Gå til innhold
  • Bli medlem

Frafjord Blåfjellenden Rogaland


ToreW

Anbefalte innlegg

Neste helg har vi tenkt å ta turen fra Frafjord/Månafossen inn til Blåfjellenden.

Regner ikke med at det ligger noe snø igjen, men litt skeptisk til om vi kommer over ved Hulderhaugene. Noen som har vært der inne nylig ?

Har tidligere gått et par ganger lenger nord.

Fra Vindalen/Indredalen/Røssdalen/Øvre Espedalen på samme tidspunkt.

Et virkelig flott område.

Tore W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på tur i Fidjadalen i helgen. Lå over ved Huldrehaugene. Elva var så stor at at den kom fram i ura (og vi måtte gå rundt) under Månvannet.

Månvannet var svært høyt, og elva gikk stor. Om ikke snøsmeltingen er over til helga (og det tror jeg ikke den er), vil dere få problemer med å krysse elva ved Grønatjødnå. (ved Huldrehaugene).

Det er muligens ikke det siste problemet. Det ligger ofte (alltid) en fonn fra fjellet og ut i Fidjafossen. Denne må passeres, og den er noen år svært bratt. Det ligger også ofte en fonn på oppsiden av fossen langs berget, som gjør at du muligens må ut i den flomstore elva for å komme forbi. (Jeg har til nå klart å klatre på innsiden.)

Vi gikk opp til Fidjavatenet, og så innover. Det er fortsatt en del snø. Turen opp dalen er normalt den første langturen for sesongen.

De siste årene har det vært mulig å ta denne i starten av mai, men i år har jeg tenkt å vente til 17. mai helga. (Og jeg er ikke sikker på om jeg kommer forbi fonna da heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en kar på Mån da vi gikk nedover på lørdag. Han hadde tenkt seg opp i den retning. Det så ut til å være en del snø oppover lia, og snøfelter opp mot brinken. Jeg vil vurdre det som vanskelig å gå på beina foreløpig.

Jeg har aldri vært på toppene mellom Høgestøldalen og Ernstnuten. Kan det være enklest å ta opp mot Ernstnuten fra øvre delen av Fidjavatenet - nedenfor Fed.? Det er i hvert fall her de tar ned sauene, og da går de opp fra Skitdalane og på nordre siden av Ernstnuten.

Skulle det være flyvraket på Ernstnuten du ønsker å se, så tror jeg fortsatt mesteparten er dekket av snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg var i området på lørdag og var nok den som snakket med Rejohn på Mån.

Krysset ura nedstrøms Månavatnet etter den vardede stien både på vei oppover og nedover dalen. Det var noe vann i ura, men langt i fra vanskelig å krysse (ikke nødvendig å komme i kontakt med vann). Gikk også opp Høgstøldalen. Møtte ikke snø av betydning før jeg bikket over kanten og inn i selve dalen. Til forundring var den svært fast å gå på (på skoene), selv i sørskråningen. Har du truger, eller orker å bære ski opp hit, vil turen til Ernstknuten gå fint, men også på skoene kan det la seg gjøre hvis forholdene blir som de var i helga. Jeg gikk ned igjen lia til Stakkvika for å prøve fisken. Gikk videre ned langs utsløpselva fra Fidjavatnet og ned til Grønatjødnå (ved Huldrehaugene). Var nemlig nyskjerrig på om det var så mye vann i ura ved som Rejohn trodde. Det var blitt ettermiddag/kveld og sannsynlig i nærheten av maksimal vannføring da jeg var her. Ikke noe problem å komme seg tørrskodd over elva.

Som Rejohn er inne på vil det være fonn å krysse ved Fidjafossen. I fjor gikk jeg fra Blåstøldalen tirsdag etter palmesøndag (medio april). Da var det ikke noe problem med snø på denne delen av turen (måtte krysse fonna ved Fidjafossen, men det var ikke særlig vanskelig), og trugene måtte av på Fidjastølen. Fra Høgstøldalen hadde jeg utsikt til disse områdene og vurderte snøforholdene som tilsvarende i påsken i fjor. Jeg tror ikke det byr på problemer å krysse ved noen av de nevnte områdene til helgen. Og skal du opp i Høgstøldalen fra Stakkvika anbefaler jeg å ta med vann. Det er tørt opp der og i solsteiken gikk jeg på en liten smell :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Gikk videre ned langs utsløpselva fra Fidjavatnet og ned til Grønatjødnå (ved Huldrehaugene). Var nemlig nyskjerrig på om det var så mye vann i ura ved som Rejohn trodde. Det var blitt ettermiddag/kveld og sannsynlig i nærheten av maksimal vannføring da jeg var her. Ikke noe problem å komme seg tørrskodd over elva.

Takk for sist, og mange takk for opplysningene om kryssing ved Grønatjødnå. Jeg har egentlig planlagt å vente med den første turen til Blåfjellenden til neste helg, men ut fra din rapport, så blir det muligens en tur i helga.

Værmeldingen er god.

Opp og ned Fidjadalen i sol i mai, kan det bli stort bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rejohn, jeg er enig med deg om at det er flott opp dalen i mai, men det er ikke ille de andre 11 månedene heller.

Det blir nok ikke Fidjadalen i helga på meg. Tenkte prøve skia og må vel noe lengre opp i Hunnedalen for å "sjøsette" (våt vårsnø)?

Blir vel turrapport med bilder i denne tråden da Rejohn? God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to.

Jeg har både Ernstknuten og Høga Knuten igjen oppå platået der, men jeg tror jeg venter et par uker til det er mindre snø.

Har planlagt en kveldstur til Bynuten imorgen, så blir det nok noen topper på Strandalandet i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.