Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål vedr. breturer i Sogn of Fjordane


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg på noen toppturer på større og mindre breer i Sogn og Fjordane nå de nærmeste ukene.

1) Er truger et hensiktsmessig fremkomstmiddel der det mye av turen foregår i såpass bratt lende at det er vrient for en som ikke trives med å ha det altfor bratt på ski ? Til dømes Lodalskåpa og Grovabreen. Noen som har erfaringer med bretur med truger?

2) Hvor langt ut på våren/forsommeren er det rimelig trygt å ferdes uten tausikring på Jostedalsbreen og småbreene rundt, for eksempel Myklebustbreen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til 1) Ski må vel være truger langt overlegent på bre. Selv i bratt terreng til og fra; på denne tiden av året, når snøen bærer bra, kan en bare ta av skiene ned igjen hvis en syns det er tryggest, i skogavakset helt nederst gir råtasnøen kamp uansett hva en har på beina.

Jeg har forøvrig en mistanke om at folk sin dårlige tro på egne skiferdigheter egentlig skyldes litt for pinglete utstyr, syns ex Nansenski (gjerne litt korte)/Riva 3binding og ex Varg Skavlskistøvler eller kraftigere er minstemål hvis en skal utenfor løyper.

Ellers er truger helt sikkert OK hvis en gidder.

Til 2) Her gjelder det å holde tunga rett i munnen når en svarer: De viktigste faktorene er primært: Vind og snøforhold i løpet av vinteren og ikke minst hvilken rute en går. Når det gjelder de vanligste rutene på Myklebustbreen har det i perioden mars/april/uti mai hittil vært relativt trygt å ferdes på ski uten tau, og hvis vi skikker oss vel vil dette gjelde for kommende generasjoner også? Tror ikke jeg tør si mer enn dette til spørsmålet ditt, kanskje andre er modigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd.

Da har jeg gjort unna brerunden min rundt Jostedalsbreen. Truger ble benyttet på Sunnfjordbjørnen, men jeg fant ut at det ikke var så fint. Problemet er at de i bratt terreng gir dårlig fotfeste. Til tross for noen forholdsvis kraftige jern under, så sklir man. Jeg måtte bare ta dem av og gå til fots for å få feste i kneikene. Høyere oppe kunne jeg ha brukt dem, men der var det fast og fin snø og intet problem å gå til fots. Nei truger er nok kanskje best for å snike seg frem i skogen som Sverre M Fjellstad. De andre breturene i pinsen ble begått med ski.

Jeg kunne sikkert ha kjøpt meg kraftigere skiutstyr, men går ikke så mye på ski. Nå i mai er det faktisk 11 måneder siden siste skitur, og det var også i Sogn og Fjordane. Med litt trening hadde jeg sikkert blitt flinkere i utforbakkene, men friskusene får heller le av meg, jeg er trossalt en gammal mann som liker å ta det litt piano i utforkjøringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.