Gå til innhold
  • Bli medlem

Drammensmarka


Lindap

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å sykle i Drammensmarka? Jeg tenker på sykling på grusveier, siden jeg ikke kan noe teknisk sykling. Drammensmarka er ikke så langt fra der jeg bor, men jeg har aldri vært der og mangler kart. Er det område verdt et besøk og kan man få en fin dagstur på sykkel? Fine turstier også? Del gjerne dine erfaringer med dette området.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipsene. Jeg kjøpte et kart i går. Men deler av denne marka ligger nok ganske høy så jeg tviler om det er snøfritt til å sykle overalt neste helg. Vi får se.

Det er forøvrig et veldig informativt kart, Turkart Finnemarka 1:50.000. Med nummere på kartet som har en beskrivelse på baksiden med interesante punkter og hellere. Mye info der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ex hjemmetrakter da jeg bodde i Lier og sleit ut en sykkel på disse veiene.

Den beste og mest krevende runden her inne går fra Kanada opp dalen og opp veien til et stort galleri halvveis opp en skogsside som henger over denne dalen. Flott utsikt. Derfra går veien over til Snåsene vannene. Avstikker til Nykjua er anbefalt.

Derfra ned til Glitre vassdraget over Snåsene og ned ett juv. Fin vei, men se opp for elg og andre syklister.

Ved krysset nedenfor juvet, ta veien opp til høyre opp en dal, over en bru og opp til et lite vann (??). Derfra over åsen til Glitre.

Herfra kan man velge om man vil ned til Solbergelva, Åmot eller returnere til Lier. Jeg har kun gjort sistnevnte og den veien går forbi dammen ned dalen og ned til Sjåstad igjen.

Turen er lang og hard. Ca. 25 - 30 km. Mine foreldre har gjort turen med sine mountain bikes på min anbefaling. De kaller meg nå for morder eller langt styggere ting. Men de er ikke sykkel folk så de er unnskyldt.

Jeg gjorde disse turene på racer sykkel og det kan trygt kalles selvmords forsøk. Ikke rart i at eikene føyk vegg i mellom.

Det er 20 år siden jeg gjorde dette sist gang. Dette sådde endel frø i mitt hode og jeg sitter her i kveld og planlegger samt setter sammen utstyr til en Skottland Rundt tur på min racer sykkel. 1000 km, 7 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Torodd, jeg skal skrive ut beskrivelsen din og prøve den på terrengsykkel når det blir bart der. Jeg antar at det som er hardt er bakkene? Jeg har også syklet fra By i Lommedalen til Oppkuven og tilbake uten problemer. Det er heller ikke spesielt flat.

1000 km på 7 dager er ikke selvmord. Min mann har for lenge siden kjørt nordsjøen rundt (Nederland, Tyskland, Danmark, Bergen, Newcastle, Belgia, Nederland). 2000 km på 2 uker. Og det gikk også greit. Det blir sikkert en flott tur Skottland rundt, siden det er et vakkert land. Med mange hyggelige pubs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

................tatt i betraktning at jeg er 125 kilo, er 1000 km på syv dager noe hardt. Å beskrive den som Skottland rundt er vel også misvisende da omtrent hele turen går på vestsiden og det langs Caithness, Sutherland og Argyll kysten. Da de to sykkelsjappene jeg har kontakt med kaller det selvmord grunnet bakkene, antar jeg at den er noe hard. En av sjappene var hyggelig nok til å stramme opp bremsene for meg da de sa "you idiot will need them". Høres bra ut....... !

Drammensmarka ja.......... Jeg tror du kan vente til slutten av denne måneden med den turen da Kanada og Nykjua er et beryktet snøhull.

Dammyrdammen het det vannet du sykler opp til fra Kanada. Jeg glemte navnet i går kveld. En noe bratt & brutal start. Deretter flater veien ut et stykke opptil stigningen opp til dette galleriet.

Nei, turen er kanskje ikke så hard. Men den er morsom og var min favoritt da jeg var i tenårene. Noe som er tyve år siden nå. Mine foreldre har fremdeles en høne å plukke med meg over den ruta da jeg fikk overtalt dem til å ta den selv. Selv de mener at jeg er splitter pine gal. Selv min mor......snufs, snufs.......... Hva har verden kommet til ??????????

Men hvis du er vant til sykkel, er den turen en ren nytelse og ikke så veldig hard.

Dette er vel også den beste turen i Drammensmarka, med mindre det har kommet flere skogsbilveier i de siste 20 årene som jeg ikke vet om.

Gled deg !!

PS: Lierdalen Rundt er også anbefalt, i klokkeretningen. Vegstandarden på vestsiden av Lier er så dårlig at den kan nesten sammenlignes med skogsbilveier............ :roll::):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

................tatt i betraktning at jeg er 125 kilo, er 1000 km på syv dager noe hardt. Å beskrive den som Skottland rundt er vel også misvisende da omtrent hele turen går på vestsiden og det langs Caithness, Sutherland og Argyll kysten. Da de to sykkelsjappene jeg har kontakt med kaller det selvmord grunnet bakkene, antar jeg at den er noe hard. En av sjappene var hyggelig nok til å stramme opp bremsene for meg da de sa "you idiot will need them". Høres bra ut....... !

PS: Lierdalen Rundt er også anbefalt, i klokkeretningen. Vegstandarden på vestsiden av Lier er så dårlig at den kan nesten sammenlignes med skogsbilveier............ :wink::D:D

Jeg vet at England har noen veier med 25-30% stigning. I Norge får man ofte ikke mer enn 10% på asfaltveier. Hvis Skotland er noe sammenlignbart med England kan du nok få en tøff tur. Lykke til i hvert fall.

Jeg kjører av og til Lierdalen og Lierbakkene på racer. Veistandarden er nesten like dårlig som hjemme hso meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at England har noen veier med 25-30% stigning. I Norge får man ofte ikke mer enn 10% på asfaltveier. Hvis Skotland er noe sammenlignbart med England kan du nok få en tøff tur. Lykke til i hvert fall.

På nedkjøringen til Loch Striven fra fjellet mellom den fjorden og Glendruel, var jeg bort i to bakker som ikke var langt fra 45 graders bratte.

Jeg var naturlig nok ikke spesielt begeistret der jeg klamret meg til bremsene og intenst ba til Gud. Det er de bratteste bakkene jeg har vært borte i. For 8 år siden, klatret jeg de motsatt vei og mente allerede da at de var de værste i Skottland. De var nesten umulig å gå opp med sykkel, de bakkene. Ingenting har endret seg der.

Bakkene opp til Cairn Mount og til Lecht passet er forøvrig gradert til 30 grader. Jeg vet fordi jeg har vært der. 20 grader er rimelig vanlig kost i Skottland. Fjellene i Skottland er ultra-brutale og ikke altfor lange. Heldigvis !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nedkjøringen til Loch Striven fra fjellet mellom den fjorden og Glendruel, var jeg bort i to bakker som ikke var langt fra 45 graders bratte.

Jeg var naturlig nok ikke spesielt begeistret der jeg klamret meg til bremsene og intenst ba til Gud. Det er de bratteste bakkene jeg har vært borte i. For 8 år siden, klatret jeg de motsatt vei og mente allerede da at de var de værste i Skottland. De var nesten umulig å gå opp med sykkel, de bakkene. Ingenting har endret seg der.

Vil bare gjøre oppmerksom på at 45º er det samme som 100%

Det vil svare til fritt fall, og enhver bremsning vill medføre styrt.

Det bratteste i Norge er Stalheimskleivene (på riksveg) er 20% = 11,31º og det er meget bratt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Skamrødming* :D:P:D

OK. Jeg er korrigert av dere. Uansett grader eller prosenter, likte jeg meg ikke ned til Loch Striven. Direkte ekkelt når man bremser det man kan og man føler at man har lite kontroll over sykkelen. Spesielt når granskogen er alternativet til asfalten.

Prosenter eller grader; det er bratt mange steder i Skottland. Brattere enn det jeg har opplevd i Norge og det inklusiv Stalheimskleivene. Men bakkene er ikke så lange. Trollstigen finnes det ikke noe av her. Noe jeg burde vite fordi jeg gakket opp Trollstigen i 1990. En bizzarre opplevelse der jeg gikk i bar overkropp i regn med fullastet sykkel (vesker foran og bak) mens folkene i turistbussene lurte på om jeg var en rømling fra en lukket anstalt. Der og da trodde også jeg det.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min var ved verdens bratteste gate for noen år siden, Canton Avenue som har en stigningsgrad mellom 35-38. :D

http://www.youtube.com/watch?v=2XkO4uH1fnE&eurl=http://64.233.183.104/search?q=cache:S59_3wcnXHoJ:www.dinside.no/php/art.php%3Fid%3D491261+new+zealand+bratt

Etter måling på bildet kom jeg fram til følgende: h/br har forholdet: 27,5/78 det gir 0,35 som det tas acus Tangens av= 19,42º

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig Bjarne, godt regnet! Leser litt på kilder at den bratteste målte bakken er på 37 % (Canton Avenue, Pittsburgh, USA). Dvs. at hvis bakken er 100 meter lang har du steget 37 meter.

Men offisielt brattest er fortsatt Baldwin Street på New Zealand (blandet gatenavn i forrige innlegg) som er 35 % som Bjarne sier, men ved en tidligere måling målte man 38 % som var en feilmåling. Bratt nok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Drammensmarka:

Det er fullt mulig å krysse Drammensmarka fra Sjåstad via Glitre til enten Krokstadelva eller Åmot/motsatt vei. Sistnevnte visstnok fra den skiflyvningsbakken eller i det området. Dette var et prosjekt jeg har hatt lenge, men jeg er nå i eksil så det utgår. Jeg har sett av kartet at det er bratt opp fra både Åmot og Krokstadelva.

Hvis man ønsker god utsikt over Glitre, finnes det en vei som går til Himmelrikstjern. Denne tar av Glitre veien noen hundre meter før dammen. Veien er bratt og ender opp rett før det nevnte vannet. Utsikten er meget bra.

Fra samme sted kan man også ta seg opp til Leangen vannet. Begge turer er anbefalt.

Hvis Garsjøen er tingen, kan man også ta seg opp juvet fra Glitre via denne veien. Høydeforskjellen er ca. 100 meter og veien er bratt opp juvet. Fra denne veien er det også mulig å ta seg over Merenmarka til Sjåstad kirke via ett eller flere småbruk. Jeg har ikke testet denne veien(e) da ny sykkel ikke gjorde en slik tur mulig.

På andre siden av Lierdalen har man også Vestmarka. En tur via Asdølstjern til Solli gård og Asker er fin. En slik tur kan også forlenges via Sandungen, meg vites.

Kjekstad marka litt lenger sør har veien til Stuvstjern som er OK. Men hverken Vestmarka eller Kjekstadmarka er av samme klasse som Finnemarka/Drammensmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coni og jeg syklet fra Oslo til Åmot. Turen gikk fra

Oslo->Billingstad på vei

over Bærumsmarka

litt på vei til Sjåstad Kirke (eller Gifstad)

Glittre og så til Åmot.

Grei tur (6.7 mil) med mange høydemeter. Tror det bare bel 150 meter med sti....

Tror kanskje en vel så bra tur er å ta opp ved Trolldalen til Damstua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg som er speider var med på en såkalt "hardhaus" for et par år siden. De ble kjørt til Hovlandssætra med bind for øynene og skulle ta seg hjem til Vestmarkssætra, uten å vite hvor de var. Ganske tøft! De kom seg hjem ved å spørre noen jegere ute i skogen.

Anbefaler også Spiralen som utfartssted og gå stier inn mot Skimten (Skimtheia), flott topp med spredt trevekst og god utsikt mot Blefjell og Gaustatoppen.

En annen spennende tur er å gå Kjøsterudjuvet fra Solbergelva, en opplevelse. Turen kan utvides inn mot Tverråsen og Tverken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hilmersen:

Gjorde du det siste helg? Var snøen borte høyt opp ved Glittre?

Kjekstadmarka har ikke så mange gode sykkelmuligheter uten mye teknisk sykling. Det manger litt på rundturer. Men man kan sykle fra Spikkestad via Heggesjø mot Liertoppen over mest grusvei og litt trillesti som terrengsyklister kan sykle.

Det går også an å kjøre fra Heggesjø litt oppoverbakken og så nedover mot Skapertjern. Det må krysses et parti med myr. Og langs skapertjern er det steinete og teknisk å sykle. For noen kanskje morsomt og en utfordring.

Fra Hallenskog går det en fin grus/terrengvei mot Røyken som går over i en mer teknisk sti som fører til en grusvei langs Stordammen. Den kan følges til høyre og man kan sykle helt opp. På toppen er det en small sti videre mot Dikemark.

Rundt Kjekstadmarka kan man sykle over gamle Drammensbanen og videre over Oldtidsveien fra Spikkestad retning Åsåker.

I Vestmarka er det fint å starte fra Semsvann mot Gupu. Og så kan man kjøre rundt Sandungen og så over skiløypa mot Solli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breiliflaka oppe i nord skal være veldig bra. Det går en skiløype fra Øverskogen som er rundt 2 mil lang opp dit. Dette er nok et prosjekt som jeg ikke har fullført og som aldri blir gjort av meg. Fillern.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Beste sted å sykkle er oppaforr spiralen og mot tverken. Detter er geniale sykkelveier, hvor mange mil kan forsvinne på stadig nye veier. Er noen veier i åsen mot byen som man ikke har lov å sykkle. Men om man sykkler opp til Strøtvet eller Landfalltjern eller kjører til spiralen kommer man seg opp på hard og ferdig brøyta asfalt. Vedlig bra for nybegynnere og alle da det er grusveier hele veien, men til gjenngjeld mulig å holde høyere fart på brede løyper. Er sykkeltur bøker for området med forslag forklaring og historie om ting man sykkler forbi og her er kart og info og nå nett: http://www.sykkelsenteret.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=1320&catalogDirectoryId=3 og man kan få små og store kart om man stikker innom inngangen til rådhuset (gamle kinoen, saga). http://www.drammen.kommune.no/buskerud/drammen/drammenk.nsf/932db17d668fff70c12569370027a098/b4c7160a36a3960ec125716b0053eaea?OpenDocument

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.