Gå til innhold
  • Bli medlem

Nord-Norsk fjell-quiz


Anbefalte innlegg

K, det er helt riktig, Bleiksøya. Skulle egentlig på hvalsafari på Andenes denne dagen. Men det skulle lite vind til for at den ble avlyst, alternativet ble sel og fuglesafari utenfor Bleik, og vi fikk oppleve de ville strendene på vestre Andøya.

Jeg blir bort hele helgen, skal på Sjoa rafting :D Legger igjen noen oppgaver dere kan tygge på, så får vi se hvor mange som er løst på søndag kveld :)

post-3251-133474546186_thumb.jpg

post-3251-133474546198_thumb.jpg

post-3251-13347454621_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 248
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Otto Støver

Helt riktig, Børvasstindene. Det er utsikten fra kjøkkenvinduet hjemme, men jeg har en litt annen vinkel siden jeg bor på Støver. Dette bildet er tatt fra byen noe sted, trolig rundt Turisthytta. Merk at Bodøs høyeste topp er den lave flate tinden i bakgrunnen i midten.

Bilde 2 tror jeg er fra Kjerringøy med Strandåtinden i bakgrunnen. Det siste er trolig fra Lofoten noe sted ettersom fjellene er så grønne helt mot toppen, men sted er jeg blank på. Hint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børvasstindane er helt riktig tatt fra et hotell på Rønvikfjellet mener jeg huske.

Bilde 2 tror jeg er fra Kjerringøy med Strandåtinden i bakgrunnen. Det siste er trolig fra Lofoten noe sted ettersom fjellene er så grønne helt mot toppen, men sted er jeg blank på. Hint?

Bilde nummer to, vi er ikke på Kjerringøy nei. Tips er at vi er i Lofoten, nærmere bestemt Flakstadøya. :shock:

Bilde nr. 3, du er på sporet. Vi er i Lofoten, ganske langt ute, på Moskenesøya :wink:

Lykke til videre, det er ikke kjente steder jeg har plukket ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel et skudd i blinde, men siden Stjerntinden er høyest på Flakstadøya holder jeg en knapp på den.

Jammen er Stjerntinden høyest også. Jeg var litt usikker på hvilken topp dette var, bildet er tatt fra like etter den første svingen ved Storvatnet mot Nusfjord. Var dette Bjørntinden eller Stjerntinden? Etter en titt i Google Earth fant jeg raskt ut at det var Stjerntinden vi så, helt riktig :wink:

Tips til den siste, det er en kolle som lett kan nås fra siste bokstav i alfabetet.

post-3251-13347454664_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen er Stjerntinden høyest også. Jeg var litt usikker på hvilken topp dette var, bildet er tatt fra like etter den første svingen ved Storvatnet mot Nusfjord. Var dette Bjørntinden eller Stjerntinden? Etter en titt i Google Earth fant jeg raskt ut at det var Stjerntinden vi så, helt riktig :shock:

Tips til den siste, det er en kolle som lett kan nås fra siste bokstav i alfabetet.

Den nest siste min, ligger ved Å i Lofoten, resten burde være enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver med et nytt skudd i blinde. Åtind.

Njet, fjellet ligger ved Å i Lofoten. Kan like gjerne røpe svaret, siden det ble så stille i tråden. Bildet er tatt på Litlandstabben (65) rett ovenfor Å sentrum. Bak ser vi blant annet Tinddalstinden (574), mellom oss og fjellet ligger Ågvatnet. Til venstre er stupet under Andstabben (514).

Lykke til videre med min siste, det er utfordring! Et tips kan være at det er i samme område som Finmarks høyeste punkt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken flott topp er dette? Denne er vel så enkel at jeg ikke trenger å komme med noen stalltips.

Syntes jeg det var noe kjent med den, nemlig at den trolig har vært med i quizen før fra nogenlunde samme vinkel. Derfor er mitt forslag Solvågtind i Junkerdalen. :shock:

Det ene bildet ”ods” la ut her:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=41621&highlight=nordlandstopp#41621

ligner en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mens vi tygger på den siste kommer jeg her med en skikkelig nøtt!! Hvor er denne hytta og hva heter fjellet bak i dalen?

Bildet er tatt ved mellom Langfjordhamn, fjellet bak er fjellene sørvest for Øksfjordjøkelen. Hytta er en reisebrakke som NVE eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet til Dag G. må være fra Narvikfjella. Har ikke klart å finne navnet, men har sett bilde av denne toppen før, muligens speilvendt, det er jo typisk feks fjell & vidde. Jeg aner ikke, men kan tippe vilt på Huinarcohkka. Sikkert ikke riktig stavet heller, men har lest om dette fjellet i en gammel årbok, at det var et av landets mest ukjente, og samtidig mektigste fjell. Er interessert i Narvikfjella!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunddalen hørtes litt kjent ut ja, mulig jeg har sett bildeteksten "fjellparti ved Hunddalen" til dette motivet. Virkelig flott fjell, et slags innlandsfjell er det vel, og ikke 1500 moh engang, og likevel såpass mektig! Gahpercohkka skal jeg huske! :?:

Ellers så er jeg veldig interessert i Huinarcohkka, vet ikke hvordan fjellet ser ut, og man hører jo aldri om det. Storsteinsfjellmassivet lokker også stort. Du er kanskje brukbart kjent i traktene der Dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huinarcohkka kjenner jeg ikke til. Har du koordinatene ?

Har vært en god del turer i nord.

Spesielt vinterstid.

Er fasinert av det arktiske fjell-landskapet, klimaet, urbefolkningen,

(samiske aner fra min farfar),og ikke minst avstandene.

Det er liksom ikke bare et par timer ned til super'n i Lom.

Toppene og breene i Storsteinmassivet kan anbefales.

post-728-133474552752_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huinarcohkka kjenner jeg ikke til. Har du koordinatene ?

Har vært en god del turer i nord.

Spesielt vinterstid.

Er fasinert av det arktiske fjell-landskapet, klimaet, urbefolkningen,

(samiske aner fra min farfar),og ikke minst avstandene.

Det er liksom ikke bare et par timer ned til super'n i Lom.

Toppene og breene i Storsteinmassivet kan anbefales.

Det är kanske toppen som hette Kuinartjåkka i närheten av Storsteinsfjellet ( hette så iaf i svensk litteratur) som avses? Den ligger strax väst om Storsteinsmassivet. Nu verkar den heta Huinnarcohkka.

Förstabestiget av svenskarna Gunnar Santesson och Tore Rydberg sommaren 1938, även de två nordligaste obestigna toppar i Storsteinfjellet bestegs.

Toppen verkde ha bjudit på "förstaklassig klättring" enligt förstabestigarna, kan kanske ta reda på huruvida det står nåt mera i Fjällklubbens årsbok från 1939 om fjället, kanske inte är den enklaste leden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det Tassemark. Fant igjen DNTs årbok fra 1951 på loftet, og der sto det Kuinartjåkka. På hjemmesiden til Narvik og Omegn Turistforening refereres det til den boka, men toppen kalles likevel Huinarcohkka der. Er samme fjell. Riktig som du sier i forhold til plassering. Toppen er visst 1788 moh. Lurer virkelig på hvordan den ser ut...

Nydelig bilde forresten Dag! Har sett motivet på bilder før, men ikke så nært innpå. Om jeg skal "fornærme" noen så kan jeg si at disse toppene hadde glidd helt naturlig inn i Jotunheimen, f.eks. noen Memurutinder som hadde blitt et par hakk villere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.