Gå til innhold
  • Bli medlem

Skeie og Veslebjørn 03.05.08


jpn

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest flere turrapporter her på forumet, både i forkant av egne toppturer, men også på turer og topper jeg selv har vært på, tenkte jeg at jeg skulle komme med en kort liten turrapport.

Årets 1. mai tur gikk som i fjor, til Krossbu, og som i fjor var det mye folk i fjellet denne helgen, men det var kanskje ikke så rart, etter at yr.no hadde meldt om sol, sol og atter sol i helgen. Hadde en tur opp til Steindalsnosi på fredagen i tåke og sludd, men det var på lørdag at helgens hovedmål skulle prøves, nemlig Skeie.

Ca kl. 10 satte jeg sammen med tingeling, her på forumet, kursen mot Leirbrean. Været var overskyet og nærmest tåke - skulle værmeldingene ikke slå til...? Vi fulgte kviste løypa oppover og etterhvert inn på Smørstabbrean - vi tenkte først å ta Veslebjørn. På Smørstabbrean lettet skydekket og tåken, solen tittet frem, og vi så maurlaget som hadde Gravdalstinden og de Søre Smørtstabbtinder som mål. Vi dreide østover, i retning skaret mellom Storebjørn og Veslebjørn. Opp skaret gikk det greit med ski til topps. På toppen ble vi møtt av enda et maurlag, de som fra krossbu og Leirvassbu, hadde Storebjørn som mål. Vi satte imidlertid kursen mot Veslebjørn, i jomfruelig snø. Satte igjen skiene noen høydemeter fra toppen, og tuslet til topps. Fra toppen betraktet vi folkevandringen til/fra Storebjørn, og lurte på hvorfor ingen ville nyte den fine utsikten Veslebjørn gir ut mot eggen til Bjørnungen og Skeie. Vi er litt rare vi mennesker - når først noen går på en topp og setter spor, kommer mange etter. Det drøyde ikke lenge før andre også hadde lyst å gå på Veslebjørn.

Fra toppen betraktet vi Skeie og vurderte våre muligheter til å komme til topps. Planen var i utgangspunktet å forsere det bratte snøfeltet på skrått på nordflanken, slik at vi skulle komme opp på eggen rett under toppen - for å unngå den siste hammeren. Vi ser at 2 kommer gående på eggen fra Skeie mot Veslebjørn og vi venter på dem, for å høre hvordan forholdene er. Det viser seg å være to fra tinderangling.no som har vært på toppen. De mente den aktuelle snøfeltet ikke var å anbefale pga snøforholdene. De hadde gått opp på eggen, litt øst for det laveste punktet, og fulgt eggen til topps. De lånte velvillig ut sitt tau til oss (TAKK IGJEN :) ) og vi satte kursen bortover eggen mot Skeie. Vi fulgte den et stykke, før vi gikk ned fra eggen, satte igjen ski og fortsatte et stykke bortover, før vi gikk opp på eggen igjen. Den første hammeren passerte vi greit via en renne på venstre side. Den andre hammeren passerte vi på høyre side. Det var litt "glatt" og utsatt, men med litt tau å holde seg i, gikk det greit. Veien videre på eggen til topps gikk helt greit, og helgens store mål ble nådd :cool: Takk for turen tingeling :D

Mye folk i fjellet som også nevnt i andre turrapporter fra denne helgen. Som en liten digresjon kan nevnes at for 2 uker siden lå jeg i telt ved Tverråbrean og hadde hele området nærmest for meg selv i nydelig vårvær. Jeg er av de som setter pris på teltes ensomhet og muligheter det gir for et fint utgangspunkt, men også det sosiale og det å treffe likesinnede på hytter. På lørdagens middag på Krossbu traff vi Roger, fra forumet her, og en kompis av han. Hadde vært moro om vi hadde fått til Bukkeholstraversen til sommeren Roger :smile:

post-3117-133474536147_thumb.jpg

post-3117-133474536159_thumb.jpg

post-3117-133474536167_thumb.jpg

post-3117-133474536179_thumb.jpg

post-3117-133474536187_thumb.jpg

post-3117-133474536198_thumb.jpg

post-3117-13347453621_thumb.jpg

post-3117-133474536218_thumb.jpg

post-3117-13347453623_thumb.jpg

post-3117-133474536238_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også likte egg bildene spesielt godt. Det er noen fantastiske og lett tilgjengelige egger der oppe. Veldig fotogene. Synes Skeieeggen er tøff jeg, nå er ja kanskje litt pysete, men den er kvass og med et par punkter.

Bildet av deg på eggen tilbake mot Veslebjørn og Storebjørn.

Men som jeg sa i en annen kommentar til en av disse Smørstabbtindtrådene. Fy f.. så mange folk. Sjekk det ene bildet mot Storebjørn. Jeg er egentlig veldig glad for at så mange får oppleve noe så fantastisk som dette, men samtidig skjer det et eller annet med den virkelige høyfjellsfølelsen når det summer i stemmer på alle kanter og man nesten går i kø. Men trivelig er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk det ene bildet mot Storebjørn. Jeg er egentlig veldig glad for at så mange får oppleve noe så fantastisk som dette, men samtidig skjer det et eller annet med den virkelige høyfjellsfølelsen når det summer i stemmer på alle kanter og man nesten går i kø. Men trivelig er det.

Gjør meg de samme tankene Morten. Jeg synes det er veldig hyggelig og flott at så mange finner veien til høyfjellet og utnytter finværsdagene på denne måten. Enig at den virkelige høyfjellsfølelsen blir annerledes, men den kan man oppleve på "ukurante" tider og dager ellers i året, eller på mindre populære topper. Så lett tilgjengelige som disse toppene er på denne tiden, er det ikke rart at det strømmer på med topphungrige skiløpere på sånne nydelige vårdager. :D

Herlige bilder "jpn"! :wink: Jeg er også svak for disse eggbildene, og gode minner dukker opp når jeg ser dine flotte bilder! 8)

Var det forresten noen som hadde gått i nordflanken på Skeie? Eller var virkelig snøforholdene såpass ugunstige at ingen hadde dristet seg opp den veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør meg de samme tankene Morten. Jeg synes det er veldig hyggelig og flott at så mange finner veien til høyfjellet og utnytter finværsdagene på denne måten. Enig at den virkelige høyfjellsfølelsen blir annerledes, men den kan man oppleve på "ukurante" tider og dager ellers i året, eller på mindre populære topper. Så lett tilgjengelige som disse toppene er på denne tiden, er det ikke rart at det strømmer på med topphungrige skiløpere på sånne nydelige vårdager. :)

Herlige bilder "jpn"! :P Jeg er også svak for disse eggbildene, og gode minner dukker opp når jeg ser dine flotte bilder! :)

Var det forresten noen som hadde gått i nordflanken på Skeie? Eller var virkelig snøforholdene såpass ugunstige at ingen hadde dristet seg opp den veien?

Bildene er det tingeling som står bak 8)

Nå kom det vel riktignok snø før helgen, men kunne ikke se noen spor som tydet på at noen hadde gått opp nordflanken på Skeie. Vi lyttet på de rådene som vi fikk av de 2 som kom fra toppen og fulgte deres spor langs eggen. Hvis ikke noen gikk opp sent på ettermiddagen, så var det nok bare var vi 4 som var på toppen. Mulig at noen prøvde seg på søndag, men da tok vi turen til Bakerste Skagsnebb :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det forresten noen som hadde gått i nordflanken på Skeie? Eller var virkelig snøforholdene såpass ugunstige at ingen hadde dristet seg opp den veien?

Tror ikke det var noen som gikk opp snøfeltet på nordflanken på søndag heller. Snakket med flere som skulle prøve seg på toppen og de fleste hadde nok tenkt å gå eggen. Så heller ikke noe spor så lenge vi var oppi der.

På lørdagens middag på Krossbu traff vi Roger, fra forumet her, og en kompis av han. Hadde vært moro om vi hadde fått til Bukkeholstraversen til sommeren Roger

Takk for hyggelig samvær tingeling og jpn :lol: Bukkeholstraversen skal vi nok klare å få til i løpet av sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var noen som gikk opp snøfeltet på nordflanken på søndag heller.

Kanskje det var fleire enn meg som blei litt skremt av ein tidligare turrapport der det stod at det er 70 grader helling opp der....

Uansett, det var herlig å kome seg til topps! Takk til jpn for ein fin tur - eg hadde nok ikkje gått opp der om eg hadde vore på tur åleine! Takk også til Roger og kompisen for hyggelig prat under middagen på Krossbu :D

Så ein liten kommentar til dette med mykje folk i fjellet: Er enig i at det er flott at så mange har fått sansen for fjellturar! Eg trur vi skal ønske alle velkommen! Det fins dessutan nok av anledningar til å oppsøke folketomme fjell. I dag var eg på Kyrkjefjellet/Eidskyrkja (på grensa mellom Eid og Volda) og møtte ikkje eitt menneske! Været var supert, og eg kosa meg :!: Det har sin sjarm begge deler; tur åleine og tur i lag med mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt overdrevet ja :D Men det har vel litt med den psykologiske effekten - hva noen gjør først følger mange etter, spesielt hvis dem i utgangspunktet ikke er veldig sikre på hvor dem skal gå. Husker en gang for mange år siden, da gikk "alle" som gikk Skeie opp snøbakken (hardt og jævlig). Kompisen gikk opp uten stegjern. Jeg snudde, psyket rett og slett ut. Men ei bratt snøbakke er det, og lang aketur om en sklir ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg og en kompis gikk ut på Skeie i helga, da som topp nr. 4 den dagen. (Sokse, St.Bjørn, Velsebjørn)

Vi traff en eldre fyr fra Sogndal, sikkert 60 år.

Jeg og kompisen er relativt spreke, men en slik fart i klyving har jeg aldri sett. Vi startet samtidig med han fra laveste punkt på ryggen mellom skeie og Veslebjørn. Vi hadde kanskje gått 5 min da vi så han var ferdig med hele ryggen og straks oppe på toppen.

Gubben måtte ha jogget der det var mulig og klatret i en vanvittig fart opp hamrene.

Likedan på vei ned igjen. Vi traff han på østre toppen av skeie, vi skulle ut til Vestre. Etter 15-20 min var vi tilbake på østre, og da var han allerede nesten oppe ved bjørneskaret igjen!

Vi tror gubben nesten hadde hoppet ned hamrene og jogget bortover eggen. En vanvittig fart!

Alikevel, vi syntes ikke vi kunne gi oss, så vi dro opp til Bjørneskaret og fikk med oss Bjørnungen også. 5 Topper er greit på en slik flott dag!

post-1773-133474547228_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.