Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste ankomstmåte til femundsmarka


Haldor

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og en kompis tenkte å ta turen til Femundsmarka i måndesskifte mai/juni. Jeg lurte på hva den beste måten å komme seg til Femundsmarka er. Vi bor begge i Oslotraktene og lurer på om det er best med tog eller om det er like greit å skaffe seg leiebil. Vi tenkte å være ute en liten uke og har enda ikke bestemt oss noen rute vi skal gå.

Om noen også har tips til rute med ikke alt for lange dagsmarsjer, greie fiskemuligheter og ikke alt for mye folk mottas det også :D .

Ps: Er fisken bitevillig på det tidspunktet? Mener jeg leste at isen i de traktene går i mai en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:lol: Som tidligere nevnt på dette forum, er det lettvint å ta toget til Røros og buss derfra til Synnervika hvor båten FemundII kjører ut!

Evt., bil til Elverum, vidre til Trysil...og så langt nordover dere måtte ønske

Men skal dere til de nordlige områdene kan det være mye snø enda, jeg er ikke så godt kjent i femundsmarka, men bor ikke så langt unna Røros og vedlegger ett bilde fra "mine fjellområder" tatt 26.juni 2005 :lol: Slik er det ofte her oppe i fjellregionen!! Har ofte isfisket i begynnelsen av Mai... Og på barneskola hadde de skirenn den 17.mai her ett år - det sier vel alt om forholdene!

post-3769-133474536885_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Femundsmarka for noen år siden og startet turen fra Sørvika og tok båt til Elgå. Vi gikk den andre uka i juni og opplevde snøstorm og flomstore elver som kunne være tricky å passere. Men bortsett fra det var det en flott tur! Husk fiskekort/fiskestang! :lol:

Tog til Røros og buss til Sørvika er en god (og miljøriktig) plan. Sjekk også med Røros Turistbyrå, de kan nok hjelpe med både rutetider og litt snøinfo. Tlf dit er: 72 41 00 50 Rutetid for båten finnes: http://www.femund.no/

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om det samme i en tråd på ski-forumet. Jeg var på den andre siden av Femund-vannet sist helg. Ca. 50% av terrenget var dekket med råtten snø og det smeltet rett foran øynene og ble fort mindre. Isen på Femunden var fortsatt tykk, men det var helt øst ved kantene. Ved innløp av bekker var det helt åpent. Jeg vil tro at dette med snø og is er ingen problem i månedsskiftet mai/juni. Jeg har selv planer om å fiske i noen vann på fjellet på andre siden. Er litt spent på om sjansen for å fange røye er bedre tidlig så i sesongen enn midt på sommeren.

Guzzi nevner storeelver. Elven ved hytta vår hadde minst 10 ganger så mye vann som normalt. Men fjellene rundt begynte å se neste bart ut, spesielt på sørsiden. Derfor tror jeg at det ikke blir så ikke om noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt når i månedskiftet mai-juni dere tenker å reise. Bare vær obs på at båten Fæmund II har sin første tur for sesongen søndag 8. juni. Før denne tiden kan det være et tips å ta utgangspunkt i Langen. Derfra om Nordvika og opp Mugga. Alternativt ut til fots fra Elgå om Sukuriset stien på østsiden av Store Svuku for så å ende opp i Grøtådalen. Snø og is er alltid et usikkerhetsmoment så tidlig på sesongen. De fleste vannene under tregrensa er nok isfrie, men på snaufjellet kan det være mer usikkert. Heller ikke noe uvanlig med snøfall. Det kom rundt 10 cm nysnø ved Røvoltjønnan rundt 13. juni i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tenkt å reise ca 27.mai og hjem igjen den 1.juni. Det ser ut til at det blir tog til røros og så buss til synnervika. Går bussen fra Røros-Synnervika før femmunden begynner å kjøre? Om den ikke gjør det må vi finne på noe annent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal i følge rutetabellen til Gauldal billag gå en skolerute på samme strekningen. Avgang fra Røros rundt klokka 6.15 om morgenen og 13.50. Et tips kan på denne tiden være å hoppe av bussen ved Langen og gå over Femundsåsen til Nordvika. Derfra kan man velge om man vil følge Femunden mot Røa, eller følge Mugga opp mot Muggsjøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke umulig at det lar seg gjøre å få kjøpt seg båtskyss fra Langen. Fra Jonasvollen kan det nok også tenkes at det kan kjøpes båtskyss over Femunden, men man må nok regne med en ganske stiv "billettpris" i forhold til hva man betaler på Fæmund II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter selv og river meg i håret her. 24.mai står jeg i Funasdalen og skal gjennom Femundsmarka.

Men med eller uten ski? Kommer til å ringe folk i Elgå for å få litt greie på snøforhold, samt båtskyss over Femunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter selv og river meg i håret her. 24.mai står jeg i Funasdalen og skal gjennom Femundsmarka.

Men med eller uten ski? Kommer til å ringe folk i Elgå for å få litt greie på snøforhold, samt båtskyss over Femunden.

Man kan se hur det ser ut i just Funäsdalen med omnejd om man tittar på web-kamerorna här: http://www.funasdalen.com/webcam/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.