Gå til innhold
  • Bli medlem

22LR: Ikke-ekspanderende kuler på fugl?


cz452

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en salongrifle (22LR) som jeg skal bruke til å jakte på fugler nå til helgen. Har massevis av CCI Standard 40 gr ammo, de er ikke hulspiss, dvs de ekspanderer ikke. Fuglene jeg skal jakte på er måker, kråker, og fugler i den størrelsen. Går det greit å bruke slik ammo på disse, uten at fuglene lider unødig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kryk: Pokker heller, det hadde jeg glemt. Får vel vente litt med fuglejakta da... Og nei, det var ikke unødvendig å si det...

Vandrefalk: Sikkert riktig, skrev helmantel siden jeg trodde det var et fellesbegrep for alle ikke-ekspanderende kuler. Da reformulerer jeg spørsmålet, er det krav om hulspiss under jakt på fugl med 22lr, og vil fuglen lide unødig hvis den blir truffet (riktig) med en ikke-ekspanderende kule?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig nok ikke mange år siden det var fri jakt på noen arter hele året, men nå er vel omtrent alt vilt fredet i yngletiden.

Etter det jeg vet så trenger du heller ikke bruke hullspiss. Ei vanlig salong-kule dreper det meste av småvilt effektivt, ihvertfall fugl. Det var vel tidligere en bestemmelse om hullspiss til endel arter, men det mener jeg er tatt bort nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.