Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny primus i samlinga


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei,

Ikke for å ta gleden fra deg men denne exploreren har jeg slitt med siden jeg kjøpte den på 90 tallet........ Den har (selv etter full service med skifte av dyse etc.) ikke fungert prikkfritt en eneste gang......

Den kan monteres i triangiaen noe som jo er positivt sålenge den fungerer.

Skulle du formodentlig få den til å fungere mottar jeg tips med takk!!!

Gode tips fra andre brukere mottas også med takk!

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fungerer nu, og brenner fint og blått på tennveske.

Hva feilet?

Det var montert feil rensenål.

Har skifta.

Yttre brenneskall var ferdig, skifta det også.

Dette er viktig med C og T brennere.

Explorer er en C brenner.

Disse brennerne må ikke oppnå "underburn"

en tilstand der gassen tenner under brennerhodet.

Man hører "Underburn" på at det bråker.

Ved oppfyring, må man la spriten brenne helt opp, åpne regulatoren og tenne over brennerhodet.

Den vanligste feilkilden er ikke dyse, men brennerhode. Noen C og T brennere er sære og man må prøve flere

brennerhoder, både indre og yttre, før det blir bra.

Hjalp dette noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg skal ta den frem fra "glemselen" og gi den et nytt forsøk.... Min brenner brant dårlig (spesielt med parafin), gule flammer og dårlig effekt. Forvarmet med rødsprit etter beste evne.

På enkelte turer ble den brukt som underholdning/tidtrøyte. Det var flere av kompisene "såkalte egenutnevnte eksperter" som gjorde hederlige forsøk.

Hadde tenkt å kjøpe en ny i løpet av våren.

Takk skal du ha! Det er mulig jeg sender deg noen mer konkrete spørsmål etterhvert. Det er desverre et par tre år siden jeg hadde den ute sist.

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS, når ingen ting virker, prøv med litt teflontape rundt gjengene på parafindysa.

Rensenåla skal justeres 3-5 klikk.

Tygger du på enden av ei fyrstikk, kan du stikke nåla i denne, og du har et greit redskap for innsetting av rensenål.

Min brenner skal prøves med 4 klikk.

På 5 klikk lukker den ikke bra nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.