mengde med barduner og kjøpt 36 vinterplugger. Bruker det for sikkerhets skyld.

Jeg bruker ofte full pakke med dom og tunnel som basecamp og tar ut på småturer bare med "ormen medium". (Skall med innertelt uten forteltmodul, se egen særpreget katalog). Synes jeg til en viss grad har fått i pose og sekk.

Drømmer likevel om et billig, selvstående telt for tøft vinterbruk av typen Exped Orion Extreme el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Exped orion ex. Fått testa det 1 overnatting vinterstid. Fint vær, så fikk ikke testa hvordan det takler storm - men ut fra erfaringer andre har hatt skal det tåle det aller meste.

På overnatting var det meg, kona og bikkja i jervehiet i ene forteltet. Blir nok i minste laget for 2 voksne og 1 hund vinterstid. Gikk forsåvidt bra, men vært greit med litt mer plass. For 1 person et kongetelt vinterstid. 1,3m høyde i taket var suverent :wink: Sommerstid med 2 fortelt og kanon ventilering blir stas.

Jervendoningen virker knall bra, men blir litt overkill for de aller fleste. Prismessig og volum. Da ville jeg heller sett på Holmeslett Backwood som alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.