Gå til innhold
  • Bli medlem

Et spørsmål vedrørende skogens konge, elgen.


Ulvegutten

Hva er meningen med livet?  

24 stemmer

  1. 1. Hva er meningen med livet?

    • Fjell
      12
    • Damer
      14


Anbefalte innlegg

Jeg er på nybegynnerstadiget når det kommer til fjellvandring og har et spørsmål jeg lurer litt på. Jeg er en enstøing i den grad at jeg liker å vandre alene når jeg er ute i naturen. Dessverre så bryter jeg allerede da et av fjellvettreglene; aldri vandre alene, men forhåpentligvis er jeg ikke den eneste så jeg håper noen kan hjelpe meg.

Ute på tur hender det en tanke streifer meg. Nå som våren har tatt sitt sprang og elgmor er ute å våker over kalven sin så er det en kjent sak at hun kan være aggresiv hvis hun et uventet besøk på sitt territorie. Jeg er ikke er utstyrt med rifle, og er heller ikke flink i øksekasting, så lurer på hvor stor sannsynlighet det er at jeg faktisk kan møte på en elg (har ikke skjedd enda), og hvis det skjer hvor bekymret bør jeg være over tanken på å bli angrepet og hvilke forholdsregler burde jeg ta.

Jeg er litt kjent med at elgen trekker nedover fjellet når det er mye snø, men snart kommer sommeren og da vet jeg vel aldri hvor jeg har den. En annen ting er jo at jeg ikke alltid er på fjellet, men på tur opp eller ned fra det så jeg vil jo uansett være i elgens høyde en eller annen gang på turen.

Disse tingene er utelukket: Hund (kan ikke ha pga jobb), våpen

Det er kun elg jeg er bekymret for da det ikke ferdes bjørn der hvor jeg vandrer.

Innspill ønskes :!: God vår.

Tony :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller konsentrert bekymringer for elgen i trafikken, der kan den være farlig. Det er større sannsynlighet for å bli ”overfalt” og ”gjennomristet” av elgen på vei til eller fra turen. Men hvor mange er det som er redd for elgen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er bekymret for elgen, LAG BRÅK! Eneste grunnen til at ei elgku angriper deg er fordi den beskytter ungen sin, dette er siste utvei når muligheten til å stikke av ikke er mulig. Dette forekommer kun om du sniker/lister deg innpå og overrasker ku og kalv skikkelig, eller om du kommer deg i mellom ku og kalv (som som oftest står ganske nær hverandre). Så om du ikke har lyst til å se/ta bilder at elg og elg med kalv, lag bråk å de stikker av lenge før du før øye på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å møte en elg er noe du gjør reletivt sjelden. Jeg gleder meg hver gang det skjer. Jeg har kommet bort i en elgku med kalv på ca. 50m avstand. Elgen ble vettskremt og sprang fra meg. Jeg er ikke bekymret for dem og har heller ikke våpen. Det eneste jeg passer på når jeg er på løpetur i skogen og spesielt på kvelden, er å ha musikken lavt pluss at jeg kikker godt rundt meg hele tiden. Da vil jeg tro at sjansen for å løpe rett på en elg uforventet er liten. Den sjansen er jeg villig til å ta. På fjellet er det nok ikke en problemstilling, siden det er så åpent at du ser dem tidsnok.

Siden jeg er dame, har jeg valgt det andre alternativet som forsåvidt er et helt greit svaralternativ. Men du kunne hatt et 3. svaralternativ: 42.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er dame, har jeg valgt det andre alternativet som forsåvidt er et helt greit svaralternativ. Men du kunne hatt et 3. svaralternativ: 42.

Linda

:lol:

Godt å sjå at det er andre her som leser anna lektyre enn fjelllitteratur! Hitchaikers Guide to the Galaxy er ei genial bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink:

Godt å sjå at det er andre her som leser anna lektyre enn fjelllitteratur! Hitchaikers Guide to the Galaxy er ei genial bok!

Enig! Den får deg på en morsom måte til å innse hvor totalt uviktig man er i den store sammenhengen, og den klarer virkelig å få satt perspektiver på tid og rom. Vil nesten gå så langt som å påstå at den demper dødsangsten. En av mine absolutt favoritter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men jeg hadde en morsom episode med elg for noen år siden; Jeg var i skogen og hugde ved (med motorsag...). Jeg hadde hørselvern, og saga bråkte. Mens jeg holdt på og kvistet tittet jeg opp, og der tasset det forsyne meg en elg forbi, ikke mer enn 10-15 meter unna. Slik jeg tolket det gjorde motorstøyen at elgen ikke skjønte at jeg var et "farlig" menneske, og derfor ignorerte den meg! Man skal vel være forsiktig med elgokser i brunst, de har i overkant mye hormoner til å tenke rasjonelt, men ellers tror jeg ikke at man skal bekymre seg for sjebnesvangre møter med skogens konge. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink: er nok mer skeptisk til elg enn mange andre dyr, da jeg har blitt jagd ett par ganger av illsint elgku. Min feil selvsagt - kom uforvarende for nært kalven en gang, og den andre gangen kom bikkja løpende mot meg med en elg i hælene - etterhvert utgjorde vi ett hurtig trekløver...

Men jeg går ikke rundt å er redd for elg, da må jeg holde meg innendørs - for her i østerdalen er det myyye elg!

Er som en annen nevner, mest redd for å møte dem i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymring for elgen er et større problem enn selve elgen. Jeg kjenner flere som dessverre ikke liker å være i skogen fordi de synes elgen er skummel. Det er, som sagt over her, svært sjeldent at noe skjer. Jeg har vært borti en aggressiv elg en gang, og det man skal huske på er at elgen alltid gjør utfall rett fremover. Står du med et solid tre mellom deg og elgen er du trygg. Den hopper frem og slår med forbeina. De som kan være litt spesielle i oppførselen er gjerne halvannetåringer som er jaget fra mora når hun skal ha ny kalv. Brunstige okser er som regel mer opptatte av hverandre, men man kan jo være så uheldig å komme mellom ku og kalv. Når kua bare får kontroll på kalven stikker hun.

Om du er litt nervøs, så er det greit å lage litt lyd. Selv kjenner jeg av og til på urasjonell angst når jeg er alene i terreng med bjørn. Det jeg gjør da er gjerne å henge kjelen utenpå sekken sammen med en karabinkrok eller et eller annet av metall, slik at det skranger litt når jeg går. Da er sjansen for at du skal komme uforvarende på dyr mye mindre...

Og angående elg i høyden: I fjor (eller var det forfjor?) gikk en elg ned i en bresprekk og døde da den krysset Hardangerjøkulen! Det hender de streifer i fjellet, gjerne for å krysse til en ny dal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt masse elg i skogen på turer med hunden min. Tipper vi har truffet mellom 20 & 30 stykker i løpe av de siste 2 årene. De fleste har vi gått oss "på", mens andre har vi rett og slett søkt opp. dvs at hunden følger sporet....(trener han til å bli godkjent ettersøkshund).

Uansett hvilket dyr man møter, som vi mener kan være en trussel for oss, gjelder nok den samme oppskriften. Unngå brå bevegelser, og øyekontakt. Snu gjerne ryggen til, eller sida til elgen, og gå enten rolig videre, men unngå å gå mot elgen. Følger man dette, vil elgen i 99% av tilfellene ikke oppfatte deg som en trussel, og derfor heller ikke bruke energi på deg. Det finnes selvflgelig unntak, og man kan for eks også havne mellom kalv og ku. Det er vel det verste som kan skje. Selv da er det beset å holde seg "rolig" i den forstand at man ikke får panikk og evt løper mot kalven. Det smarteset er som regel da og snu seg, for å følge samme "sti" som du kom i fra. Lite sansynlig at du har passert kalven uten å merke den, selv om den er vanskelig nok å få øye på i skogen.

Treffer du elger i områder som er mye traffikert av mennesker, er nok ofte elgen vant til mennesker, og er på en måte tammere, men innstinktet ang kalven er nok like sterkt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.