Gå til innhold
  • Bli medlem

Racer


Eva

Anbefalte innlegg

jeg har kjøpt meg my racer, en Bianchi Nirone. Kjempe fornøyd med den.

Men jeg er vant til å ha lettere gir enn hva som er på denne. Jeg er ikke helt stø på ord og utrykk, men er det kranker? Iallefall var det 3 "hjul" på min forrige sykkel. Mens denne har 2. Synes det er knall tung å sykle oppover bakker;) Hehe.

Er dette en tilvenningssak? Eller er det bedre med 3 "hjul"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har en Fuji team racer med 3 store drev, synes den er knall :)

Drev het det ja...:)

Det går kanskje an å bytte til 3 drev... Vet ikke hva det koster, men sikkert ikke all verden. Eller kanskje jeg skal bytte til Fuji;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det går an å bytte ut drevene, jeg er ingen mekkeekspert for å si det sånn :) På Eurotex butikken i Oslo får du kjøpt svært gode Fuji karbonsykler med 3 drev fom. 9000- 13 000 kroner. Har planer om å sykle Nibberittet (1500 høydemeter), da lønner det seg med lette gir. Om du bare sykler flatt og er god til sykle, tror jeg det vanlige med 2 drev er nok. Selv er jeg glad for de lette girene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Har Biachi sykkel selv forresten...ingen rådyr en, men den er god!! De fleste racere blir levert med tre drev foran. Det er klart at dersom du er vant med en terrengsykkel så vil du merke forskjell i bakkene...Du får liksom ikke lett nok gir...du vil liksom gire hele tiden.

Det BLIR tøft i bratte bakker med raceren. Tenk deg "gutta boys" som sykler Tour de France med 15-20% stigning i enkelte bakker. Tror ikke jeg hadde klart å sykle med den kranken jeg har opp slike stigninger. :) Synes du dette blir et stort problem for deg ville jeg nok skifte slik at du får tre drev. Dette vil jo koste noen kroner, men du vil sikkert få en sykkel du trives bedre på....siden du er glad i bakker! :D Tren styrketråkk så blir du sterk i beina....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Har Biachi sykkel selv forresten...ingen rådyr en, men den er god!! De fleste racere blir levert med tre drev foran. Det er klart at dersom du er vant med en terrengsykkel så vil du merke forskjell i bakkene...Du får liksom ikke lett nok gir...du vil liksom gire hele tiden.

Det BLIR tøft i bratte bakker med raceren. Tenk deg "gutta boys" som sykler Tour de France med 15-20% stigning i enkelte bakker. Tror ikke jeg hadde klart å sykle med den kranken jeg har opp slike stigninger. :) Synes du dette blir et stort problem for deg ville jeg nok skifte slik at du får tre drev. Dette vil jo koste noen kroner, men du vil sikkert få en sykkel du trives bedre på....siden du er glad i bakker! :D Tren styrketråkk så blir du sterk i beina....

Takk for svar:) Ja, Bianchi er stilig!

Jeg får se om jeg får enten trener mer styrke eller bytte ut til 3;)

Ja, jeg skjønner heller ikke hvordan Tour gutta klarer de stigningene der. De har jo ganske grei fart også! Utrolig:)

Snart blir det både Giro De Italia og Tour de France på TV... Det blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eva,

For de fleste kvinner (og for noen menn også) er det å foretrekke å bruke trippelgir eller compact-crank. En trippelgir har 3 tannhjul foran. Det har jeg på raceren. Det er veldig fint i bratte bakker. Compact-crank har 2 tannhjul foran, men det er tannhjul som gir totalt lettere gir. Det er mange som er fornøyd med det også.

Du kan veldig godt bare bytte ut cranken din med trippelgir eller compact-crank, uavhengig av hva slags sykkel du har. Du kan selge den cranken du har nå, slik at det ikke koster så mye totalt. Egentlig synes jeg sykkelbutikken burde ha spurt deg om det da du kjøpte sykkelen, slik at du fikk en sykkel som er tilpasset ditt behov.

Hjemme hos oss kjøper vi sjelden hele sykler. Vi kjøper bare rammer og løse deler og min mann bygger en sykkel av det. Med MTB-en hadde en butikk presis det jeg var ute etter. Da har jeg kjøpt en hel sykkel.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eva,

For de fleste kvinner (og for noen menn også) er det å foretrekke å bruke trippelgir eller compact-crank. En trippelgir har 3 tannhjul foran. Det har jeg på raceren. Det er veldig fint i bratte bakker. Compact-crank har 2 tannhjul foran, men det er tannhjul som gir totalt lettere gir. Det er mange som er fornøyd med det også.

Du kan veldig godt bare bytte ut cranken din med trippelgir eller compact-crank, uavhengig av hva slags sykkel du har. Du kan selge den cranken du har nå, slik at det ikke koster så mye totalt. Egentlig synes jeg sykkelbutikken burde ha spurt deg om det da du kjøpte sykkelen, slik at du fikk en sykkel som er tilpasset ditt behov.

Hjemme hos oss kjøper vi sjelden hele sykler. Vi kjøper bare rammer og løse deler og min mann bygger en sykkel av det. Med MTB-en hadde en butikk presis det jeg var ute etter. Da har jeg kjøpt en hel sykkel.

Linda

Edit: Jeg fikk nettopp høre at hvis du bytter til tripel-gir at du må bytte ut litt flere ting: fremgir og venstre brems. Compact-cranck krever ikke at du bytter ut flere deler, så det er det enkleste og billigste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi virkelig inne på mitt område her:P

De fleste landeveissykler i dag leveres med to drev foran! Uansett hva folk her sier, leveres de nesten alltid med to drev foran, og det er en grunn til det :D

Men for å lette på avgjørelsen din kan jeg komme med litt fakta her...

Når en sykkel leveres med trippel eller dobbelkrank, er giringen også beregnet for en av delene. Derfor må du altså bytte ut hele, eller deler av girsystemet ditt for å få den ene eller andre typen.

Det er flere grunner til at landeveissykler leveres slik. Mye av det er på grunn av vekt, oss syklister er relativt vektfikserte, og det synes på dagens sykler! Men det er ogsåpå grunnn av at 99% av tiden man sykler på en landeveissykkel så trenger man ikke mer enn todelt foran og 9-10 delt bak!

Hadde kanskje vært litt lurt å si hva slags girsystem du har, Campa, Shimano eller Sram. Ville gjettet på det første. Og hvilken modellserie, Campa; Veloce, Chorus, Record, Shimano; Tiagra, 105, Dura Ace osv. Da kan man virkelig se på hva man kan gjøre, for en kasett (bak) ligger fra 200 kroner og opp i rundt 2,5-3000 for det feteste fra Campagnolo, og kranken foran ligger fra rundt 600 til 6-7000! Så det er store forskjeller :lol:

Vanligvis kommer landeveissykler med standard utvekslig foran på 53/53-39/42 tenner på drevene, og bak på kasettet varierere dette litt mer, men vanligvis er det 11-12 på det minste og opp i 23-25 på de største! Så hva har dette å si for deg? Jo det skal jeg si deg. På en tredelt krank får du ned i 30 tenner på det minste drevet, og på en kompakt krank får du ned i 34 tenner. En forskjell på fire tenner (som egentlig er en del forskjell).

Men så kommer vi til her du kan spare penger. På kassetten (bak) er det også muligheten for å endre utvekslig, ha forskjellige antall tenner. La oss si at sykkelen din ble leverert med 25 tenner på det største giret, så kan du fint skaffe en kassett med 27, eller 29 tenner for den saks skyld på det høyeste! Dvs. en økning på 2/4 tenner. Dermed er forskjellen fra en trippelkank redusert til 0, ZerO, NADA :wink:

Så hvis du ikke vil bytte halve girsystemet ditt, blir løsningen å bytte kasetten og kranken din!

Må nesten ta å skryte litt også, i og med at folk snakker om sykkelene sine :D

Sitter nå å venter på at min het flunkanes nye Trek Madone 6,5 skal bli sendt fra trekfabrikken i USA. Og som ekstra bestillte jeg nettopp en kompaktkrank!

http://trek.no/varekatalog/display.aspx?menuid=1040&prodid=78 + http://www.deler.no/wsp/deler2/frontend.cgi?session=bd6b784ae3a5c93878a6e4486ced7b&func=catalog.show&func_id=2593&table=PRODUCT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Jeg fikk nettopp høre at hvis du bytter til tripel-gir at du må bytte ut litt flere ting: fremgir og venstre brems. Compact-cranck krever ikke at du bytter ut flere deler, så det er det enkleste og billigste alternativet.

Ang Compackt-crank. Godt tips! er notert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite, men kanskje like så viktig argument for dobbel krank er at med trippel blir det veldig mye vanskligere å holde ting justert. Og du vil aldri få samme feelingen med tredelt som med todelt!

I tillegg vil en trdelt løsning veie en del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trippel med Shimano Ultegra og den har holdt seg perfekt justert. Veier heller ikke så mye. Jeg er veldig fornøyd med den og bruker de laveste girene ofte. Slipper da å stå på pedalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til langturer med racer:

Jeg har en typisk konkurranse racer sykkel uten bagasjeholder bak. Jeg kjøpte en avtagbar bagasjeholder for en £ 40/500 kroner av merket Blackburn. Denne kan ta telt, liggeunderlag og en sovepose (max 10 kg). Jeg fant dette racket veldig bra og det gir meg muligheter til å gjøre om min fullblods racer sykkel til en tourer på under fem minutter. Jeg testet systemet over en weekend og 250 km. Som sagt; jeg er fornøyd.

Jeg kan poste bilde hvis ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt meg my racer, en Bianchi Nirone. Kjempe fornøyd med den.

Men jeg er vant til å ha lettere gir enn hva som er på denne. Jeg er ikke helt stø på ord og utrykk, men er det kranker? Iallefall var det 3 "hjul" på min forrige sykkel. Mens denne har 2. Synes det er knall tung å sykle oppover bakker;) Hehe.

Er dette en tilvenningssak? Eller er det bedre med 3 "hjul"?

3 "hjul" = trippel krans gir mulighet for ekstrem låge gir; har sjøl tursykel med 18 gir.

Lågeste gir er 24 tenner for og 34 tenner bak.

Det gir et girtal på 18" (engelske tommer)

Med den sykkel har jeg syklet til Juvasshytta, og opp Stalheimskleivene fra Gudvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...todelt krank er det "alle syklister" bruker :wink: Dvs. at det uoffisielle stilpolitiet ville arrestere deg hvis du forsøkte å si noe annet :lol:

Jeg har selv tredelt krank forran på min sykkel. Trodde det var smart da jeg kjøpte sykkelen for 4 år siden. Det har både fordeler og ulemper, som flere har vært inne på her. Jeg har hatt fordel av de lette girene både i Dolomittene og Alpene, men tredelt er også tyngre og litt vanskere å stille inn (større avstand mellom ytterkantene foran vs bak).

Når jeg nå skal til Pyreneene å sykle i sommer, blir det imidlertid med ny sykkel. Og da blir det todelt krank foran - og da en kompaktkrank :) Tror det har blitt litt sånn at det er det de fleste bruker nå - hvis man ikke stort sett sykler på flata :)

Så hvis du ikke får trent litt mer trøkk i beina, så kan det beste være å bytte til kompaktkrank. Evt. se om det kan utgjøre nok å bytte krans bak mhp antall tenner. Tror du får en Ultegra kompaktkrank til ca 1.200,- (den aller nyeste varianten).

Hadde jeg vært deg, tror jeg at jeg ville prøvd å "klage" til butikken jeg kjøpte sykkelen. Kan hende de bytter for deg - til en lavere pris enn å kjøpe ny. Så slipper du å prøve å selge den du har, hvis du velge å gå for kompakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som du - gikk også jeg for Bianchi Nirone - med dobbel krans forran. Standard kassett bak er ve 12-25 (antall tenner pr skive, minste og største skive). Shimano har fabrikk-kassetter opp til 12-27. Eller du kan prøve å sette sammen en selv eller spør en sykkelbutikk. Har selv kjørt på noe så ekstremt som 11-30 i snart 1 år. Man må da være påpasselig å ikke bruke store skiva forran med de største skivene bak, men det har gått greit for min del. Har hørt noen har brukt Deore eller XT-kassetter bak i stedet for å bytte til trippel-krank forran.

Nå til sommeren går jeg dog tilbake til 12-27. Den billigste endringen du kan gjøre er å bytte kassett. Eller så kan du tråle www.syklingensverden.no, www.sykkelplassen.no o.l. etter folk som selger trippelkrank-sett (så et nytt komplett Sora trippel til 1200,- for ikke lenge siden).

Mvh

Bjørn Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke starte ny tråd hvis det er greit for dere, så spør spørsmålet i denne tråden. Vasket så å si hele racer sykkelen + alle de minste delene man kan finne på den i dag. når alt var på plass igjen møtte jeg på et problem. hvor høyt skal racerstyret være i forrhold til setet?:) noen som vet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke starte ny tråd hvis det er greit for dere, så spør spørsmålet i denne tråden. Vasket så å si hele racer sykkelen + alle de minste delene man kan finne på den i dag. når alt var på plass igjen møtte jeg på et problem. hvor høyt skal racerstyret være i forrhold til setet?:D noen som vet dette?

Er vel like enkelt som å spørre om hvor langt hår skal man ha på beina, nå man veier 87 kg :D

Dette må du neste finne ut selv.Jo lenger ned du kommer, jo mindre luftmotstand får du. (men til et visst punkt, da du slikker på dekket gjelder nok ikke dette lenger :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke starte ny tråd hvis det er greit for dere, så spør spørsmålet i denne tråden. Vasket så å si hele racer sykkelen + alle de minste delene man kan finne på den i dag. når alt var på plass igjen møtte jeg på et problem. hvor høyt skal racerstyret være i forrhold til setet?:D noen som vet dette?

Racerstyret skal være under setehøgd :D

Derved oppnås rett belastning: 1/3 på hendene, 1/3 på beina og 1/3 på setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Racerstyret skal være under setehøgd :D

Derved oppnås rett belastning: 1/3 på hendene, 1/3 på beina og 1/3 på setet.

Takker bjarne:)

Nisso takk for et udugelig svar. Grunnen til at jeg spurte var at bakkene blir mer slitsomme når styret kommer lengre ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.