Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Nova +


Lofoten

Anbefalte innlegg

Hallo!

Er fersk eier av en Nova + og lurer på en del ting.

- Kan jeg benytte miljøbensin med den dysen som fulgte med, eller må jeg gå til anskaffelse av en annen?

- Hva gjør jeg galt når det spruter drivstoff ved åpning av brenselsflasken etter endt fyring? (For å slukke brenneren vender jeg flasken og lar primusen "dø ut")

- Finns det noe alternativ til brenselsslangen?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når brenneren har slukket, la alt trykket sive ut. Da går det grit å koble fra, og evt å skru opp pumpa uten søl.

Jeg bruker vanligvis tennvæske eller alkylatbensin, alt med samme dyse. (gammeldags Nova)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg byttet fra parafin til miljøbensin, og brenneren brant straks mye bedre!

Er det vanlig å la brenselsslangen være montert fast i primusen under frakt, eller skru slangen helt løs?

Tror jeg skal finne meg en slags tube å oppbevare selve slangen i, så slipper den å bli bøyd til en hver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritidsparafin burde normalt være ok, men noen kaller samme greia lampeolje, og den er feitere, og skaper problemer.

Enkelte av disse produktene må ogaå oppbevares frostfritt. Skjønner ikke hvorfor, men ja de blir dårligere etter frost.

Nova har hatt litt produksjons uregelmessigheter, noen brennere går best på parafin (tennvæske er bra) andre går best på bensin.

Du får prøve deg litt frem, evt ta med til butikken å vis hva du er misfornøyd med så kan du sikkert bytte, prøve nopen nye i butikken til du finner en som brenner bra.

Jeg har alddri hatt problemer med tennvæske!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Kjøpte fritidsparafin på Shell, og har det inntrykket av at min Nova+ funker mye bedre på renset bensin.

Så da har kanskje jeg fått en av de som funker best på bensin da, men jeg skal prøve tennveske også.

Flammen blafret mye mere på fritidsparfin og fikk ikke blå flamme når jeg "guffet" på litt. Jeg forvarmet skikkelig og hadde nok

trykk i flaska tror jeg.

Du bruker parafin (tennveske) til forvarmingen eller bruker du en eller annen form for sprit til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kobler sammen pumpe/flaske og brenner (stengt ventil), pumper skikkelig trykk i flaska. 3/4 med brensel, og minst 20 pump. fler jo mindre parafin, litt færre med bensin. Åpner for parafin/bensin i ca 4 sek. Stenger, tenner, og lar brenne neeeeesten helt ut, åpner forsiktig, og regulerer til passe flamme.

Sot som blir dannet ved forvarmingen brenner bort ved fyring på fullt i 3-5 minutter.

Slukking: Flipper over flaska til OFF, og lar stå til nogenlunde kaldt (45 grader?) før jeg kobler fra.

Stenger ikke ventilen før neste gang jeg skal fyre opp.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det akkurat som du bortsett fra at jeg slipper ut drivstoff i 2 sekunder før jeg stenger ventilen igjen. Skal prøve

med 4 sekunder.

Men tror uansett min funker bedre med bensin, men skal gi den et forsøk til med parafin.

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ialfall enorm forskjell på hvordan primusen min virket med miljøbensin fremfor parafin.

Med bensinen brenner den veldig fint med blå flamme, parafinen kunne ikke sammenlignes. Jeg forvarmer med rødsprit, syns det funker bra..

I det heftet som fulgte med primusen står det at "Vi fraråder bruk av lampeolje og tennvæske."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeolje er for lamper.

Den advarseln mot tennveske er muligens satt til andre land.

Noen steder brukes en helt annen tennveske, som er mere flyktig, nærmest som bensin.

Mulig denne tærer på godset.

Så et lille spørsmål:

Kan Nova stå med trykk med lukket ventil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet: Fre Mai 09, 2008 00:03 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Lampeolje er for lamper.

Den advarseln mot tennveske er muligens satt til andre land.

Noen steder brukes en helt annen tennveske, som er mere flyktig, nærmest som bensin.

Mulig denne tærer på godset.

Så et lille spørsmål:

Kan Nova stå med trykk med lukket ventil?

Mulig jeg spør dumt nå, men er lampeolje og fritidsparafin det samme? Altså ikke bruke det til Nova brennern?

Det kan sikkert stemme, fikk ikke min til å brenne noe bra med det...skal prøve tennveske i nærmeste fremtid.

Hvis man lukker ventilen sånn at brenseltilførselen opphører så vil drivstoffet stå under trykk i flaska. Det

man skal gjøre er å ikke lukke ventilen, men snu brenselflaska til OFF stilling, da vil etterhvert

brenseltilførselen kutte ut og de i løpet av de siste 30 sekundene siver all luft ut. Dermed er all trykk borte.

Så ja det er mulig å ha trykk med lukket ventil, hvis man gjør det på feil måte ja!

Var det svar på spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Novaen bør ikke slukkes ved å stenge ventilen, nåleventilen har da en tendens til "å sette seg".

Dette kommer av at nåleventilen og ventilsetet består av ulike materialer, og når metallet kjøler ned og krymper så setter ventilspissen seg fast. Dette er mye mindre problem på gode gamle 111 etc, hvor alt er i messing.

Lurer litt på 111 med Nova-brenner, for der har du ikke noe valg. (Kanskje noen hos Optimus har "vært litt for smarte"?)

Lampeolje og fritidsparafin er ikke det samme hos enkelte leverandører, men hos andre er det slik. leverandørene "forbedrer" stadig produktene, og det jeg fant ut at stemte i fjor, stemmer ikke nødvendigvis i år.

Lukter det omtrent som når du blåser ut et stearinlys når du slukker en flamme med fritidsparafin/lampeolje så er den helt sikkert uegnet.

(prøv litt tolettpapir med olje på legg på en stein og slukk og lukt.)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin tilsatt voks (Lampeolje) bør unngås i alle primuser.

Fritidsparafin er mye rart, og kan være tilsatt voks.

Voks er bra for vekebrennere, men lager bare surr i primuser og petromaxer.

Jeg bruker fritidsparafin i Wallas kokeapparat i båten.

Dette er mine parafinvalg:

Tennveske

White Spirit.

Av tennveske, tror jeg jeg har prøvd alle typer som finnes i Norge og Swerige.

Alle fungerer fint, og jeg finner ingen sammenheng mellom pris/kvalitet.

Kjøper stort sett på Europris, de er billigst her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sprit selv. Soter ikke så mye, så utstyret holder seg rent.

.....og blir det kaldt nok sliter man med å få fyr på parafinprodukter til forvarmingen

Jeg gikk lenge og trodde at lampeolje var renset parafin. Det tankegodset funket forsåvidt greit på gamle 111. Kjøpte meg Omnifuel, og sleit som f..... - helt til Runegutt, DSK, m.fl veileda den uopplyste i en tidligere tråd. Bytta til tennveske, og har en nydelig blå flamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei. Du kan prøve å smøre hurtigkoplingen med smøremiddelet som følger med, men få for all del ikke smøremiddelet inn i slangen. Forøvrig må du aldri kople fra en Nova med trykk på flasken, da du risikere at det spruter langt...

Har byttet flere hurtigkoplinger selv, de har en tendes til å lekke litt.

Ellers så er Vidar i Uniflame Supply mannen å snakke med ang. Optimusproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nå med Nova-pumpa mi, med helt ny hurtigkopling, den er potte tett selv om jeg pumper på høyt trykk. Blir ringen alltid stående i bakre stilling når du kopler fra? Hvis den har en tendens til å gli fram igjen, kan det være et tegn på at noe er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.