Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano erfaringer


afc

Anbefalte innlegg

Annonse
Lurer på å kjøpe en rimelig kano og har funnet 2 stk som kan virke vettuge.

Noen som har noen erfaring med disse?

Pelican Colorado og CHEROKEE 470

Begge disse er greie, rimelige og lette turkanoer (28 kilo). Glassfiberkanoer har ofte gode padleegenskaper da de er stive i konstruksjonen. Mitt inntrykk etter å ha padlet Colorado (polyetylen) er at den har gode "allround" egenskaper. Dvs den er ikke utpreget retningsstabil på åpent vann for uøvde padlere. Men det kommer av den moderate lengden, og disse to du vurderer er like lange og kommer nok likt ut der (samme spring også). I elver og trange farvann kommer kortere kanoer mer til sin rett. Jeg foretrekker polyetylen som materiale pga bedre motstandsdyktighet mot skader fra stein etc. De er glatte, og glir lett over steiner i elva. Mens glassfiber, og i enda større grad aluminium, står bom fast om du grunnstøter. -Ofte med kantring som resultat hvis det er strøm og du har last i kanoen.

Padler du mest i åpent vann, i skjærgården feks, så er glassfiberkano aldeles utmerket. Og gjerne en kano med dekk og "skvalpekant". Men velg da en lengre kano. Helst 5 meter eller lengre. -Og vær forsiktig når du skal til land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

TURUT:

Du kommer med noen knalltilbud på Colorado kanoen du da eller ;)

Det blir feil å drive reklame i tråden. I den grad noen ønsker å vite litt om egenskaper, både sterke og svake sider, så skal jeg selvsagt redegjøre for det. Vi selger ikke Cherokee men jeg vil nå anerkjenne den som et godt tilbud direkte fra produsent (norsk!). Her omkring er det dog klart størst etterspørsel etter kano i polyetylen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.