Gå til innhold
  • Bli medlem

Akuttberedskap i fjellet (helikopter)


gela73

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det er noen som vet noe om hvordan det er hvis man blir akutt syk i fjellet. Jeg hadde hjerteinfarkt i starten av april i år og har tenkt meg på fjellet i sommer.

Hvis jeg skulle få et nytt et midt inne i ved Kvennsjøen, så går det an å ringe fra toppene. Netcom er vanskelig å komme ut med, men på nødnummer spiller jo ikke det noen rolle da alle nett kan brukes. Men blir man hentet med helikopter eller åssen er dette. Selvfølgelig mikroskopisk sjanse for at dette vil skje, men greit å vite på forhånd, ikke minst for de som sitter hjemme.

Sjekket med Ullensvang kommune og de sa det var helikopter på Gol og Ål, samt Bergen, det er jo ikke så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med fare for å bli beskyldt for reklame (jeg har ingen tilknytning):

Kan være en idé å melde seg inn i Norsk Luftambulanse, det gjelder spesielt oss som er mye i fjellet.

Tror ikke det har noe å si for uthenting, men det er en ærlig sak å støtte. Helikopter er nok raskt på pletten om det er mistanke om hjerteinfarkt, så sant det er en ledig maskin i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo et nytt infarkt jeg er redd for. Det var ganske dramatisk her da det skjedde, ambulanse og full fart til rikshospitalet.

Jeg vet det er dekning på Østenbunuten ved Kvennsjøen, ringte hjem derfra i fjor sommer. Vi skal ligge i nedkant av denne og en kamerat løper opp på 20 minutter. Men det er best med telenor. Likevel er det sånn at hvis man har netcom abbonement og de ikke har dekning, svitcher den over på telenor sitt nett hvis det ringes nødnummer.

Når det gjelder Norsk Luftambulanse har jeg tentk tanken. Men hva er det jeg da melder meg inn i egentlig. Støtter jeg noe som det offentlige betaler fra før.. Skal se om de har noen nettsider jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida man trenger ikke forsikring for å bli hentet av luftambulanse eller om annen aksjon må settes igang. Det er det som er fantastisk med å bo i Norge! Her har vi nemlig en helsetjeneste resten av verden misunner oss.

Hvis jeg var deg ville jeg nok vurdert å gå til anskaffelse av satelitt telefon eller nødpeilesender. Jeg vet ikke hvordan det fungerer med peilesenderen - om de sender helikopter med en gang eller annen transport, men begge deler har dekning der mobilen svikter.

Håper i så fall du aldri vil trenge dem!

Lykke til

Mvh ANdreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere allerede har nevnt: Det trengs IKKE forsikring for å få hjelp i Norge.

Hva slags helikopter som står i Gol veit jeg ikke, men det står 2helikoptre i Stavangerområdet og(luftambulanse og redningshelikopter). Med hjerteinnfarkt langt til fjells er det mest sannsynlig at du blir hentet med helikopter, men husk at de kan ikke komme uansett vær.

Nødpeilesendere finnes det flere typer av men hvis en blir utløst vil det mest sannsynligt bli sendt opp ett redningshelikopter for å søke/peile.

Det kan være greit om du har en GPS eller er flink med kart så du får gitt en god posisjon hvis du skulle være så uheldig og trenge hjelp. Ta gjerne med deg noe med sterke farger som gjør deg lett å se ifra lufta. Gjerne rød jakke, refleksvest eller lignende.

mvh

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du bli dårlig på fjellet så sender AMK ut det som er nermest og tilgjengelig. Redningstjenesten, 330 skvadronen, har fått mye bra utstyr til å lokalisere deg. F.eks. så kan de se lyset fra mobiltelefonen din på flere kilometers avstand. Men jeg tror ikke de er oppsatt med lege eller annet medisinsk personnell. Et av problemene er været. Alle helikoptere er veldig snare til å gi seg hvis det blir dårlig sikt. Også helikopteret til NLA. Vinden betyr ikke så mye.

Sommerstid er vanligvis ikke dette noe problem, men det som sansynligvis vil kunne være viktig for deg er tiden. Hvis jeg ikke husker feil så bruker 330 minimum 20 minutter fra de blir alarmert og til de starter maskinen. Skal de ha med lege så må de også vente til han kommer. NLA er noe raskere.

Det første jeg tenker på som du kan gjøre for å korte ned alarmeringstiden er å skaffe deg en satelittelefon. Disse begynner nå å bli ganske overkommelige i pris. F.eks. så får du en Ericcon R-290 til ca. 5000,-. Det er stort sett bare den tiden det tar deg å få kontakt med AMK du har muligheter til å påvirke. Tiden fra AMK varsler videre og til du får hjelp vil for deg bare være uendelig lange minutter som du ikke har muligheter til å påvirke på noen måte. Det vil sansynligvis være størrelsen på infarktet og den hjelpen du får på stedet som vil være avgjørende.

Som gammel hjelpekorpsmedlem har jeg flere ganger hatt gleden av å se disse "englene" komme dalende ned fra himmelen med hjelp til personer som i dag, uten deres hjelp, sansynligvis bare ville ha vert et navn på en stein. Jeg har også flere ganger blitt flydd ut med redningshelikopteret til 330 i forbindelse med snøskred og lignende.

Mitt råd vil være:

Kjøp deg en satelittelefon og støtt NLA. De gjør en kjempejobb og det koster deg ikke mer enn en flaske godt brennevin. Skulle det vise seg at du støtter NLA uten å få bruk for deres tjenester så gir det deg i hvert fall en god følelse hver gang du ser det lille røde helikopteret på vei for å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redningshelikopteret har akkurat det samme medisinske personellet og utstyret som luftambulansene. Dvs anestesilege og redningsmann. Redningsmannen skal ha fagbrev ambulanse eller sykepleier utdanning.

På Sola er de i lufta på ca 10min etter alarmen går. Kun basene på Ørland og Rygge som ikke har tilstedevakt (de får det 1.juli).

Når det gjelder sikt er det de samme begrensningene hos alle, men redningshelikopteret tåler mer vind og turbulens pga størrelsen. Nå skal de sies at det er uansett sjelden vinden blir ett problem på sommerstid.

Å støtte NLA er uansett en god ting. Pengene går ikke til drift av luftambulansetjenesten,men alt det andre NLA driver med (førstehjelpskurs o.l). Driften av luftambulansen betales av staten.

mvh

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtt norsk luftambulanse! de har hentet ut folk (og dyr) fra fjellet mange mange ganger, og er etter min mening mer å stole på enn alt annet ambulanse personell for oss som bor litt utenfor allfarvei.

nla kan også frakte deg hjem fra utlandet i spesielle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det er nødvendig med satelitt da? Jeg er dette ene stedet og jeg har en topp det er dekning på. Det er vel mulig dekningen kanskje kan forsvinne i dårlig vær, men.. jo, jeg skal sjekke dette med satelitt, mulig noen har en jeg kan låne mens jeg er avgårde.

Forøvrig takk for gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det å utvide blodårer er nitroens oppgave. Dispirilen bidrar til at blodplatene dine ikke blir fullt så villige til å kliste seg til hverandre, noe som nok er en klar fordel under et hjerteinfarkt.

Med den rette hensyntagen mtp ytegrense, og med god medisinering i bunnen, skulle det vel ikke være noen større sjanse for at du går i bakken med et infarkt enn noen av de andre på turen - med mindre du har en ustabil hjertelidelse, og da må du vel bli hjemme uansett.

Som sagt: riktig god tur, lev (frilufts)livet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags helikopter som står i Gol veit jeg ikke, men det står 2helikoptre i Stavangerområdet og(luftambulanse og redningshelikopter).

Indre Østland har baser på Dombås og Ål, og der står det 2 Eurocopter EC 135. De har ikke base på Gol. Det er også base i Førde, så Jotunheimen er normalt sett godt dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.